Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 18 februari 2003, 18:57
oldy's schermafbeelding
oldy oldy is offline
Senior lid
Voornaam: Danny
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 30 december 2001
Berichten: 98
Stuur een bericht via ICQ naar oldy
Question Tungsten en GM251+ handig??

De laatste tijd maak ik veel gebruik van Digimap 2002. Mijn huidige palm 505 heeft daar soms moeite mee. Door Grotere kaarten moet ik meer geheugen ruimte vrijhouden en de snelheid van berekenen duurt soms lang.
Als vervanger dacht ik aan de tungsten.

Bij ingeschoven toestand past hij op de GM251+.
Maar hoe voer ik een nieuwe adres in (graffiti area) moet ik hem dan van de gps ontvanger afhalen?
Of zijn er andere mogelijkheden?

Ook om andere redenen zit ik aan de tungsten te denken, voice recorder, foto's en soms mp3.

Groet,

Danny
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 februari 2003, 09:16
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Er komt Graffiti2 in de update van Palm OS5.x (wat de Tungsten gebruikt). Dan heb je --naar ik begrepen heb-- de graffiti area niet meer nodig om tekst in te voeren. Wat ik me afvraag, is bij Graffiti2 ook het programmamenu bereikbaar zonder de speciale 'menu'-knop? Als het antwoord 'ja' is, dan is de Tungsten heel bruikbaar met je GM251+.

Vraagjes aan wie dan ook:

(1) Als ik de Holux GM251+ bekijk, dan lijkt een Tungsten erop me nogal wiebelig (net als in de cradle), is dat ook zo?

(2) Gebruikt iemand de Dicotakeeper met de Tungsten + de GM251+ in de auto? Is dat robuust? 'Valt ie er niet makkelijk uit?'
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 maart 2003, 15:30
Rizlah
Guest
 
Berichten: n/a
ik lees net op bovenstaande link het volgende:

"Alhoewel niet specifiek ervoor gemaakt werkt de GM251+ ook goed met de Palm M125 en M130, maar niet geschikt voor de Palm Tungsten. Een Palm M500 is bruikbaar, echter met verminderde prestaties"
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 maart 2003, 15:40
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Thanks voor de info. Ik wacht denk ik voorlopig even af, er komt vast wel een T|T compatible GPS systeempje met 12 uur bedrijfsduur, wandeloptie én handige autobeugel met ingebouwde lader.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 maart 2003, 16:12
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Was het niet zo dat de GM251 wel goed samenwerkte met de Tungsten-T, maar dat de meeste GPS software nog niet goed samenwerkte met OS. Dat is inmiddels wel verholpen.

Ik heb in iedere geval reacties van GM251 gebruikers gezien dat deze GPS veel beter samenwerkte met de Tungsten-T dan met andere Palm modellen. Met name de storing van de PDA die de GPS ontvangst van de GM251 stoort is blijkbaar minder met de Tungsten-T.

Aan de andere kant was er wel iets met het in/uitklappen, maar ik weet niet meer precies hoe dat zat. De Tungsten-T kon er maar op 1 manier in ofzo. Maar op zich was dat niet echt een showstopper
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 maart 2003, 16:19
Rizlah
Guest
 
Berichten: n/a
zijn er dan momenteel geen gps systemen voor de Tungsten?
Ik zou dit toestel willen aanschaffen, met de bedoeling om het achteraf in de wagen te gebruiken als gps systeem. (met muis gps module waarschijnlijk)
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 maart 2003, 16:21
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Ideaal gezien wil je een BlueTooth verbinding tussen je GPS + T|T. Muis op je schouder. Lekker wandelen.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 20 maart 2003, 16:24
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
In principe werken alle GPS modules die voor de Palm universal connector geschikt zijn ook op de Tungsten-T. En dan daarnaast inderdaad nog een bluetooth GPS. Alleen zijn die wel weer heel prijzig. En ik blijf erbij dat je er in de auto per saldo niet zoveel mee opschiet. Je moet de boel toch aan de stroom hangen. Tijdens het wandelen zou het inderdaad wel kunnen schelen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 20 maart 2003, 19:19
oldy's schermafbeelding
oldy oldy is offline
Senior lid
Voornaam: Danny
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 30 december 2001
Berichten: 98
Stuur een bericht via ICQ naar oldy
Wink

