Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Overige licentienemers - Sony CLIE, Garmin iQUE, Fossil, etc.

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 01 april 2002, 13:27
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Review Sony Clié PEG-T625C

Carel Elferink heeft een review geschreven over de Sony Clié PEG-T625C.

Kijk op:

http://www.palmclub.nl/reviews/handhelds/sony/clie625/
__________________
gonny

Laatst gewijzigd door GJHartog; 06 januari 2003 om 21:23.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 06 april 2002, 16:17
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Als mensen nog wat meer plaatjes willen zien (naar mijn bescheiden mening iets minder wazig) dan kunnen ze ook even op mijn "siteje" kijken. http://palm.laweb.nl/SonyClieT625C_Views.html

Ik ben ook bezig met wat projecten om de Clie te laden en te koppelen aan de GPS via een RS232 kabel of liever nog via een bridge. Volg mijn gestommel in het rijk der RS232 converter ellende op http://palm.laweb.nl/SonyClieT625C.html
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 april 2002, 14:56
rjbroer
Guest
 
Berichten: n/a
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar kun je zo'n Sony nu wel of niet upgraden met een nieuw OS (voor in de toekomst)?

RJ
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 april 2002, 15:57
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Naar het er nu naar uit ziet kan het nieuwe OS 5.0 er niet opgezet worden nee. Voor het nieuwe OS stappen ze namelijk over naar een andere (snellere meer gangbare) microprocessor. Ze nemen wel de moeite om oude applicaties op de nieuw processor te draaien (althans dat beweren ze, ik heb daar nog maar weinig van gemerkt) Maar het nieuwe OS draaien op een oude PDA zit er niet in.

De vraag is of het wat uitmaakt. Ik heb nooit enig verschil bemerkt tussen de OS versies. Die versies zijn hoofdzakelijk om nieuwe technieken te ondersteunen (MP3, geheugenkaarten, kleur, hoge resolutie ...) Als je dus geen nieuwe PDA koopt heb je ook geen OS upgrade nodig. En andersom, als je een nieuwe PDA koopt zit daar ongetwijfeld een nieuwe OS versie op.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 10 april 2002, 15:59
rjbroer
Guest
 
Berichten: n/a
Daar zit wat in, maar als je bijvoorbeeld een Palm V hebt, met OS 3.5 (of lager) kun je die nu upgraden naar 4.1. Palm OS 4.1 heeft tov 3.5 en vorige versies toch wel wat extra functionaliteiten. Echt veel verschil maakt het op zich niet inderdaad.

RJ
Met citaat reageren
  #6  
Oud 10 april 2002, 16:08
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb zelf inderdaad een Palm Vx (OS 3.5) en een CLie 625C (OS 4.1) Ik zou niet eens weten wat het verschil is (behalve dan dus de ondersteuning voor de evident andere hardware van de twee PDA's)

Het enige wat ik zo zou weten is ondersteuning voor tijdszones (wat daar het nut van is is me een raadsel, ik moest nog steeds handmatig de klok verzetten) en een nieuw security programmatje om de pda te beveiligen met een wachtwoord (maar dat gebruik ik weer niet, want ik wil kunnen unlocken met de hard buttons)

In Palm OS 5.0 is (voor zover ik kon zien) de enige software vooruitgang de data beveiliging middels encryptie. Tsja. De icoontjes zagen er ook wat anders uit.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 10 april 2002, 16:13
rjbroer
Guest
 
Berichten: n/a
Het verschil tussen 3.5 en 4.1/4.0 is in iedergeval de notepad functie.

RJ
Met citaat reageren
  #8  
Oud 10 april 2002, 16:27
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Notepad? Ik heb wel een MemoPad, maar die is volgens mij niets anders dan daarvoor. Is dat niet alleen op die Palm M1xx modellen? Die hebben inderdaad ook zo'n extra hoekje in de grafitti voor een klokje.

Misschien is dat ook geen onderdeel van het OS, maar meer van de bijgeleverde software. Op mijn Clie zit in ieder geval een standaard memopad.

