Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Tungsten en T|X

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 12 december 2004, 17:06
Leo's schermafbeelding
Leo Leo is offline
da Vinci
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 24 november 2000
Locatie: Zetten
Berichten: 85
Question geheugen Tungsten 5: levensduur

Ik heb al verschillende threads en allerlei andere sites geraadpleegd, maar kan over de volgende onderwerpen nog (te) weinig vinden:
het is mij nu wel duidelijk hoe de RAM en ROM situatie van de T5 is. Wat nauwelijks aan de orde komt is de levensduur van het flash ROM. Ik heb wel eens begrepen dat na ca. 1000 keer schrijven er serieuze uitval ontstaat. Een fanatiek gebruiker loopt dan na pakweg een jaar (schat ik) tegen geheugenuitval aan. Zou dat kloppen?
er wordt gesproken over een patch voor beter geheugenbeheer, maar ik kan zelfs bij Palmone niet vinden of die inmiddels bestaat en vanaf nu wordt meegeleverd. Het beheer met blokken van 512 b is wel duidelijk en vergelijkbaar met een harde schijf, maar er zijn behoorlijke geruchten over crashes. Heeft iemand meer informatie over die patch?
er wordt nogal geschermd met drive-mode. Bij een Sony Clie kun je via import en export gewoon bestanden op de Memory Stick zetten of afhalen. Kan dat bij de ander Palm typen ook of is drive mode echt iets nieuws?
Ik ben benieuwd naar meer informatie.
__________________
Leo
--------------
to palm or not to palm, that is the difference
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 december 2004, 17:15
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
De Data Import drivers van de Sony Clie (3 jaar geleden al meegeleverd, niets nieuws onder de zon dus) zijn gebaseerd op SCSI en niet op USB mass storage, dus dat gaat niet werken op een willekeurige Win 2000 of WinXP computer. Je moet altijd eerst de drivers erop hebben geinstalleerd. Dat is dus een nadeel.

Je kunt echter (ook op de Clies tegenwoordig) ook Card Export II van Softick gebruiken, die maakt van je geheugenkaart dan gewoon een drive via USB Mass Storage.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 december 2004, 18:18
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Re: geheugen Tungsten 5: levensduur

Citaat:
Op 12-12-2004, om 18:06 heeft Leo dit gezegd in bericht #1
Ik heb wel eens begrepen dat na ca. 1000 keer schrijven er serieuze uitval ontstaat. Een fanatiek gebruiker loopt dan na pakweg een jaar (schat ik) tegen geheugenuitval aan. Zou dat kloppen?
Ik kan mij niet voorstellen hoe zelfs een fanatiek gebruiker in een jaar zijn complete geheugen 1000 keer volschrijft. Dat is driemaal per dag meer dan 50MB.

Bron:
Citaat:
Its endurance is 10,000 to 100,000 erase cycles.
Dat is nóg meer, dus ik denk niet dat dit ooit een probleem gaat vormen.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 december 2004, 20:25
Leo's schermafbeelding
Leo Leo is offline
da Vinci
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 24 november 2000
Locatie: Zetten
Berichten: 85
Gazpacho schreef:
Citaat:
De Data Import drivers van de Sony Clie (3 jaar geleden al meegeleverd, niets nieuws onder de zon dus) zijn gebaseerd op SCSI en niet op USB mass storage, dus dat gaat niet werken op een willekeurige Win 2000 of WinXP computer. Je moet altijd eerst de drivers erop hebben geinstalleerd
Ik gebruik nu een Clie SJ33 en een 98SE machine en kan het geheugenkaartje gewoon benaderen.
Om precies te zijn, probeer ik een keus te maken voor aanschaf van een Tungsten E of een Tungsten T5. Wat ik mij afvraag, is of het geheugenkaartje van een TE ook vanuit de desktop te benaderen is.
__________________
Leo
--------------
to palm or not to palm, that is the difference
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 december 2004, 20:30
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 12-12-2004, om 21:25 heeft Leo dit gezegd in bericht #4
Gazpacho schreef:

