Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 10 maart 2003, 15:07
Paul Smet
Guest
 
Berichten: n/a
Question Wandelen: Welke GPS software?

Goedendag,

Ik heb me zojuist aangemeld bij de Palmclub forums. Ik heb nl. de volgende vraag: welke software kan ik het beste aanschaffen bij mijn Palm M515/Holux GM-251 combinatie? Ik heb het GPS forum al een paar dagen doorgespit en zie software titels als: digimap, atlas, gpspilot, fugawi, pathaway, mapviewer...
Ik heb zelf TomTom Routeplanner Europa en dat is perfect voor in de auto, maar als ik wil gaan wandelen op de Veluwe of, straks in de zomer, in het Zwarte Woud, dan ga ik het daar niet mee redden, daarvoor is het toch echt veel te grof.
Nu geloof ik dat ik mag aannemen dat voor mij eigenlijk de keus ligt tussen Digimap en Mapviewer. Mijn grote vraag: Digimap ligt wel erg hoog geprijsd (€ 249,= voor Europa, zag ik staan...) maar wat biedt Mapviewer voor €89,=? Welke schaal kaarten krijg ik dan? Is het goed mogelijk daarmee trektochten te maken, wat voor detaillering biedt het?
Mocht ik in de verkeerde veronderstelling zijn en zijn er, buiten de twee die ik net noem, andere softwaretitels die aan mijn vraag beantwoorden, dan hoor ik dat graag. Ik heb geen scanner dus ben niet in de mogelijkheid zelf kaarten te maken, ik ben echt op zoek naar een pakket waarmee ik via de PC van te voren kaarten op m'n palm wil laden. Of die kaarten direct op CD dan wel via het internet geleverd worden maakt me verder niet heel veel uit.
Ik hoop dat ik hier wat verder mee kom, bij voorbaat hartelijk dank voor alle tips.

Paul Smet
Met citaat reageren
  #2  
Oud 10 maart 2003, 17:14
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
De gebruikte data voor de kaarten van Digimap en Mapviewer zijn volgens mij vergelijkbaar. Het gaat hierbij overigens om vector kaarten (bestaande uit lijnstukken) dus je kunt in en uitzoomen. Wat de uiteindelijk de hoogste resolutie is zou ik niet exact weten, maar het is vergelijkbaar met wat je op de internet mapping sites of PC routeplanners ziet.

Digimap heeft als extra dat er audio signalen worden gegeven als je af moet slaan. Dat is ook wat het zo duur maakt. De leveranciers van de kaarten willen blijkbaar veel geld zien voor licenties als je audio signalen geeft. Voor wandelen heb je daar eigenlijk niet zo veel aan.

Je kunt van MapViewer een demo downloaden. Van Digimap trouwens ook, maar ik vraag me af of de extra investering in dit geval echt nut heeft. Als je gaat autorijden dan zou het misschien wel kunnen helpen.

Wat bijvoorbeeld wel nog een verschil is is dat MapViewer geen track kan opslaan van waar je geweest bent. Ik geloof dat DigiMap dat weer wel kan. Daarom gebruik ik bij wandeltochten eigenlijk altijd PathAway.

Met PathAway moet je de kaarten inderdaad handmatig maken, maar het voordeel is ook weer dat je dan dus wel kaarten van de hele wereld kunt krijgen. Mapviewer, CityMaps en Digimap zijn er alleen voor europa (voor zover ik weet). Het kan alleen wel knap bewerkelijk zijn om de kaarten in PathAway te krijgen. Je kunt de kaarten downloaden van internet, maar je moet wel nog aangeven van welk gebied (de betreffende GPS coordinaten) het kaartje is en dat is niet altijd eenvoudig te achterhalen.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 11 maart 2003, 12:08
YellowT YellowT is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 maart 2003
Berichten: 84
Een andere mogelijkheid is Trippilot

Ik heb ook altijd gebruik gemaakt van TomTom Route, meer heb hetzelfde probleem dat de kaarten veel te grof zijn.

