Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Tungsten en T|X

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 17 juni 2006, 14:13
megmond
Guest
 
Berichten: n/a
Unhappy Installatie TX gaat fout - hotsync werkt helemaal niet

Ik heb een paar dagen geleden een Palm TX aangeschaft. Deze is ter vervanging van mijn HP IPAQ die 'doorgeschoven' is. Na veel lezen en wikken en wegen wilde ik de Palm wel eens gaan proberen.

Helaas tot nu toe vrijwel niets dan problemen gehad. Wellicht dat er mensen hier zijn met een goede tip of oplossing.

De situatie is als volgt. Ik gebruik Windows 2000 op mijn computer (laatste SP/updates) en heb de installatie procedure volgens de instructies gestart (eerst opladen, vervolgens aansluiten/installeren).

Echter wil de hotsync helemaal niets doen. De meeste problemen die ik gevonden heb in support fora, op deze site, bij palm, etc. zijn dat hotsync het ooit gedaan heeft, of juist de eerste keer alleen werkt. Bij mij loopt de installatie niet volgens verwachting en werkt de hotsync niet. De PC ziet wel een USB device of Palm Handheld device, maar de hotsync applicatie ziet geen verbinding en de Palm zelf geeft na 1-2 minuten een timeout. Er is geen 'log' beschikbaar.

Ik heb dit op twee win2k machines (vrijwel identieke hardware, de tweede heeft bijna geen software erop) geprobeerd met het zelfde resultaat, terwijl het op een MAC die hier staat wel wilde werken.

Helaas is de MAC voor mij geen oplossing aangezien ik die bijna nooit kan gebruiken.

Ik heb natuurlijk de FAQs doorgelezen, en ook de drie stappen van de hotsync troubleshooter op de palm support site doorlopen, maar niets dat daarin staat geeft een idee van het probleem, of een oplossing.

Meest interessant zijn de volgende constateringen:
- Als de palm aangesloten wordt en/of aangezet wordt en/of de hotsync gestart wordt verschijnt in de device manager regelmatig een (onbekend) 'USB device' met uitroepteken, de device manager refresht zichzelf een aantal keer (om de paar seconden) en meestal komt er dan uiteindelijk in plaats van het onbekende device een 'palm handheld' te staan: soms met, soms zonder uitroepteken.
- De hotsync levert altijd een timeout op op de Palm zelf, en de desktop ziet geen enkele verbinding
- De installatieprocedure zegt op een gegeven moment dat er misschien een restart nodig is. Dit is bij mij niet het geval, maar als dan een stukje verder de hotsync gestart moet worden vindt Windows bij het starten daarvan nieuwe hardware (een palm handheld) en zegt dat opnieuw gestart moet worden. Ik zit dan echter midden in de installatie/hotsync en dat is dus niet handig. De installatie afmaken (met gefaalde hotsync) vervolgens herstarten en opnieuwe de installatie starten heeft hetzelfde resultaat.
- Ik heb hiervoor dus een IPAQ gehad, maar daar heb ik alles van weggehaald, inclusief een hidden USB device dat nog in de device manager stond.

Ik ben nu twee dagen bezig, heb het geprobeerd met de bijgeleverde CD en gedownloade versie van de website, rebooten op verschillende stadia, de registry cleaner van palm-support gedraaid, etc. Ik krijg het gewoon weg niet aan het werk.

Ik heb het nog niet helemaal opgegeven, immers zijn er veel mensen bij wie de Palm wel werkt, maar ik vraag me wel af wat ik hier nu mee moet. Een nieuw systeem aanschaffen om de PDA te laten werken vind ik in ieder geval geen optie, temeer omdat ik met andere (USB) hardware en dus mijn vorige IPAQ nooit problemen heb gehad.

