Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Software (synchronisatie, tips, hacks)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 23 december 2005, 14:58
remco remco is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: omg. Den Haag
Berichten: 131
TH55: is er echt geen S.I.P applicatie? snik!

Hallo, xs4all (mijn provider) heeft sinds gisteren VoIP (Voice over IP; beperkt hoor, vooral inkomend verkeer) en ik ben dan ook de trotse bezitten van een VoIP telefoonnummer....

Nou heb ik thuis WiFi *en* een Clie TH55 (ook met WiFi) en ik wil natuurlijk VoIP op die Sony Clie doen (microfoon en luidspreker zitten al op de goede plaats... De developers waren dus wel iets van plan destijds :S).

Helaas, helaas. Ik kan geen SIP applicatie vinden (SIP is het gebruikte protocol). Heb ik niet goed gezocht? Of heeft iemand nog een ander goed idee? Het kopen van een Windows PDA valt niet onder de goede ideeen .

Thanks, Remco
__________________
Groetjes, Remco

rb_spam@xs4all
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 december 2005, 15:05
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Neen, er is geen VOIP mogelijk op een pda die draait op PalmOS
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 december 2005, 15:35
remco remco is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: omg. Den Haag
Berichten: 131
Pffff.... jammer, jammer... zelfs MSN heb ik werkend. Gaat het helaas mis bij VoIP. Het zal toch niet zo zijn dat we moeten overstappen naar Windhoos? Ik ben zo gehecht aan mijn PalmOS-je.
__________________
Groetjes, Remco

rb_spam@xs4all
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 december 2005, 15:45
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Voor mij zou het geen reden zijn. Voip is vooralsnog, wat mij betreft, overbodig.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 24 december 2005, 00:03
hazelzet
Guest
 
Berichten: n/a
Niks overbodig, juist handig en kostenbesparend lijkt me. Ik ben net als Remco om dezelfde reden op zoek naar een SIP app voor mijn Treo650 sinds xs4all deze service aanbied. De dienst is nu nog beperkt, maar xs4all gaat dit uitbreiden. Dit lijkt mij een veel beter alternatief dan Internetbellenplus van de KPN.
Daniel
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 december 2005, 00:44
dyn
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hazelzet
Niks overbodig, juist handig en kostenbesparend lijkt me. Ik ben net als Remco om dezelfde reden op zoek naar een SIP app voor mijn Treo650 sinds xs4all deze service aanbied. De dienst is nu nog beperkt, maar xs4all gaat dit uitbreiden. Dit lijkt mij een veel beter alternatief dan Internetbellenplus van de KPN.
Daniel
Zoals het er nu uitziet is het voor een Treo 650 en ieder andere GSM een compleet nutteloos iets. Het kost je veel meer dan een belletje zoals normaal.
Je moet namelijk eerst via GSM of GPRS of EDGE een internetverbinding opzetten omdat in de Treo vooralsnog geen wifikaartjes werken (of je moet dat enorme wifi pack waarin je de treo kunt klikken hebben).
Dan moet je daarna via een applicatie die SIP kent gaan bellen.
De totale kosten zullen dan zeer waarschijnlijk netzo duur zijn als wanneer je gewoon belt.

Om naar VoIP te bellen heb je niet noodzakelijk VoIP spul nodig
Als XS4ALL het goed aanpakt heb je dat laatste dus niet nodig.
Als we dan even verder kijken bij XS4ALL zelf dan zien we iets wat het meteen onaantrekkelijk maakt en niet meer dan de rest van gratis VOIP wereld: je kunt alleen gebeld WORDEN op je VoIP door vaste telefoons en mobiele telefoons. Als je zelf met VoIP wil bellen heb je maar 1 keus: bellen naar andere VOIP gebruikers. Naar vaste en mobiele telefoons is dus niet mogelijk.
Er zitten dus nog wat haken en ogen aan dit VoIP gebeuren waardoor het dus uiteindelijk totaal niet aantrekkelijk meer is.

