Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Treo

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 30 januari 2007, 09:23
bartveld bartveld is offline
Forumbikkel
Voornaam: Bart
Model: Palm Treo 750
 
Geregistreerd: 31 oktober 2004
Berichten: 297
Citaat:
Very important is the cluster size of your card.
Hier weet ik dus niks van. Kan iemand hier zijn technisch licht over laten schijnen?
Met citaat reageren
  #22  
Oud 30 januari 2007, 21:21
ariekanarie's schermafbeelding
ariekanarie ariekanarie is offline
Senior lid
Voornaam: Arjan
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 20 december 2006
Locatie: Groene Hart
Berichten: 73
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vanstra Bekijk bericht
Hebben jullie het volgende al eens geprobeerd (bron: Treocentral) ?

Very important is the cluster size of your card. You will get the best results with the following cluster sizes. Use the DOS box for formatting your card. I`m using a Transcend 4 GB / 150x with best results (16K), even with big Western Europe map.

Less than 4 GB (FAT16):
2 GB SD (SanDisk) FAT16 mit 32K: format X: /FS:FAT /A:32K

4 GB and more (FAT32):
4 GB Secure Digitalor SDHC (Transcend) FAT32 mit 16K: format X: /FS:FAT32 /A:16K


"X" is the drive letter.
Backupbuddy geprobeerd, bij mij zelfde resultaat (vastloper). Vreemd dat anderen dit probleem niet hebben. Kan me wel voorstellen dat lage schrijfsnelheden problemen kunnen veroorzaken (soort time-outs of zoiets?). Zal herformatteren zoals hierboven aangegeven een keertje proberen. Anders vrees ik het een hardware probleem op mijn specifieke 680 is. Liever niet natuurlijk . Zal VFSMark eens proberen....
Met citaat reageren
  #23  
Oud 30 januari 2007, 21:40
ariekanarie's schermafbeelding
ariekanarie ariekanarie is offline
Senior lid
Voornaam: Arjan
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 20 december 2006
Locatie: Groene Hart
Berichten: 73
2 GB SanDisk SD kaart, 94% vol. VFSMark met tussen haakjes de waarde uit de benchmark tabel:

File Create: 131% (787)
File Delete: 151% (535)
File Write: 131% (246)
File Read: 682% (677)
File Seek: 1685% (1685)
DB Export: 194% (294)
DB Import: 287% (320)
Record Access: 709% (841)
Resource Access: 724% (783)
VFSMark: 521 (684)

De snelheid bij schrijven is extreem laag in vergelijk met de benchmark. Ik heb geen verstand van SD kaartjes, maar kan dat komen doordat ie 94% vol is? Zal later deze week nog wat experimenteren met minder gevulde kaartjes.
Met citaat reageren
  #24  
Oud 30 januari 2007, 21:47
RolfY's schermafbeelding
RolfY RolfY is offline
Forumbikkel
Voornaam: Rolf
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 14 juni 2005
Locatie: Heerhugowaard
Berichten: 241
Ik heb ook het idee (meer is het niet) dat er iets is met 4 GB kaarten. Ik heb daarom mijn 4 GB kaartje volgens de bovenstaande methode geformateerd en ik heb wederom het idee dat het iets beter gaat. Het kaartje is nog steeds langzaam (dat kan ook het kaartje zelf zijn), maar het een en ander is stabieler. Met card reader verloor ik helaas wel vaak de verbinding, maar weet niet of dat door het kaartje komt.
Zelf heb ik geen Backupbuddy en verder geen vastlopers, Resco Backup doet het nu goed.
Met citaat reageren
  #25  
Oud 31 januari 2007, 20:46
ariekanarie's schermafbeelding
ariekanarie ariekanarie is offline
Senior lid
Voornaam: Arjan
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 20 december 2006
Locatie: Groene Hart
Berichten: 73
Mmm, heb kaartje opnieuw geformatteerd Fat16/32k clustergrootte. Benchmark totaalcijfer is nu beter (604), maar waarde voor FileWrite is nog steeds laag en DBExport is extreem laag (48%). Backup programma's (NVBackup & BackupBuddy) lopen nog steeds vast. Ga nog één keer poging doen met met kaartje van ander merk. Als dat niet helpt probeer ik de "grote schoonmaak" mogelijk nog. Als niemand hier verder last van heeft, ben ik bang dat ik hiervoor terug moet naar de winkel. Of iemand nog een andere tips?
Met citaat reageren
  #26  
Oud 31 januari 2007, 20:52
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
De schrijfsnelheid is, zoals je de benchmarktabel kunt zien, altijd lager als je het met VFSMark test. Op de een of andere manier hebben Palms altijd moeite met het schrijven op zo'n kaart. De schrijfsnelheid haalt het nooit bij alle andere dingen die getest worden. Dus het ligt niet aan jouw kaartje direct.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #27  
Oud 31 januari 2007, 22:12
RolfY's schermafbeelding
RolfY RolfY is offline
Forumbikkel
Voornaam: Rolf
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 14 juni 2005
Locatie: Heerhugowaard
Berichten: 241
Loopt het kaartje ook vast bij het schrijven van grote bestanden (denk aan meer dan 100 mb) via een kaartlezer. Hier had ik namelijk last van voordat ik mijn kaartje opnieuw geformateerd had. Ergo, dan zou het het kaartje zijn. Met mijn 1 GB kaart heb ik helemaal geen problemen. Overigens geven mijn snelheids testen met Sisoft Sandra en Flash memory toolkit geen duidelijke uitkomsten. Wel dat het een langzaam kaartje is (42x ipc 133x), maar ook dat er een snelheids verschil zit in testen als Sd en in een adapter als CFII (laatste was ca. 1/3 sneller). Misschien komt dit dan weer doordat een 4Gb kaart niet voldoet aan de sd-standaard en dus niet aan mijn kaartlezers. Mijn apacer mega steno mga20 kan wel 4 gb cf aan, maar geen 4 gb sd (maar die doet het wel). De andere kaartlezer (zeer onbekend merk) doet helemaal vreemd en valt regelmatig uit (is een keer gevallen).
Dus er zijn (bij mij in iedergeval) meerdere onbekende variabelen en helaas werkt formatteren in de treo niet bij 4 gb kaarten (misschien is formatteren in een fototoestel nog een oplossing).

Laatst gewijzigd door RolfY; 31 januari 2007 om 22:22.
Met citaat reageren
  #28  
Oud 31 januari 2007, 22:37
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Ik heb inmiddels een test kunnen doen met een Sandisk Ultra II 4GB SDHC-kaartje (ook al verwerkt in de benchmarktabel):
Code:
File Create: 72
File Delete: 154
File Write: 110
File Read: 672
File Seek: 1685
DB Export: 57
DB Import: 250
Record Access: 822
Resource Access: 872
VFSMark: 521
Niet al te slecht, maar lang niet zo snel als mijn Sandisk Ultra II-1GB SD-kaartje (met VFSMark 561 in de tabel). Helaas herkent mijn ingebouwde kaartlezer in de desktop-pc het sdhc-kaartje niet, maar Sandisk levert daarvoor gelukkig kosteloos een extra usb-readertje mee

Overigens nog iets opvallends, maar niet zozeer over de grootte: er staan nu twee Sandisk Ultra II 1GB SD-kaartjes in de tabel: eentje met bizar lage scores op de Treo 680, en de mijne die het aanmerkelijk beter doet. Iemand enige verklaring hoe dat zou kunnen komen?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023