Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 09 juni 2002, 17:28
alaan alaan is offline
Lid
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 05 augustus 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 49
Digi-Map vs Tom Tom RoutePlanner

Hallo,

Ga binnenkort een GPS kopen nu kan ik daar voor
100 Euro extra Tom Tom Citymaps en Routeplanner
bij bestellen, is dit verstanding of kan ik beter
Digi-Map aanschaffen ?


Alex,
Met citaat reageren
  #2  
Oud 09 juni 2002, 19:33
telenetbelgium
Guest
 
Berichten: n/a
De 100 euro extra vindt ikzelf als TomTom gebruiker een goede investering. Het is echter geen speciale prijs (kostte bij ons evenveel in het computerwinkeltje www.hcw.be). Er zijn heel wat mensen die lovend zijn over het nieuwe Digi-Map 2002.

TomTom gebruikt kaartmateriaal van TeleAtlas (CityMaps) en AND route (Route Europe) terwijl Digi-Map voor Navtech koos. Op het werk (en nu ook op de Palm) heb ik goede ervaringen met TeleAtlas kaarten.

Persoonlijk vindt ik de 250 euro van Digi-Map voor mij iets te hoog.
Ik zal zeker eens een test doen met Digi-Map. Wie weet schakel ik nadien wel over op Digi-Map. Vooral de automatische overschakeling naar andere beschikbare kaarten vind ik een pluspunt. We zullen zien.

Veel suc6.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 10 juni 2002, 10:07
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Je kunt waarschijnlijk beter de software los erbij kopen. Dan zou ik Route Europa maar laten zitten. Mijn ervaringen daarmee zijn in ieder geval bijzonder slecht en ik heb ook andere mensen horen klagen over de onnauwkeurige kaarten daarvan. CityMaps hoor ik wel beel goeds over.

Zelf gebruik ik Atlas (en soms MapViewer 2) Met Atlas haal je de kaarten gratis van internet of bijvoorbeeld uit een PC routeplanner als Route 66. De kaarten van Mapviewer zijn van Teleatlas. Kosten Atlas $35 en Mapviewer EUR 59

Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat Digimap zijn prijsverschil kan waarmaken. De voordelen zijn "piepjes" als je af moet slaan en automatisch wisselen van kaart. Dat laatste is inderdaad wel een voordeel (ten opzichte van Mapviewer), maar nou ook weer niet zo belangrijk om daar een enorme berg geld voor uit te geven. Hopelijk zien de fabrikanten van CityMaps en Mapviewer DigiMap wel als een bedreiging en passen ze hun software even aan zodat we allemaal vanzelf de juiste kaart voorgeschoteld krijgen.

Atlas heeft overigens wel al dat de juiste kaart automnatisch geladen wordt. Atlas zoomt zelfs automatisch in (als je daarvoor de juiste kaarten meeneemt)

De kaarten zijn met Atlas (zeker op de high res Clie) wel veel beter leesbaar. Om de een of andere reden kiezen Citymaps, Digimap en Mapviewer voor een nogaal rommelige manier van tekenen van de wegen en teksten. Dat maakt de boel bijzonder slecht leesbaar (als je op een voor de rijsnelheid handige zoomlevel kijkt). Als je heel diep inzoomed dan zien de kaarten er prachtig uit, maar daar heb je niets aan als je rijdt.

Met Atlas heb je dus ook geen piepjes nodig om de juiste afslag te pakken te krijgen. Voor MapViewer zou dat wel een verbetering zijn.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 10 juni 2002, 11:35
Shizuku
Guest
 
Berichten: n/a
Hier vind je ook nog de nodige info: http://www.palmclub.nl/forums/showth...&threadid=6448