VoIP zelf is zeker niet een protocol wat overbodig is. Het vervangt tegenwoordig al menig telefooncentrale in bedrijven. Cisco is een bedrijf wat al een paar jaar VoIP apparatuur maakt en er zijn al diverse bedrijven die dat spul gebruikt. Voor thuisgebruikers is VoIP iets van het afgelopen jaar, met name dankzij Skype hoewel die eigenlijk geen VoIP gebruikt.
Voor studenten is het handig om even te bellen naar huis met pa en ma.
Via instant messaging (zoals MSN Messenger met meer dan 80% marktaandeel in de Benelux) kun je ook aardig wat, maar tekst is emotieloos en veel mensen vinden dat een hogere drempel dan iets als VoIP. Een stem is persoonlijker en "warmer" dan tekst omdat een stem wel emotie bevat.
Overigens komt het nu ook steeds vaker voor dat deze instant messaging clients ook overgaan op VoIP of iets wat daar op lijkt.

Dan pak je toch gewoon de telefoon zie je dan veel mensen denken. Mja, voordeel van die instant messaging clients en dat VoIP en Skype gebeuren is nou net dat het allemaal gratis is (behalve als je naar vaste/mobiele telefoons gaat bellen).
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 december 2005, 14:28
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
dyn, met een flat fee abonnement bij Telfort (EDGE) of T-Mobile (GPRS) is dat kostenverhaal niet zo'n punt. Of er genoeg bandbreedte is weet ik niet. Maar goed, zonder software kan je dat niet testen
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 december 2005, 16:06
dyn
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door domo
dyn, met een flat fee abonnement bij Telfort (EDGE) of T-Mobile (GPRS) is dat kostenverhaal niet zo'n punt. Of er genoeg bandbreedte is weet ik niet. Maar goed, zonder software kan je dat niet testen
Zo gek veel bandbreedte wordt er niet gebruikt, dus een supergroot probleem is het niet.
Het probleem is echter dat wanneer je veel via VoIP belt je gewoon meer geld kwijt bent voor een flat fee abbo wat weer bovenop je gewone abbo komt.
Dat wat je normaal gesproken uit zou geven aan belminuten geef je nu uit aan dat flat fee abbonnement en data is vandaag de dag duurder dan spraak.
Het is dus nog maar de vraag of het wel zo goedkoop is, zeker als je ziet dat je met VoIP van XS4ALL alleen naar andere VoIP gebruikers kunt bellen. Als je naar een vaste/mobiele telefoon wil bellen, heb je de gewone GSM weer nodig, je moet dat er dus wel bij naast houden. Ik ben bang dat men uiteindelijk duurder uit is dan wanneer je geen VoIP gebruikt.

In sommige gebieden zul je een abbonnement moeten hebben voor de wifi hotspots wanneer je een wifi pda zoals de TH55 gebruikt. Die zijn veelal niet gratis, dus die abbonnementskosten komen er dan ook bij. De dekking is verre van optimaal, er zijn te weinig plekken waar je wifi hebt en al helemaal vanwege de verdeeldheid. Als je op het ene hotspotnetwerk een abbonnement hebt betekent dat niet dat je ook op de andere kunt komen, vaak moet je per netwerk een abbonnement hebben.
In huis, op werk e.d. is het ook niet erg aantrekkelijk omdat je dit vaak ook via de computer kunt doen of via de gewone telefoon.

Kortom, het is dus niet bepaald aantrekkelijk om een VoIP client te maken voor een PDA. Dat zal dan ook de reden zijn waarom ze er niet zijn.
Er zal het nodige moeten gebeuren wil VoIP een serieus alternatief worden voor iets als de mobiele telefoon.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 27 december 2005, 16:12
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Het probleem is echter dat wanneer je veel via VoIP belt je gewoon meer geld kwijt bent voor een flat fee abbo wat weer bovenop je gewone abbo komt.
Misschien ben je nog niet bekend met deze onbeperkte dataopties voor GPRS:

