Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 18 november 2003, 12:50
meshuggah
Guest
 
Berichten: n/a
enkele vragen PDA en OS.

Hoi,

Ik wil een PDA gaan kopen. Maar nu weet ik niet echt welke.
Ik wil hem gaan gebruiken als agenda maar ook een beetje spelletjes spelen en mp3 luisteren.

Want moet je nou windows pocket pc of palm os hebben? Wat is het beste. Want werken alle aplicaties op allebei de de OS'en?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 november 2003, 13:04
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Dat zijn een hoop vragen. Wat je als eerste moet doen, is een keuze maken voor het PocketPC (Windows) of PalmOS platform. En wat je wat dat betreft kiest, is puur persoonlijk. Op dit forum zal je trouwens alleen maar PalmOS aanhangers tegenkomen. Over het algemeen maakt het tegenwoordig niet zoveel meer uit, beide OS'en kunnen de dingen die jij er van verwacht. wat voor jou prettig werkt is iets wat je zelf zal moeten uit zoeken, ga bijvoorbeeld eens naar een winkel, en vraag daar of je met beide systemen eens kan kijken of het je bevalt. Overigens is het wel zo dat programma's op PalmOS niet op PocketPC werken, en omgekeerd. En mocht je een keuze voor OS gemaakt hebben, dan kan je hier alvast een goede start maken.

succes met je keuze, en veel plezier nog op dit forum!
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 november 2003, 16:07
Pulsar-
Guest
 
Berichten: n/a
Ok, ik heb ook nog wel een tipje.

Als je graag mp3 wilt luisteren onder het fietsen, of onder het krantenlopen. Zou ik geen pocketpc nemen, die zijn op foto's te zien duidelijk groter, en dikker. Als je het mij vraagt lijkt een Zire 71 wel wat voor jou, klein, cool, en goed voor mp3!

doei
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 november 2003, 16:58
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Hetzelfde geldt voor de Tungsten|E. Die is zelfs nog goedkoper dan de Zire 71
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 november 2003, 17:03
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 18-11-2003, om 17:07 heeft Pulsar- dit gezegd in bericht #3
Ok, ik heb ook nog wel een tipje.

Als je graag mp3 wilt luisteren onder het fietsen, of onder het krantenlopen. Zou ik geen pocketpc nemen, die zijn op foto's te zien duidelijk groter, en dikker. Als je het mij vraagt lijkt een Zire 71 wel wat voor jou, klein, cool, en goed voor mp3!

doei
Sorry, maar de iPaq 1915 is toch duidelijk kleiner en goedkoper dan de Zire71, en ongeveer even klein als de T|E.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 november 2003, 19:47
meshuggah
Guest
 
Berichten: n/a
Een vriend van mij heeft de ipaq 1915. En het werkt wel lekker zo met dat menu. En op me stage plaats heeft me baas een Visor? Zwart wit ding en met palm os. Maar als ik dan kies tussen eigenlijk 2 heel verschillende pda's dan is het natuurlijk de ipaq 1915. Maar dat komt die is wat nieuwer enzo.

En ook nog een ding wat ik me nu bedenk. Palm os heeft natuurlijk altijd zo schrijf stukje onderaan de palm en pocket pc niet toch?Want ik vind dat maar niks zo schrijf stukje.

Want een ipaq 1915 heeft 200mzh geloof ik en een trungsten T 33 mzh dragonball processor of zoiets. Maar zijn die mzh met elkaar te vergelijken?

En waarneer merk je het verschil tussen een ipaq met 200mzh en 400mzh waarom zou je de veel duurdere 400mzh nemen?

bedankt voor de antwoorden tot nu toe!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 november 2003, 19:57
Iveske Iveske is offline
Lid
Voornaam: Ives
Model: Palm Zire71
 
Geregistreerd: 03 november 2003
Locatie: Merksplas
Berichten: 26
Thumbs up

Ik heb zelf een zire 71 en ben daar zeer tevreden over. Hoewel je er nog een SD kaartje bij moet kopen. De mp3 kwaliteit is goed.

Ives
Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 november 2003, 20:03
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Een vriend van mij heeft de ipaq 1915. En het werkt wel lekker zo met dat menu. En op me stage plaats heeft me baas een Visor? Zwart wit ding en met palm os. Maar als ik dan kies tussen eigenlijk 2 heel verschillende pda's dan is het natuurlijk de ipaq 1915. Maar dat komt die is wat nieuwer enzo.
Klopt helemaal: praktisch alle nu nieuw leverbare Palm OS-pda's hebben een tamelijk snelle processor en een kleurenscherm met hoge resolutie (320x320). Daardoor kunnen ze goed opboksen tegen de PocketPC concurrenten.
Citaat:
En ook nog een ding wat ik me nu bedenk. Palm os heeft natuurlijk altijd zo schrijf stukje onderaan de palm en pocket pc niet toch?Want ik vind dat maar niks zo schrijf stukje.
Vele Palm OS pda's hebben inderdaad een schrijfstukje: een Graffiti-gebied. Er zijn echter ook een aantal Palm OS pda's die, net als PocketPC-pda's, een Graffiti-gebied op het scherm hebben: hoef je niks in te voeren, dan kan het invoervlak dienst doen als scherm.
Overigens is het zo dat bijna alle PocketPC-pda's werken met een resolutie van 320x240 terwijl tegenwoordig de meeste Palm OS pda's werken met een resolutie van 320x320, de Palm OS pda's met oproepbaar Graffiti-gebied (Virtual Graffiti) hebben zelfs een resolutie van 320x480.

