Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 17 oktober 2006, 10:00
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
[Nieuws] PalmOS wordt vervangen door ALP

Op Tweakers.net is een artikel verschenen waarin wordt gemeld dat er geen nieuwe versies van PalmOS zullen worden uitgebracht. In plaats daarvan zal de focus verlegt worden naar het Access Linux Platform, op dit moment in ontwikkeling bij PalmSource.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tweakers.net
In de toekomst zullen er geen nieuwe versies meer uitkomen van het PalmOS-besturingssysteem. Het besturingssysteem dat door Palm en enkele andere makers van pda's en smartphones gebruikt werd, wordt vervangen door het Access Linux Platform-besturingssysteem, dat begin dit jaar werd aangekondigd. Daarnaast is PalmSource, de maker achter ALP en PalmOS, bezig met het veranderen van zijn naam in Access, het bedrijf dat de noodlijdende softwaremaker vorig jaar kocht.
In Access Linux Platform is voorzien in een emulatie voor het oude PalmOS. Op dit manier wordt backward compatibility voor oude PalmOS-applicaties gegarandeerd. Op dit moment zijn er nog geen apparaten die gebruik maken van het nieuwe ALP.



bron
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: gif 3001-c3zt1eswzrd.gif‎ (3,5 KB, 6x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 oktober 2006, 15:18
vdkuil vdkuil is offline
Junior lid
Model: Palm LifeDrive
 
Geregistreerd: 04 januari 2006
Berichten: 5
aangezien er steeds meer geruchten gaan dat Palm zelf met een eigen OS komt hoop ik dat Access snel 'upgrades' gaat verzorgen voor de huidige palm stroom om zo voldoende draagkracht te krijgen (applicaties e.d.)

Ik blijf hopen dat mijn lifedrive een echte multimedia pda wordt.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 oktober 2006, 15:30
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Volgens mij is dat artikel gebaseerd op de bron van het nieuwsbericht wat je enkele dagen geleden schreef: "Palmsource verandert naam in Access"

Citaat:
In Access Linux Platform is voorzien in een emulatie voor het oude PalmOS. Op dit manier wordt backward compatibility voor oude PalmOS-applicaties gegarandeerd.
Weet je wat het is, ik had bij de eerste aankondigingen al gelezen dat de backwards compatibility gold voor "properly written" PalmOS applicaties. Volgens mij vallen daar alle getweakte zwaardere programma's niet onder, zoals GPS navigatiesoftware Tomtom, Mapsonic. Maar ik hoop dat ik het mis heb.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 oktober 2006, 17:34
Vincent's schermafbeelding
Vincent Vincent is offline
Lid
Voornaam: Vincent
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: Enschede
Berichten: 39
Stuur een bericht via MSN naar Vincent
Waar ik het meeste op hoop is dat ALP enigzins dezelde look&feel krijgt als het huidige PalmOS. Want dat vind ik naast de goede stabiliteit toch we'll het beste aan het hele PalmOS. Gewoon klik en klaar, geen gedoe met een startmenu en dat soort zaken, zoals we dat van WM kennen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 oktober 2006, 18:34
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Tja, dit maakt de keuze voor de Treo 680 weer moeilijker. De 680 of toch wachten op ALP...
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 oktober 2006, 19:06
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Er heerst blijkbaar nogal wat verwarring over het ALP bij de gemiddelde gebruiker: het ALP gaat zo ongeveer 0% gelijkenis vertonen met het huidige PalmOS 5 of zelfs PalmOS 6. Het enige wat meegenomen wordt is een mate van compatibiliteit voor huidige PalmOS programma's, zodat die op ALP ook gaan draaien. ALP's interface zelf gaat heel anders eruit zien en heel anders opgebouwd worden. Palm Desktop en hotsync zijn verleden tijd, maar misschien komt er iets anders voor in de plaats terug.

De vraag is in hoever de compatibiliteit gaat. Het is leuk als Agendus of Datebk5 draaien, maar wat als er geen standaard databases zijn om de gegevens in op te slaan, of niet compatible-conduits om te syncen met Outlook?

http://www.palmsource.com/press/2006...lwroundup.html

Citaat:
About the ACCESS Linux Platform
The ACCESS Linux Platform, or ALP, is a fully integrated, open, flexible and commercial grade Linux-based platform designed for smartphones and mobile devices. ALP combines the best-in-class open source Linux components with proven mobile technologies from the portfolios of PalmSource and ACCESS.

The ACCESS Linux Platform will include a Palm OS® compatibility layer, currently known as GHost (Garnet Host). It is expected that properly written 68K Palm OS applications will run on ALP-based devices with little or no modification.
SFCave en Dopewars draait er vast op, maar ik zou mijn geld er niet op zetten dat Tomtom Navigator 5 of 6 er zonder slag of stoot op draait. Maar je weet maar nooit natuurlijk.