Ik gebruik nu een Clie SJ33 en een 98SE machine en kan het geheugenkaartje gewoon benaderen.
Om precies te zijn, probeer ik een keus te maken voor aanschaf van een Tungsten E of een Tungsten T5. Wat ik mij afvraag, is of het geheugenkaartje van een TE ook vanuit de desktop te benaderen is.
Dat schrijf ik, met Cardexport II van Softick wel.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 december 2004, 21:07
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Ik gebruik nu een Clie SJ33 en een 98SE machine en kan het geheugenkaartje gewoon benaderen.
Omdat je daarvoor drivers hebt geïnstalleerd. Dat moet onder Windows2k/XP ook. Bij Card Export II en Drive Mode hoeft dat onder Win2k/XP niet meer.

Citaat:
Wat ik mij afvraag, is of het geheugenkaartje van een TE ook vanuit de desktop te benaderen is.
Dat schrijft Gazpacho, met Cardexport II van Softick wel.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #7  
Oud 13 december 2004, 08:12
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Re: Re: geheugen Tungsten 5: levensduur

Citaat:
Ik kan mij niet voorstellen hoe zelfs een fanatiek gebruiker in een jaar zijn complete geheugen 1000 keer volschrijft. Dat is driemaal per dag meer dan 50MB.
Volgens mij zie je dat verkeerd: er hoeft maar 1 bitje 1000 keer (of 10.000 tot 100.000 keer) gewist te worden. De grens tussen bezet en vrij geheugen zal dus relatief vaak gewist en opnieuw beschreven worden. En dan lukt het denk ik al wel om in 1 a 2 maanden aan die 1000 te komen. Daarom geloof ik die getallen niet zo....
Met citaat reageren
  #8  
Oud 13 december 2004, 08:46
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Re: Re: Re: geheugen Tungsten 5: levensduur

Citaat:
Op 13-12-2004, om 09:12 heeft fransbr dit gezegd in bericht #7
Volgens mij zie je dat verkeerd: er hoeft maar 1 bitje 1000 keer (of 10.000 tot 100.000 keer) gewist te worden. De grens tussen bezet en vrij geheugen zal dus relatief vaak gewist en opnieuw beschreven worden. En dan lukt het denk ik al wel om in 1 a 2 maanden aan die 1000 te komen. Daarom geloof ik die getallen niet zo....
Het verschil tussen 1 bitje en de hele blockgrootte (512 bytes) is voor deze situatie nauwelijks relevant. Wanneer je allemaal kleine dingen gaat wijzigen, wordt er tenminste 1 byte veranderd per keer, maar door de blokgrootte is dat al 512 bytes. In 54MB zitten ruim 110.000 blocks van 512 bytes. Wil je die allemaal 1000x herschrijven in 2 maanden moet je dag en nacht meer dan 21 wijzigingen per seconde doen. Laat staan dat het 10.000 of 100.000 keer nodig is.
Overigens is het op een andere manier wel mogelijk om aan de 100.000 te komen. Stel je hebt backupman die je steeds alles terug laat zetten, en hij doet hier een minuut over. Heb je slechts 100.000 minuten ofwel iets minder dan 70 dagen voor nodig. Lijkt weinig, maar als je ziet wat je daarvoor moet doen denk ik niet dat je hoeft te klagen over de levensduur van het geheugen.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #9  
Oud 13 december 2004, 12:30
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Re: Re: Re: Re: geheugen Tungsten 5: levensduur

Citaat:
...In 54MB zitten ruim 110.000 blocks van 512 bytes...
Dat bedoel ik niet. Als T5 Ram net zo georganiseerd is als een HD met intelligente detectie van fouten heb je gelijk, maar als het georganiseerd is als intern PC geheugen hoeft er (in principe) maar 1 bitje "om te vallen" om het hele geheugen onbruikbaar te maken.
Als de specs van T5 Ram er van uit gaan dat je min. 1000 (of 10.000....) keer je volledige geheugen kun wissen (formatteren) voordat je problemen krijgt heb je gelijk, maar als je ervan uitgaat dat dit getal per bit (individueel) is, is de kans natuurlijk veel groter omdat bepaalde gedeelten van een geheugen veel vaker beschreven worden dan andere gedeelten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:13.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023