Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 01 maart 2007, 15:00
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
[Opinie] PalmOS vs. Windows Mobile: eigenlijk niet zo verschillend meer?

Shaun, de webmaster van de populaire site PDA247.com, heeft een opiniestuk geschreven over de verschillen tussen PalmOS- en Windows Mobile-software. Volgens hem is het namelijk tegenwoordig eerder: welke verschillen?

Hoewel hij na enkele uitstapjes naar het Windows Mobile en Symbian-platform weer terug bij een PalmOS Treo is, zit Shaun toch na te denken om weer een Windows Mobile-apparaat te gebruiken. Om de overgang eenvoudiger te maken, heeft hij een lijst opgesteld van zijn favoriete PalmOS-programma's, en geprobeerd om een equivalent te zoeken in het Windows Mobile-kamp. Dit was zijn lijst geworden:

PALM- WINDOWS MOBILE

Agendus - Agendus
eReader - eReader
MegaClock - PocketClock
EventGuide - PocketBirthday
Memos - Notes
mOcean - various
TomTom Navigator - TomTom Navigator
NoteStudio - Windows Mobile Wiki
Splash Photo - Splash Photo
Splash Money - Spb Finance
Plucker - Vade-Mecum
Splash ID - Splash ID
TCPMP - TCPMP
TomeRaider - TomeRaider
WorldMate - WorldMate
DayNotez - DayNotez
WordPop! - WordPop!
Virtual Pool Mobile - Virtual Pool Mobile

Het viel hem op dat het softwareaanbod tegenwoordig heel erg op elkaar lijkt, en dat wat betreft het gebruik van bepaalde software er geen restricties meer zouden hoeven te zijn wanneer men zou willen overstappen naar een ander platform. Hij heeft ook nog eens zijn persoonlijke voor- en nadelen wat betreft Windows Mobile op een rijtje gezet:

Windows Mobile Voordelen:
  • Beter aanbod van software
  • Betere connectiviteit: WiFi, 3G etc.
  • Groeiende markt
  • Veel keuze uit hardware
Windows Mobile Nadelen:
  • In zijn ogen een trager OS dan PalmOS
  • Slechte belkwaliteit op sommige WM smartphones
  • Hij zou de handigheid van de Treo-smartphone missen
Wat vinden wij van de Palmclub hiervan? Is er inderdaad een steeds evenwichtiger aanbod van software voor PalmOS en Windows Mobile, waardoor overstappen aantrekkelijker wordt, of juist niet?


Bron: Palm v Windows Mobile: not a lot of difference after all... - PDA 24/7
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 3787-kw5xr1olfko.jpg‎ (12,5 KB, 1x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 01 maart 2007, 15:28
postbus31's schermafbeelding
postbus31 postbus31 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Jeroen
Model: Overig
 
Geregistreerd: 04 augustus 2005
Locatie: De mooie provincie Groningen
Berichten: 673
Qua software is er idd een evenwichtiger aanbod, dan "vroeger"
Echter denk ik dat PalmOS aanzienlijk stabieler is dan WM (daarom ben ik ook weer terug bij PalmOS)

Ok, mijn Treo 650 reset ook wel eens spontaan, maar zonder verdere schade.
Bij WM5 heb ik gemerkt dat er onverklaarbare dingen gebeuren, zoals snel vastlopende phone app, gesprekken die zonder waarschuwing direct naar de voicemail worden doorgeschakeld, of spontane vastlopers............. en dan bedoel ik ook echt VAST !!

Daarnaast denk ik dat het ook, en wellicht vooral, een kwestie van gevoel is
__________________
Toon mij uw Ipod, en ik zeg u wie u bent
Klik: Postbus31 TechBlog

Met citaat reageren
  #3  
Oud 01 maart 2007, 15:41
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Mijn ervaring is dat PalmOS 5, zeker met nvfs -apparaten, nooit meer zo stabiel zijn als vroegah met OS4. Zichzelf corrupterende saved preferences, irritante vertragingen door vollopend DBCache, etc.