Telfort EDGE (30 KB/s down, 6 KB/s up) voor 35 EUR/maand
T-Mobile Pocket Internet Totaal (6 KB/s up&down) 9,50 EUR/maand

Lijkt me dus zeker dat in deze gevallen data zeker niet duurder is dan spraak, zeker als je vrienden in het buitenland hebt wonen. Het is dus dichterbij dan je denkt.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #10  
Oud 27 december 2005, 17:45
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Voor de Tungsten|C (met headset) is er al eens een programma geweest: GPhone, maar dit wordt niet meer ondersteund.
TapTarget (bekend van de iSpin launcher) werkt aan een freeware iPhone, maar dat komt ook niet echt uit het experimenteel stadium.
Het blijft afwachten, misschien als PalmLinux verschijnt?
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #11  
Oud 28 december 2005, 23:52
dyn
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Misschien ben je nog niet bekend met deze onbeperkte dataopties voor GPRS:

Telfort EDGE (30 KB/s down, 6 KB/s up) voor 35 EUR/maand
T-Mobile Pocket Internet Totaal (6 KB/s up&down) 9,50 EUR/maand

Lijkt me dus zeker dat in deze gevallen data zeker niet duurder is dan spraak, zeker als je vrienden in het buitenland hebt wonen. Het is dus dichterbij dan je denkt.
Tel je er nog wel even de abbonnementskosten bij op die iedereen moet betalen? Je kunt net als bij ADSL geen aparte lijn krijgen voor alleen data, je moet spraak erbij kopen en pas dan kun je daarnaast een data abbo afsluiten. T-mobile lijkt hierop 1 van de enigen te zijn die wel een apart data abbonnement biedt. Lees je even verder dan zie je dat je daar 52,50 euro per activatie moet betalen. Ook het Pocket Internet Totaal heeft zo zijn eisen: uitsluitend beschikbaar in combinatie met een beperkt aantal abonnementen en toestellen.
Reken je dus niet rijk want er zitten heel erg veel haken en ogen vast aan die dingen. Bij UMTS heb je ook nog zoiets als dekking en ondersteuning. De Treo 650 doet niet aan UMTS dus ook daar moet je weer op letten. Buiten het feit dat UMTS momenteel onwijs duur is.

Als je veel naar het buitenland belt is VoIP een goedkoper alternatief, mits de ander ook gebruikt maakt van VoIP (en dan met name hetzelfde protocol, Skype en SIP zijn niet compatible) omdat je via XS4ALL dus niet naar vaste/mobiele telefoons kunt bellen. Bij sommige VoIP providers kan dat wel, maar dan wel tegen betaling en ook dat moet je weer bij de uiteindelijk prijs gaan tellen.

Zo dichtbij is het dus echt niet.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 29 december 2005, 01:42
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Tel je er nog wel even de abbonnementskosten bij op die iedereen moet betalen?
Goed hoor.

T-Mobile: ik heb 5,95 EUR met 200 gratis belminuten. 9,50 EUR onbeperkt Pocket Internet Totaal erbij. Ik kom op ca. 15 EUR de maand uit voor een onbeperkte dataconnectie.

En jij?

Telfort idem dito: tegenwoordig kosten abonnementen incl. gratis belminuten echt geen drol meer. Als je eenmaal die abonnement hebt, kun je de onbeperkte dataopties afsluiten. Jean-Paul heeft met zijn Treo onbeperkt EDGE voor 35 EUR per maand + een cheapass abonnement. (hoe duur het is mag hij zelf vertellen als hij wil )

Citaat:
Ook het Pocket Internet Totaal heeft zo zijn eisen: uitsluitend beschikbaar in combinatie met een beperkt aantal abonnementen en toestellen.
Er staat bij dat de Treo 650 niet ondersteund wordt. Leuk, denk ik dan, maar waarom zou mij dat stoppen? Ik tel al zo'n 10 mensen op dit forum die gewoon die optie hebben genomen met hun Treo, met mij in februari erbij zijn het er 11. Ik ben student en ik heb geen rooie cent over in de maand. Toch is onbeperkt internet voor mij weggelegd. Is er een duidelijker voorbeeld dan dit te vinden dat VoIP zijn toepassing kan vinden bij niet-miljoenairs?