Wat ik wel nog nieuw zag is dat er overal een "Power Off" en "Find" optie in het menu is bijgekomen. Die Power Off functie heb ik ook al veel plezier van gehad. Ik nooit de aan/uit knop vinden
Met citaat reageren
  #9  
Oud 10 april 2002, 16:30
rjbroer
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb mijn Palm m500 (OS4) voor me liggen, zit echt Notepad op. Standaard, onderdeel van het OS. Je kunt zowel schrijven met je pennetje met het Palm handschrift als wat 'kliederen' op je scherm in de daarvoor bedoelde ruimte. Bij 'About' staat : Note Pad v1.1 Copyright 2001 en een groot Palm logo. Het is een handig tooltje, omdat je er snel effe wat kan schetsen als je geen tijd hebt om je te 'concentreren' op het Palm-handschrift. Handig voor snel noteren van telefoonnummers of namen e.d. Het programma zit standaard onder de meest rechtse knop (van de 4) op de Palm M500. Icoontje op die knop is een pennetje die een lus-achtig teken tekent.

RJ
Met citaat reageren
  #10  
Oud 10 april 2002, 16:42
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Dat bedoel ik, dat is dan dus geen onderdeel van het OS. Dat is gewoon een losse applicatie die Palm bij de Palm PDA's bijlevert. Mijn Clie met OS 4.1 start echt gewoon MemoPad op. Ik had op mijn Palm Vx overigens ook zo'n memopad met tekenfunctie. Die heb ik geloof ik van een M1xx (ook palm Os 3.5?) gebruiker gekregen.

OS functies zie je niet als icoontjes op de launcher. Dat zijn functies die achter de schermen gebeuren. Zoals database beheer, internet connecties, schermafhandlingsfuncties etc etc.

Maar goed als ze dus applicaties bij Palm 5 gaan bijleveren dan kun je ze inderdaad ook niet op je oude palm draaien. De nieuwe applicaties draaien vast ook niet op de oude palmpjes. De software bouwers moeten dan 2 versie gaan leveren. Een native OS 5.0 en een oudere OS versie (als ze ook aan de huidige installed base willen blijven leveren)

Het zit er dus wel in dat er in de toekomst een stuk minder support gaat komen voor OS 4 en lager.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 10 april 2002, 16:43
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rjbroer
Ik heb mijn Palm m500 (OS4) voor me liggen, zit echt Notepad op. Standaard, onderdeel van het OS.
RJ
......maar niet op de Sony N770 en T625!! Echter, diegene die graag het programma "Notepad" wil hebben kan het downloaden. Je kunt het achteraf op je Sony installeren.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 10 april 2002, 16:45
rjbroer
Guest
 
Berichten: n/a
Eh? Ik denk dat het echt onderdeel is van het Palm OS, memopad zit er ook bij trouwens. Als ze er al een aparte knop voor maken op je Palm, lijkt me dat het standaard is. Het werkt ook op de 'oudere' Palm V trouwens. Als je die upgrade met versie 4.1, dan heb je dat Note Pad er ook bij zitten. Waarschijnlijk houdt Palm dit programma voor eigen gebruik en verstrekt het niet in de Palm OS'en die ze verkopen aan Sony en Handspring. Dat lijkt mij logischer dan dat het een los programma is, het is gewoon standaard nl. Ook als je de Palm een hard reset geeft.

RJ
Met citaat reageren
  #13  
Oud 10 april 2002, 16:52
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
het is gewoon standaard nl. Ook als je de Palm een hard reset geeft.
Het is misschien wel standaard, maar geen onderdeel van het OS. Het is dus ook alleen standaard bij Palm modellen. En volgens mij is dat al vanaf OS 3.5 voor de M modellen.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 10 april 2002, 16:54
rjbroer
Guest
 
Berichten: n/a
Oh ok Die vriend van me had 't nooit eerder op z'n Palm gehad en hij had altijd 3.5. Of heeft de m100 ook 3.5 gehad?

RJ
Met citaat reageren
  #15  
Oud 10 april 2002, 17:06
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Volgens mij is OS4.0 pas vanaf de MS500 serie gekomen. De eeste M modellen (dus inderdaad de M100) hadden OS 3.5 met wat minimale aanpassingen dus. Die klok is volgens mij weldegelijk een aanpassing in het os. Als je op zo'm M1xx link boven in de hoek van de tekst graffiti klikt dan krijg je een pop-up klok.