(Ik heb ook een mail aan palm-support gestuurd met uitgebreide uitleg over wat ik allemaal geprobeerd heb, maar post toch ook even hier, omdat fora soms veel betere support opleveren dan officiele support )
Met citaat reageren
  #2  
Oud 17 juni 2006, 14:22
Aaron's schermafbeelding
Aaron Aaron is offline
Forumbikkel
Voornaam: Aaron
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 april 2003
Locatie: Ammerzoden
Berichten: 198
Kun je, wanneer het systeem met de onbekende hardware-melding komt, eens het systeem wijzen op de map C:\Program Files\Palm\USB_Driver? Dan zou de juiste driver geïnstalleerd moeten worden, en er dus gehotsynct moeten worden.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 17 juni 2006, 15:20
megmond
Guest
 
Berichten: n/a
Windows vraagt mij in vrijwel alle gevallen niet om een driver te zoeken. De driver wordt volgens mij ook gewoon goed geinstalleerd tijdens het install proces. Windows herkent op een gegeven moment namelijk de 'Palm Handheld' (de naam die in de .inf file gegeven wordt)

Ik heb zojuist geprobeerd de inf te installeren (dwz rechts-klik, install) en de palm dan aan te sluiten (overigens heb ik momenteel de 'palmone' versie van de website, en dan staat de driver in c:\program files\palmone\usb_driver, maar dat maakt volgens mij niet uit - de driver zelf is in alle gevallen sinds 2004 niet meer geupdate). De hotsync doet dan nog niets in ieder geval.

Ik zie in de device manager op dit moment een categorie 'Palm OS Handheld Devices', met daaronder een 'Palm Handheld'. Bij properties is te zien:
Driver provider: PalmSource, Inc.
Driver date: 2004-03-15 (vind ik overigens vrij oud, maar er is geen nieuwere?)
Driver version: 6.0.1.0
Digital Signer: MS Windows Hardware Compatibility Publisher
Windows is overtuigd dat het device goed werkt.

Het vreemdste vind ik nog dat als ik een hotsync begin, de 'palm handheld' in de device manager verdwijnt en vervangen wordt door een 'USB device' onder de 'Universal Serial Bus controllers' kop (met uitroepteken), dat dan een paar keer verdwijnt en weer verschijnt (steeds een paar seconden er tussen) en tenslotte de 'palm handheld' weer terugkomt, maar dan met uitroepteken. Dit blijft tot de timeout op de palm weer komt, waarna de device manager weer een paar keer refresht met het niet-werkende 'USB device'. Ten slotte komt ook dan weer de 'palm handheld' terug, maar dan weer als ok werkend (volgens windows).

Dat betekent in ieder geval dat wat de palm doet, effect heeft op Windows. Alleen niet het juiste effect :/

Ik heb nooit zo in detail op USB apparaten gelet, maar ik vind het wel vreemd dat er zo met 'devices' gerommeld wordt bij aanzetten/hotsync opstarten. Dat lijkt me niet een normale gang van zaken, maar ik weet niet hoe Palm met USB omgaat...

Is er misschien een andere manier om met de palm te praten? Synchroniseren hoeft van mij niet, maar ik wil natuurlijk wel dingen erop kunnen installeren en files heen en weer verplaatsen. Helaas heb ik geen BT of WiFi in mijn PC, dus het zal toch via USB moeten gaan.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 juni 2006, 15:39
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
Ik neem aan dat je de installatie met volledige Administrator / Beheerder-rechten doet? En het hotsyncen ook?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 juni 2006, 17:38
megmond
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door digilb
Ik neem aan dat je de installatie met volledige Administrator / Beheerder-rechten doet? En het hotsyncen ook?
Yup, ben gewoon Administrator op de machine.