Misschien terug naar een papieren agenda ;(
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #4  
Oud 01 maart 2007, 16:15
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
qua stabiliteit gaat er niks boven 3.5/4.0 van het PalmOS. 5 is absoluut minder stabiel, waar Windows Mobile stabieler lijkt te worden. Al moet ik eerst maar eens kijken of dat klopt...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 01 maart 2007, 17:05
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GJHartog Bekijk bericht
qua stabiliteit gaat er niks boven 3.5/4.0 van het PalmOS. 5 is absoluut minder stabiel, waar Windows Mobile stabieler lijkt te worden. Al moet ik eerst maar eens kijken of dat klopt...
Ik deel je mening. Ik zit zelfs te twijvelen of ik mijn T|X maar terzijde zal leggen en weer terug ga naar de T|C.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #6  
Oud 01 maart 2007, 17:22
Yvar
Guest
 
Berichten: n/a
Ik loop al enkele maanden rond met een Treo 650 en een MDA Vario. Mijn ervaring is dat de 650 redelijk stabiel is en blijft als je een afgewogen set van programma's installeert. De Vario met WM5 blijft echter langer stabiel, ook met veel verschillende extra applicaties. Vastlopers ontstaan vooral door teveel programma's tegelijkertijd open hebben in combinatie met de trage processor. Als ik zou moeten oordelen dan is WM5 wat stabieler dan PalmOS 5. Maar goed, ik ben tevreden met beid pda's en OS-sen.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 02 maart 2007, 19:30
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
het PalmOS. 5 is absoluut minder stabiel
Vanaf het NVFS -geheugen dan toch. Volgens mij is het vanaf dat punt de verkeerde kant op gegaan.
Met m'n iQue - waar toch ook gewoon OS5 op draait - heb ik eigenlijk alleen maar af en toe een vastloper in de door Garmin zelf geschreven gps-programma's. Het besturingssysteem an sich is heel erg stabiel, en ja, ik heb er third party software op staan .
Het is me trouwens wel een keer overkomen dat ik door een lege batterij de boel opnieuw mocht installeren. Een paar uur nadat de batterij leeg was laadde ik de palm weer op, maar toch was alles weg; gelukkig maakt Backupman iedere nacht een backup. Als minder ervaren palmer, die niet zo heel vaak backupt, kun je dan toch voor serieuze problemen komen te staan. Dus het NFVS-systeem heeft wel degelijk voordelen, de uitwerking kan alleen wat beter. Maargoed, Palm kennende zullen ze er wel wat tijd voor nemen voordat alles optimaal draait .
Met citaat reageren
  #8  
Oud 02 maart 2007, 19:47
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
NVFS heeft objectief gezien veel voordelen voor iedere user, en is dan ook als een stap voorwaarts te zien in theorie. Het kwijtraken van je data als de batterijen op waren, is eigenlijk ook te gek voor woorden en kan deze tijd echt niet meer.

Maar de praktische implementatie van het nvfs -systeem, eerst met de te grote clusterblokken zodat oude informatie niet in het nieuwe systeem pastte, en daarna heel veel NVFS -perikelen met oa de Treo 650 met vastlopers, spontane resets en spontaan verdwijnende Saved Preferences tot gevolg geeft aan dat het systeem niet geweldig was ontworpen door Palm. De stabiliteit van Palm apparaten is na het NVFS systeem danig naar beneden gegaan.