Access heeft Palmsource overgenomen niet zozeer vanwege Palmsource's produkten (Garnet en Cobalt), maar om voet aan de grond te krijgen in China, en de human resources (de programmeurs) over te nemen. Palmsource had ooit China Mobilesoft overgenomen, en dit was de grootste vis dat Access Palmsource weer liet overnemen.

Een bijkomstige zaak is zoveel mogelijk van de oude PalmOS userbase mee te krijgen naar dit nieuwe platform, maar zoals gezegd worden noch Garnet (OS5) noch Cobalt (OS6) verder ontwikkeld. Je ziet ook dat de eerdere persberichten, toen Access Palmsource had overgenomen, heel Palm-userbase georienteerd waren (jongens, we vergeten jullie niet), en dat nu stap voor stap steeds minder wordt. En laten we wel wezen, Palmsource bestaat niet meer als aparte entiteit in het bedrijf Access.

Ik had liever gezien dat Palm Inc. of Motorola Palmsource had overgenomen destijds, maar die hadden niet hoog genoeg geboden. Dat zijn toch bedrijven die zich meer op de westerse markt richten, terwijl Access heel Azie/China georienteerd is.

Mijn persoonlijk visie is dat ik benieuwder ben en meer verwacht van wat Palm Inc. nu aan het ontwikkelen is.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 17 oktober 2006 om 19:28.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 oktober 2006, 22:17
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Heeft Apple ook niet een soortgelijke overgang met haar OS gemaakt; met ook een backwards compatibility? Dat heeft Apple, en haar OS, in elk geval geen windeieren gelegd.

Ik denk mede hierom dan ook dat dit voor PalmOS, weliswaar in gewijzigde vorm, een goede stap zal blijken te zijn.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 oktober 2006, 22:29
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Dit is inderdaad geen nieuws! Hoogstens een oud gerucht dat al langer bekend was.

Het artikel brengt een samenvatting van de lotgevallen van PalmSource. Het is natuurlijk zo dat Access ALP promoot als het vervolg op PalmOS. Maar of het daadwerkelijk de opvolger wordt voor PalmOS, zal grootendeels door de grootste toestelfabrikant en licentienemer, Palm Inc. dus, worden bepaald.
Palm werkt nog altijd erg innig samen met PalmSource/Access aan de opvolger van PalmOS. Is het ALP of iets apart? Niemand weet het.

Ik las vorige week op een forum nog een post, waarin beweerd werd dat het op Symbian gebaseerd zou zijn. Eerdere geruchten hadden het al eens over kontakten met Nokia en het bestaan van een Treo 650 met Symbian, zodat de Symbian-piste nog niet zo maar uit te sluiten valt. (Alhoewel Nokia ook Linux bekijkt.)

Hoe goed kan de samenwerking blijven tussen Palm en PalmSource nu Access meer en meer zijn invloed laat gelden op het vroegere PalmSource? Ik denk dat het voor Palm Inc wel aangewezen is om zelf weer het OS in handen te nemen. Zij hebben al heel wat rechten en IP hierover van PalmSource overkocht en zijn nog in onderhandeling voor meer.
Dit zijn een aantal redenen waardoor je zou denken dat Palm zelf iets maakt.

Aan de andere kant zijn er ook redenen waarom het ALP zou kunnen worden. De demo's op de beurs waren vrij aardig en veel programma's bleken goed in de kompatibiliteitsmode te draaien. Er is ook ondersteuning voor HotSync en Palm desktop. Het besluit van David Beers was dan ook dat het makkelijk zou zijn om een slechtere versie van PalmOS II te maken. Access heeft ook aangekondigd dat het met ALP naar een groot marktaandeel van 30% wereldwijd streeft. Iets wat mij onhaalbaar lijkt zonder dat Palm mee overgaat op ALP.

