Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 26 januari 2003, 15:52
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Review: DigiMap 2002

Roel Jasper (Jeeptricks) heeft samen met Jurgen Woerdman een review geschreven over Digimap 2002.

Klik hier voor het review

Met dank aan Roel en Jurgen!
__________________
gonny
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 januari 2003, 15:38
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
O ja, nog een aanvulling:

In de zomer staat een release met spraakbesturing gepland.
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #3  
Oud 05 februari 2003, 20:15
Tonythedutchy
Guest
 
Berichten: n/a
Hoe gaat Digimap om met complexe verkeerssituaties als een groot snelweg knooppunt?? Daarbij moet je immers soms enkele km's ervoor een parallel rijbaan kiezen (afslaan eigenlijk) terwijl je pas verderop daadwerkelijk van richting veranderd.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 05 februari 2003, 21:01
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
@TonyTheDutchy:

Gedurende de trip zie je steeds wanneer je de volgende actie krijgt. Zo zie ik als ik Groningen uit rijdt al op mijn scherm staan dat ik over 53,2 km rechts af moet richting Meppel. Nader ik die afslag (knooppunt Hoogeveen) dan gebeurt er van alles:

Afhankelijk van de snelheid krijg je 600 m tot 1000 m voor de manoeuvre een piep. Dan tot 300 twee beeps, en als 't echt moet gebeuren 3 beeps. Links en rechts af geeft verschillende beeps.

Daarnaast staat aan de rechter zijde van het scherm (met de keus uit 8 soorten pijlen) visueel aangegeven wat je moet doen en loopt er verder een soort zandloper af om nogmaals de mate van urgentie in te kunnen schatten.

Verder staat aan de bovenzijde van het scherm aangegeven welke naam je op de borden moet aanhouden.

Ook staat in de kaart de route fel gekleurd. Daardoor begrijp je al hoe je moet rijden. Om je toch te helpen zoomt bij complexe kruisingen de kaart automatisch in, zodat je ook op de beeldvullende kaart goed kunt zien hoe jij beweegt gezien de felle streep. Ben je weer uit de gevarenzone, dan gaat de kaart weer terug naar je eerdere zoomstand.

En als je dan toch fout wilt rijden, tekent ie voor je uit hoe 't weer goed komt en hoe laat je dan op je afspraak arriveert.

Eigenlijk wel compleet.

De nuance: Het moet gezegd, het programma geeft bij rotondes met een cijfer aan de hoeveelste afslag je moet nemen. Dat zet ie wel eens een verkeerd nummer neer. Gelukkig zie je dat ook op het scherm.
Groet,
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #5  
Oud 05 februari 2003, 21:09
Tonythedutchy
Guest
 
Berichten: n/a
Klinkt mooi, dus eigenlijk zou het moeten werken bij grote kruisingen etc? Moet ik er wel bij zeggen dat ik aan piepjes niks heb. Kleur ook niet Ik gebruik nu een 8mb palm V met Tomtom, én op de motor. (vandaar dat die piepjes niet doorkomen)
Is zwart wit een bezwaar ??

Dat van dat automatisch inzoomen is dan wel weer tof

Overigens -zoals de overigens fraaie- review aangeeft, vindt ik de prijs wel erg fors. Graag zou ik het programma eens willen uitproberen op een mijn bekende omgeving. Maar hoe??
Met citaat reageren
  #6  
Oud 05 februari 2003, 23:04
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
@Tony:
Dat uitproberen zal alleen gaan als je een Palm van iemand kan lenen.

Andere 'oplossingen' willen echt niet. Helaas.
Groet,
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 februari 2003, 15:02
JMu JMu is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 18 mei 2001
Locatie: Rotterdam
Berichten: 162
Complexe verkeerspleinen

Als frequent gebruiker van Digimap moet ik (helaas) zeggen dat DM nogal eens onduidelijk is bij een complex verkeersplein. Neem Rotterdam en Utrecht: DM is dan of onduidelijk welke paralelbaan je moet hebben, of gaat gewoon de mist in. Je moet dan wel vooraf weten waar je naar toe moet. Ik denk echter dat niet het programma, maar de kaarten daar debet aan zijn.
Maar dat is toch niet een groot probleem, omdat je meestal wel weet welke richting je uit moet, of omdat je bekend bent met de situatie.
Daarentegen is DM een ster als het gaat om de weg vinden in een stad! Je wordt prima door alle straten geleid. Alleen is dat soms wel een heel geslinger....
Dat van die foutjes ondervind ik helaas met enige regelmaat: als ik een route plan vanaf huis naar ver-weg, en ik let niet goed op, dan sta ik na 10 min weer voor mijn eigen deur! DM stuurt me doodleuk een rondje. Waar dat aan ligt moet ik nog eens uitzoeken.