Je kunt objectief niet zeggen dat de stabiliteit nu even goed is als OS5 zonder nvfs, en OS5 zonder nvfs is weer minder stabiel dan OS4. Vanaf OS4 en lager is de stabiliteit gewoon uitstekend te noemen.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #9  
Oud 03 maart 2007, 19:19
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
en OS5 zonder nvfs is weer minder stabiel dan OS4
Is dat nou echt zo? Volgens mij loopt iedere OS5-palm zonder NVFS prima. Ok, enkele programma's werken niet op OS5 en vanaf OS5 is je zorgvuldig opgebouwde verzaming hacks werkloos geraakt .
Met citaat reageren
  #10  
Oud 03 maart 2007, 19:21
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ja god, als je niks installeert op OS5 behalve SF Cave is hij inderdaad suuuuper stabiel ja. Maar was nou niet die hele truc van OS4 --> OS5 dat OS5 eindelijk eens wat meer kon doen?
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #11  
Oud 03 maart 2007, 20:31
Phobophile Phobophile is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 24 december 2005
Berichten: 79
Een ruim jaar geleden heb ik een Z22 gekocht om te kijken of een PDA iets voor mij was. Ik gebruik het apparaatje intensief en ik wilde juist een TX gaan kopen, maar me inlezende krijg ik er steeds minder trek in.

Ik heb ook een Ipaq hx4700, tweedehands, gekocht voor gebruik met TomTom. Zowel met PPC2003 als WM5 moet 'ie het in snelheid (afleggen tegen die doodsimpele Z22 die ik veel liever gebruik als agenda e.d. Ook stoor ik me erg aan het moeten leegmaken van het geheugen omdat je programma's niet kunt afsluiten.
Enfin, het plan was dus een TX te kopen en de 4700 op marktplaats te zetten. Maar nu blijkt dat TomTom niet echt lekker draait op de TX, je regelmatig je cache moet flushen (o.i.d.) en dat het apparaat ook nog eens stabiliteitsproblemen kent. Daar heb ik dus geen trek in. Snelheid, eenvoud en stabiliteit waren voor mij juist de redenen om PalmOS te willen. Dan maar liever een handzame WM-smartphone kiezen uit het enorme aanbod dat beschikbaar is.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 03 maart 2007, 20:34
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Nou, relatief gezien kent de T|X van de huidige verkopende modellen van Palm erg weinig problemen, als ik dat zo allemaal volg.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #13  
Oud 04 maart 2007, 01:10
Phobophile Phobophile is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 24 december 2005
Berichten: 79
Mjah, maar 'relatief weinig problemen', daar word ik toch niet echt kooplustig van. De TX is het topmodel van Palm, dan wil ik eigenlijk ook wel een chic gevoel hebben als ik er een koop. Windows Mobile gebruikers gaan zitten uitlachen omdat ze programma's niet af kunnen sluiten is leuk, maar als je dan zelf allerlei lapmiddelen moet gaan uitproberen wegens een vollopende 'dbcache'...
Ieder apparaat en ieder systeem zal z'n voors en tegens hebben, maar op grond van mijn zeer positieve ervaringen met m'n eerste Palm (Z22) vallen deze berichten me echt tegen.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 04 maart 2007, 01:22
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ach, dat Chic-e gevoel ben ik na de Sony Clie TH55 al kwijtgeraakt, en dat was 3 jaar geleden. ::

Het lijkt wel tegenwoordig alsof 'meer functies' (zij het met PalmOS, dan wel Windows Mobile) gelijk staat aan 'minder stabiel'. De Z22 is zo stabiel omdat het dingen niet kan die een systeem instabiel kunnen maken: zware applicaties draaien, audio luisteren op de achtergrond, BT connectie, internet connectie, etc.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #15  
Oud 04 maart 2007, 08:12
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383

Off-topic

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phobophile Bekijk bericht
Windows Mobile gebruikers gaan zitten uitlachen omdat ze programma's niet af kunnen sluiten is leuk
Wat is dat toch met die obsessie dat programma's in Windows Mobile afgesloten zouden moeten kunnen worden. WM5 zorgt hier zelf voor als dat nodig is, en bij goed geprogrammeerde software (dus lang niet alle "crap" die voor WM te vinden is) lukt dat ook prima.
Door alle programma's af te willen sluiten degradeer je juist het OS en vergroot je de kans op instabiliteit.

Sorry, off topic, maar ik kon het even niet laten. Zie deze thread voor meer info.


