Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Overige licentienemers - Sony CLIE, Garmin iQUE, Fossil, etc.

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 15 februari 2003, 21:07
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Lightbulb Review: De Sony NX70V

Van de NX70V, het nieuwste model Clié van Sony, is nu ook hier een review te vinden:

Citaat:
Dat de Sony NX70V een hoog 'gadget' gehalte heeft, is wel duidelijk. Zoveel mogelijkheden in zo'n klein doosje, je kan er uren mee zoet zijn.
Veel leesplezier, de review is hier te vinden!
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 15 februari 2003, 21:15
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Leuk, die review! Altijd handig, zo'n nederlands standpunt over een palm

Een ding blijf ik me afvragen - ik weet dat er al veel over gesproken
is - maar waarom dat CF slot waar dan ook nog alleen een WiFi kaartje
in kan terwijl Sony nu net zo'n MS Bluetooth kaartje heeft en dus de
deolgroep nog kleiner wordt en Sony zichzelf in de vingers snijdt.
Bovendien maakt dat slot het apparaat alleen maar "bulkier" om het
maar zo toe noemen.

Maar goed, het blijft toch wel een mooi hebbeding. Een echte P.D.A.
Het digitale-agenda-gevoel lijkt wel een bijkomstigheid te worden. Het
wordt bijna een lifestyle
__________________
Word wordt nooit Perfect

Laatst gewijzigd door dirk; 15 februari 2003 om 21:18.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 februari 2003, 21:23
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Bovendien maakt dat slot het apparaat alleen maar "bulkier" om het
maar zo toe noemen.
En toch valt het heel erg mee, in de periode dat ik hem testte, merkte ik het eigenlijk niet, zeker niet met een NR70V vergeleken.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 16 februari 2003, 15:45
Murena's schermafbeelding
Murena Murena is offline
Fan van de Palmclub
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 06 november 2002
Locatie: Torenstad
Berichten: 276
Prima review
Je opmerking over dat je de camera na een paar dagen 'vergeten' was vond ik wel treffend. Dat is precies wat ik denk van deze cameramodellen. Ik snap niet dat Sony model zonder van de nederlandse markt weghoudt.

Voorlopig hou ik maar even bij mijn SJ30
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 februari 2003, 15:53
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Dat is nog eens een complete review!

Het is wel een mooi machientje. Was jouw ervaring nou dat je hem de hele dag meenam of liet je hem toch al snel liggen (te zwaar/te groot)?

Had je er ook zo'n WiFi kaart bij? Ben wel benieuwd of dat nou een beetje lekker werkt. Ik zit er over te denken om een NX te kopen voor in de huiskamer. Nu zeul ik mijn notebook mee als ik daar (of in de tuin) wil internetten, maar zo'n NX (of NZ) zou daar misschien ook best voor te gebruiken zijn?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 februari 2003, 20:07
skip
Guest
 
Berichten: n/a
inderdaad een treffende review. Camera: lijkt een leuk speeltje. ik ben ook benieuwd of je wifi hebt kunnen proberen. Ik geloof dat de pdashop 'm nog niet als addon op de lijst heeft staan.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 februari 2003, 20:46
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Dank voor de complimenten, vond het ook heel erg leuk om te doen!

Maar om op de vragen terug te komen, ja, ik nam hem overal mee naar toe, vond hem niet te zwaar, dat gewicht vond ik ook best meevallen. Helaas heb ik hem niet kunnen testen met de WiFikaart, Sony had deze namelijk nog niet ter beschikking voor reviews. Maar als het goed is, mag ik die ook nog reviewen tegen de tijd dat deze wel beschikbaar is. Ik denk zelf, na ermee ge-internet te hebben via een GSM, dat het een redelijk alternatief is voor een laptop, zeker met die NetFront browser, je kan het zo instellen wat je zelf prettig vind, en op dat scherm is het allemaal prima te lezen. Zelf internet ik nu via mijn Clié 770 en een Bluetooth MemoryStick, en dat werkt ook al heel goed, voor zover het kan op een handheld, dus ik denk dat het met WiFi al helemaal geen probleem moet zijn.