Joop
Met citaat reageren
  #8  
Oud 10 februari 2003, 15:07
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
Ben ik het helemaal mee eens: als de aanwijzing bovenin welk bord te volgen uitgebreider zou zijn heb je dat probleem van de parallebaan niet.

Weer naar huis: komt omdat je een tussenbestemming hebt gemist denk ik. gewoon op de 3e button drukken en volgende route kiezen

Jurgen
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #9  
Oud 10 februari 2003, 15:26
JMu JMu is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 18 mei 2001
Locatie: Rotterdam
Berichten: 162
Jurgen,

DM geeft als richting aan "Ring xxx", zonder verdere aanwijzingen. Op de borden staat nog wel eens "Ring Zuid" oid, bij DM vaak niet. Als ik van R'dam langs Utrecht moet, dan stuurt DM mij vaak over de paralelbaan, terwijl dat niet nodig is. En probeer maar eens van Botlek naar R'dam Noord te rijden: DM gaat dan de mist in.
Dat van een gemist waypoint klopt ook niet: al voordat ik vertrokken ben staat het zo in de routebeschrijving. Omdat ik het eerste deel wel weet hoe ik rijden moet, zal DM op een gegeven moment wel weer de draad oppakken en herberekenen.

Joop
Met citaat reageren
  #10  
Oud 10 februari 2003, 20:53
Phil's schermafbeelding
Phil Phil is offline
Senior lid, alhoewel :-)
Voornaam: Philip
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 01 december 2000
Locatie: Sint-Niklaas België
Berichten: 384
Stuur een bericht via ICQ naar Phil
Spraaksturing? toch niet alleen voor OS5
Hopelijk denken ze ook eens aan de Sonys mét ingebouwde luidspreker ... of via de koptelefoon uitgang


[quote]Oorspronkelijk geplaatst door jwoerdma
O ja, nog een aanvulling:

In de zomer staat een release met spraakbesturing gepland.
[/QUOTE
__________________
Greetings, Phil from Belgium (not the prince)... bijna ex-lid.



Met citaat reageren
  #11  
Oud 10 februari 2003, 21:17
dirk's schermafbeelding
dirk dirk is offline
Ere-moderator Palmclub
Model: TRG Pro
 
Geregistreerd: 03 januari 2001
Locatie: In the car ;-)
Berichten: 3.017
Goeie review!

Ik ben blij dat er over het op de forums veelgeroemde digimap een review
is gemaakt. Als oud gebruiker van citymaps vind ik dit er echt heel goed
uitzien. Juist die piepjes, onduidelijkheid over de afslag en onhandige
planning maakte citymaps m.i. ongeschikt voor autonavigatie. Het aantal
updates is ook minimaal. Er is eigenlijk geen enkele reden om nu nog voor
citymaps te kiezen. Ze mogen bij tomtom wel eens snel in actie gaan komen
willen ze competitief blijven.

Ik heb zelf al inmiddels een DIN-formaat GPS systeem gekocht. Voor Eur 850
was ik wel wat duurder uit, maar heb je ook een radio-cd speler.

Maar nogmaals: digimap begint eindelijk een een werkbare navigatiesysteem
voor palmOS te lijken. Ik zou het anders zeker aanschaffen.
__________________
Word wordt nooit Perfect
Met citaat reageren
  #12  
Oud 26 februari 2003, 10:40
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
indelen van kaarten

Ik heb begrepen uit de recensie dat je zelf allerhande deelkaarten moet aanmaken vanuit de Windows software. Hierover heb ik een paar vragen:

Moet je dat bij elke kaartenupdate opnieuw doen of kan het Windows programma onthouden hoe je die verdeling hebt gemaakt.

