Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #121  
Oud 13 juli 2005, 13:46
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RoelvdV
Ik weet dat ik in deze zelfde thread aangegeven heb dat alleen de combinatie van een OS met een pda er echt toe doet, maar om dan de complete PPC specificaties te gaan melden op een Palm-forum lijkt me niet nodig.
Het geeft echter wel een beetje het verschil van ontwikkeling aan tussen MS en Palm: MS brengt (moet) een compleet nieuw OS uit bij elke nieuwe specificatie in hardware. Toen men bij MS in de gaten had dat ook de PPC weleens draadloos zou kunnen gaan kwam opeens Windows Mobile. Daarbij werd er niet alleen connectivity functionaliteit toegevoegd aan het bestaande OS, maar werd het hele OS maar even vervangen (althans, zou voel ik het). Bij palm werd connectivity toegevoegd aan een al bestaad OS. OS 5 op een Treo is gelijk aan OS 5 op een Tungsten + connectivity zonder dat je rare onverwachte incompatibiliteitsproblemen hoeft te verwachten.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #122  
Oud 13 juli 2005, 14:00
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Natuurlijk zal een OS uitbreidingen moeten krijgen als hardwarefabrikanten meer zaken willen gaan ondersteunen en omgekeerd kan een hardwarefabrikant besluiten om nieuwe opties in een OS te gaan gebruiken.

De vraag is hoe snel dat moet en daar heeft PalmOS voor wat betreft WiFi op Smartphones een achterstand. De Tungsten|C heeft Wifi, maar weer geen Bluetooth en GSM mogelijkheden. De Treo 650 heeft Bluetooth en GSM, maar weer geen Wifi. Blijkbaar zitten die verschillende draadloze technieken elkaar toch in de weg.

Ik heb dan liever een stabiel iets met minder mogelijkheden dan een OS dat het allemaal wel ondersteund, maar dan net niet helemaal lekker. Anders heb je de kans op een pda waarbij je bijvoorbeeld niet kan bellen als je ook WiFi aan hebt staan. Het wordt dan wel ondersteund, maar ik vind dat geen echte ondersteuning.

Dus van mij hoeft de ontwikkeling van PalmOS niet supersnel als dat dit soort resultaten geeft. Keep It Simple! Stapje voor stapje, zonder struikelen.

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #123  
Oud 13 juli 2005, 14:39
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RoelvdV
Deze thread gaat over het OS, niet over de hardware, dus laten we het daarbij houden.

En nogmaals, ik hoef geen uitgebreide specificaties van PPC's te zien. Als ik iets wil weten over PPC's ga ik wel naar de Pocket PC-club . Voor we het weten zijn we elkaar hier om de oren aan het slaan met nog meer megaherzen (waar zouden ze die toch voor nodig hebben?), nog meer Bluetoothprofielen en noem maar op. Dat is een hele andere discussie en heeft weinig met de ontwikkelen van een operating systeem te maken.

Graag dus on-topic.

Groeten, Roel.
Vergelijk het met de desktop PC. De technologie maakte het mogelijk om snellere processoren te ontwikkelen waardoor programma's (en besturingssystemen) hiervan konden profiteren. Op veel computers draait Windows XP als besturingssysteem. Waarom geen NT 4.0? Omdat het met XP allemaal net iets fijner werkt en mooier oogt. Het is een samenspel tussen Hardware en software, waarbij IN DE PRAKTIJK de specificaties van de hardware aantonen tot waartoe een besturingssysteem in staat is.

Natuurlijk heeft een uitgebreider besturingssysteem meerdere megaherzen nodig. Maar wat Palm betreft draait datebook op de Tungsten T3 nauwelijks sneller dan op mijn oude Palm Vx en er zijn nauwelijks functionele of optische verbeteringen toegevoegd. Het Palm besturingssysteem heeft blijkbaar NIET optimaal geprofiteerd van de technologische ontwikkelingen.