En, als je even verder kijkt op andere fora, maar ook hier, dan zie je dat T-Mobile GPRS via Pocket Internet Totaal (uiteraard, zou ik haast willen zeggen) technisch gewoon prima werkt op alle toestellen die GPRS-geschikt zijn. Het is voornamelijk gewoon een marketingtruc om zoveel mogelijk MDA'tjes van T-Mobile zelf te verkopen. Laat ze toch.

Citaat:
Als je veel naar het buitenland belt is VoIP een goedkoper alternatief, mits de ander ook gebruikt maakt van VoIP (en dan met name hetzelfde protocol, Skype en SIP zijn niet compatible) omdat je via XS4ALL dus niet naar vaste/mobiele telefoons kunt bellen. Bij sommige VoIP providers kan dat wel, maar dan wel tegen betaling en ook dat moet je weer bij de uiteindelijk prijs gaan tellen.
Het gaat er nu toch even niet over hoe handig of niet handig VoIP is, en of jij wel genoeg vrienden hebt die lang genoeg op Skype zitten? Ik zie zodadelijk al iemand in deze thread reageren die zegt dat VoIP voor hem totaal geen nut heeft omdat hij niemand kent die VoIP gebruikt zodat hij niemand heeft om mee te praten.

Het gaat er even om of het kan, dat wanneer jij wenst op een bepaald moment van VoIP gebruik te maken met je onbeperkt dataoptie via GPRS/EDGE of Wifi, dat dat dan kan middels een Client voor PalmOS.

Citaat:
T-mobile lijkt hierop 1 van de enigen te zijn die wel een apart data abbonnement biedt.
en

Citaat:
Reken je dus niet rijk want er zitten heel erg veel haken en ogen vast aan die dingen.
Ik snap niet waarom jij zo moeilijk doet over aparte data-abonnementen e.d. Helemaal niet nodig bij smartphones en zeker niet noodzakelijk bij Wifi. Kijk toch gewoon wat er praktisch wel mogelijk is tegenwoordig, en niet wat er theoretisch volgens jou niet mogelijk zou zijn.

Citaat:
Zo dichtbij is het dus echt niet.
Bij de buren van de PocketPC club maken al vele mensen dagelijks gebruik van Skype om te kletsen met andere mensen. Hoe dichterbij wil je het hebben voor PalmOS?

Off-topic

En even een offtopic vraagje aan jou: welk abonnement gebruik jij nu bij de Treo? Als ik jou zo hoor betaal jij je per maand blauw aan data en abonnementskosten.


__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 29 december 2005 om 01:59.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 29 december 2005, 19:14
dyn
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Goed hoor.

T-Mobile: ik heb 5,95 EUR met 200 gratis belminuten. 9,50 EUR onbeperkt Pocket Internet Totaal erbij. Ik kom op ca. 15 EUR de maand uit voor een onbeperkte dataconnectie.

En jij?

Off-topic

En even een offtopic vraagje aan jou: welk abonnement gebruik jij nu bij de Treo? Als ik jou zo hoor betaal jij je per maand blauw aan data en abonnementskosten.


NVT aangezien ik zelf geen data gebruik en alleen bel. Ik heb toendertijd een abbonnement met Treo 650 gekozen (waarbij die combinatie de goedkoopste was die ik op dat moment kon vinden en uiteraard veranderd dat allemaal 3 maanden later ) waar ik alleen mee bel (data zit er ook wel bij, maar dan betaal je per MB). Voor mij is VoIP op mijn Treo simpelweg te duur omdat ik dan een extra datapakket af moet sluiten en omdat ik weinig bel waardoor VoIP geen zin heeft.
Ik heb in het begin een paar keer gespeeld met mijn Treo met emailen en met internetten. Dat beviel me niet en sindsdien gebruik ik het dus ook helemaal niet meer. Internetten doe ik dan ook liever thuis, op school of op werk en gewoon op mijn laptop. Ik heb toch overal waar ik mijn mail wil bekijken wifi of een mooi kabeltje liggen. Kan ik helemaal voor nop internetten.