Alweer een tijdje beschik ik over een palm TT. En ik moet werkt prima met de GM251+.
Open geklapt is hij eigenlijk iets te groot, maar het past wel.
Ingeklapt is hij iets kleiner dan bijv de 505.
Ingeklapt heeft als nadeel dat tekst invoeren en dergelijke lastiger is. Graffiti anywhere is een tijdelijke oplossing.

Ik zelf werk met digimap2002 en dat werkt perfect.

Groet,

Danny
Met citaat reageren
  #10  
Oud 20 maart 2003, 22:01
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
kleine workshop

Om een bezoek aan de workshop 19/4 overbodig te maken:

- de tt past prima in de 251 als er een sd kaart in zit (veertje blijft dan achter de sd kaart steken)
- met een dicota keeper werkt het goed in de auto. Ik raad je echter aan om meteen een externe antenne te bestellen (bijvoorbeel bij ibf vanwege de prijs). Dan kan je de holux plaatsen waar je wilt in de auto. Ik heb hem bijvoorbeeld met klittenband op het dashboard geplaatst op een plek direct naast het dash. Gaat prima, kost 1 euro
- digimap werkt heel goed op de TT. Je hebt naar mijn ervaring wel 10 mb ram ndoig om het lekker te laten draaien met grote kaarten
- als je een setje goed oplaadbare aaa batterijen in de holux stopt draait ie een hele dag zonder voeding. Dat doen de andere losse gps en niet
- zoals al gemeld is de interferentie tussen holux en palm verdwenen bij de TT
- ik gebruik Okey en grafitti anywhere. Met die combi kan je de TT gewoon dichtgeschoven gebruiken met digimap. Er is in de nieuwe release aangekondigd dat je de buttons zelf van functies kan voorzien, dus dan kan het ws nog makkelijker
- de nieuwe Garmin / palm (zie elders) zier er wel heel aardig uit voor navigatie

Als er nog ander vragen zijn hoor ik het wel
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #11  
Oud 21 maart 2003, 08:16
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Thanks voor alle info jullie!

Citaat:
Oldi: "Graffiti anywhere is een tijdelijke oplossing."
Wat wordt dan de uiteindelijke oplossing waar je op wacht?

Citaat:
Jwoerdma: "de tt past prima in de 251 als er een sd kaart in zit (veertje blijft dan achter de sd kaart steken)"
Kan je er dan ook mee wandelen?

Citaat:
Jwoerdma: "10 mb ram nodig"
Echt RAM nodig, of voldoet SD kaart?

Thanks in advance!
Met citaat reageren
  #12  
Oud 21 maart 2003, 09:28
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
Die 10 MB is echt wel nodig als je van deur tot deur wil plannen over grotere afstanden (zeg van leiden naar utrecht) Voor het wandelen zal je aan 1 kaart genoeg hebben en is er dus minder geheugen nodig
De TT zit stevig genoeg in de auto, maar dan staat ie licht naar achter gekanteld. Als ik hem buiten meeneem doe ik hem meestal in zo'n ZIPlock boterham zakje. (ik gebruik hem met racefietsen!)
Werkt uitstekend, beschermt en het geeft dan niet zo als de TT even losraakt. Het zit dus niet muurvast.
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #13  
Oud 21 maart 2003, 09:31
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Maar is die 10MB nodig als RAM voor software of software + kaarten, of kan je de kaarten op je SD kaart plaatsen. Thanks voor de tip -- van het boterhamzakje......
Met citaat reageren
  #14  
Oud 21 maart 2003, 09:35
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
Lees even het review van Roel en mij.

Digimap zelf kost zo'n 150K (en in verloop van tijd iets meer door groeiende databases)

De kaarten die je gebruikt zijn naar mijn ervaring zo'n 3 MB groot.
Voor point to point vaigatie heb je 3 kaarten nodig die van de SD kaart naar RAM worden gehaald, et voila.

