Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 02 maart 2003, 10:14
Peter S.
Guest
 
Berichten: n/a
Question Palm m130

Beste mensen,

Na lang wikken en wegen heb ik besloten een Palm aan te schaffen. Mijn keuze is daarbij gevallen op de Palm m130.
Helaas lukt het me nu niet om er ergens een te vinden. Diverse winkels hebben hem niet op voorraad. Ook bij de meeste internetshops is er blijkbaar geen voorraad.
Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van is? Is er gewoon tijdelijk een tekort? Of is de Palm m130 een uitlopend model?
Als het laatste het geval is, komt er dan een opvolger of is er een ander model, dat qua mogelijkheden en ook qua prijs met de Palm m130 te vergelijken is.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 02 maart 2003, 12:48
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Het is zo dat de gehele m serie (m515, m500, m130 enz.) bij Palm gaat verdwijnen en wordt vervangen door de Tungsten serie, die bedoeld is voor de zakelijke markt en waarin de duurdere modellen zullen zitten, en de Zire serie, meer bedoeld voor de consumentenmarkt en daarin zitten vooral de goedkopere modellen.
De Palm m130 is dus niet een model met een oneindige levensduur, maar wanneer die vervangen wordt door (vermoedelijk) een Zire model weet nog niemand.

Overigens ben ik van mening dat als je nu een PDA wil dat je moet kijken naar de PDA's die nu op de markt zijn, nieuwe modellen zullen er altijd ingevoerd worden.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 maart 2003, 16:09
Zouwzak
Guest
 
Berichten: n/a
Unhappy

Ik heb ook de keuze gemaakt voor een M130. Deze heb ik besteld via een internetshop. Ik wacht al meer dan één maand op mijn PDA, en de verwachte leverdatum wordt elke keer weer verschoven. Nu staat die op 24-03-03. Ik ben inmiddels erg ongeduldig. Bij de internetshop geeft men aan dat het komt doordat Palm leveringsproblemen heeft.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 maart 2003, 16:19
Peter S.
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zouwzak
Ik heb ook de keuze gemaakt voor een M130. Deze heb ik besteld via een internetshop. Ik wacht al meer dan één maand op mijn PDA, en de verwachte leverdatum wordt elke keer weer verschoven. Nu staat die op 24-03-03. Ik ben inmiddels erg ongeduldig. Bij de internetshop geeft men aan dat het komt doordat Palm leveringsproblemen heeft.
Ik heb inmiddels stad en land afgelopen en vindt geen Palm m130. Uiteindelijk heb ik mijn grenzen verlegd en ben ook op zoek gegaan naar de m515. Hierbij merkte ik hetzelfde. Alleen nog verkrijgbaar in de "duurdere" winkels.
Ik blijf de komende tijd maar regelmatig vragen.
Ik vraag me wel af of deze leveringsmoeilijkheden wellicht niet het gevolg zijn van de komst van een neiuw model. Ik heb begrepen, dat Palm bezig zou zijn met een nieuwe lijn: Zire voor de thuisgebruiker en Tungsten voor de professionele gebruiker.
Misschien is er iemand, die hier iets over weet.

Succes met het verder zoeken.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 maart 2003, 16:24
orbit67's schermafbeelding
orbit67 orbit67 is offline
Lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 07 september 2001
Locatie: Den Haag
Berichten: 900
wat koekiemonster aangaf, ga eens overwegen om een tungsten aan te schaffen. dat is op dit moment echt het palmpje op de markt. dan ben je helemaal klaar. ik zou in ieder geval kiezen voor de tungsten, naast de m515.

mijn m500 is stuk, de connector in ieder geval. ik zit er ook aan te denken om snel een tungsten aan te schaffen. maar de financien laten het even niet toe.

maar waarom dacht je specifiek aan een 130?