Waar heb jij trouwens die 5.95 euro vandaan gehaald? Goedkoopste wat ik op de site van t-mobile.nl zie is een sim-only abbo van 200 minuten voor 13.25 per mnd

Niet iedereen wil zo graag een bepaalde telco hebben omdat ze er slechte ervaringen mee hebben of omdat de ontvangst in hun omgeving slecht is.
Dat soort zaken spelen ook nog eens mee bij het kiezen van een abbonnement. Nog iets wat ook aardig een rol speelt: wat als je al een abbonnement hebt of er net eentje hebt afgesloten? Dan kun je wel over willen stappen, maar in dat laatste geval zit er waarschijnlijk een boete aan vast.

Citaat:
En, als je even verder kijkt op andere fora, maar ook hier, dan zie je dat T-Mobile GPRS via Pocket Internet Totaal (uiteraard, zou ik haast willen zeggen) technisch gewoon prima werkt op alle toestellen die GPRS-geschikt zijn. Het is voornamelijk gewoon een marketingtruc om zoveel mogelijk MDA'tjes van T-Mobile zelf te verkopen. Laat ze toch.
Het is technisch mogelijk om het e.e.a. aan beperkingen op het netwerk in te stellen. Dan kan je toestel het technisch wel ondersteunen, maar dan blokkeert het netwerk je. Ik heb niet verder gekeken of T-Mobile dat daadwerkelijk doet of niet.

Ik haalde het ook maar aan om even te laten zien dat er telco's zijn die de nodige beperkingen opleggen juist omdat ze het e.e.a. willen verkopen.
Die 52.50 euro aan activatiekosten is iets wat mensen over het hoofd zien.
Dat zie ik al gebeuren als ze een ADSL abbonnement af willen sluiten.
Staat er bij dat ze nog aansluitingskosten moeten betalen (ja, sommigen doen daar nog aan) en als je ze er dan op wijst "huh? dat had ik helemaal niet gezien".
Voor VoIP geldt hetzelfde daar er verschillende protocollen (Skype, SIP) zijn die je gebruiken kunt. Niet-technici weten dat niet.

Citaat:
Het gaat er nu toch even niet over hoe handig of niet handig VoIP is, en of jij wel genoeg vrienden hebt die lang genoeg op Skype zitten? Ik zie zodadelijk al iemand in deze thread reageren die zegt dat VoIP voor hem totaal geen nut heeft omdat hij niemand kent die VoIP gebruikt zodat hij niemand heeft om mee te praten.
Ik heb het ook niet over hoe handig het is, jij begon zelf over dat buitenland verhaal, daar borduur ik op voort.
Je moet zeker wel weten dat de gratis VoIP dienst van XS4ALL niet de mogelijkheid heeft om naar vaste/mobiele telefoons te kunnen bellen. Je weet niet of ze dit nu aanbieden of dat ze dit uberhaupt nog gaan doen.
Als je dus naar iemand via die VoIP dienst wil bellen moet de ander ook VoIP gebruiken. Als je een andere VoIP dienst gebruikt dan kan het zijn dat het bij hun wel mogelijk is maar tegen betaling (zoals een Skype dat doet).

Citaat:
Ik snap niet waarom jij zo moeilijk doet over aparte data-abonnementen e.d. Helemaal niet nodig bij smartphones en zeker niet noodzakelijk bij Wifi. Kijk toch gewoon wat er praktisch wel mogelijk is tegenwoordig, en niet wat er theoretisch volgens jou niet mogelijk zou zijn.
Jij snapt niet waar het mij om gaat.
Het gaat hier om iemand die zijn Treo 650 (GPRS/EDGE en geen wifi dus) wil gebruiken icm de XS4ALL VoIP dienst. Die dienst biedt niet de mogelijkheid om naar vaste/mobiele telefoons te bellen waardoor je verplicht bent om er een spraak abbo bij naast te houden. Buiten dat moet je eerst inbellen op het XS4ALL netwerk voordat je er gebruik van kunt maken.