Volgens mij hadden die ook al zo'n teken functie bij hun memopad inderdaad. Maar ik heb er zelf geen dus dat zou ik zo ook niet zeker weten.

Ik denk dat de verwarring gewoon berust op het onderscheid tussen "standaard geinstalleerd" en "OS". Strikt genomen bestaat het OS dus eigelijk alleen uit een stel bibliotheken die het voor applicaties moeglijk maakt om de computer aan te sturen. Het OS zortgt er ook voor dat de boel opstart en dat de draaiende processen aan de gang blijven.

Maar bij een computer wordt ook standaard een hoop applicaties bijgeleverd. Die zitten wel bij het OS, maar als je ze van iemand overneemt heb je dezelfde functie. OS aanpassingen zijn veel moeilijker over te nemen. Dan moet je met hacks ofzo gaan rotzooien. Dat blijft toch altijd behelpen.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 10 april 2002, 17:15
rjbroer
Guest
 
Berichten: n/a
Ok, dat is duidelijk. Alhoewel ik zelf e.e.a. anders interpreteer. Het programma Note Pad staat als nieuwe feature bij de Palm OS 4.1 informatie op de Palm.com site. Hier is de link : http://www.palm.com/software/palmosupgrade_4-1/

Misschien moest je het maar eens 'beamen' dan, van een andere Palm. Het is best een grappige tool.

RJ
Met citaat reageren
  #17  
Oud 10 april 2002, 17:39
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Heb je gezien dat er staat "More than just an OS upgrade!"?

Met citaat reageren
  #18  
Oud 10 april 2002, 17:50
rjbroer
Guest
 
Berichten: n/a
Ik denk dat ze dat iets anders bedoelen
Met citaat reageren
  #19  
Oud 10 april 2002, 18:41
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Zelfs als het zo is dat Palm niet in staat is het onderscheid tussen OS en applicatie te maken wil nog niet zeggen dat dat hetzelfde is. Je wil toch ook niet zeggen dat Mijnenveger een onderdeel is van het windows operating system?

Op de site laten ze het overigens in het midden of het om OS aanpasseingen dan wel nieuwe applicaties gaat.

Het ondersheid is niet zo moeilijk te maken hoor. Het gaat hier om de strikte term OS. Nogmaals een applicatie kun je zo overnemen en dan is een upgrade dus wel mogelijk. Inbouwen van encryptie in de standaard databases gaat je niet lukken. Een programmatje waarmee je ook (belabberde) schetsjes kan maken kun je zo over beamen.

Het is wel zo dat er programmas zijn die zouden kunnen evrwachten dat een bepaald standaard meegeleverd pakket ook daadwerkelijk aanwezig is. NotePad is hier duidelijk geen onderdeel van. MemoPad is de standaard applicatie voor het maken van notities. NotePad is hier een Palm eigen vervanging van. (Die ik er zelf na het te testen weer heb af gegooid)
Met citaat reageren
  #20  
Oud 10 april 2002, 19:10
rjbroer
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb zelf software ontworpen voor verschillende systemen, en kan het onderscheid wel erg goed maken en kan me ook vinden in wat je zegt. Al denk ik dat in de loop van de jaren, het begrip OS wat is verandert. Het meest triviale van een OS is, is dat het de systeemonderdelen van de Palm aanstuurt en het mogelijk maakt om software te draaien. Memo, Note Pad, Datebook en al die andere applicaties die je bij je Palm krijgt, zijn de applicaties die Palm heeft ontwikkeld als 'feature'. Maar aangezien deze software 'ingebakken' zit op je Palm, ben ik van mening dat het er gewoon bij hoort. Het heeft echter niks te maken met het 'besturingssysteem' als zodanig. In het (MS)DOS tijdperk werden de programma's zoals chkdsk en fdisk als belangrijke componenten gezien van dat besturingssysteem, terwijl ze an sich ook niet nodig waren om het systeem op te starten. Daar had je alleen command.com voor nodig en wat systeemfiles (io.sys en msdos.sys als ik me goed kan herinneren). Maar ik vind dat iets te kort door de bocht.

Maar nogmaals, het is gewoon hoe je 't zelf interpreteert. Op zich heb je gelijk als je zegt dat Note Pad geen deel uitmaakt van het OS.

RJ
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:56.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023