Ik heb inmiddels een compleet schone installatie van de Palm-software achter de rug, mede op advies van Palm zelf, maar dit helpt nog niets. Hier zijn twee plaatjes van wat ik zie gebeuren:

1. Het 'flipperen' van de device manager. Dit plaatje is tijdens de installatie gemaakt (ik heb drie screenshots maar even naast elkaar gezet)
[Zie bijlage devmgr_flip.gif]

2. De dialog die mij vertelt dat Windows het USB device niet goed kan installeren. Geen idee wat 'function driver was not specified' betekent (en hoe het op te lossen zou zijn)
[Zie bijlage funcdriver.gif]

Overigens krijg ik weer net als in het begin veel blauwe schermen die verwijzen naar palmusbd.sys of usbhub.sys. Ik vermoed dat dat (deels) te maken heeft met de externe power die ik volgens instructies op de palm aangesloten had/moest hebben.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: gif funcdriver.gif‎ (15,3 KB, 10x gelezen)
Bestandstype: gif devmgr_flip.gif‎ (38,9 KB, 11x gelezen)

Laatst gewijzigd door megmond; 17 juni 2006 om 21:41.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 juni 2006, 19:01
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door megmond
Is er misschien een andere manier om met de palm te praten? Synchroniseren hoeft van mij niet, maar ik wil natuurlijk wel dingen erop kunnen installeren en files heen en weer verplaatsen. Helaas heb ik geen BT of WiFi in mijn PC, dus het zal toch via USB moeten gaan.
Zeker ook geen infrarood in je PC?

Als je een kaartlezer hebt, zou je met een SD-kaartje via die route bestanden / applicaties op je Palm kunnen zetten. Maar da's geen charmante oplossing!

Wat heeeel soms vergelijkbare symptomen geeft, is een defecte kabel. Misschien dat je een andere kunt proberen?
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 juni 2006, 19:08
megmond
Guest
 
Berichten: n/a
Precies, ook geen IR helaas. Andere kabel heb ik hier niet. (edit: De kabel is denk ik ook wel goed, want op de MAC deed hij het wel meteen)

Ik zit toch te denken om te kijken of ik hem kan omruilen voor een [gecensureerd ] PDA. Ik zal palm support nog eens mailen, want hun instructies kwamen toch vooral op een standaard verhaal neer dat weinig kans had. Wellicht dat ze toch nog een andere truc hebben liggen...

Wel positief dat ze in het weekeinde op support email reageren.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 17 juni 2006, 19:24
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
Ik kan je nog drie dingen zeggen:

Positief:
- Windows 2000 wordt officieel ondersteund door Palm. Het MOET dus werken, cq het zou dus MOETEN werken
- ik had op mijn werk vroeger ook een PC met Windows 2000 en daar heeft de Palm Desktop voor mijn oude Zire 71 gewoon goed op gewerkt

Negatief:
- toen ik mijn TX kocht en we overgingen op Windows 2000 met Active Directory, moest ik Palm Desktop opnieuw installeren. En dat is me nooit gelukt (en dat gebeurt me niet vaak met software). Ik weet niet waar het aan lag: een teveel vervuilde Windows-installatie, een Active Directory-rechtenkwestie, een 'botsing' met andere incompatible software, of iets anders. Frustrerend en raar maar waar. De sympotomen leken trouwens nogal op jouw verhaal.

Onder Windows XP werkt de software trouwens wel weer prima. Zie je geen kans om daar naar te upgraden?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 17 juni 2006, 19:27
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Het lijkt erop dat er toch nog iets van je IPAQ achtergebleven is. Misschien eens de registry doorlopen.
Eventueel een uninstall van de Palm-software en daarna weer een install doen.
Wat is er mis met je ethernet controller? Als je zulke probleemdevices hebt, kunnen die soms ook bij andere apparaten gaan spoken.
Heb je al je verschillende USB-aansluitingen al geprobeerd?
Werken andere USB-apparaten goed (camera, muis, ...)?
Soms helpt ook tussen de verschillende stappen in een reboot doen.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #10  
Oud 17 juni 2006, 19:34
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
Als bijlage hoe apparaatbeheer er uit ziet met een TX onder Windows XP SP2. Zo ziet het er uit als de TX is aangesloten en ook tijdens het hotsync'en zelf.