Je hebt dus een spraak abbonnement nodig voor wanneer iemand geen VoIP heeft, dan heb je een data abbonnement nodig voor dat VoIP en dan heb je een abbonnement nodig zodat je op het XS4ALL netwerk kunt komen (en dat kun je gelukkig met een gratis inbel abbonnement af).

Dan heb je ook nog zoiets als via telefonie een dataverbinding aanmaken om te kunnen telefoneren. Dat is netzoiets als een tv kaart in je computer drukken en vervolgens de computer op een tv aansluiten om tv te kunnen kijken. Druk dan direct de kabel op de tv.
Zo praktisch is het idee dus niet omdat je veel meer stappen moet maken en als het niet werkt moet je dat aantal stappen ook weer terugzetten . Je bent dus heel druk met het heen en weer switchen tussen VoIP en de gewone GSM.
Het moet dus niet alleen kunnen, het moet dus ook nog eens gemakkelijk zijn. In dat laatste zit dan ook het probleem, het is niet erg makkelijk.

Als je dan toch VoIP wil hebben, neem dan een andere dienst waarbij je alleen een VoIP client hoeft te installeren. Als je dan alleen een data abbonnement afsluit en die VoIP dienst meteen uitbreidt zodat je ook naar vaste/mobiele telefoons en dingen als 0900 nummers (voor bijv. de centrale huisartsenpost) kunt bellen dan zit je goed.

Citaat:
Bij de buren van de PocketPC club maken al vele mensen dagelijks gebruik van Skype om te kletsen met andere mensen. Hoe dichterbij wil je het hebben voor PalmOS?
Ik heb liever een uniforme client die zowel Skype als SIP kent. De ene helft gebruikt namelijk Skype en de andere helft heeft een SIP dienst (bijv. eentje die door hun ISP wordt aangeboden zoals in het geval van bijv. @home, XS4ALL, etc.). Die verdeling wordt je ook gek van
Met citaat reageren
  #14  
Oud 29 december 2005, 23:17
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Voor mij is VoIP op mijn Treo simpelweg te duur omdat ik dan een extra datapakket af moet sluiten en omdat ik weinig bel waardoor VoIP geen zin heeft.
Ik zou als ik particulier was nooit bij KPN gaan, omdat je je dan inderdaad blauw betaalt aan abonnementskosten. Ik laat me dan ook niet verleiden om een combi voordeelpakket te kopen icm een abonnement aldaar. Een Treo nemen en niet van de wireless GPRS mogelijkheden gebruikmaken vind ik een beetje het kopen van een Dolby 5.1 surround systeem en vervolgens films in stereo bekijken en beluisteren, maargoed, dat zijn keuzes die mensen zelf moeten maken.

Ik denk ook een beetje dat hier de crux zit van deze discussie: jij hecht totaal geen waarde aan mobiel internet, en dus vind je al gauw dingen duur. Toch, objectief gezien met de prijzen die ik genoemd heb, vind ik niet dat onbeperkt mobiel internetten anno 2005/2006 onbereikbaar voor Jan Modaal is.

Citaat:
Internetten doe ik dan ook liever thuis, op school of op werk en gewoon op mijn laptop. Ik heb toch overal waar ik mijn mail wil bekijken wifi of een mooi kabeltje liggen. Kan ik helemaal voor nop internetten.
Dat is uiteraard geheel aan jou. Andere mensen willen mobiel internet omdat ze mobiel internet willen hebben. Als ze internet thuis of op het werk willen gebruiken hebben ze inderdaad geen mobiel internet nodig, he?

