Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 26 juli 2002, 12:58
Taketheredpill
Guest
 
Berichten: n/a
Smile Gps Rikaline 6010

Sedert een week ben ik in het bezit gekomen van een gps Rikaline 6010 receiver. Een Taiwanees bedrijf, zie www.rikaline.com
Eigenlijk heb ik deze genomen, omdat de meeste mensen een Holux-receiver hebben en ik wilde wel eens, ook op aanraden van Palmrouter.de, wat anders proberen.
Prijs 178.- Euro.
KFZ kabel 12-26V 20.- Euro
Houder voor Palm 130-met klever voor op de voorruit 21.- Euro

In deze vakantietijd leuk om uit te proberen met mijn Palm 130 i.c.m. TomTom citymaps.

Het systeem werkt ronduit probleemloos en het vinden van de sattelieten is echt seconden werk. Interne 3V oplaadbare Lithium cell batterij is eveneens aanwezig, maar wat dit precies doet, hopelijk weten jullie mij daar iets meer over te vertellen.
Ik ben een nieuwkomer op GPS gebied en ben graag bereid mijn ervaringen met jullie uit te wisselen.

Een nadeel is de leesbaarheid van het scherm van de Palm 130 bij zonlicht. Anti reflecterende folie uit Hong Kong al aangebracht en dat was een lichte verbetering.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 juli 2002, 11:24
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Geinig, Rikaline is dus een soort OEM leverancier van de Holux GPS? Of is het toeval dat de site wel heel sterk lijkt op die van holux?

Die IrDA uitgang klinkt ook wel grappig. Kan me er qua geburik verder niet zoveel bij voorstellen, maar wel een leuk idee.

De lithium cel wordt gebruikt om de informatie (bijvoorbeeld over de banen en status) van de satellieten te bewaren. Als je die hebt kun je sneller een fix krijgen als de gps weer aangezet wordt.

Kijk eens op de site van Garmin voor een uitleg. Het gaat dan om de Almanac data, maar misschien slaan ze ook nog wel wat andere gegevens op om de boel te bespoedigen. De ephimeris verouderd geloof ik vrij snel (ik dacht al met een uur of 2) dus of ze die opslaan weet ik niet zeker, maar dat zou bijvoorbeeld ook kunnen.

De almanac komt over een heel langzame verbinding van de satellieten af. De GPS moet dus wel een tijdje aanstaan voordat de hele almanac binnen is.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 15 augustus 2002, 10:51
Taketheredpill
Guest
 
Berichten: n/a
Smile Rikaline 6010

Ok, Patrick,

Bedankt voor je uitleg en URL verwijzing. Momenteel heb ik al een aardige test/probeerfase achter de rug met de GPS receiver. In combinatie met Tom-Tom citymaps en de nieuwe Beta versie van Cetus kan ik kort samenvatten, dat ik zeer tevreden ben met de Rikaline 6010. Altijd zeer snel een fix en nooit problemen zoals ik wel eens lees bij de Holux apparaten. De muis plaats ik gewoon onder de voorruit en zelfs in Eindhoven, waar ik regelmatig voor mijn werk moet zijn en dus straten moet zoeken, nooit een fix uitval. Tom-Tom brengt me keurig waar ik wezen moet! Alleen ff wennen aan niet meedraaiende kaarten, maar zoals gezegd, dat went. Mogelijk wil ik in de nabije toekomst nog Digimap aanschaffen.

Het verbaast me, dat het merk Rikaline GPS 6010 niet veel wordt aangeboden, misschien wel helemaal niet.(zelfs niet op de site van palmrouter.de) Feitelijk wilde ik een Holux Mouse GPS ontvanger, echter die was niet op voorraad en Hannes van Palmrouter.de bood me voor dezelfde prijs de Rikaline aan. Er moest echter wel iets aangepast/omgebouwd worden door Hannes,(wat weet ik niet) maar ik heb er geen spijt van gehad voor een "vreemd" merk te kiezen
Het is zonder meer een uitstekende receiver met tot nu toe geen storingen. Zelfs uit een tunnel komende, binnen 5 seconden weer een FIX!

RIKALINE 6010 EEN AANRADER
Met citaat reageren
  #4  
Oud 15 augustus 2002, 13:33
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Bij de holux problemen gaat het dacht ik alleen om de clip-on modellen. Die hebben door hun ontwerp blijkbaar een stuk meer problemen dan de muis ontvangers. Mensen met een muis ontvanger van Holux zijn ook altijd zeer tevreden.

Voor zover ik kan zien zijn Rikaline en Holux ook wel heel sterk verweven. Het zou me niets verbazen als er in die Rikaline gewoon een Holux bordje zit. De site is ook grotendeels identiek aan die van Holux.

Wat betreft die aanpassing. Die Hannes doet altijd of hij zelf de boel ombouwd om de laadstroom in de PDA te krijgen. Dat is misschien voor een paar modellen ooit wel zo geweest, maar tegenwoordig worden de GPS modellen standaard met laadstroom voor de PDA geleverd. Om de een of andere reden claimt hij nog steeds dat hij daar wat voor moet doen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 16 augustus 2002, 10:13
Rudolf Rudolf is offline
Lid
Voornaam: Rudolf
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 23 juli 2001
Locatie: Omgeving Hoofddorp
Berichten: 49
GPS muis

Heb zelf inmiddels twee weken de beschikking over de GM210 en ben inderdaad zeer tevreden hierover. Ook mij heeft Hannes in eerste instantie de Rikaline aangeboden, echter ik heb er voor gekozen om een paar dagen te wachten. Ik heb de muis gewoon in het dashbord kastje liggen en vrijwel altijd zeer snel een fix (zelf al een aantal malen een DGPS)

Tevens zoals al eerder gemeld geen problemen met wegvallen ala de clip-on modellen. Tevens is de houder die Palmrouter.de leverd een aanrader en veel goedkoper dan de Dicota Keeper.

Ga vanaf zaterdag de unit uitproberen in Florida en ben benieuwd hoelang hij er over doet om een fix te vinden aan de andere kant van de grote plas

M.vr.gr. Rudolf
Met citaat reageren
  #6  
Oud 16 augustus 2002, 10:19
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb zelf gemerkt dat je toch nog wel wat signaal verliest als je de GPS in het dashbord kastje ligt. Ik heb met NMEA monitor gekeken en dan ging de signaal/ruis ratio van 45-50 naar 35-40. Das best wel veel. Maar het hangt misschien van je kastje af
Met citaat reageren
  #7  
Oud 16 augustus 2002, 12:57
Rudolf Rudolf is offline
Lid
Voornaam: Rudolf
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 23 juli 2001
Locatie: Omgeving Hoofddorp
Berichten: 49
Ik geloof direct dat de ontvangst in het kastje minder zal zijn dan dat ik hem op het dak plaats, echter waarom iets in het zicht laten liggen terwijl uit zicht ook goed werkt he
Met citaat reageren
  #8  
Oud 16 augustus 2002, 13:04
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Dat is waar, maar als je ontvangst iets slechter wordt (stad, bomen) dan mis je misschien net het signaal voor een fix. Maar dan kun je hem inderdaad alsnog op je dashboard leggen
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023