Laatst gewijzigd door koekiemonster; 18 november 2003 om 20:06.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 18 november 2003, 20:26
meshuggah
Guest
 
Berichten: n/a
Maar als ik dan eigenlijk het liefst eentje wil zonder graffetie gebied. Dan ken ik alleen de ipaq serie en de casio. Want ik zag op marktplaats een aantal casio's staan. Ik heb geen idee of die ook goed zijn?

Ze hadden een kleuren scherm en geen graffetie gebied. Misschien dat iemand mij er wat meer over kan vertellen over de casio's. Ze hadden wel kleuren scherm.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 18 november 2003, 20:30
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Waarom per se zonder? De gemiddelde PalmOS-pda met Graffiti-gebied heeft tegenwoordig een hogere resolutie dan een PocketPC zonder zo'n gebied.

Gegronde redenen aub
Met citaat reageren
  #11  
Oud 18 november 2003, 20:37
meshuggah
Guest
 
Berichten: n/a
Nou omdat ik op die palm op me stage altijd alles gewoon via het toetsenbord in voer zeg maar op het touchscreen en niet op het graffetie stukje.

Okee het kan misschien wel wenning zijn trouwens. Maar een pda word dan toch ook meteen een stuk groter daardoor!?
Met citaat reageren
  #12  
Oud 18 november 2003, 21:04
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Nou nee, eigenlijk wordt de palm door het Graffiti-gebied niet groter. Je hebt dus fysiek gezien een kleiner bruikbaar schermoppervlak op een gemiddelde Palm OS-pda, daarentegen heb je wel weer een resolutie die hoger is dan een PocketPC.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 18 november 2003, 21:34
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Met fitalystamp kun je je grafittigebied omtoveren in een toetsenbord als dat echt een probleem is.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #14  
Oud 19 november 2003, 02:13
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ik denk dat een tweedehandse Sony Clie NR70v wel wat voor je is. Of anders een tweedehandse NX70v. Allebei een groot scherm. Of als je goed zoekt kun je misschien wel een tweedehandse Palm Tungsten T3 vinden.

Vergeet niet dat groot scherm == meer batterijverbruik, en dat wil je ook niet.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #15  
Oud 19 november 2003, 21:26
meshuggah
Guest
 
Berichten: n/a
Ah kijk daar is een goed argument waarom je niet zo groot scherm moet nemen. Ik ga eens denken wat ik wil.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 19 november 2003, 22:14
Gen. Patton
Guest
 
Berichten: n/a
Om te beginnen: ik heb zelf geen enkele ervaring met Pocket PC's, maar...

In dit forum heb ik toch regelmatig berichten gelezen van gefrustreerde Pocket PC gebruikers die meerdere malen per dag hun PDA moesten resetten (soft, danwel hard, waarbij je alles kwijt bent).

Daar op afgaand concludeer ik dat PalmOS veel stabieler is!

Ik gebruik nu zelf sinds enkele maanden ook een Palm (duh!), daarvoor had ik een Psion (R.I.P. ) met toetsenbord. Ik kan je zeggen dat dat graffiti enorm snel went, echt!

Gezien je wensen zou ik je adviseren (maarja, wie ben ik...) om een Palm Tungsten|E te nemen, een kek apparaatje!

Succes!
Met citaat reageren
  #17  
Oud 21 december 2003, 14:24
Iveske Iveske is offline
Lid
Voornaam: Ives
Model: Palm Zire71
 
Geregistreerd: 03 november 2003
Locatie: Merksplas
Berichten: 26
Even om je eraan te doen herinneren, een casio is spijtig genoeg SPEELGOED. Daarvoor wil je toch geen duizenden app's missen!!

Groetjes Ives
Met citaat reageren
  #18  
Oud 22 december 2003, 14:28
Sjorsvdboom
Guest
 
Berichten: n/a
Talking Keuze!

Ik heb momenteel een Vx, en heb nu sinds een weekje een tungsten E om te kijken wat ik ervan vind.
Ben er zeer enthousiast over, goede prijs, kwaliteit verhouding,
mp-3 is prima, en schermkwaliteit is zeer netjes!

Ook ik ken meerdere Pocket-pc gebruikers die regelmatig moeten resetten , helaas,

O.S is gewoon een stuk bedrijfszekerder!

succes ermee!

sjors
Met citaat reageren
  #19  
Oud 24 december 2003, 10:39
Jeroen Linssen Jeroen Linssen is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 23 augustus 2001
Berichten: 198
Misschien helpt dit bericht met de OS keuze: http://www.palminfocenter.com/view_story.asp?ID=6378

JJ
Met citaat reageren
  #20  
Oud 29 december 2003, 12:48
Vlammend's schermafbeelding
Vlammend Vlammend is offline
Heeft net een nieuwe!
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 07 augustus 2003
Locatie: Nijmegen
Berichten: 147
grafitti en toetsenbordje

Ook ik wil hier even getuigen dat Grafitti heel snel went.
Net als op de PocketPC kun je trouwens bij de Palm ook een toetsenbordje oproepen of gewoon op het scherm schrijven.(standaard vanaf Grafitti 2)
Op mijn T2 gebruik ik mijn schrijfgebiedje nauwelijks. Ik schrijf gewoon op het scherm. Alleen de haast nooit gebruikt tekens zitten niet echt in mijn hoofdje, maar dan is het toetsenbordje heel snel opgeroepen. (Slidefree)
__________________
Mijn T2 is dood , lang leve mijn T|X
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:03.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023