Mij is altijd geleerd om verder te kijken dan je neus lang is. Dat kan inderdaad door de Pocketpc-club te bezoeken. Maar waarom mag het niet hier aangehaald worden? Blijkbaar bestaan er veel misverstanden en verkeerde aannames over Windows Mobile (andersom net zo goed trouwens). Ik heb mij daar in het verleden (helaas) ook door laten leiden.
Op de één of andere manier proef ik bij jou een zekere mate van negativisme over Windows Mobile al dan niet gefundeerd, correct me if i'm wrong.

Laatst gewijzigd door Frank; 13 juli 2005 om 15:26.
Met citaat reageren
  #124  
Oud 13 juli 2005, 15:32
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Het gaat mij voornamelijk om complete lijsten met specificaties, die wat mij betreft niet thuishoren in deze thread. En ja: ik ben (nog steeds) voorstander van Palm pda's en PalmOS. Ook ik kijk wat er verder te koop is, maar ik ben voorlopig nog niet overtuigd van het voordeel van Windows Mobile en dus PPC's. En zolang er mensen op dit forum rondlopen die beide platformen in de praktijk hebben gebruikt en dan aangeven dat ze blij zijn weer terug te zijn bij PalmOS sterkt mij dat in mijn keuze voor PalmOS.

Voor hoe lang nog? Dat hangt ervan af wanneer ik mijn Treo 650 wil gaan vervangen en dat duurt nog wel even

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #125  
Oud 13 juli 2005, 15:51
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RoelvdV
En zolang er mensen op dit forum rondlopen die beide platformen in de praktijk hebben gebruikt en dan aangeven dat ze blij zijn weer terug te zijn bij PalmOS
Haha het zou zomaar kunnen dat ik daar in de toekomst ook bij ga horen. Ik sluit het in elk geval niet uit
Met citaat reageren
  #126  
Oud 13 juli 2005, 19:17
h4ns's schermafbeelding
h4ns h4ns is offline
Forumbikkel
Voornaam: Hans
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Locatie: Soest
Berichten: 171
Stuur een bericht via Instant Messenger naar h4ns Stuur een bericht via MSN naar h4ns Stuur een bericht via Yahoo naar h4ns
@ fazwarts: kosttie????

Volgens mij is er technisch geen belemmering om verschillende technologieen naast elkaar te gebruiken, in andere systemen kan je dat gewoon gebruiken. Juist in deze denk ik dat Palm wel degelijk achter loopt en zich om de een of andere reden niet geroepen voelt om die achterstand in te halen, danwel een update van hun os te releasen, zodat je oudere hardware kunt gebruiken.

--Hans
Met citaat reageren
  #127  
Oud 13 juli 2005, 21:08
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door h4ns
@ fazwarts: kosttie????
In elk geval meer dan ik mag uitgeven
509 euro bij www.pdashop.nl
Met citaat reageren
  #128  
Oud 17 juli 2005, 14:10
schooierd's schermafbeelding
schooierd schooierd is offline
Lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 45
Enigzins nieuwsgierig geworden naar Windows Mobile 5.0 (qua eigenschappen) ben ik mij daar toch eens verder in gaan verdiepen. Ik moet zeggen dat het aantrekkelijke kanten heeft, maar dat deze versie tevens aangeeft wat de zwaktes van de huidige SE versie zijn:

Pijnlijk:
- Géén non volatile geheugen (ja, een klein doekje voor het bloeden: 12 MB flashgeheugen, hetgeen niet voor PIM-toepassingen gebruikt kan worden!), waardoor je á la Treo 600 al je PIM-data kwijt bent als de accu leger-dan-leeg is. Leuk aankomen op je vakantieadres, na een lange vlucht-met-vertraging.

Minder belangrijk:
- Geen (standaard) ondersteuning voor foto's/beltonen bij je contactpersonen (zelfs een Wibra-telefoon biedt die mogelijkheid).
- Multitasking werken (in mijn ogen haast een must) wordt wel héél letterlijk genomen: het 'afsluiten' van de applicatie via de X-button rechtsboven minimaliseerd het programma, maar sluit hem niet werkelijk af (het voordeel van MT is dan gelijk een nadeel: het werkgeheugen wordt kleiner en kleiner).
- Geen nederlandstalige versie van het OS beschikbaar (bij Treo 650 mogelijk).