[verzoek]
Zou je jouw afbeeldingen willen verplaatsen naar de bijlage? Zo vernaggelen ze de schermlayout.
[/verzoek]
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: gif Palm Handheld in Apparaatbeheer.gif‎ (17,7 KB, 22x gelezen)

Laatst gewijzigd door digilb; 17 juni 2006 om 19:48.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 17 juni 2006, 19:46
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
Nog een andere tip: de Palm moet rechtstreeks op een USB-poort van je PC zijn aangesloten, dus niet via een USB-hub (zelfs niet als hij powered is).
Met citaat reageren
  #12  
Oud 17 juni 2006, 22:04
megmond
Guest
 
Berichten: n/a
Ok, ik heb weer wat geprobeerd en ben weer wat wijzer (helaas nog niet verder)

Ik heb een XP installatie gedaan (SP1) op een extra partitie van mijn machine. Deze geeft precies hetzelfde probleem. Heb daar 1x een spontane reboot gehad (waarschijnlijk vergelijkbaar met het bluescreen onder win2k) en de hotsync gedraagt zich precies hetzelfde als bij win2k.

Als ik de drivers (in win2k of winxp) op mijn machine eenmaal geinstalleerd heb, en de palm is aangesloten (maar niet aan het syncen) dan zie ik inderdaad ook een device zoals in digilb's screenshot: Een categorie Palm OS Handheld devices, met daaronder een (volgens Windows werkend) Palm Handheld device. Helaas valt die dus weg zodra de hotsync start, en komt pas (werkend) terug als die hotsync weer helemaal gestopt/afgebroken/timeout is.

De Palm is inderdaad rechtstreeks op mijn PC aangesloten, niet via een externe hub. Ik heb een USB poort voorop, en twee achterop geprobeerd, maakt allemaal niet uit.

Omdat XP op dezelfde machine en Win2K op een andere machine met vergelijkbare HW het beide ook niet doen (zelfde probleem) begin ik te vermoeden dat de Palm (drivers) niet compatible met mijn moederbord zijn.

Ik heb zojuist nog eens onder XP op een andere machine met ander moederbord geprobeerd, en daar werkt het na een klein hikje wel. De hotsync die 'in' de installatie gedaan wordt deed het niet, maar na die geskipt te hebben en daarna zelf een hotsync te starten werkte dat prima.

Zijn er hier mensen met een Asus A7N8X Deluxe (rev 2) moederbord waarbij de Palm (TX) wel werkt?

Mijn laatste idee is om het juist WEL eens met een USB hub op mijn PC te proberen, maar als dat niet werkt is hij voor zover ik kan zien niet compatible met het moederbord (omdat hij het op een tweede PC met zelfde type moederbord ook niet doet is het te toevallig dat er met mijn exemplaar iets fout zou zijn)...

@ghia: Die ethernet poort is niks mis mee, maar die heb ik zelf gedisabled omdat ik die niet wil gebruiken. Alle devices die geinstalleerd zijn op mijn PC werken naar behoren, inclusief USB devices voor zover ik die gebruik (behalve de Palm dus )
Met citaat reageren
  #13  
Oud 17 juni 2006, 23:32
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Ik heb een A7N8X-X waarbij een T|T3 en Treo650 werken.
Heb je ook al geprobeerd zoveel mogelijk andere USB-apparaten los te koppelen?
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #14  
Oud 18 juni 2006, 11:09
megmond
Guest
 
Berichten: n/a
Asjemenou! Ik heb het zojuist MET (ja MET, M-E-T) een powered USB hub geprobeerd, en dan werkt het WEL (ja, WEL, W-E-L)

Jammer dat een van de basisadviezen is om juist geen hub te gebruiken.