Net als van die mensen die zeggen dat ze geen draagbare MP3 speler nodig hebben, omdat als ze muziek willen luisteren, ze dat thuis of op het werk achter hun grote computer wel doen. Eh nee, dan moet je inderdaad geen apparaat aanschaffen die je muziek mobiel kan afspelen. Prima.

Citaat:
Waar heb jij trouwens die 5.95 euro vandaan gehaald? Goedkoopste wat ik op de site van t-mobile.nl zie is een sim-only abbo van 200 minuten voor 13.25 per mnd
De 5,95 EUR aanbieding van T-Mobile is blijkbaar afgelopen.

Elk jaar een nieuw abonnement afsluiten bespaart je honderden EUR per jaar. Alle providers hebben eindejaarsaanbiedingen, en een paar keer per jaar wat extra andere aanbiedingen. Dit is een feit. Zoals met veel andere dingen waar je geld op kan bespraken (zoals de nieuwe zorgverzekering) kijk rond en bespaar geld. Het is geen truc, je moet er wel voor openstaan *dat dit kan*, en dan heb je een zee van keuze om een goedkoop abonnement onder een aanbieding uit te zoeken. Ik heb de afgelopen 4 jaar nooit meer dan 6 EUR per maand voor minimaal 100 belminuten betaald, daarnaast ook nooit meer dan 1,50 EUR/MB aan datakosten.

Wellicht ook een tip voor je, sluit je abonnement af bij speciale websites zoals www.bestelmaar.nl of www.gsmweb.nl , die vaak flinke cashback acties hebben. Het klinkt eng, maar het bespaart mij vaak bakken met geld per jaar.

En om even op de bottom-line in te gaan: jij vind 13 EUR (met 200 gratis belminuten) + 9,50 EUR voor onbeperkt internet nog steeds "onbereikbaar" en "te duur" ? Dat mag je best vinden, maar als je een beetje objectief bent, ga dan niet zeggen dat vandaag de dag dit soort abonnementen voor mensen die wel dagelijks van mobiel internet gebruik maken, onbereikbaar zijn, veel te duur is, oid. Ik verdien per maand waarschijnlijk 4-5 keer minder dan jij en toch kan ik het betalen.

Citaat:
Niet iedereen wil zo graag een bepaalde telco hebben omdat ze er slechte ervaringen mee hebben of omdat de ontvangst in hun omgeving slecht is.
Dat soort zaken spelen ook nog eens mee bij het kiezen van een abbonnement. Nog iets wat ook aardig een rol speelt: wat als je al een abbonnement hebt of er net eentje hebt afgesloten? Dan kun je wel over willen stappen, maar in dat laatste geval zit er waarschijnlijk een boete aan vast.
Nogmaals, dan moet jij accepteren dat met jouw additionele wensen onbeperkt internet, VoIP etc. onhaalbaar is, maar voor gewone andere mensen prima kan als ze zich weten aan te passen, en het ook willen. Alle providers hebben zo goed als 99% coverage over heel Nederland, dus de problemen van jaren terug hebben we ook niet meer.

Citaat:
Het is technisch mogelijk om het e.e.a. aan beperkingen op het netwerk in te stellen. Dan kan je toestel het technisch wel ondersteunen, maar dan blokkeert het netwerk je. Ik heb niet verder gekeken of T-Mobile dat daadwerkelijk doet of niet.
In theorie dramaaaaatisch natuurlijk, maar in de praktijk komt dit bij de gangbare PalmOS en PocketPC smartphones geen een keer voor, althans, op dit forum of op de PPC club ben ik dat geen een keer tegengekomen. Ik snap niet waarom jij steeds theoretische barrieres probeert op te werpen (het "kan zijn" dat... / "soms moet je" etc. etc.) om toch te laten zien dat het ontzettend moeilijk is om onbeperkt internet voor een redelijke prijs te krijgen, want dat is het niet.