Bij PDAshop heb ik de WiFi kaart nog niet gezien, maar bij www.sonystyle.nl is deze al wel te verkrijgen, voor de prijs zoals genoemd in de review.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 februari 2003, 12:03
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Maar heb je in Nederland wat aan die WiFi-kaart?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 17 februari 2003, 12:06
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Waarom zou je er niks aan hebben? Hij is volledig gecertificeerd voor gebruik onder het WLAN protocol, 802.11b als ik het me goed herinner, en mits je de beschikking hebt over een Wireless LAN access point, kan je gewoon internetten op je Clié. je hoeft er geen abonnement voor te hebben, het is een draadloze netwerk verbinding feitelijk.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 februari 2003, 13:22
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Ja, maar die Wireless LAN access points. Hoever zijn ze daar in Nederland mee? Hier in de buurt staat er in elk geval geen een, volgens mij.
Het zal dus allemaal wel werken, maar kun je er in Nederland ook wat mee. Of is dat alleen interessant voor Amerika?
Met citaat reageren
  #11  
Oud 17 februari 2003, 13:28
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Ik denk dat je het begrip Access Point iets te smal interpreteert.

Een WLAN accesspoint is namelijk bij elke betere computerzaak te koop, voor bijvoorbeeld thuisgebruik. je kan hem dan thuis bijvoorbeeld aan je eigen netwerkje of PC hangen, en op die manier een draadloze communicatie bewerkstelligen voor je Clié. Maar ook bijvoorbeeld voor je laptop, voorzien van een WLAN kaart.

En verder zie je het ook in steeds meer bedrijven, Zeer handig natuurlijk want niet elk bureau hoeft meer een netwerkaansluiting te hebben, en de pc, laptop of pda zit toch op het netwerk!

Zo duidelijker?

Daarnaast komen er ook inderdaad Accesspoints zodat je overal in Nederland, dat is de bedoeling, kan gaan internetten tegen betaling ja. Maar voor zover ik weet zijn ze daar in de VS niet (veel) verder mee als wij hier in Nederland...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?

Laatst gewijzigd door GJHartog; 17 februari 2003 om 13:30.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 17 februari 2003, 13:44
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Aha! Dus eigenlijk zoiets als bluetooth, maar dan anders. Hoe groot is het bereik daarvan, dan?

Ik zat met iets anders in mijn hoofd. Ze zijn hier (Holten) namelijk bezig met het opzetten van draadloos breedbandinternet. Toen kwam het WiFi-systeem dus ook voorbij. Ik dacht dat het alleen op die manier kon.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 17 februari 2003, 13:47
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Bulthuis
Hoe groot is het bereik daarvan, dan?
In open ruimten 100-300 meter. Binnen 10-30 meter. (Als vuistregel)
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #14  
Oud 17 februari 2003, 14:07
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
En niet te vergeten, theoretisch haalt Bluetooth een verbindingssnelheid van 1 Mb/s, en WiFi zit momenteel op 11 Mb/s, met testen die al tot 50 Mb/s gaan.

Gaan we nu weer ontopic?
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #15  
Oud 17 februari 2003, 15:33
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Nou, eigenlijk vind ik het anders best wel on topic. Het is immers onderdeel van het apparaat? En best wel een interessant punt om te kijken of het wat is.
Maar ik heb nu een NR70V. Een upgrade naar de NX-versie is, denk ik, niet interessant genoeg. Eerder even wachten op de NZ90? Alhoewel, daar zit natuurlijk OS 5 op en dan moet je weer de hackprogrammaatjes missen...
Met citaat reageren
  #16  
Oud 17 februari 2003, 16:03
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Hmm, aan de ene kant heeft het er wel mee te maken, aan de andere kant is dit meer iets voor een losse thread, niet geheel in lijn met deze review van de thread.