Sinds kort maak ik gebruik van Trippilot. Hiermee kan je altijd en overal een niewe kaart opvragen (wegbeschrijving) via je GSM of pc. Je moet enkel de start en eindlocatie aangeven.

Het nadeel is dat je enkel een wegbeschrijving kan downloaden en niet een kaart van de omgeving bijvoorbeeld.

Je betaalt een jaarlijkse bijdrage van ongeveer € 50 en je kan wereldwijd kaarten opvragen (beperkt tot 1250 verzoeken).

Je kan ook een demo downloaden van www.trippilot.com, waarmee je 5 wegbeschrijvingen gratis kan berekenen en gebruiken.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 11 maart 2003, 13:19
Paul Smet
Guest
 
Berichten: n/a
Hartelijk dank voor jullie reakties; Ik ben hierdoor inderdaad nog meer informatie tegengekomen. Leuk was dat ik via DSH nog wat Freeware tegenkwam waardoor ik mijn GPS nu tenminste ook als kompas kan gebruiken en andere GPS functies kan bekijken/gebruiken (Cetus GPS, Rand McNally GPSMeter, NMEA Monitor; alleen die GPSlogger geeft location: invalid (?)). Mocht er meer freeware zijn waar ik met mijn Palm/Holux combinatie gebruik van kan maken, dan hou ik me aanbevolen...
Helaas, voor wat betreft de commercial ware ben ik door de bomen het bos een beetje uit het oog verloren. Flink wat demo's geprobeerd maar helaas laten die demo's niet meer zien dan stedelijke omgeving en ik wil juist zo graag weten hoe gedetailleerd de natuurlijke omgeving wordt weergegeven. Ik wil lekker door de bossen kunnen struinen waarbij ik m'n palm als stafkaart wil kunnen gebruiken. En dan hoef ik dus niet heel nederland of heel europa mee te moeten nemen, als ik deelkaarten bij me heb vind ik het prachtig!
Mapviewer lijkt wel leuk maar als je daar dan inderdaad weer geen waypoints mee kunt instellen...alhoewel zien waar ik ben toch het belangrijkst is. En Digimap is wel Errug Duur! Maar liever één keer uitgeven voor iets echt goeds dan weer een investering doen en weer iets hebben dat tekort schiet.
Ik zou erg graag "screenshots" zien van natuurgebied met DigiMap en met Mapviewer. Ik zie mezelf niet zelf kaarten maken. Alvast bedankt voor reakties.

Paul
Met citaat reageren
  #5  
Oud 11 maart 2003, 14:39
Dutchgrover's schermafbeelding
Dutchgrover Dutchgrover is offline
gewoon lid
Voornaam: Peter
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 26 juni 2001
Locatie: Eindhoven
Berichten: 156
Hoi,

De standaard routeplanners voor de palm (en ook voor PC) hebben alleen wegen informatie. Natuurgebieden zijn over het algemeen gewoon leeggelaten.
Om in natuurgebieden te kunnen navigeren kun je een gedetailleerde wandelkaart inscannen. Ik doe dit zelf op de pc, zet op de pc een route uit en stuur alleen de route en coordinaten naar mijn GPS (losse garmin gps12).

Er zijn ook palm programma's die met een gescande kaart overweg kunnen. Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar heb wel wat linkjes staan Misschien heb je er wat aan.

http://palm.laweb.nl/ (maken van kaartjes voor PS Atlas (en Tracker)

http://www.gpsinformation.org/dale/Palm/pilotgps.htm (erg uitgebreid overzicht van GPS software voor palm)

Succes, Peter
Met citaat reageren
  #6  
Oud 11 maart 2003, 22:16
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Helaas hebik die palm.laweb.nl al een tijdje niet meer bijgewerkt. Je kunt mapblast dus helaas niet meer gebruiken zoals ik daar beschrijf.

Overigens kun je met Atlas en Tracker inderdaad ook kaarten downloaden met je GSM (net zoals met Trippilot van dezelfde leverancier). Je kunt dat eventueel ook thuis alvast inladen als je thuis een internet verbinding voor je Palm maakt. Daarmee kun je ook inzoomen enzo.