Is er een mogelijkheid om die verdeling te distribueren (niet de kaarten, maar bijvoorbeeld de coördinaten).

Met andere woorden, kan een andere gebruiker mij zijn indeling sturen zonder dat hij mij kaartjes stuurt (want dat zou illegaal zijn)?

Hans
__________________
hans
Met citaat reageren
  #13  
Oud 26 februari 2003, 11:08
JMu JMu is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 18 mei 2001
Locatie: Rotterdam
Berichten: 162
Je hoeft bij een update niet de kaarten opnieuw aan te maken. Het is wel een keer voorgekomen, dat het werd aangeraden, maar dat kwam omdat er toen wat meer gewijzigd was en om gebruik te kunnen maken van de nieuwe mogelijkheden, werd toen aangeraden de kaarten opnieuw aan te maken. Maar zonder dat werkte DM ook prima.
Naar mijn weten kan je niet de coordinaten of parameters doorgeven. DM houdt wel zelf bij welke kaarten hij heeft aangemaakt, maar dat doet 'ie naar mijn weten op basis van de PDB bestanden in een eigen directory.

Wat ik overigens doe is het volgende: ik heb een kaart van de snelwegen van geheel NL en een gedetailleerde kaart van mijn woonplaats. Als ik ergens naar toe moet, kijk ik eerst of ik die kaart al heb gemaakt. Zo niet, dan maak ik op dat moment een kaart van de plaats waar ik naar toe moet, incl de omgeving. Voor mij functioneert dat prima; ik hoef geen kaarten van alle plaatsen in NL op mijn Palm.

Joop
Met citaat reageren
  #14  
Oud 26 februari 2003, 11:29
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
bedankt

Dank voor het antwoord.

Ik wil wel graag alle plaatsen in Nederland hebben, omdat ik veel op de weg zit. Het schijnt dat je net op 64 MB heel Nederland kan zetten. Toch zonde dat ik dat weer opnieuw moet doen terwijl het al door anderen is uitgedokterd (Ik heb DM net besteld)
__________________
hans
Met citaat reageren
  #15  
Oud 26 februari 2003, 14:20
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
In de readme text van release 224 staat dat voor de volgende release gepland staat:

automatic map tiling

Dat lijkt me een functie die deelkaartjes automatisch verdeelt.

Jurgen
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #16  
Oud 27 februari 2003, 10:36
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jwoerdma
In de readme text van release 224 staat dat voor de volgende release gepland staat
Dat kan je - volgens mij - pas zien als je gebruiker bent. Ik wacht nog op mijn pakket en dus serienummer.
__________________
hans
Met citaat reageren
  #17  
Oud 12 maart 2003, 18:47
mauske mauske is offline
Senior lid
Voornaam: Maurice
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 februari 2003
Locatie: Mierlo
Berichten: 90
Stuur een bericht via ICQ naar mauske
Unhappy Digimap probleempje

Heb digimap van de week binnengekregen en inderdaad het ziet er goed uit.

Ik heb echter 1 probleem.
Ik heb kaartjes met full detail gemaakt van heel nederland.
En ik heb 1 kaart van nederland met de snelwegen erop !
Als ik nu een route plan naar een punt wat een heel eind verer ligt dan stuurt digimap me eerst doodleuk naar een stukje snelweg wat het dichtst bij mijn huis ligt.. Helaas is dit erg vaak de verkeerde kant op.. (snelweg ligt naar het zuiden). Dat wil zeggen wil ik ergens naar het noorden, moet ik eerst naar dat stukje snelweg in het zuiden.. dus ik rijdt altijd om.
Ik denk dat dat komt doordat de kaart van compleet nederland alleen maar snelwegen heeft. En op die kaart worden de routes die verderweg liggen geplant.
Helaas kan ik geen kaart maken met ook wat kleinere belangrijke wegen erop omdat digimap dan aangeeft dat er teveel nodes? op de kaart zouden komen.