Volgend jaar zullen we het ontdekken!
Citaat:
The ACCESS Linux Platform will include a Palm OS® compatibility layer, currently known as GHost (Garnet Host). It is expected that properly written 68K Palm OS applications will run on ALP-based devices with little or no modification.
Daar heerst nu nog wel wat verwarring over. Aan de ene kant spreken ze over 68K programma's (OS4) en aan de andere kant over een Garnet emulator (OS5). Wat er nu wel nog en niet meer (armlets?) gaat op draaien is nog niet bekend. Het is wel zo dat de PIM's herschreven zijn voor MAX (de GUI van ALP) en dus waarschijnlijk gaan gebruik maken van SQLite databases. Of datebook uitbreidingen nog gaan draaien zal afhangen of gHost ook deze standaard Palm PIM databases zal emuleren.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #9  
Oud 18 oktober 2006, 11:21
sekhmet sekhmet is offline
Lid
Voornaam: Erik
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 13 september 2005
Locatie: Nederland
Berichten: 27
Het gerucht gaat al een tijdje maar heeft mi zeker een bron van waarheid. Hoe vervelend het ook is, palmos heeft de strijd met wm verloren. Als het nieuwe palmos (want dat noem ik het maar even) op linux gebaseerd is zal er veel sourcecode vrijgegeven worden. Elke tweaker en fanaat zal een palm willen en dus een vloedgolf aan software gaan genereren. Vergelijk het met windows/linux voor de pc. Thuis is linux niet erg doorgedrongen maar zakelijk heel succesvol en de echt leuke software bestaat toch alleen voor linux. Verder hoef ik niet zo nodig een palmos 6 of 7. 5 voldoet prima en zal dat nog wel een paar jaar blijven doen.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 18 oktober 2006, 12:16
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sekhmet
Het gerucht gaat al een tijdje maar heeft mi zeker een bron van waarheid. Hoe vervelend het ook is, palmos heeft de strijd met wm verloren.
Het PalmOS ligt momenteel wat achter op WM, terwijl dat voorheen andersom was. En volgend jaar kan het nieuwe Linux Palm OS de balans weer doen omslaan. De strijd is pas verloren wanneer Palm Inc. de handdoek in de ring gooit.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #11  
Oud 18 oktober 2006, 12:55
Smaus's schermafbeelding
Smaus Smaus is offline
SuperSmaus
Voornaam: Jacob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 10 mei 2001
Locatie: Meestal achter mijn computer, soms thuis, soms op kantoor, soms in de auto
Berichten: 1.507
Stuur een bericht via ICQ naar Smaus Stuur een bericht via Instant Messenger naar Smaus Stuur een bericht via MSN naar Smaus Stuur een bericht via Yahoo naar Smaus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia
Het PalmOS ligt momenteel wat achter op WM, terwijl dat voorheen andersom was.
Dit is mijns inzien een iets te rooskleurige weergave van feiten. PalmOS loopt inderdaad kilometers achter op WM (hoe vervelend ik het ook vind om dit te typen), zowel in de functionaliteit/vormgeving als in martkaandeel. De tijd dat PalmOS (in de tijd van voor en tijdens Windos CE 1.0 en 2.0) ligt alweer enige tijd achter ons