De genoemde tekortkomingen (waarvan ik het geheugenmanagement als een blunder beschouw) worden in Windows Mobile 5.0 verholpen, waardoor Windows smartphones (á la Treo 650) een grotere bedreiging zóuden kunnen worden voor de Treo 650.

Maar Palm heeft vooralsnog een mazzeltje bij het feit dat bijvoorbeeld de nieuwe HP hw6515 (die toch een vergelijkbare functie & doelgroep lijkt te hebben, maar wel ruimer in z'n spec's zit) niet met dit nieuwe OS geleverd zal worden. Naar het zich laat aanzien óók niet als upgrade. Dit i.v.m. commerciële politiek. In dat opzicht heeft Palm een beetje ruimte om z'n OS rijper te maken dan het nu is, met het oog op de huidige & nabije (hardware) ontwikkelingen.

Op het moment is het Palm OS dan wel erg basic (is persoonlijk), maar zo'n slecht figuur slaat het nog niet t.o.v. de huidige Windows-versie. Als je de standaard applicaties even vergeet, en even puur naar de basis-eigenschappen kijkt tenminste. Of is het kwijtraken van bijna al je data als de accu leeg is nog van deze tijd???

Laatst gewijzigd door schooierd; 17 juli 2005 om 14:21.
Met citaat reageren
  #129  
Oud 17 juli 2005, 15:50
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schooierd
Enigzins nieuwsgierig geworden naar Windows Mobile 5.0 (qua eigenschappen) ben ik mij daar toch eens verder in gaan verdiepen. Ik moet zeggen dat het aantrekkelijke kanten heeft, maar dat deze versie tevens aangeeft wat de zwaktes van de huidige SE versie zijn:

Pijnlijk:
- Géén non volatile geheugen (ja, een klein doekje voor het bloeden: 12 MB flashgeheugen, hetgeen niet voor PIM-toepassingen gebruikt kan worden!), waardoor je á la Treo 600 al je PIM-data kwijt bent als de accu leger-dan-leeg is. Leuk aankomen op je vakantieadres, na een lange vlucht-met-vertraging.

Minder belangrijk:
- Geen (standaard) ondersteuning voor foto's/beltonen bij je contactpersonen (zelfs een Wibra-telefoon biedt die mogelijkheid).
- Multitasking werken (in mijn ogen haast een must) wordt wel héél letterlijk genomen: het 'afsluiten' van de applicatie via de X-button rechtsboven minimaliseerd het programma, maar sluit hem niet werkelijk af (het voordeel van MT is dan gelijk een nadeel: het werkgeheugen wordt kleiner en kleiner).
- Geen nederlandstalige versie van het OS beschikbaar (bij Treo 650 mogelijk).

De genoemde tekortkomingen (waarvan ik het geheugenmanagement als een blunder beschouw) worden in Windows Mobile 5.0 verholpen, waardoor Windows smartphones (á la Treo 650) een grotere bedreiging zóuden kunnen worden voor de Treo 650.

Maar Palm heeft vooralsnog een mazzeltje bij het feit dat bijvoorbeeld de nieuwe HP hw6515 (die toch een vergelijkbare functie & doelgroep lijkt te hebben, maar wel ruimer in z'n spec's zit) niet met dit nieuwe OS geleverd zal worden. Naar het zich laat aanzien óók niet als upgrade. Dit i.v.m. commerciële politiek. In dat opzicht heeft Palm een beetje ruimte om z'n OS rijper te maken dan het nu is, met het oog op de huidige & nabije (hardware) ontwikkelingen.

Op het moment is het Palm OS dan wel erg basic (is persoonlijk), maar zo'n slecht figuur slaat het nog niet t.o.v. de huidige Windows-versie. Als je de standaard applicaties even vergeet, en even puur naar de basis-eigenschappen kijkt tenminste. Of is het kwijtraken van bijna al je data als de accu leeg is nog van deze tijd???
Klopt helemaal. Palm heeft de strijd ook nog lang niet verloren. Je haalt hierbij gelijk de grootste zwaktes van SE aan. Hoewel er natuurlijk wel truukjes voor zijn (belangrijk: automatische backup wanneer batterijcapaciteit beneden 10% komt), blijft dit slordig van Microsoft. Ik ben benieuwd of Windows Mobile 5.0 echt aan alle verwachtingen zal voldoen.
Eén ding klopt niet helemaal en dat is jouw opmerking over het flash-geheugen. Dit verschilt per apparaat. Voor een 2210 is dit nog geen 5mb, terwijl het voor een Rx3715 ruim 90mb is.