Vergeet niet dat de software van Tomtom eigenlijk alleen routeplanners zijn met de mogelijk om mbv de gps te zien waar je zit.
Digimap is een navigatiesysteem, welke je niet alleen laat zien waar je zit, maar ook duidelijk de richting aangeeft waarin je je beweegt. Daarnaast geeft ie ook duidelijk een, als je een route hebt uitgezet, wanneer je na X meter moet afslaan, of je een rotonde voor de helft of bv. driekwart moet nemen. De kaart draait altijd mee in je rijrichting.
Verder kun je routes uitzetten over verschillend kaartjes heen. Dit kan niet bij citymaps. En hoef je niet een andere kaart te laden op het moment dat je buiten het bereik van die bewuste kaart zit (bij citymaps moet je zelf switchen).
Zelf heb ik voor aanschaf van Digimap verschillende andere opties geprobeerd, nagenoeg alles wat in dit forum al genoemd is. En waar ik opgegeven moment een hekel aan begon te krijgen was de vele tijd wat er meegemoeid ging je kaartmateriaal in orde en werkbaar te krijgen voor je palm. Bij digimap heb ik de kaart van Europa voor en kies zo de delen uit wat ik wil, grote overzichten, kleine detailkaarten. Ik ben in no time klaar. Dat is voor mij ook zeer belangrijk, want wat is je tijdswinst als met een routeplanner wel sneller op je plek bent dan zonder, maar hiervoor je tijd weer kwijt bent om je kaarten bijelkaar te zoeken en te genereren.

Groet,

Ernst
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 juni 2002, 01:57
Erikro Erikro is offline
Forumbikkel
Model: Palm Vx
 
Geregistreerd: 17 juni 2001
Berichten: 153
Zoals mijn voorganger al zei het niet meedraaien van de kaart irriteert mij mateloos op de citymaps en mapviewer. Ik kan echt niet in spiegelbeeld denken. Dat mapswitchen is ook erg prettig. Dus als je echt iets wilt kopen en je hebt het geld neem digimap. Je gaat toch geen 3 programma's tegelijk gebruiken. Bovendien gaf citymaps en mapviewer altijd problemen als ze allebei dezelfde kaart hadden bv amsterdam. De een leek te ander te overschrijven.

Heb je weinig geld neem dan city of mapviewer.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 12 juni 2002, 10:48
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Wie koopt er nou zowel Mapviewer, CityMaps als Digimap? Als je zoveel geld uitgeeft aan routeplannen kun je net zo goed een taxi nemen of een echte ingebouwde routeplanner kopen.

Mijn voorkeur blijft Atlas. Snel, goedkoop en verreweg de beste kaarten. Geeft ook de richting aan, zoomt automatisch in en wisselt vanzelf de kaarten. Dat is het enige programma dat je nodig hebt inderdaad.

Bij mijn clie gaf de DigiMap demo trouwens een bijzonder irritant geflikker te zien. Is dat normaal?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 12 juni 2002, 10:52
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Bij mijn clie gaf de DigiMap demo trouwens een bijzonder irritant geflikker te zien. Is dat normaal?


Heb je in Preferences aangegeven dat het programma niet met Highres overweg kan? Volgens mij zorgt dat namelijk voor het flikkeren van het scherm. Iets soortgelijks heb ik ook gehad, en na het uitzetten van HighRes voor die applicatie was het weg.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 12 juni 2002, 11:02
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Zou kunnen. Ik heb de demo er al weer afgegooid, dus ik kan het niet even proberen. Kon verder sowieso weinig met die demo, maar dat kan ook aan een gebrek aan interesse hebben gelegen
Met citaat reageren
  #9  
Oud 12 juni 2002, 21:35
hansvdael hansvdael is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 december 2000
Locatie: Waalre
Berichten: 68
Stuur een bericht via ICQ naar hansvdael
Kaarten Atlas

Hoi Patrick,

Kun jij mij vertellen hoe je aan de kaarten voor Atlas komt, hoe groot (gebied)ze zijn en op welke manier je ze in de Palm implementeert en of ze ook onder een GPS draaien?
Alvast bedankt voor een eventuele reactie!

Hans
Met citaat reageren
  #10  
Oud 13 juni 2002, 11:25
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik haal de kaarten meestal uit Route 66 (een PC route planner) Daar heb je het meeste vrijheid om zelf de juiste route te kiezen (soms zijn de computer gekozen routes niet de handigste)

Het is nog eenvoudiger om een kaartje uit www.mapblast.com over te nemen, maar daar heb je weer wat minder mogelijkheden vor wat betreft de routeplanning. Met route 66 heb ik ook veel sneller een route

Met Altas gebruik je "bitmap" kaartjes. Atlas maakt zelf geen routeplanning, maar het toont jouw positie en richting op een voorgetekende route kaartje. Het beste kaartje voor jouw positie wordt er dan automatisch bijgepakt.

Ik heb ooit een beschrijving gemaakt op http://palm.laweb.nl/

De kaarten zijn zo groot als je ze zelf wilt maken. Alleen de mapblast site werkt maar tot een bepaalde grootte. Ik heb bijvoorbeeld altijd een kaartje van heel nederland (en bijna heel Belgie) bij me.