gr

rw
__________________
Sorry mensen, maar sinds februari 2004 ben ik uitermate gelukkig met een HP 2210. Mij zul je hier dus niet meer terug zien!! Kom gerust op bezoek bij www.pocketpc-club.nl
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 maart 2003, 16:32
Peter S.
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orbit67
wat koekiemonster aangaf, ga eens overwegen om een tungsten aan te schaffen. dat is op dit moment echt het palmpje op de markt. dan ben je helemaal klaar. ik zou in ieder geval kiezen voor de tungsten, naast de m515.

mijn m500 is stuk, de connector in ieder geval. ik zit er ook aan te denken om snel een tungsten aan te schaffen. maar de financien laten het even niet toe.

maar waarom dacht je specifiek aan een 130?

gr

rw
Zoals je zelf al aangaf: het budget. De prijs van de Tungsten ligt op dit moment ver boven mijn beschikbare budget. Met meer budget zou ik er zeker voor kiezen of in dat geval misschien wel voor een pocket-pc.
Een andere reden om voor de m130 te keizen is de test, die enige maanden geleden in de Consumentengids stond.

Groeten

Peter
Met citaat reageren
  #7  
Oud 12 maart 2003, 16:34
orbit67's schermafbeelding
orbit67 orbit67 is offline
Lid
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 07 september 2001
Locatie: Den Haag
Berichten: 900
kleine moeite om even door te sparen en het neusje van de zalm te kopen....

gr

rw
__________________
Sorry mensen, maar sinds februari 2004 ben ik uitermate gelukkig met een HP 2210. Mij zul je hier dus niet meer terug zien!! Kom gerust op bezoek bij www.pocketpc-club.nl
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 maart 2003, 16:44
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Geen palm 130, misschien Sony?

Hoi,

Ik heb gemerkt dat Sony nergens in je verhaal voorkomt. Als Sony bezitter kan ik hier natuurlijk een niet achterblijven.

Ik neem aan dat je een Palm met kleurenscherm wil hebben, maar dat het aanschaffen van een Tungsten een beetje boven het budget uitgaat. Je kunt kijken of een SJ30 iets voor je is, het goedkoopste kleurenmodel van Sony in Europa, voor 330 EUR te koop bij internetwinkels, of kijk of je voor rond de 250 EUR tweedehands iets op de kop kan tikken.

- Karel
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #9  
Oud 12 maart 2003, 16:50
Peter S.
Guest
 
Berichten: n/a
Re: Geen palm 130, misschien Sony?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Hoi,

Ik heb gemerkt dat Sony nergens in je verhaal voorkomt. Als Sony bezitter kan ik hier natuurlijk een niet achterblijven.

Ik neem aan dat je een Palm met kleurenscherm wil hebben, maar dat het aanschaffen van een Tungsten een beetje boven het budget uitgaat. Je kunt kijken of een SJ30 iets voor je is, het goedkoopste kleurenmodel van Sony in Europa, voor 330 EUR te koop bij internetwinkels, of kijk of je voor rond de 250 EUR tweedehands iets op de kop kan tikken.

- Karel
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen, dat ik er wel aan gedacht heb. De Sony is in eerste instantie afgevallen, omdat ik het model niet leuk vind (te rechthoekig). Kun je me wellicht iets meer erover vertellen. Vooral ook wat de technische verschillen zijn met de Palm?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 12 maart 2003, 17:11
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Jazeker kan ik je er iets meer over vertellen, namelijk o.a. hierzo kun je een prima review vinden van de SJ30.

Persoonlijk vind ik de SJ30 vorm geweldig. Lekker klein, ligt prima in de hand. Ik vind dat ronde van de Palm m130 niet zo estetisch verantwoord, maarja, da's persoonlijke smaak. Wat de SJ30 voor heeft op de Palm m130 is o.a. zijn prachtige hires (320x320, ipv 160 voor de palm) screen en zijn 16 Mb (tov 8 voor Palm) geheugen, en de Jog Dial.