Laatst gewijzigd door Frank; 18 juli 2005 om 12:07.
Met citaat reageren
  #130  
Oud 17 juli 2005, 16:31
schooierd's schermafbeelding
schooierd schooierd is offline
Lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 45
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fazwarts
Hoewel er natuurlijk wel truukjes voor zijn (belangrijk: automatische backup wanneer batterijcapaciteit beneden 10% komt), blijft dit slordig van Microsoft
<...>
Ik ben benieuwd of Windows Mobile 5.0 echt aan alle verwachtingen zal voldoen.
<...>
Eén ding klopt niet helemaal en dat is jouw opmerking over het flash-geheugen. Dit verschilt per apparaat. Voor een 2210 is dit nog geen 5mb, terwijl het voor een Rx3715 ruim 90mb heeft.
Wat betreft het backuppen heb je wel gelijk. Maar ik geloof heilig in de Wet van Murphy ... Mij is dit reeds tig-keer overkomen met m'n Palmpje, en dat blijft telkens weer gillen .

Wat ik tot op heden in een review heb gelezen m.b.t. WM5 is veelbelovend. Ik ben heimelijk een beetje benieuwd naar de HP hw6515 (mét WM5, laat anders maar zitten i.v.m. de genoemde nadelen). Ik vind het een gedrocht in vergelijking met de Treo 650, maar de schoonheid zit van binnen, zeggen ze dan toch? De Treo 650 blijft toch wel duidelijk m'n favoriet qua vormgeving & bedieningsgemak (compacter toetsenbord, eenhandsbediening). Het mooie aan WM5 vind ik dat de hardware door elke recente PC/Mac/Linux-rekenmachine als een veredelde USB-stick wordt gezien. Oftewel 'even een bestandje overzetten' van/naar een wildvreemde PC is appeltje-eitje...!

Wat het flashgeheugen heb je gelijk. Mijn voorbeeld had betrekking op de hw6515. Maar ik zie dat deel van het geheugen als een miniem lapje voor het bloeden. Volgens de bovengenoemde wetmatigheid staat de echt belangrijke data (PIM-gegevens enzo) niet in dat hufterproof gedeelte, hahaha.

Laatst gewijzigd door schooierd; 17 juli 2005 om 16:36.
Met citaat reageren
  #131  
Oud 17 juli 2005, 17:34
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Citaat:
Ik vind het een gedrocht in vergelijking met de Treo 650, maar de schoonheid zit van binnen, zeggen ze dan toch?
Aha, dus jij denkt dat de software van windows mobile beter in elkaar zit of beter te gebruiken is dan die van Palm OS? Waar baseer je dat op?

Verder vind ik het muilti-tasking gedoe nogal een rare discussie. Als consument ben ik niet geinteresseerd in tegelijkertijd datebook en contact draaien. Dit is gewoon niet praktisch. Wat je nodig hebt is iets om snel te kunnen switchen tussen applicaties zonder iedere keer naar de Launcher terug te moeten gaan. Dit is bijv. met Switch5 mogelijk is. Verder is bijv. de integratie van TomTom op de Treo geweldig. Gewoon navigeren terwijl je belt is mogelijk. Ook kan ik muziek luisteren terwijl ik van alles en nog wat doe.

Kan iemand mij vertellen wat er nu precies ontbreekt op Palm OS v.w.b. multi-tasking en waarom ik dat zou willen hebben als consument? Het lijkt nu wel erg op een abstracte technische discussie die weinig meer te maken heeft met wat ik nu precies wil als consument.

