Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews > Nieuwsarchief

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

 
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 08 december 2002, 22:11
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Talking Microsoft agressief in PPC

Kijk hier voor het bericht.
Groet,
__________________
[][][][][][][]
  #2  
Oud 08 december 2002, 22:29
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Tja, als het niet lukt marktaandeel te kweken met kwaliteit, dan maar met al dat kasgeld van Microsoft.
Ik denk dat de markt uiteindelijk toch zelf wel kiest welk OS er op een Handheld draait. Zelf kom ik dan uit bij specifieke handheldsoftware zoals PalmOS. Windows draai ik toch liever alleen op een PC.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
  #3  
Oud 08 december 2002, 23:18
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Palm moet het vooral hebben van een vervangingsmarkt. PocketPC moet het hebben van nieuwe klanten. Dan helpt het om de verkopers wat "actiever" te maken. Dat gaat Palm ook wel doen vlak voordat ze failliet gaan. (Ik geloof niet dat ze zich al eerder realiseren dat het mis aan het gaan is)
  #4  
Oud 09 december 2002, 06:37
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
ach, het is een bekende strategie van Microsoft. Een andere divisie van hun die ook niet al te goed draait is de XBox, en in een recent gehouden interview zij een Microsoft topman nog liever de investeringen te verdubbelen (gaan ze dus ook doen), dan er mee op te houden. En als je dan bekijkt dat ze alleen al in Q3 een verlies hebben geleden op de Xbox van 177 miljoen dollar...

Microsoft heeft geld genoeg voor dit soort acties. Ben het echter wel eens met Roel, uiteindelijk kiest de markt voor welk systeem het wordt.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
  #5  
Oud 09 december 2002, 15:38
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
(Ik geloof niet dat ze zich al eerder realiseren dat het mis aan
het gaan is)
Het is wel een stokpaardje he? En sony overleeft zeker als enigste
Met welk OS dan trouwens?

Verder OT: de markt kiest een systeem. Zou het? PPC en palm leven nu
al jaren naast elkaar (naast ook bijv het symbian platform). De markt-
aandelen gaan op en neer, maar geen van beide verdwijnt. Zolang de
anzonderlijke OS-en maar hun specifieke vaardigheden hebben c.q. veel
verschil hebben, dan zie ik ze ook wel naast elkaar overleven.
__________________
Word wordt nooit Perfect

Laatst gewijzigd door dirk; 09 december 2002 om 15:40.
  #6  
Oud 09 december 2002, 16:10
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Stokpaardje? Ik heb alleen een keer gezegd dat ze ergens een voorspelling hadden dat Sony het bedrijf Palm zou overnemen.

Maar goed, ik denk inderdaad dat PalmOS steeds verder weg zal zakken. Ik begin er steeds minder vertouwen in te krijgen. Ik had de hoop dat ze met OS5 een nieuwe weg zouden gaan inslaan. Maar dat werd dus gewoon OS4 met als enige "grote voordeel" dat vrijwel alle oude software het niet meer deed. Als het zo blijft doorgaan dan zie ik over een jaar of 3 nog maar 20% a 30% marktaandeel voor PalmOS.

Voor Palm zelf zie ik het nog somberder in. Die tungsten slaat dus niet echt aan en de Zire zo mogelijk nog minder. Nieuwe klanten trekken ze niet meer en de vervangingsmarkt is ook erg dun. Aan de andere kant krijgen de nieuwe PocketPC modellen lovende kritieken.

Getuige het verhaal van Palm op de bijeenkomst gaat alles nog perfect volgens plan. Ik denk dat op het moment dat ze daar wakker worden dat het dan al te laat is.

Over 5 a 10 jaar is dat een verplichte case op elke economie studie: "Hoe ging Palm van een monopoliepositie naar de verdoemenis in krap 10 jaar tijd".
  #7  
Oud 09 december 2002, 16:23
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Citaat:
Via een Sharp ZQ5300M, HP620LX, topline notebook en een Palm Vx naar een Sony Clie T625C en dan weer terug naar een Tungsten-T? Ik dacht het niet.
Aan de andere kant krijgen de nieuwe PocketPC modellen lovende kritieken.
Dus? Wordt de opvolger van je Sony Clié T625C een PPC?

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
  #8  
Oud 09 december 2002, 16:30
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik hoop nog steeds dat mijn droom PalmOS PDA nog komt (slimline model met virtual grafitti). Ofwel van Palm (zoals iemand anders voorspelde) of van Sony. De PocketPC's zijn mij nog te dik en de schermen zijn mij nog wat te simpel. Ik zou alleen wel graag de GPS software van de PocketPC's willen hebben.