Het is denk ik zeker weten voor iedereen zo, dat als je eenmaal HiRes gehad, dat je niet meer terugwil, net als met kleur . Als je de Agendafunctie gebruikt op je Palm, passen er gewoon 2x zoveel adressen/afspraken etc. op je scherm. Ter vergelijking: ik zie niemand Windows draaien op 640x480. Je lettertype is ook niet meer blokkerig, maar gewoon smooth.


16 Mb geheugen heb je zo vol. Een paar excel scheetjes, word documentjes, Avantgo bestanden erop, en ik zit nu tegen de 5 Mb vrije ruimte aan, zeker geen overbodige luxe.

De Jog dial... aah, wat een verademing! Gewoon je linker duim gebruiken om even te scrollen, dus door de supermarkt lopen met een boodschappenmandje en aanvinken welke boodschappen je gehad hebt kan nu gewoon met 1 hand!

Is er dan ook nog een nadeel? Ja hoor: Het Alarm van de SJ30 is een beetje zwak (voor mij niet storend), de SJ30 heeft geen cradle (maakt mij niet uit, heb een USB kabel lader voor mijn laptop, makkelijk te verplaatsen) en Sony gebruikt Memorysticks, en die zijn doorgaans *ietsjes* duurder dan de SD kaarten die Palmpjes gebruiken. Maar geheugenuitbereiding is iets voor gevorderden, de SJ30 is in zijn basis gewoon een prima product.

Ik moet zeggen, dat toen ik in Januari zocht naar een Palm die bij me pastte, dat ik al heel gauw niet meer keek naar Palm, maar bij Sony bleef steken. Qua prijs/kwaliteit verhouding vind ik op het moment alleen de Zire en Tungsten T kunnen concurreren met de Sony modellen... waar de Zire zelfs in een ander segment van de markt zit.

Wellicht kan iemand hier iets over de Palm m130 posten, om mijn advertentie even recht te trekken.

Kijk ook de

CNET reviews van Sony producten ook even na! Je kunt ook vergelijkingen van Palm daarin vinden, en de 'Value Watch' (Bang for your Buck) ratings spreken voor zich....
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 12 maart 2003 om 17:22.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 12 maart 2003, 17:17
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Citaat:
Wellicht kan iemand hier iets over de Palm m130 posten, om mijn advertentie even recht te trekken.
Ik heb zelf geen ervaring met de m130, maar er is gelukkig ook nog een review van de Palm m130 .

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #12  
Oud 12 maart 2003, 17:22
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
De Jog dial... aah, wat een verademing! Gewoon je linker duim gebruiken om even te scrollen, dus door de supermarkt lopen met een boodschappenmandje en aanvinken welke boodschappen je gehad hebt kan nu gewoon met 1 hand!
Dat kan met een Palm m130 ook hoor, maar met Jog Dial gaat dat misschien makkelijker.

Overigens is het zo dat de Clié SJ33, die al leverbaar in Europa, en de Clié SJ22, die nog niet leverbaar is in Europa, al als opvolgers van de SJ30 zijn aangekondigd. De SJ30 zal volgens mij dan ook niet al te lang meer (makkelijk) leverbaar blijven.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 12 maart 2003, 17:41
Murena's schermafbeelding
Murena Murena is offline
Fan van de Palmclub
Model: Palm Zire72
 
Geregistreerd: 06 november 2002
Locatie: Torenstad
Berichten: 276
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Wellicht kan iemand hier iets over de Palm m130 posten, om mijn advertentie even recht te trekken.
In tegendeel. Ik wil het verhaal van Gazpacho alleen maar bevestigen!
Met citaat reageren
  #14  
Oud 13 maart 2003, 02:00
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Overigens is het zo dat de Clié SJ33, die al leverbaar in Europa, en de Clié SJ22, die nog niet leverbaar is in Europa, al als opvolgers van de SJ30 zijn aangekondigd. De SJ30 zal volgens mij dan ook niet al te lang meer (makkelijk) leverbaar blijven.
Klopt. Maar da's alleen maar mooi, want:

1) De SJ33 debuteert op dezelfde prijs als de SJ30 vorig jaar gedaan heeft, en biedt o.a. een ingebouwde mp3 speler meer.