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ghia
En volgend jaar kan het nieuwe Linux Palm OS de balans weer doen omslaan.
En ik persoonlijk vind het iets te makkelijk om te zeggen dat het PalmOS-in-Linux de situatie wel even zal kunnen laten omslaan. Microsoft heeft gewoon een groot marktaandeel en mensen die nu al een WM-device hebben zullen echt niet ineens een Palm gaan kopen omdat er toevallig een nieuw OS op draait.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ghia
De strijd is pas verloren wanneer Palm Inc. de handdoek in de ring gooit.
Dat gaat Palm Inc. niet doen aangezien ze ook WM-devices verkopen. Wat ik helaas wel zie gebeuren is dat Palm Inc. uiteindelijk stopt met het uitleveren van PalmOS-devices en zich qua OS volledig gaan richten op Windows Mobile.
__________________
HP 300Lx, Palm m100, 3Com IIIxe, Palm IIIc, PalmOne Tungsten T2, PalmOne Treo 650, Fossil WristPDA, Qtek 9100, HTC TyTN, Apple Newton OMP, Sony Clie PEG TH55, PalmOne LifeDrive, Nokia N95 8GB, Nokia E61i, Nokia E72, Nokia N95 8GB, iPhone 3GS, Blackberry Curve, HTC Hero, Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy S2, Nexus 7, Nexus 5
Met citaat reageren
  #12  
Oud 18 oktober 2006, 14:28
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Smaus
Dit is mijns inzien een iets te rooskleurige weergave van feiten. PalmOS loopt inderdaad kilometers achter op WM (hoe vervelend ik het ook vind om dit te typen), zowel in de functionaliteit/vormgeving als in martkaandeel.
Als ik naar de Palm 700p en de 700w kijk, zie ik dat grote verschil helemaal niet.
En ja, in het algemeen is er een funktionele achterstand, want er is momenteel geen PalmOS telefoon met UMTS/HSDPA en/of met WiFi.
Citaat:
En ik persoonlijk vind het iets te makkelijk om te zeggen dat het PalmOS-in-Linux de situatie wel even zal kunnen laten omslaan. Microsoft heeft gewoon een groot marktaandeel en mensen die nu al een WM-device hebben zullen echt niet ineens een Palm gaan kopen omdat er toevallig een nieuw OS op draait.
Palmgebruikers hebben zich ook niet massaal afgewend telkens er weer een nieuwe WM versie uitkwam.
En ja, het marktaandeel van PalmOS is kleiner omdat Palm vooral op de Amerikaanse markt gericht was (dat lijkt nu met de nieuwe Treo's te veranderen) en minder wereldwijd (in tegenstelling tot de globale aanpak van MS).
Maar als ALP het nieuwe OS wordt en Access haalt het beoogde 30% wereldwijde marktaandeel, waarom niet?
Maar het marktaandeel is voor mij niet belangrijk. Ik vind het PalmOS geen loser omdat het minder marktaandeel heeft dan zijn konkurrenten. Ik denk ook niet dat de userbase er op achteruitgegaan is, maar zelfs nog steeds groeit.
Citaat:
Wat ik helaas wel zie gebeuren is dat Palm Inc. uiteindelijk stopt met het uitleveren van PalmOS-devices en zich qua OS volledig gaan richten op Windows Mobile.
Dat is wat ik bedoel met de handdoek in de ring gooien (voor het PalmOS).
Maar Palm investeert nog steeds in het PalmOS en heeft beloofd nog verder toestellen met PalmOS uitbrengen. En ik denk eerder dat, wanneer het Linux PalmOS op de rails staat, Palm het Windows platform weer zal verlaten.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #13  
Oud 18 oktober 2006, 16:31
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghia
....
Maar het marktaandeel is voor mij niet belangrijk. Ik vind het PalmOS geen loser omdat het minder marktaandeel heeft dan zijn konkurrenten. Ik denk ook niet dat de userbase er op achteruitgegaan is, maar zelfs nog steeds groeit......
Maar voor de softwareleveranciers wel. Als palm nog maar een marktaandeel van 20% heeft en MS zo'n 60% ga je uiteraard voor de grootste. Daar valt gewoon meer geld te verdienen.
Het succes van palm is voor een groot gedeelte te danken aan de enorme hoeveelheid beschikbare software. De balans dreigt ook hier om te vallen naar MS windows.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #14  
Oud 18 oktober 2006, 20:21
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RobB
Het succes van palm is voor een groot gedeelte te danken aan de enorme hoeveelheid beschikbare software. De balans dreigt ook hier om te vallen naar MS windows.
Ach ja, die verhouding was toch altijd al vertekend door de 30.000 verschillende klok-programmaatjes.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #15  
Oud 20 oktober 2006, 21:35
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
Zijn dit de eerste ALP-screenshots?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PDA247
For a platform that is set to rule a third of mobile devices in 3 years, we have seen very little of ALP so far. Today however the people over at LinuxDevices notices a small slip in Access's cloak of silence. In a document entitled Beyond the PC: The Realization of Linux in the Mobile Device Market Access showed of what an ALP themed application would like like, and to tell the truth, it looks pretty tasty. Notably absent however is the usual softkey support common to all mobile phone devices recently.
En hier zijn de twee foto's uit de bron.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg alp1.jpg‎ (68,1 KB, 42x gelezen)
Bestandstype: jpg alp2.jpg‎ (42,3 KB, 35x gelezen)
Met citaat reageren
  #16  
Oud 20 oktober 2006, 22:45
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door digilb
En hier zijn de twee foto's uit de bron.
Ik kan niet ontkennen dat ik hier Palm-eenvoud in zie.

Maarja, er zijn ook wat andere plaatjes uitgelekt bij een conferentie waar het meer een kermis aan icoontjes en kleuren leek, dus wie weet.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #17  
Oud 21 oktober 2006, 02:38
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
ALP is heel goed in 'themes'. Dat is een grote troef voor ALP, want het maakt dat alle programma's eenvoudig kunnen worden aangepast aan de kleuren en huisstijl van de mobiele operator.
Onderstaand voorbeeld komt uit het PalmSource dokument en toont dezelfde telefoondialer in verschillende themes.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg ALPthemes.jpg‎ (76,6 KB, 38x gelezen)
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #18  
Oud 23 oktober 2006, 17:01
Mwfadebeer Mwfadebeer is offline
Forumbikkel
Voornaam: Michel
Model: Palm Treo 750v
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: Lage Mierde
Berichten: 156
Stuur een bericht via Skype™ naar Mwfadebeer
Het einde van een tijdperk komt, jammer genoeg, in zicht.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 23 oktober 2006, 18:24
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mwfadebeer
Het einde van een tijdperk komt, jammer genoeg, in zicht.
Niet te snel wanhopen Ze smijten niet zomaar een besturingssysteem aan de kant. Wat ze wel doen zal binnen een jaar wel duidelijk worden.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 23 oktober 2006, 18:33
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door domo
Niet te snel wanhopen Ze smijten niet zomaar een besturingssysteem aan de kant. Wat ze wel doen zal binnen een jaar wel duidelijk worden.
Hij zegt ook niet dat het einde vandaag is, maar dat het einde in zicht komt.

PalmOS zal als emulatielaag voortleven in ALP, maar wordt niet meer doorontwikkeld.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:42.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023