Overigens, de NX70 is ook voorzien van OS5 hoor... Het verschil tussen deze twee is trouwens niet zo heel groot: de NZ90 is qua buitenafmetingen groter en, zoals ook genoemd in de review, beschikt over een (veel) betere foto/videocamera met flitser.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #17  
Oud 17 februari 2003, 18:49
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Bulthuis
Nou, eigenlijk vind ik het anders best wel on topic.
Dat is het ook. Het grotere scherm, de snellere processor en Wifi onderscheiden de NX van de TT. Goede verkrijgbaarheid en positieve verhalen over de Wifi-adapter zouden bij potentiele kopers de waag naar de NX kunnen doen doorslaan.

OT: Er zijn nog twee verschilletjes met de NZ: BT en betere software.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #18  
Oud 18 februari 2003, 13:40
Selachii Selachii is offline
/me is crusched by NX
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 21 november 2002
Locatie: La Haye
Berichten: 37
Leuke review, zekerz.

Wat betreft het vergeten van de camera:
Dat verschilt natuurlijk per persoon, ik denk ook dat als je altijd al gewend bent eentje zonder camera te gebruiken dat je er dan niet zo snel aan went (/aan denkt).

Ik heb hem inmiddels een maand en hij bevalt me perfect. De camera is , zoals in de review gezegd, vooral voor kiekjew. Ik gebruik hem nu ook voor 'adress'-book entrys. Ik loop op het moment stage, en dan is het een ideaale manier om toch de telefoonnummers en email adressen van al die vele nieuwe gezichten te onthouden.

De CF discussie is oneindig dus zal ik slecht een kort shotje aan toevoegen. In het algemeen is het CF slot wel geschikt voor andere kaarten, er zijn alleen geen drivers voor. Dit is iets wat in verscheidene interviews door Sony is bevestigd.
In de pc desktop software is bij het opslaan van data ook het tabje 'CF-memorycard' opgenomen (naast 'internal' en 'memorystick').
wie weet...de toekomst zal het ons leren....


Ik kan de NX iedereen aanraden. De battery is idd niet erg lang bruikbaar. Ik luister ongeveer 4 uur per dag mp3 en gebruik de camera ook regelmatig. Aan het einde van een typische 'heavy-duty' dag heb ik meestal 20-30% power over. (Met mijn N770C was dit 40-50, maar die had geen camera )

Wat je niet noemt is de versterkte IR port. Deze IR module zorgt ervoor zorgt dat je TV en andere audio/video etc apparatuur op 'grote' afstand kan besturen. Dit werkt (icm met de bijgeleverde software) ideaal. Ik heb het tot 3m getest en het werkte nog als een raket (geen kans gehad verder te testen ). Dit aspect maakt het apparaat ook net weer wat meer multi-multi. Met andere palmpjes moet je altijd zo'n beetje binnen armbereik van een TV komen wil je hem bedienen.
Enige minpunt is dat alleen de bijgeleverde ClieRMC (ReMote Control) software gebruik maakt van dit versterkte signaal. OmniRemote is bezig aan een nieuwe versie die er ook gebruik van kan maken. Ik moet er wel bij zeggen dat ClieRMC voor mij zeker voldoende was, je kan zelf makkelijk devices toevoegen, en het programma heeft ook een learning mode.

just my 0,2€
__________________
Via een notitieblok naar een Palm IIIe en toen via een opa die dingen laat vallen ->gebroken ruit weer naar een notitieblok en via een Clie N770c naar een NX70v
Met citaat reageren
  #19  
Oud 18 februari 2003, 19:00
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
De battery is idd niet erg lang bruikbaar. Ik luister ongeveer 4 uur per dag mp3 en gebruik de camera ook regelmatig.
Vergeleken met een N770 serie valt dit misschien tegen, maar voor een huidig model PDA is dit toch best aardig? De meeste modellen komen maar met veel moeite (backlight laag) over de 4 uur.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 18 februari 2003, 19:15
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Het schijnt zelfs dat de batterij van de NZ90 na 10 foto's mety flitser al leeg is, gelukkig kun je de batterij door een reserve exemplaar vervangen: $80 per stuk.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:12.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023