Zo, nu even mijn boterhammetjes in het GPS zakje stoppen.
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #15  
Oud 21 maart 2003, 09:38
JRK's schermafbeelding
JRK JRK is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 123
Citaat:
Maar is die 10MB nodig als RAM voor software of software + kaarten, of kan je de kaarten op je SD kaart plaatsen. Thanks voor de tip -- van het boterhamzakje......
Als je je kaarten op een SD kaartje plaats, kopieert Digimap de benodigde kaart naar je Palm geheugen. Dus je minimale hoeveelheid beschikbare geheugen op je Palm, moet net zo groot (in kb's) zijn als je grootste kaart. Als je slim bent, maak je dus meerdere kleinere, maar wel gedetaileerde kaarten voor op je SD kaartje en zet je alleen een kleine groffe kaart in je Palm geheugen. Digimap pakt dan 'vanzelf' de juiste kaart uit je SD geheugen.

Groeten, Jan R.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 21 maart 2003, 09:41
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Ah, dat is belangrijk. Thanks. Ook Jwoerdma! (Die had gelijk, ga vóór elke vraag eerst 's even goed zoeken....... Maar ik ben LUI.......Zo lui......... Zucht... En ook nog 's ongelijk.......maar lui...)
Met citaat reageren
  #17  
Oud 21 maart 2003, 09:51
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb die review gelezen (en zo net herlezen), maar ik kon nergens vinden dat je zo'n beetje het hele geheugen vrij moet houden om Digimap te kunnen gebruken. 10MB vrij moeten houden betekent toch eigenlijk dat je dat programma niet kunt gebruiken (of dat je je palm voor niets anders kunt gebruiken)? Dat had ik dan op zin minst in de verbeterbaar lijst verwacht. "Werken vanaf geheugen kaart" lijkt mij een belangrijke verbetering dan. Vreemd genoeg staat dat gerommel van dat heen en weer schuiven van kaarten genoemd als pluspunt! Mapviewer werkt bijvoorbeeld wel direct van de geheugenkaart.

Ik heb Digimap net besteld, maar ik begin me toch af te vragen of dat wel slim was.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 21 maart 2003, 09:55
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Ik begrijp uit alle gecombineerde info juist dat kaartjes zo'n 3 MB zijn, dat'het programma paar honder kB max. vergt en dat ie alleen kaartjes in memory houdt die je gebruikt. Dat betekent 4MB vrijhouden (JackSprat, waar blijf je!). Ik vind het vrij fors, maar wel te doen. 10MB is echt teveel, dat maakt de hele boel onbruikbaar...

(((Niet jwoerdma aanvallen omdat ie mij een vet, energieloos lui varken noemt hoor!! Hij heeft volkomen gelijk en dan valt zo'n opmerking niet onder flaming...)))

EDITED: Zelf wil ik ook DigiMap aanschaffen en later een GPS apparaatje erbij, ik wacht alleen even af tot er weer wat geld is en tot DigiMap met speech er is. TomTom doet ook al zo gezellig qua updates, vandaar.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 21 maart 2003, 09:56
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
Alle bovenstaande antwoorden zijn goed!

Je kan natuurlijk een hoop kleine kaartjes aanmaken, dan werkt het prima en kan je met minder geheugen af. Ik heb bijvoorbeeld een tijdje met een palm 505 gewerkt en dat gaat goed.
Mijn ervaring is echter, als je dan toch een TT hebt, maak dan zoveel mogelijk geheugen vrij. Dat scheelt tijdens de rit wat heen en weer gekopieer vanaf de Sd kaart, en houdt je meest gebruikte kaarten gewoon in RAM.
De aankoop lijkt mij prima, maar er kan nog wel wat aan het programma verbeterd worden. Daar zijn ze druk mee bezig in Wedel (DE)
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #20  
Oud 21 maart 2003, 09:57
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Heen- en terug kopiëren van die kaartjes gaat volautomatisch, toch?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023