2) Ds SJ22, *als* hij naar Nederland komt, debuteert ver onder de prijs van de SJ30, en is qua specs identiek aan de SJ30.

En jongens, komop... wie wil er nu nog een LoRes beeldscherm? Ik ben eigelijk wel benieuwd of iemand iets kan posten over zijn ervaringen met het overstappen van een 160x160 beeldscherm naar 320x320....

Nee maar zonder gekheid, je hebt mensen die de voorkeur geven aan een Palm model, zoals koekie, en mensen die de voorkeur geven aan Sony, zoals Murena of ik. Het is aan jezelf te beslissen wat voor jou belangrijk is, en vooral, met welke Palm/Clie je echt blij zult zijn.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 13 maart 2003 om 02:08.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 13 maart 2003, 09:00
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
Citaat:
Ik ben eigelijk wel benieuwd of iemand iets kan posten over zijn ervaringen met het overstappen van een 160x160 beeldscherm naar 320x320....
Ik ben begonnen op een monochrome IIIe (prima leesbaar), daarna 256 kleuren met een IIIc (een erg fel scherm), door naar 65.000 kleuren op een m505 (beetje flets). Dat was allemaal LoRes.

Nu de Tungsten T (320*320) en ik wilde binnen een dag niet meer terug en dat wordt met elke applicatie die goed gebruik maakt van HiRes (fonts, icons e.d.) sterker.

Maar eigenlijk zou je dus eerst op een 160*160 scherm moeten beginnen! Dan waardeer je de overstap naar 320*320 (of hoger) veel meer

Groeten, Roel.
__________________
FairPhone 3 (Android)

Ik kan iedereen KEMDEM aanraden : Kijk Even Mee, Denk Even Mee
Met citaat reageren
  #16  
Oud 13 maart 2003, 16:13
Sander_palm
Guest
 
Berichten: n/a
Je kan natuurlijk ook een monochroom hi-res instapmodel aanschaffen (sony SL10 b.v.). En over een tijd overstappen op een kleuren model...



gr,

Sander
Met citaat reageren
  #17  
Oud 13 maart 2003, 21:06
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Hoewel ik het met koekiemonster eens dat je moet kijken naar de pda's
die er nu op de markt zijn, mag je wel een beetje vooruit kijken.

Een m130 zou ik gewoon niet meer nieuw kopen. Vrij duur, moeilijk
verkrijgbaar en echt een uitloopmodel.
Alleen als je het model echt mooi vind, dan zou je het kunnen over-
wegen. Puur technisch is een SJ30 (of 33) veruit superieur.
Je zou dan m.i. beter naar een m505 of 515 kunnen zoeken.

Overigens: de m130 (515) is volop 2e hands te koop zoals je kunt zien in
het vraag en aanbod forum!
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #18  
Oud 14 maart 2003, 23:01
Peter S.
Guest
 
Berichten: n/a
Smile Palm m130

Hij is weer leverbaar. Morgen kan ik hem ophalen bij de PDAshop.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 15 maart 2003, 01:07
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Thumbs up

Gefeliciteerd! Hoeveel heb je er uiteindelijk voor moeten betalen? Laat het ons weten hoe het je bevalt!

- Karel
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #20  
Oud 15 maart 2003, 17:24
Peter S.
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Gefeliciteerd! Hoeveel heb je er uiteindelijk voor moeten betalen? Laat het ons weten hoe het je bevalt!

- Karel
PDAshop rekent € 239,00. Het kan volgens Pricewatch nog iets goedkoper. Zodra ik erenigszins mee vertrouwd ben, laat ik je weten hoe hij me bevalt.

Peter
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023