Ik denk er wel eens aan om er ook eens een Toshiba bij te kopen. Alleen heeft de e330 nou net weer geen WiFi.
  #9  
Oud 09 december 2002, 19:36
Xcuseme's schermafbeelding
Xcuseme Xcuseme is offline
Vriend v/d Palmclubserver
Voornaam: Marc
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 18 maart 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 165
Stuur een bericht via ICQ naar Xcuseme
Angry

wat krijgen we nou? ga je vreemd?
  #10  
Oud 09 december 2002, 21:00
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik wacht het nog even af, maar mijn volgende PDA heeft een rechthoekig scherm.
  #11  
Oud 09 december 2002, 21:37
Henk Vrieselaar's schermafbeelding
Henk Vrieselaar Henk Vrieselaar is offline
Forumbikkel
Voornaam: Henk
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Lemmer
Berichten: 984
Maar dat mini-laptopje past dan niet meer in je borstzak...
  #12  
Oud 09 december 2002, 21:57
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Aan de andere kant krijgen de nieuwe PocketPC modellen lovende kritieken.
Maar ook in het pocketpc kamp spelen zich in mijn ogen inmiddels vreemde dingen af. Toen de eerste pocketpc met een Xscale processor verscheen was de teleurstelling groot dat ie amper sneller was dan de vorige generatie...de ARM. Daarnaast was de teleurstelling groot doordat het interne geheugen nog steeds slechts 64 Mb groot was en niet de gehoopte 128 Mb.

Wat zie je nu gebeuren....de processor die gebruikt wordt is veelal een Xscale op 200 of 300 Mhz....aantoonbaar langzamer dan de ARM. Het geheugen is van een ander type waardoor applicaties niet meer in ROM gedraaid kunnen worden waardoor het voor de gebruiker beschikbare geheugen bij enkele nieuwe Pocketpc's tussen de 36 en 48 Mb ligt i.p.v. de 64 bij eerdere modellen.
Daar waar men de discussiepunten van Palm aanhangers over het geringe formaat van enkele sony en Palm modellen als "niet interessant" afdeed wordt men ineens lyrisch over het geringe formaat van de HP 1910.

Kwijlde men vroeger bij 20 of meer frames per seconde van de Windows mediaplayer.....nu dit programma in combinatie met de Xscale verworden is tot een diaspeler (met 5 tot 10 frames per seconde) vindt menig PocketPC poweruser dit niet belangrijk meer.

wat ik met bovenstaande wil zeggen is dit...nog niet zo lang geleden was het prestatieverschil tussen de PocketPC en de Palm (lees ook sony) HET item. Kracht versus eenvoud. Nu de prestatie van de pocketpc achteruitgaan als gevolg de wens om goedkopere machines uit te brengen komt het weer aan op de dagelijkse bruikbaarheid van het OS en de programma's. In mijn waarneming begint het PocketPC hierin barstjes te vertonen. Je leest meer en meer threads over de bruikbaarheid en het formaat van software.

Feit is tevens dat het Pocketpc platform momenteel flinke kritiek te verduren krijgt ondermeer door de gezamelijke flater van Ms en Intel met de Xscale processor EN het feit dat onomstotelijk is gebleken dat Microsoft de komende twee jaar hieraan nagenoeg niets kan en zal veranderen. Dit werpt belemmeringen op voor ontwikkelaars en veroorzaakt frustraties bij gebruikers. Xscale en PPC 2002 waren gedacht als volgende stap in de ontwikkeling......velen vinden het niet meer dan een status quo.

Kortom....ik zie het nog niet zo somber in voor het Palm OS temeer daar OS5 WEL een vooruitgang in zich heeft.

Carel
  #13  
Oud 09 december 2002, 22:35
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Het probleem met XScale schijnt hoofdzakelijk te zitten in de bus snelheid. De bus haalt bij lange na niet wat de processor aan kan. Als je een groot programma draait dan werkt de processor constant op halve snelheid, omdat ie zit te wachten op de programma instructies. De oudere ARM4 modellen hebben een iets hogere bussnelheid dus die kunnen dan nog sneller zijn ook.

Ik vraag me inderdaad af hoe ze dat gaan oplossen. Een brede bus is duur (complex moederbord) en een bus met hoge clockrate verbruikt weer meer stroom. Daar kan Microsoft inderdaad verder ook helemaal niets aan doen om dat te verhelpen. Dat een nieuw gecompileerde/geoptimaliseerde versie van PocketPC daarbij gaat helpen is echt een fabeltje.

Palm en Sony hebben overigens exact hetzelfde probleem. In theorie is die nieuwe processor dus misschien een stuk sneller. Voor echte applicaties (vaak groter dan de interne cache) merk je daar nauwelijks iets van.

"PocketPC 2003" komt overigens binnenkort al weer uit dus we moeten maar zien wat dat gaat brengen.

Die HP iPAQ 1910 ziet er overigens ook heel mooi uit ja. In ieder geval een stuk meer in de richting van de gewenste afmetingen dan de tungsten. Een verwisselbare accu is ook wel handig.
  #14  
Oud 09 december 2002, 23:51
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Het probleem met XScale schijnt hoofdzakelijk te zitten in de bus snelheid.
Dat is maar deels het antwoord. Er zit ook een bekende bug in de processor die helpt


Citaat:
Dat een nieuw gecompileerde/geoptimaliseerde versie van PocketPC daarbij gaat helpen is echt een fabeltje.
Jouw verhaal is een fabeltje. Asus heeft een aangepaste versie op de markt gebracht en die is duidelijk sneller.

