Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Accessoires

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 05 juli 2004, 13:44
remco remco is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: omg. Den Haag
Berichten: 131
PLAKBAND op touch screen tegen stof ?!?

Hallo,

Ik lees in het kader van het aanbrengen van screenprotectors verhalen van mensen die stof van hun scherm halen door er plakband op de plakken en dat weer los te halen. Dat lijkt mij persoonlijk een riskante bezigheid. Het touch-screen zal er vrijwel zeker niet onmiddellijk kapot van gaan. Ik denk wel dat het, afhankelijk van de constructie van het betreffende model Palm, behoorlijk te lijden heeft.

Let wel: je hebt PLAKband en plakband. Er zijn soorten plaband (3M heeft dat o.a.) die maar heel matig kleven, zoals die gele memo-blaadjes. In mijn ogen kunnen die geen kwaad; misschien zijn die geeltjes ook wel een mooi alternatief.
De sterker plakkende soort zou ik nooit op mijn scherm loslaten!

Kijk maar eens naar de constructie van een touch screen. Het bestaat, simpel gezegd, twee lagen die op enige afstand gehouden worden door heel kleine kunststof afstandhoudertjes. Als je dan met je pennetje op de bovenlaag tapt, verandert ter plaatse de afstand tussen de lagen, en kan het systeem de positie meten door weerstandsverandering (zie http://www.icst.com/products/pdf/mk712.pdf voor een uitleg ).

Die bovenlaag is flexibel (logisch), dus bij het lostrekken van plakband wordt hij in zekere mate losgetrokken van de onderlaag. Dat hoeft niet direct dodelijk te zijn, maar het is beslist niet een belasting waarvoor dat scherm gemaakt is. De nauwkeurigheid kan er onder lijden en wellicht de levensduur. De werking v.h. touch screen verklaart ook waarom hard poetsen zo slecht is: je drukt die afstandshoudertjes geforceerd in; ze komen na verloop van tijd wel weer (gedeeltelijk) terug, maar ze zijn toch wat geforceerd, dus het is bar slecht voor je scherm.
Oppassen dus...

Ik heb geen onderbouwing in de vorm van cijfers van de verkorting van de levensduur van schermen, maar als je kijkt hoe klein die afstandhoudertjes zijn (bij een Palm III of IIIx kun je ze bij bepaalde lichtval met het blote oog nog zien), dan is er weinig fantasie nodig om te snappen dat je voorzichtig moet optreden.

Remco (die wel last heeft gehad van een schrijfvlakje met almaar afnemende gevoeligheid, wellicht door de voortdurende belasting)
__________________
Groetjes, Remco

rb_spam@xs4all
Met citaat reageren
  #2  
Oud 05 juli 2004, 13:58
SVpeter
Guest
 
Berichten: n/a
Hoi Remco,

Jouw verhaal is mij in elk geval duidelijk. Ik zit zelf in de electronica, en heb zodoende ooit wel eens losse touch screens gezien.

Wat ik me in dit kader echter wel afvraag is hoe het dan zit met de screen-protectors. Ik ben daar zelf nog naar op zoek, maar wat ik veel zie zijn protectors die je ook op het scherm plakt, wat als je die er weer af wilt halen? Heb jij daar ervaring mee?

Peter
Met citaat reageren
  #3  
Oud 05 juli 2004, 14:09
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
De 'plak'laag van plakkende screenprotectors is te vergelijken met de gele briefjes. Dus verwijderen van dit soort screenprotectors zou niet nadelig voor je scherm moeten zijn (disclaimer: gaat het mis: pech gehad!).

Voor meer beschermtips hebben we (via onze tips-pagina's ) nog deze pagina , waar onder andere Scotch 811 plakband genoemd wordt. Dit type is moeilijk te vinden en de tip is al een aantal jaren oud, maar wellicht bestaat het nog.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee

Laatst gewijzigd door RoelvdV; 05 juli 2004 om 14:13.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 05 juli 2004, 14:12
remco remco is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: omg. Den Haag
Berichten: 131
Hallo,

Nee, ik heb geen ervaring met die screen protectors, maar ik durf er iets om te verwedden dat ze maar matig kleven (is al snel voldoende, ze moeten er alleen maar niet spontaan af vallen).
Het loshalen lijkt me idd een heel avontuur als zo'n ding precies past; je kunt er namelijk niets onder krijgen.