Citaat:
Als je dan toch VoIP wil hebben, neem dan een andere dienst waarbij je alleen een VoIP client hoeft te installeren. Als je dan alleen een data abbonnement afsluit en die VoIP dienst meteen uitbreidt zodat je ook naar vaste/mobiele telefoons en dingen als 0900 nummers (voor bijv. de centrale huisartsenpost) kunt bellen dan zit je goed.
Even refereren aan:

http://www.palmclub.nl/forums/showpo...69&postcount=8

Je wijst constant naar deze constructie van XS4ALL die - zoals je zelf al aangeeft - wellicht niet de gemakkelijkste is. Je geeft zelf ook al aan dat het makkelijker is als er bijv. een PalmOS client komt van een bekende client Skype, dat je met een flatfree GPRS data-abonnement daar gewoon gebruik van kunt maken. Daarna echter, ga je in op de torenhoge kosten van data-abonnementen - maar die heb ik eenvoudig tegenbeargumenteerd dmv voorbeelden van Telfort en T-mobile. Wat is dan het probleem nog?

Nogmaals, je kunt zoveel mitsen en maaren er in plaatsen als je wil, maar in plaats van te kijken wat er niet mogelijk is voor jou, kun je kijken wat er wel mogelijk is voor andere mensen die er op hun manier gebruik van kunnen maken. Jij wil ook naar vaste landlijnen kunnen bellen via je dataconnectie? Duizenden andere mensen hebben SkypeOut (oid) niet eens op hun Desktop geinstalleerd, laat staan dat ze het zo willen doen op hun Smartphone. Nee, die willen gewoon naar mensen die op hun Skypelijstje staan bellen, mensen die achter een computer zitten. Prima toch voor hen?

Citaat:
Ik heb liever een uniforme client die zowel Skype als SIP kent. De ene helft gebruikt namelijk Skype en de andere helft heeft een SIP dienst (bijv. eentje die door hun ISP wordt aangeboden zoals in het geval van bijv. @home, XS4ALL, etc.). Die verdeling wordt je ook gek van
Laat jezelluf niet gek makûh, dyn.

Als je rondkijkt op de fora, zie je dat Skype veruit de populairste Client is, vooral omdat het niet provider afhankelijk is. Laten we zeggen dat het aannemelijk is te stellen dat het gros van de mensen al tevreden zou zijn met een Skype client op PalmOS. Gecombineerd met de cheap-ass spraak abonnementen en steeds meer providers die zeer lage onbeperkte data tarieven hanteren zoals Telfort en T-mobile (moet je niet bij KPN zijn, nee), dan kun je prima zeggen dat we bij een tijdperk aangekomen zijn dat VoIP geen toekomstmuziek meer is, maar dat het inderdaad bruikbaar, en betaalbaar begint te worden voor Jan Modaal.

Ik snap je frustratie over het bestaan van zoveel verschillende protocollen en de soms verborgen geniepigheid die bepaalde providers hanteren in hun kostenberekening, maar dan is het aan gebruikersgroepen zoals de Palmclub om elkaar erover te informeren zodat je de juiste deals kunt sluiten.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 29 december 2005 om 23:41.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 02 april 2006, 09:50
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Een nieuwe mogelijkheid dient zich aan: Lycos Phone.
Voorlopig draait het nog alleen maar onder Windows 2000 en XP.
Toekomstige uitbreidingen zullen Linux, Mac OS, Palm OS en Pocket PC ondersteunen. Wanneer die er zullen komen is nog niet bekend gemaakt.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #16  
Oud 02 april 2006, 11:46
thvdbosch
Guest
 
Berichten: n/a
mobiVoIP

Wellicht dat mobiVoIP dusdanig wordt doorontwikkeld dat de Sony TH-55 ook met dit programma gaat werken. Wanneer je een thread op hun forum volgt lijken de kansen daarop niet bijster groot. De klacht van ontwikkelaars is, is dat Sony geen enkele medewerking geeft én dat de TH-55 niet meer interessant zou zijn...
Met dit laatste ben ik het trouwens volkomen oneens. Het is en blijft naar mijn idee een fantastisch veelzijdige PDA

Kijk voor meer info op: http://www.mobivoip.net/index.php
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:46.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023