Ik heb het nu maar 1x gedaan (maar meteen ging het goed), dus ik wil nog wel een paar keer vaker proberen voor de consistentie, maar het ziet er dus naar uit dat als je problemen hebt het soms juist wel goed is er een USB hub tussen te zetten.

Wellicht toch iets met de stroomvoorziening van de USB poorten, of wellicht de timing die op deze manier iets anders zal verlopen...
Met citaat reageren
  #15  
Oud 18 juni 2006, 11:20
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Jammer dat een van de basisadviezen is om juist geen hub te gebruiken.
Het standaardadvies is om geen unpowered hubs te gebruiken. Waarom Digilb ook powered-hubs afraadt weet ik niet, want het is juist het gebrek aan power waarom normale hubs vaak niet werken.
Als het inderdaad aan de stroomvoorziening ligt, denk ik dat je aan de normale USB-poorten net teveel hebt hangen om ook de Palm van energie te voorzien.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #16  
Oud 18 juni 2006, 11:45
megmond
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram
Als het inderdaad aan de stroomvoorziening ligt, denk ik dat je aan de normale USB-poorten net teveel hebt hangen om ook de Palm van energie te voorzien.
Ik zal nog eens kijken. Heb er niet zo veel aanhangen, maar je weet nooit. Een printer die uit staat (en externe power heeft), en een kleine ontvanger voor een radiografische afstandsbediening (en de Palm dus).
Met citaat reageren
  #17  
Oud 18 juni 2006, 12:52
digilb's schermafbeelding
digilb digilb is offline
Zonder titel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Berichten: 1.214
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram
Waarom Digilb ook powered-hubs afraadt weet ik niet, want het is juist het gebrek aan power waarom normale hubs vaak niet werken.
Ik dacht dat ik dat 'ns gelezen had op dit forum. Ik zal het meteen deleten uit de Knowledge Base in mijn hoofd!
Met citaat reageren
  #18  
Oud 22 juni 2006, 22:43
megmond
Guest
 
Berichten: n/a
Nog een laatste opmerking die ik wilde toevoegen: De Palm werkt via de aangesloten hub ook als deze hub GEEN externe stroom ontvangt. Het is dus ook niet dat het moederbord niet genoeg stroom zou kunnen leveren.

Mijn (niet expert) vermoeden is dat een mogelijke storing op de spanning wellicht wat afgevlakt wordt door de tussenliggende hub.

Maar goed: het werkt dus allemaal
Met citaat reageren
  #19  
Oud 25 november 2006, 19:46
knalsjtal
Guest
 
Berichten: n/a
Cool zelfde probleem

ik herkende alles meteen, precies dezelfde kuren heeft de pc hier.
Al 4 dagen aan het klooien!
Ik zal de tip opvolgen van de extern power hubs, hopelijk werkt het.

groeten
Met citaat reageren
  #20  
Oud 18 januari 2007, 19:15
HarroK
Guest
 
Berichten: n/a
Post Mijn ervaringen (probleem opgelost)

Nuttige discussie, hij heeft me op het goede spoor gezet. Ik wil mijn ervaringen met jullie delen.

1) Het installeren van de device driver uit /program files/palm/usb driver zoals beschreven werkt ook bij mij niet. Echter: via mijn-computer - rechtermuis menu beheren - apparaat beheer krijg ik bij de palm de melding dat er geen drivers zijn geinstalleerd. Als ik vandaar uit installeer dan wordt de device driver wel geinstalleerd. HotSync werkt. Over de palmdesktop wordt gemeld dat je een nieuwe versie van palm.com/support moet downloaden. Ik kon dit niet direct vinden.

2) De oorzaak blijkt ergens anders te zitten. Tijdens het installeren lukt het niet om verbinding te maken met het internet. De installatie loopt vast. Uitzetten van de Norton Firewall helpt. Na deinstalleren en opnieuw installeren wordt de installatie afgerond. De "document to go" snelkoppeling verschijnt nu ook op het buroblad. Het werkt nu.

Groeten

Harro
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023