Voor wat betreft de snelheid van de Z22 en de stabiliteit: neem bijvoorbeeld een Nokia 6310i van een paar jaar geleden: superstabiel, snel, batterij gaat weken mee, en je kunt er uitstekend mee bellen. Wat dat betreft lach je daarmee elke smartphonegebruiker (WM, Palm, Symbian etc) vierkant uit.
Ook dit is een vergelijking die mijns inziens niet helemaal opgaat.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 04 maart 2007, 10:52
Phobophile Phobophile is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 24 december 2005
Berichten: 79
Tja, Microsoft heeft ons nu eenmaal zo geconditioneerd in de loop der jaren dat kruisje afsluiten is. Maar eerlijk is eerlijk, eigenlijk heb ik niet eens goede rationele redenen om daar zo'n hekel aan te hebben.

Voor wat betreft de vergelijking van de Z22 met andere apparaten: die gaat inderdaad niet op en die heb ik dan ook niet willen maken. Ik noemde 'm om aan te geven waarop mijn verwachtingen van PalmOS op gebaseerd waren en waarom de berichten over de TX me tegenvielen. Het is m'n eerste PDA, dus zoveel referentiemateriaal heb ik niet.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 11 maart 2007, 17:51
Athropos's schermafbeelding
Athropos Athropos is offline
Borrelbeheerder
Voornaam: Peter
Model: Palm Centro
 
Geregistreerd: 01 april 2005
Locatie: Breda
Berichten: 929
Stuur een bericht via ICQ naar Athropos Stuur een bericht via MSN naar Athropos Stuur een bericht via Yahoo naar Athropos Stuur een bericht via Skype™ naar Athropos
Ik als systeembeheerder moet toch inderdaad (be)erkennen dat ik toch veel liever met Palm OS werk, dan met WM.

Hoewel op mijn werk de voorkeur voor WM uitgaat (ben de enige met Palm OS), hoor ik daar dat sommige software die op mijn Treo staan, niet of nauwelijks voorhanden zijn in WM(we praten of zakelijk gebruik met reizen)

Ook het backup en terugplaatsen met Palm is vele malen simpler dan wat voor WM proggie ik zie.
In de enkele keer dat het nodig is, ben ik onder de 15 min klaar.
Terwijl ik van WM hoor dat het toch snel 30 tot 60 min. aan tijd neemt.

Ik ben het wel eens met de mening dan meer mogelijkheden tot meer resets leid.
Heb in de nu 2 jaar dat ik de Treo heb vele software mogen testen en combinaties ervan mogen proberen.
En mijn ervaring is dat als je Palm werkt voor je zoals je wil, en er komen geen resets , je het zo moet laten en dat dan een format zelden nodig is.

Wat me vooral bij WM het meeste opvalt is de Windowsmentilatie er in is gebleven.
(kies start om iets te sluiten of te starten)

Blijf dus toch zeker bij een Palm app.

Peter
Met citaat reageren
  #18  
Oud 12 maart 2007, 07:56
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Hmm. het is maar hoe je het bekijkt. Vanuit mijn functie als systeembeheerder heb ik toch veel liever Windows Mobile. Vooral het synchroniseren met Outlook door ActiveSync is als beheerder veel beter te beheren. Palm Desktop installeren voor een gebruiker is altijd weer een hele toer.

Qua software applicaties durf ik het niet zo te zeggen. Wel weet ik dat van Worldmate ook een WM-variant leverbaar is, maar verder gebruikt hier op het werk iedereen eigenlijk alleen de standaard Contacts en Calendar applicatie. En hebben daar meer dan voldoende aan. Backups moet ik nog proberen, eersdt wachten tot mijn geheugenkaart binnen is

Tot nog toe ben ik tevreden over mijn Treo 750, maar zal het PalmOS zeker niet uit het oog verliezen. Al zie ik wel dat ze meer naar elkaar toe aan het groeien zijn.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023