Je hebt inderdaad wel gelijk dat kleine paadjes in de natuur er niet altijd op zullen staan. De mapblast kaarten (zie www.mapblast.com) werken dacht ik wel redelijk goed, ook in natuurgebieden. Nou ben ik niet zo'n "ruige natuur" type, maar Center Parcs parken en het bij mij om de hoek gelegen Amsterdamse Bos staan er toch prima op. Ik heb even in MapViewer gekeken en dan valt het inderdaad wel wat tegen. De contouren van de paden zijn wel te herkennen, maar het is wel vaag.

Voor alle duidelijkheid, de Mapblast kaarten worden dus gebruikt in Atlas en Tripilot. Het maken van kaarten behelst dat je met je stylus navigeert (of met je GPS) en dat je dan de kaart "onder de cursor" oproept. Dan kun je in en uitzoomen om meer/minder of een detail te krijgen.

Laatst gewijzigd door patrickl; 11 maart 2003 om 22:21.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 11 maart 2003, 22:19
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Inmiddels ook 2 screenshots van het Amsterdamse Bos:
Een Mapblast voorbeeld:


Een Mapviewer voorbeeld:


Je ziet op de Mapviewer kaart wel ongeveer waar de wegen lopen, maar eigenlijk alleen omdat ze de sloten die ernaast liggen laten zien.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 maart 2003, 10:56
Paul Smet
Guest
 
Berichten: n/a
Even wat ervaringen: ik heb de afgelopen dagen ongelooflijk veel GPS-PDA pagina's op het internet langs zien komen. Ik ben erg blij met http://www.palmrouter.de/links.htm, waarop een link stond naar http://www.magellangps.com/en/suppor...k=NavCompanion zodat ik nu een prachtig GPS progje op m'n palm heb draaien!!!
Overigens ben ik zeer content met m'n palm m515/holux gm251BK(+) combinatie; inderdaad duurt een eerste fix wel eens enkele minuten maar daarna ligt de palm op de bijrijdersstoel met de palm beschermings"flap" tussen stoel en middenconsole geklemd en blijft de ontvangst goed. Die echte klem komt nog wel, ik denk dat ik voorlopig zelf wel even wat in elkaar rommel. Echte hollander, alles voor niks.
Mag ook wel even, na aanschaf van palm en holux...
Met de software die ik nu heb draaien neem ik voorlopig maar even genoegen; NAV Companion is natuurlijk perfect icm een goede stafkaart. Ik wacht nog even met kaartsoftware: vanaf vandaag zou je, via digimap.de, een demo kunnen downloaden van je eigen omgeving, blijkt dit alleen voor duitsland te gelden... , weet ik nog niet hoe dat er uit ziet in 't vrije veld.
Groeten, bedankt voor alle info,

Paul
Met citaat reageren
  #9  
Oud 12 maart 2003, 12:36
JRK's schermafbeelding
JRK JRK is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 123
Om even het vergelijk compleet te maken:

Digimap ziet er, nagenoeg, identiek uit als Mapblast. Dat is overigens niet zo gek, beide data is van Navtech.

Als ik even kijk naar hetgeen er op de Veluwe aan wegen/paden beschikbaar is, moet je tot de conclusie komen dat zelf kaarten maken de enige oplossing is. Navtech is uitsluitend geschikt voor in het verkeer.

Groeten, Jan R.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 12 maart 2003, 13:57
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Het klopt dat produkten met Navtech-kaarten bedoeld zijn voor verkeer. Ik heb enige tijd geleden 2 ponten uit de Navtech database laten halen omdat er tegenwoordig geen auto's meer mee kunnen. Bij de nieuwste kaartupdates zijn ze inderdaad verdwenen.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 12 maart 2003, 21:29
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Heeft niet iemand even een screenshot uit Digimap van het Amsterdamse bos (naast Amstelveen, Aalsmeer en Schiphol)? Dan kunnen we het goed vergelijken.

Mapviewer is overigens bedoeld voor auto's EN voetgangers. Je kunt het programma daar ook op instellen. Als voetganger kun je dan bijvoorbeeld door het centrum van steden routes plannen. Daarom zou je verwachten dat er ook andere wandelpaden inzitten.