Ik zou, denk ik, een sterk klevend plakbandje op de hoek plakken en dan zien of ik de protector daarmee los krijg.

Ik zou wel eens wat tijd aan een vergelijkende review willen spenderen van een paar merken; ik zou dan echter tevens wat meer onderzoek doen naar de kwetsbaarheid van touch screens. Misschien willen de palmclubleiders dit klusje wel aan me uitbesteden

Remco
__________________
Groetjes, Remco

rb_spam@xs4all
Met citaat reageren
  #5  
Oud 05 juli 2004, 16:57
Rob Rob is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|E
 
Geregistreerd: 31 augustus 2003
Berichten: 45
Volgens mij worden hier twee dingen door elkaar gehaald:

- Het verwijderen van een screenprotector d.m.v plakband erop plakken en dan eraan trekken zodat de screenprotector los komt.

- Het verwijderen van stof d.m.v. plakband.

Betreffende het tweede onderwerp:
Bij het plaatsenvan mijn Brando had ik ook last van stofdeeltjes die aan de plakkant vd screenprotector komen alvorens je de kans hebt gekregen om deze aan te brengen op de palm. Dit stof haal ik er idd altijd weer af dmv enkele 'reepjes' plakband naast elkaar, net over elkaar te plaken en daarmee de screenprotector te reinigen.

Het touchscreen vd palm krijg ik altijd wel stofvrij met een (brillen)doekje
Met citaat reageren
  #6  
Oud 05 juli 2004, 23:48
remco remco is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: omg. Den Haag
Berichten: 131
OK, dat kan natuurlijk geen kwaad, maar ik meen toch echt gelezen te hebben dat sommigen hun scherm met plakband stofvrij maken.
Dat kan volgens mij ook geen kwaad, mits plakband wordt gebruikt dat maar licht plakt (of die stick-it's).

Maar naar mijn mening is de truc met vochtige lucht en een brillendoekje (of ander niet-pluizende lap) ook prima. Ik gebruik zelf voor stof- en vetvrij maken van schermen (ook monitors) Rolith Glass Fix, maar dat een beetje terzijde...


Remco
__________________
Groetjes, Remco

rb_spam@xs4all
Met citaat reageren
  #7  
Oud 06 juli 2004, 11:33
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Nu ik erover nadenk, ik gebruik normaal plakband om mijn scherm stofvrij te maken voor het aanbrengen van de screenprotector. Het is maar lichtjes aanraken, tot zover heb ik geen kapotte digitizers gehad. (even afkloppen).
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #8  
Oud 06 juli 2004, 22:54
buggeroff's schermafbeelding
buggeroff buggeroff is offline
TAFKAB
Voornaam: Jan Karel
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 01 mei 2002
Locatie: Zoetermeer
Berichten: 439
Heb je wel eens een screenprotector verwijderd ? Dat gaat een stuk zwaarder dan 3M plakband kan ik je verzekeren ! Lijkt meer op ducktape...

Is dat dan slecht voor je screen ?

Jan Karel
__________________
Maak niet steeds dezelfde fout ! Er is keus genoeg !
Met citaat reageren
  #9  
Oud 06 juli 2004, 23:04
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Nou, bij mij gaat het toch altijd vrij simpel (Martin Fields, matte Brando)
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #10  
Oud 07 juli 2004, 08:43
remco remco is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: omg. Den Haag
Berichten: 131
Mij lijkt het geen goed plan om zulk sterk plakkende tape van het scherm af te trekken (het opplakken zelf kan natuurlijk geen kwaad). Als je naar de werking van het scherm kijkt, is het gemakkelijk voor te stellen dat de nauwkeurigheid in elk geval beinvloed kan worden en wellicht (ik zeg niet: "met zekerheid") de levensduur.

Maar goed, ik postte slechts mijn mening (ook op grond van wat kennis en ervaring)en heb ook niet de wijsheid in pacht .

Groetjes, Remco
__________________
Groetjes, Remco

rb_spam@xs4all
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:40.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023