Groeten
Erik

PS. Ga nooit op vakantie zonder goeie backup software voor op de geheugenkaart en installeer de backup software ook op de kaart. Zelfs op mijn Treo zou ik nog niet blind vertrouwen op het non-volatile geheugen. Niet dat ik data ben kwijt geraakt, maar speel het toch graag safe.
Met citaat reageren
  #132  
Oud 17 juli 2005, 18:04
schooierd's schermafbeelding
schooierd schooierd is offline
Lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 45
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik076
Aha, dus jij denkt dat de software van windows mobile beter in elkaar zit of beter te gebruiken is dan die van Palm OS? Waar baseer je dat op?
<...>
Verder vind ik het muilti-tasking gedoe nogal een rare discussie. Als consument ben ik niet geinteresseerd in tegelijkertijd datebook en contact draaien. Dit is gewoon niet praktisch.
<...>
Kan iemand mij vertellen wat er nu precies ontbreekt op Palm OS v.w.b. multi-tasking en waarom ik dat zou willen hebben als consument? Het lijkt nu wel erg op een abstracte technische discussie die weinig meer te maken heeft met wat ik nu precies wil als consument.
<...>
PS. Ga nooit op vakantie zonder goeie backup software voor op de geheugenkaart en installeer de backup software ook op de kaart. Zelfs op mijn Treo zou ik nog niet blind vertrouwen op het non-volatile geheugen. Niet dat ik data ben kwijt geraakt, maar speel het toch graag safe.
Aha, op de tenen gaan staan? Ik dacht dat ik mijn gevoel voor Windows Mobile toch wel voldoende kenbaar had gemaakt, met z'n voors & tegens. Met die 'schoonheid' valt het dus vooralsnog wel mee (eerst ervaren, dan geloven), en dit had eerder betrekking op het feit dat de (lelijke/mooie) buitenkant ook niet alles zegt. Maar het is en blijft vloeken in de kerk, over het W-woord beginnen. En wat Palm OS betreft: zeer eenvoudig te bedienen en robuust, ja! Alleen zo basic als het maar kan. En dat ligt je, of het ligt je niet...

Blijkbaar stel je jouw wensen en eisen gelijk aan die van de gehele PDA-aardkloot? Het ontbreken van multitasking zie ik als een gemis, aangezien mijn werkzaamheden niet wil conformeren aan de wensen van het OS. Oftewel, als ik behoefte heb aan het actief houden van meerdere applicaties t.b.v. een project waar ik op dat moment mee bezig ben, dan lijkt mij dat niet onredelijk. Of heb je op je PC braaf één programmaatje lopen, die je geheel afsluit alvorens een andere programma te openen?

Op het moment dat je een geheugenkaart aan moet schaffen om überhaupt enige vorm van zekerheid te hebben, is er echt wat mis met het OS (Windows SE). En ja, ook voor een Treo 650 blijft backuppen een must. Maar dat is een open deur.
Met citaat reageren
  #133  
Oud 17 juli 2005, 18:49
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik076
Aha, dus jij denkt dat de software van windows mobile beter in elkaar zit of beter te gebruiken is dan die van Palm OS? Waar baseer je dat op?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik076
Kan iemand mij vertellen wat er nu precies ontbreekt op Palm OS v.w.b. multi-tasking en waarom ik dat zou willen hebben als consument?
Wat ik tot nu toe als grootste voordelen heb ervaren is:

a. de volledige integratie van mijn PocketPC in mijn thuisnetwerk. Met de ingebouwde file explorer (lees mobiele versie van de verkenner) kan ik zonder problemen de inhoud van mijn desktop zien, bestanden kopieren, wissen, verplaatsen en afspelen. Net als bij Windows zoekt het besturingssysteem zelf het bijbehorende programma. Ik kan bijvoorbeeld eenvoudig (zonder een programma als Wifile of SMBmate) met Wifi in de achtertuin op mijn PocketPC films afspelen die ik op mijn computer heb staan.

b. Het bestandssysteem van het interne geheugen van de Palm bestaat uit PDB's en PRC's zonder structuur. Met Windows Mobile ziet het interne geheugen er net zo uit als het flash-geheugen en de SD-kaart of CF-kaart. Sterker nog: ik merk geen verschil of ik een programma in het hoofdgeheugen installeer of elders. In de Launcher (startmenu) wordt keurig een pictogram geplaatst en de snelheid is ook nagenoeg identiek (enkele uitzonderingen daargelaten)

c. Het startmenu is vrij indeelbaar. Net als bij Windows kun je subdirectories maken en shortcuts verplaatsen, verwijderen en/of kopiëren. Je kunt er zelfs verwijzingen naar documenten maken en alles door elkaar heen zetten zoals je zelf wenst.