Citaat:
Palm en Sony hebben overigens exact hetzelfde probleem. In theorie is die nieuwe processor dus misschien een stuk sneller.
Grappig is ook hier dat een de nieuwe OS5 sony maar iets sneller zou moeten zijn dan een Tungsten, maar volgens sommige benchmarks veel sneller is. Natuurlijk is de wereld van echte applicates anders, maar toch.

Overigens draag ik m'n palm al lang niet meer in m'n borstzak. En hoop ik met patrick dat die mooie platte OS5 sony met een rechthoekig scherm en wifi er snel komt. Op dit moment is het realistisch om aan te nemen dat dat pas over minimaal een jaar is
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
  #15  
Oud 10 december 2002, 01:08
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Asus heeft Windows CE geoptimaliseerd en dan gaat het stukken sneller? Dat lijkt me beide heel erg sterk.

Ik heb overigens ook pas over een jaar een nieuwe PDA nodig

Ik vond op CEWindows.net een technisch verhaal over de performance problemen met XScale. Maar goed, ik zal van Roel wel weer op mijn donder krijgen dat ik te ver off-topic ga
  #16  
Oud 10 december 2002, 07:03
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Asus heeft Windows CE geoptimaliseerd en dan gaat het stukken sneller? Dat lijkt me beide heel erg sterk.

Zie c't 20, bladzijde 142. Het scheelt 25% -> ruim 10 ipv 7 fps (!) bij quake. Misschien dat je het vreemd vindt dat iemand iets aan een Micro$ost besturingsstysteem kan verbeteren?
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
  #17  
Oud 10 december 2002, 07:03
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Maar goed, ik zal van Roel wel weer op mijn donder krijgen dat ik te ver off-topic ga
Mwah... ik moet zeggen, ik vind dit een zeer interessante discussie, en het 'offtopic' niveau vind ik erg laag...

Citaat:
Dat een nieuw gecompileerde/geoptimaliseerde versie van PocketPC daarbij gaat helpen is echt een fabeltje.
Nou, ik denk dat je daar de plank behoorlijk misslaat. er zijn al vaker bewijzen geleverd dat nieuwe en geoptimaliseerde code voor (grote) performanceverbeteringen zorgt. Om iets heel anders er bij te pakken, kijk eens naar de Detonator drivers van Nvidia voor hun grafische kaarten. mede door deze zeer goed geschreven, en dus geoptimaliseerde, drivers, zijn hun videokaarten net even het stukje sneller als de concurrent ATI, die drivers van 'een mindere kwaliteit' heeft, en zodoende dus niet optimaal gebruik kan maken van de aanwezige hardware. Iets dat Nvidia dus wel kan. Daarom geloof ik best dat Asus het apparaat met dezelfde hardware toch sneller krijgt, door de code te optimaliseren.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
  #18  
Oud 10 december 2002, 07:07
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Dat Asus heeft zitten prutsen aan OF de hardware OF de software is eigenlijk wel duidelijk. Je kunt 'm handmatig in een soort Turbo-stand zetten. Het batterijverbruik neemt in deze stand dramatische vormen aan.....ruim minder dan twee op een volle accu!!
  #19  
Oud 10 december 2002, 07:59
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Citaat:
ik zal van Roel wel weer op mijn donder krijgen
Vorige week had ik Zwarte Piet op je afgestuurd! Maar het topic van deze thread is in de eerste paar posts wel afgehandeld. De toekomst voor zowel PPC, al dan niet met snelle Xscale, als PalmOS is altijd een interessante discussie. Dus hou deze thread maar op dit topic, ik lees vrolijk mee!

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
  #20  
Oud 10 december 2002, 08:10
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ce
Dat Asus heeft zitten prutsen aan OF de hardware OF de software is eigenlijk wel duidelijk. Je kunt 'm handmatig in een soort Turbo-stand zetten.
Ja, ze hebben softwarematig geprutst. Asus verstaat de kunst van het edele prutsen heel goed.

Citaat:
Je kunt 'm handmatig in een soort Turbo-stand zetten.
En er is ook een spaarstand, daarmee gaat de acuu 13,5 uur mee.

Citaat:
ruim minder dan twee op een volle accu!!
Nee hoor! 5 (vijf) uur. Daar kan een sony nx70 nog een puntje aan zuigen.
Kortom als je een pocket pc zonder wifi, telfoon of bluetooth zoekt, is dit één van DE kandidaten.
Ik zou willen dat sony of Palm ook een 400 Mhz machine met 64 Mb geheugen voor 600 euro kon leveren.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...

Laatst gewijzigd door r. dohmen; 10 december 2002 om 08:13.
 

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:21.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023