Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Softwareontwikkeling

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 02 juli 2005, 12:59
mlerutte's schermafbeelding
mlerutte mlerutte is offline
Import Fries om utens
Voornaam: Maurice
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Swalmen (Limburg)
Berichten: 49
Question HB++, Java, Conduits, Db & XML

Ik ben me aan het verdiepen in HB++, als Java programmeur sta ik af en toe voor verassingen qua structuur en syntax, maar ik lijk er wel uit te komen.

Wat ik nog niet begrijp en ook niet kan vinden is hoe een Conduit werkt. Het liefst zou ik een Conduit maken die een XML bestand neerzet die vervolgens door een Java applicatie weer verwerkt wordt (via Apache's Digester is dat zo gedaan). Natuurlijk het liefst een volledige synchronizatie.

De Conduit generator van HB++ lijkt vooral gericht te zijn op Access & Delphi databases waar ook een bepaalde structuur in verwacht. Ik zou het liever willen loskoppelen.

Enig idee hoe zo iets te doen?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 02 juli 2005, 13:30
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
In de HB++ documentatie staat een heel uitgebreid stuk over conduits (Tools user's guide -> Conduits).

Citaat:
De Conduit generator van HB++ lijkt vooral gericht te zijn op Access & Delphi databases waar ook een bepaalde structuur in verwacht. Ik zou het liever willen loskoppelen.
Dat is dezelfde table-structuur als op de Palm. Hij gebruikt ODBC, dus je kunt ook naar een MySQL-database schrijven.

Via een ActiveX-control of command-line application kun je er wel weer een XML-bestand van maken.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #3  
Oud 02 juli 2005, 15:03
mlerutte's schermafbeelding
mlerutte mlerutte is offline
Import Fries om utens
Voornaam: Maurice
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Swalmen (Limburg)
Berichten: 49
Volgens de PalmSource site moet er ook een CDK voor Java zijn. Kan echter geen download link vinden.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 02 juli 2005, 20:32
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Een HB++ conduit is er speciaal voor om goed (native) met een HB++ applicatie te communiceren. Je kunt rechtstreeks of via ODBC communiceren met Access databases of andere databases. De PC-kant van de conduit zul je echter zelf moeten ontwikkelen (bijv. in Java).
Ga je een CDK voor Java gebruiken dan moet je niet alleen de PC-kant zelf ontwikkelen (wat jou misschien wat gemakkelijker zal afgaan) maar ook de Palm kant. Je moet dan dus ook de interne structuur van de HB++ databases uitpluizen.
Ik zou dus echt voor de interne HB++ conduit generator gaan!
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 03 juli 2005, 10:22
mlerutte's schermafbeelding
mlerutte mlerutte is offline
Import Fries om utens
Voornaam: Maurice
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Swalmen (Limburg)
Berichten: 49
Waarschijnlijk zal ik dat voorlopig wel doen ja, niet teveel hooi op de vork tegelijkertijd....

Ik zou denken dat de HB++ records toch niet al te moeilijk te decoderen moeten zijn, byte 0...x = X, x+1...y = Y,y+1...z = Z. Bij een HB++ forum waarschijnlijk wel iemand te vinden.

Maar ik ga voorlopig even maar voor een Access dbtje, dan kan ik mij concentreren op de Palm kant zonder dat het hele project verzuipt in goede bedoelingen. Een klein begin is het halve werk!

Citaat:
Ga je een CDK voor Java gebruiken dan moet je niet alleen de PC-kant zelf ontwikkelen (wat jou misschien wat gemakkelijker zal afgaan) maar ook de Palm kant
Ik dacht begrepen te hebben dat je alleen een conduit dll hoeft aan te leveren op je desktop, niet in de Palm app zelf.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 03 juli 2005, 11:14
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Klopt, en een conduit aanmaken in java is erg eenvoudig. Ook hier is een zeer goede koppeling met ODBC.
Een conduit maken in C++ (visual studio) is ook goed te doen.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #7  
Oud 03 juli 2005, 11:53
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Je hoeft weliswaar alleen maar een dll te maken, maar in die dll moet wel de structuur staan van je palm records. En die is niet simpel byte 0...x = X, x+1...y = Y,y+1...z = Z. Dit in verband met zoek-optimalisatie. De juiste volgorde binnen een record is wel te vinden op de HB++ forums, maar als je eerst een HB++ conduit via een mdb e.e.a. test kun je daarna altijd nog een Java CDK maken (toch?)

Er komt over niet al te lange tijd trouwens een update, waar (native) XML misschien wel inzit. Er zijn op het HB++ forum al meerdere vragen over geweest.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:57.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023