d. Een goed voorbeeld van multi-tasking is het feit dat ik via Wifi in het thuisnetwerk naar een MP3 op mijn computer kan luisteren en tegelijkertijd synchroniseer, mijn weersvoorspellingsscherm wordt bijgewerkt, de nieuwe programma's in de TV-gids worden geladen en dat alles zonder dat ik het merk omdat ik een spelletje zit te spelen of met Internet Explorer surf op de Palmclub. Een opmerking kan zijn dat dit in de praktijk niet veel voorkomt, maar ik merk zelf dat het mij steeds vaker gebeurt dat er tegelijkertijd van alles gebeurt op de PocketPC zonder dat ik daar erg in heb. Ander voorbeeld is dat ik bestanden kan downloaden terwijl ik tussendoor met een Word document zit te werken, of dat een pagina op Internet Explorer opgebouwd wordt, en dat ik in plaats van te wachten tussendoor even mijn agenda raadpleeg. Als ik dan naar Internet Explorer terugkeer is de pagina keurig geladen.
Met citaat reageren
  #134  
Oud 17 juli 2005, 19:00
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Citaat:
(eerst ervaren, dan geloven), en dit had eerder betrekking op het feit dat de (lelijke/mooie) buitenkant ook niet alles zegt. Maar het is en blijft vloeken in de kerk
Ik zou zeggen, rapporteer je ervaringen maar op de palmclub als je zover bent. Aangezien jij ook een Palm-kenner bent zal ik die ervaringen zeker serieus nemen.

Citaat:
Of heb je op je PC braaf één programmaatje lopen, die je geheel afsluit alvorens een andere programma te openen?
Op mijn PC kan ik heel snel switchen tussen applicaties. Aangezien mijn PC een groter beeldscherm heeft kan ik ook daadwerkelijk effectief meerdere programma's tegelijk open hebben op het scherm. Echter, ik kan nog steeds maar met 1 applicatie tegelijk werken. Applicaties die ik niet gebruik doen typisch ook niets op de achtergrond. Het centrale punt is dus het snel kunnen switchen tussen applicaties en hoe je dat wilt realiseren op een PDA.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #135  
Oud 17 juli 2005, 19:10
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik076
Het centrale punt is dus het snel kunnen switchen tussen applicaties en hoe je dat wilt realiseren op een PDA.
En dit is iets wat Palm voortreffelijk doet: programma's worden tijdens het switchen wel afgesloten, maar het is de kracht van Palm dat, wanneer je een programma weer opent, de status exact hetzelfde is als toen het programma gesloten werd. Dat werkt duidelijk anders dan het afsluiten van programma's op een Desktop PC.
Dit lijkt op multitasking, maar formeel is dit het niet.
Met citaat reageren
  #136  
Oud 17 juli 2005, 19:11
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Citaat:
a. de volledige integratie van mijn PocketPC in mijn thuisnetwerk.

b. Het bestandssysteem van het interne geheugen van de Palm

c. Het startmenu is vrij indeelbaar.