Van de route maak ik dan een kaartje van het stuk van de snelweg naar de eindbestemming. Atlas zoomed dan automatisch in als ik bij de afslag kom en van daar volg ik dan de geplande route.

Atlas werkt inderdaad (/uiteraard) met een GPS.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 13 juni 2002, 14:29
hansvdael hansvdael is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 december 2000
Locatie: Waalre
Berichten: 68
Stuur een bericht via ICQ naar hansvdael
Hoi Patrick,

Bedankt voor jouw deskundig advies! Ik ga het eens uitproberen! Ik heb zelf travelmanager op m'n computer staan, voorzien gedetaileerde kaarten!

Groet, Hans
Met citaat reageren
  #12  
Oud 13 juni 2002, 14:47
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Het punt is alleen dat je een manier moet hebben om de GPS coordinaten bij de kaarten te vinden. Kan dat met travelmanager?
Met citaat reageren
  #13  
Oud 13 juni 2002, 17:18
hansvdael hansvdael is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 december 2000
Locatie: Waalre
Berichten: 68
Stuur een bericht via ICQ naar hansvdael
Beste Patrick,

Het is mij wel gelukt om de kaarten in mijn Palm te laden! Helaas lukt het niet om met GPS hier invloed op uit te oefenen. Weet jij met welk programma (Routeplanner) dat wel lukt, of moet ik andere instellingen gebruiken?

Thanks,

Hans
Met citaat reageren
  #14  
Oud 13 juni 2002, 17:26
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nou, met Atlas van GPS Pilot bijvoorbeeld.

Weet je overigens wel zeker dat je de juiste GPS coordinaten (voor de hoeken) hebt meegegeven?

Als je specifieke vragen hebt kun je anders beter een mailtje sturen. We drijven een ietsje off-topic.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 13 juni 2002, 17:33
hansvdael hansvdael is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 december 2000
Locatie: Waalre
Berichten: 68
Stuur een bericht via ICQ naar hansvdael
Hi Patrick,

Een goed idee! Ik heb inmiddels gemaild!

Groet, Hans
Met citaat reageren
  #16  
Oud 18 juni 2002, 23:25
Tonythedutchy
Guest
 
Berichten: n/a
Touristische route??

Gezien het feit dat ik de Palm op de motor gebruik wil ik graag kiezen voor een "touristische" route in plaats van allen de korste of de snelste.

Een voorkeur voor "niet de snelweg" zou ook meer dan volstaan.

Kan dat met enig programma??
Met citaat reageren
  #17  
Oud 19 juni 2002, 01:10
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik weet niet of een programma zelf een touristische route kan uitstippelen. Ik gebruik Atlas (op de Palm) en Route 66 (op de PC) en daar gebruik ik nog wel eens tussenpunten om de route zo te krijgen zo als ik wil rijden. Ik rij soms liever wat om dan dat ik dwars door een stad ga (ook al is dat sneller/korter).

Zo iets zou je ook kunnen gebruiken om langs bepaalde punten/wegen te plannen, maar dan moet je dus wel zelf de touristische punten uitzoeken (alhoewel er in Route 66 ook een database met speciale locaties zit).

Je kunt soms ook de snelheden per soort weg instellen. Als je dan de snelweg op 0 km/h zet wordt de route dus ook niet over de snelweg gepland. In ieder geval kan Route 66 dat aan.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 19 juni 2002, 11:09
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
In Digimap kan dat ook. Voor ieder type weg kun je een snelheid opgeven. Als je de snelwegen op bijv 20 km/h instelt worden deze zoveel mogelijk vermeden.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 19 juni 2002, 18:31
Tonythedutchy
Guest
 
Berichten: n/a
Goeie tips!
Thanks
Met citaat reageren
  #20  
Oud 20 juni 2002, 01:15
ppetit
Guest
 
Berichten: n/a
Hi Tony

Ook Mapviewer werkt met verschillende snelheden per soort weg.
Door lage snelheden in te stellen voor Highways, Main roads en Other major roads kom je op de mooiste weggetjes.

Ik heb recentelijk mijn GM251+ ontvangen en wil die nu ook op de motor gaan bouwen. Waarschijnlijk moet ik nog eens goed naar je site kijken want ik snap nog niet helemaal hoe ik een goede stuurbevestiging kan maken.

groet
Paul
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:52.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023