De kaart van Mapblast laat trouwens ook zien dat er wel degelijk wandelpaden in dergelijke kaart bestanden kunnen zitten. Die kaart van Mapblast van het amsterdamse bos laat bergen wandelpaden zien. Daar komen echt geen auto's. Misschien dat Mapviewer die alleen weer weggelaten heeft in de uiteindelijk database.

NavCompanion staat hier op het forum overigens ook wel aangeraden hoor. Ik was er altijd een vervent gebruiker van.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 13 maart 2003, 06:09
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
het kaartje van Digimap is hetzelfde als van Mapblast. Uiteraard kun je nog veel verder inzoomen.
Wat ik bedoel is dat de wandelpaden mogelijk niet volledig zijn, dus de vraag is of dat dan het ideale produkt is.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 13 maart 2003, 09:47
JRK's schermafbeelding
JRK JRK is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 123
Patrick,

Ik heb wel een plaatje hier (ter vergelijk), maar kan hier niet ftp'en op mijn werk om het ergens neer te zetten met een link. Het is, zoals Marco al aangeeft, inderdaad identiek aan het Mapblast plaatje. (muv de schaal) Als je wilt kan ik je mailen, om je verzameling compleet te maken

Groeten, Jan R.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 13 maart 2003, 09:50
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja het lijkt me wel grappig als we alle drie de screenshots naast elkaar hebben. Stuur maar op (via het e-mail knopje zou je me moeten kunnen mailen.)
Met citaat reageren
  #15  
Oud 13 maart 2003, 10:09
JRK's schermafbeelding
JRK JRK is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 123
Komt eraan. Knopje email werkt niet, want dan krijg ik een webinterface en kan ik geen attachments meesturen. Ik zie dat er op http://palm.laweb.nl/ een link naar je staat, daar stuur ik hem wel even heen.

Groeten, Jan R.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 13 maart 2003, 10:33
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
OK, bij deze dan een screenshot van de mapmanager van Digimap:

Met citaat reageren
  #17  
Oud 13 maart 2003, 10:39
Paul Smet
Guest
 
Berichten: n/a
Auw, dat ziet er mooi uit. Terwijl ik me net had neergelegd bij het feit dat er dus geen goede "prefab" kaarten bestonden en zeer tevreden met NAV Companion aan 't rondhobbelen was...
Mei vakantiegeld.

Paul
Met citaat reageren
  #18  
Oud 13 maart 2003, 10:55
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Het gaat hier overigens wel om screenshots vanaf de PC. Op de Palm zijn de kaarten wat kleiner (maar ze zien er wel ongeveer hetzelfde uit) Op een Palm M515 scheelt dat overigens wel nog een heel stuk. Met de 160x160 resolutie zie je dus maar iets van een achtste van het getoonde Digimap kaartje op het scherm (of je verliest detail door uit te zoomen).

Laatst gewijzigd door patrickl; 13 maart 2003 om 10:57.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 13 maart 2003, 11:29
JRK's schermafbeelding
JRK JRK is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 123
Ik zal vanavond wel even een digitale foto maken van hetzelfde stukje bos op een Tungsten als vergelijk met de PC manager.

Groeten, Jan R.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 13 maart 2003, 11:38
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Het ging in eerste instantie meer om het kaartmaterial, maar vergelijknede screenshots zou inderdaad ook wel mooi zijn. Paul heeft een Palm M515 (met 160x160 resolutie) dus dan is een Tungsten-T screenshot wel weer een stuk mooier. Mapviewer en PathAway werken bij mij ook in hoge resolutie dus dan ziet het kaartje er ook wel zo uit zoals in de screenshots die ik al geplaatst had.

Jammer dat die website van Digimap nog geen kaartjes van Nederland kan aanleveren. Of doe ik iets verkeerd? Je kunt in ieder geval geen land kiezen.

Vreemd trouwens dat Digimap wel al die wandelpaden in de database heeft. Kun je daar wel over plannen dan? Je kunt door het Amsterdamse Bos echt niet met de auto rijden namelijk. Dat is een voetgangersgebied.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023