Is hier een oplossing voor, zonder steeds een nieuwe overzichts kaart te moeten maken ?
__________________
Mauske
Met citaat reageren
  #18  
Oud 12 maart 2003, 21:15
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
Re: Complexe verkeerspleinen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JMu
Als frequent gebruiker van Digimap moet ik (helaas) zeggen dat DM nogal eens onduidelijk is bij een complex verkeersplein. Neem Rotterdam en Utrecht: DM is dan of onduidelijk welke paralelbaan je moet hebben, of gaat gewoon de mist in. Je moet dan wel vooraf weten waar je naar toe moet. Ik denk echter dat niet het programma, maar de kaarten daar debet aan zijn.
Maar dat is toch niet een groot probleem, omdat je meestal wel weet welke richting je uit moet, of omdat je bekend bent met de situatie.
Joop
Wellicht is dit een verklaring: het viel mij op dat de foute aanduiding zich vooral voordoet bij rotondes waar wegen op uitkomen die de rijbanen gescheiden hebben door gras. Als je dan de ' afslagen' telt, dan klopt het vaak weer wel. Maar een aantal afslagen zijn feitelijk ' opritten' naar de rotonde.
__________________
hans
Met citaat reageren
  #19  
Oud 12 maart 2003, 22:12
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
@Mauske:
Vooraf: Heb je de laatste versies voor PC en Palm? (versie 2.24) En heb je daarvoor ook even opnieuw de detailkaarten aangemaakt? Kijk even op MyWeb.
De situatie die je schildert kwam namelijk vaak voor bij een sterk verouderde versie. (2.18 dacht ik)

Als je een route plant waarbij start- en eindpunt niet op één detailkaart samenvallen, heb je dus even 3 kaarten in je geheugen nodig: 1. de detailkaart van je startpunt, 2. de detailkaart van je eindpunt (voor de huisnummers enzo) en 3. de globale kaart die je over de hoofdwegen van kaart 1 naar kaart 2 brengt.

Je beschrijving lijkt er op te duiden dat je geen detailkaart van je startpunt in je geheugen had toen je plande.

Ik hoor graag of 't werkt.

Tijdens de rit zoekt Digimap zelf de kaarten met de hoogste detaillering wel op van je memorystick.
Groet,
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #20  
Oud 12 maart 2003, 22:29
mauske mauske is offline
Senior lid
Voornaam: Maurice
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 februari 2003
Locatie: Mierlo
Berichten: 90
Stuur een bericht via ICQ naar mauske
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeeptricks
@Mauske:
Vooraf: Heb je de laatste versies voor PC en Palm? (versie 2.24) En heb je daarvoor ook even opnieuw de detailkaarten aangemaakt? Kijk even op MyWeb.
De situatie die je schildert kwam namelijk vaak voor bij een sterk verouderde versie. (2.18 dacht ik)

Als je een route plant waarbij start- en eindpunt niet op één detailkaart samenvallen, heb je dus even 3 kaarten in je geheugen nodig: 1. de detailkaart van je startpunt, 2. de detailkaart van je eindpunt (voor de huisnummers enzo) en 3. de globale kaart die je over de hoofdwegen van kaart 1 naar kaart 2 brengt.

Je beschrijving lijkt er op te duiden dat je geen detailkaart van je startpunt in je geheugen had toen je plande.

Ik hoor graag of 't werkt.

Tijdens de rit zoekt Digimap zelf de kaarten met de hoogste detaillering wel op van je memorystick.
Groet,
Ja, ik heb een van de laatste versies (engels) v2.23.
Ook de benodigde 3 kaarten heb ik in het geheugen.
1 Mierlo EO
2 Utrecht
3 Nederland Hoofdwegen

Ik wil bijvoorbeeld van Mierlo naar Utrecht.
Digimap stuurt me nu naar Geldrop, waar ik in oostelijke richting de a67 op moet rijden, totaan het gedeelte waar de a67 het dichtst langs Mierlo gaat. Als je daar dan aankomt geeft digimap pas de rest van de route aan. Dit is geen probleem als die a67 op de weg richting Utrecht ligt, maar dat is dus absoluut niet het geval. Nu moet ik ongeveer een 30km omrijden...

Grtz, Mauske
__________________
Mauske
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:20.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023