d. Een goed voorbeeld van multi-tasking
Met name punt d vind ik wel goed argument. Multi-tasken is dus vooral interessant als je langdurige taken hebt waar je niet op wilt wachten.
Met citaat reageren
  #137  
Oud 17 juli 2005, 19:20
schooierd's schermafbeelding
schooierd schooierd is offline
Lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 45
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik076
Op mijn PC kan ik heel snel switchen tussen applicaties. Aangezien mijn PC een groter beeldscherm heeft kan ik ook daadwerkelijk effectief meerdere programma's tegelijk open hebben op het scherm. Echter, ik kan nog steeds maar met 1 applicatie tegelijk werken. Applicaties die ik niet gebruik doen typisch ook niets op de achtergrond. Het centrale punt is dus het snel kunnen switchen tussen applicaties en hoe je dat wilt realiseren op een PDA.
Natuurlijk kun je effectief maar met één programma tegelijk bezig zijn. Maar als ik in To Do List bezig ben en 'even' iets wil raadplegen in Date Book, moet ik To Do List afronden en vervolgens DB opstarten, zoeken in DB, DB afsluiten, To Do List openen, To Do List editen. Geen drama, maar efficiënt is duidelijk anders.
Het feit dat ik programma X nu nodig heb, wil niet zeggen dat ik met Y en Z al volledig klaar ben. Met de huidige stand van de OS-techniek in gedachte dacht ik dat het MS-DOS tijdperk wel voorbij zou zijn?
Het switchen tussen de applicaties lijkt mij geen enkel probleem, op de PC kun je dat ook simpelweg door middel van ALT+TAB. Het lijkt mij ook niet van belang dat je 4 ieniemienie 'window'tjes in je ieniemienie schermpje kunt hebben , maar wel dat je een aantal applicaties midden in een actie actief kunt laten, puur in de achtergrond.
Met citaat reageren
  #138  
Oud 17 juli 2005, 19:27
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schooierd
Maar als ik in To Do List bezig ben en 'even' iets wil raadplegen in Date Book, moet ik To Do List afronden en vervolgens DB opstarten, zoeken in DB, DB afsluiten, To Do List openen, To Do List editen. Geen drama, maar efficiënt is duidelijk anders.
Dit is inderdaad ook een goed voorbeeld van multi-tasking. Dit soort dingen werken op een PPC net iets fijner dan op een Palm, als zou dit voor mij geen doorslaggevend argument zijn om te switchen van Palm naar PocketPC.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erik076
Multi-tasken is dus vooral interessant als je langdurige taken hebt waar je niet op wilt wachten.
Een betere conclusie had ik niet kunnen bedenken.
Met citaat reageren
  #139  
Oud 17 juli 2005, 19:29
schooierd's schermafbeelding
schooierd schooierd is offline
Lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 45
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fazwarts
En dit is iets wat Palm voortreffelijk doet: programma's worden tijdens het switchen wel afgesloten, maar het is de kracht van Palm dat, wanneer je een programma weer opent, de status exact hetzelfde is als toen het programma gesloten werd.
'Exact' dezelfde status geeft de applicatie alleen als je niet midden in een bewerking zat (editen of invoer van nieuwe data). In dat geval wordt bij terugkeer een neutraal scherm weergegeven, en moet je eerst op zoek naar de data die je aan het bewerken was. Dus het is het nèt niet
Althans, in mijn steenkolen gestookte Palm.
Met citaat reageren
  #140  
Oud 17 juli 2005, 19:47
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Citaat:
'Exact' dezelfde status geeft de applicatie alleen als je niet midden in een bewerking zat (editen of invoer van nieuwe data). In dat geval wordt bij terugkeer een neutraal scherm weergegeven, en moet je eerst op zoek naar de data die je aan het bewerken was.
Dit is iets wat de progammatuur zelf moet ondersteunen en niet iets van het PalmOs. Gelukkig gedragen de meeste programma's zich wel zo.

Er zijn echter wel progamma's die het heel eenvoudig maken om tussen meerdere applikaties te wisselen. Op de achtergrond wordt dan het 'oude' programma afgesloten en het 'nieuwe' opgestart. En dan maar hopen dat de status van de programma's gelijk blijven.

Een nadeel van de multitasking is het 'out of memory' probleem. Dit was onder windows blijkbaar van dusdanige grootte dat Microsoft in de 2005 versie besloten heeft dat wanneer een gebruiker op het rode kruisje tapt, het programma ook daadwerkelijk wordt afgesloten.

En om de discussie nog wat op te laaien: niet de funktionaliteit of betrouwbaarheid van een OS maakt het tot een succes, maar de hoeveelheid bruikbare programma's die er voor geschreven zijn. En dan bedoel ik niet de standaard software die geleverd wordt maar de vele programma's die men downloaden (commercieel/shareware of freeware). En hierin is Palm veruit beter. Waarom zie je haast geen psions meer of nokia communicators?
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:57.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023