Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 13 maart 2003, 10:04
JRK's schermafbeelding
JRK JRK is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 123
Citaat:
Ik heb kaartjes met full detail gemaakt van heel nederland.
En ik heb 1 kaart van nederland met de snelwegen erop !
Als ik nu een route plan naar een punt wat een heel eind verer ligt dan stuurt digimap me eerst doodleuk naar een stukje snelweg wat het dichtst bij mijn huis ligt.. Helaas is dit erg vaak de verkeerde kant op.. (snelweg ligt naar het zuiden). Dat wil zeggen wil ik ergens naar het noorden, moet ik eerst naar dat stukje snelweg in het zuiden.. dus ik rijdt altijd om.
Ik denk dat dat komt doordat de kaart van compleet nederland alleen maar snelwegen heeft. En op die kaart worden de routes die verderweg liggen geplant.
Je kaart van nederland is inderdaad te grof. Ik heb nederland in 6 delen gedeeld (NNO, NNW, NW, NO, Midden en Zuid). Als je dat te gedetaileerd vind (ivm ruimte op je PDA), kun je er ook voor kiezen Mierlo eo groter te maken. Dus inclusief Eindhoven. Dan kan Digimap een inteligentere manier naar de A2 uitrekenen. Ckeck ook even je snelheidsinstellingen, dat bepaald ook in zekere mate de routingsalternatieven.

Als ik jouw route ingeef met mijn kaartjes, wordt ik via Nuenen, N265 en de A2 naar Utrecht gestuurd.

Groeten, Jan R.
Met citaat reageren
  #22  
Oud 13 maart 2003, 19:51
mauske mauske is offline
Senior lid
Voornaam: Maurice
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 februari 2003
Locatie: Mierlo
Berichten: 90
Stuur een bericht via ICQ naar mauske
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JRK


Je kaart van nederland is inderdaad te grof. Ik heb nederland in 6 delen gedeeld (NNO, NNW, NW, NO, Midden en Zuid). Als je dat te gedetaileerd vind (ivm ruimte op je PDA), kun je er ook voor kiezen Mierlo eo groter te maken. Dus inclusief Eindhoven. Dan kan Digimap een inteligentere manier naar de A2 uitrekenen. Ckeck ook even je snelheidsinstellingen, dat bepaald ook in zekere mate de routingsalternatieven.

Als ik jouw route ingeef met mijn kaartjes, wordt ik via Nuenen, N265 en de A2 naar Utrecht gestuurd.

Groeten, Jan R.
Nja, ruimte is geen probleem.
Ik neem aan dat je ook een kaartje hebt waar dus utrecht en mierlo samen op voorkomen ! Anders kun je toch geen route plannen ?
Ik heb nu mierlo eo zo groot gemaakt als mogelijk, van weert tot den bosch staat er nu in vol detail op, en nog stuurt ie me naar die maffe a67... ik snap er niets. van... zou je me een screencapture toe kunnen sturen van je uitsnedes van je digimap ??? misschien heb ik er iets aan !

Grtz, Mauske

mauske@chello.nl
__________________
Mauske
Met citaat reageren
  #23  
Oud 13 maart 2003, 20:25
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
ik heb het even voor je herhaald, en inderdaad ga je onder geldrop door. Dit heeft denk ik zoals al gezegd met de hoofdwegen te maken. Hij plant op de overzichtskaart zo dicht mogelijk naar Mierlo toe via de hoofdwegen (en dat is hier de a67) en bepaalt vervolgens het snijpunt met de gedetaillerde kaart. Dan krijg je die vreemde route!
Wellicht helpt het om een iets gedetaillerder kaart te maken van nl Z en nl N met wat overlap (bijvoorbeel Almere tot Roermond of zo)
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #24  
Oud 13 maart 2003, 20:40
mauske mauske is offline
Senior lid
Voornaam: Maurice
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 februari 2003
Locatie: Mierlo
Berichten: 90
Stuur een bericht via ICQ naar mauske
Citaat:
Wellicht helpt het om een iets gedetaillerder kaart te maken van nl Z en nl N met wat overlap (bijvoorbeel Almere tot Roermond of zo) [/b]
Maar is het niet noodzakelijk dat er minimaal 1 kaart in het geheugen staat waar de aankomst en vertrek positie op staan ??
Met overlappende delen werkt dat toch niet ??
__________________
Mauske
Met citaat reageren
  #25  
Oud 13 maart 2003, 21:04
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
zo bedoelde ik het ook niet.
Ik heb zelf 1 overzicht met alleen hoofdwegen van de gehele benelux en verder een aantal deelkaarten van Nederland met hogere details.
Een trip van brussel naar assen zal dus via die grote kaart gaan, maar in de regel kunnen veel trips met die kleinere kaarten gepland worden (mierlo utrecht bijvoorbeeld via de almere roermond kaart)
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #26  
Oud 30 maart 2003, 13:42
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik ben Digimap nu een paar dagen aan het proberen, maar ik moet zeggen dat ik niet echt onder de indruk ben:
- veel crashes (zowel op PDA als op PC)
- pokkewerk om al die kaarten klaar te zetten (zeker als het programma steeds na een half uur ofzo crashed)
- automatisch geladen kaarten blijven gewoon in geheugen staan
- al met al dus geen behoorlijke VFS support (waarom nou niet gewoon een database van 64MB op je stick en klaar! Of sterker nog een database van 32MB zoals bij navigator)
- "willekeurige" route resultaten bij plannen (advies van handleiding voor overzichtskaart werkt gewoon niet goed)
- automatisch herplannen repareert fout opgezette routes ook niet. Zelfs niet als je op de laatste detailkaart komt en het dus overduidelijk zou kunnen zijn dat je fout aan het rijden bent. Je moet alsnog handmatig een herberekening van de route starten (en dan is een bijkomend nadeel dat de NX70 geen hard buttons heeft in tablet mode).
- zoeken op straten werkt soms niet.
- zoeken op huisnummers soms ook niet
- de gebruikersinterface is nog slechter dan ik ooit had kunnen dromen
- de kaarten worden (op de PDA) bijzonder slecht getekend en met rare fouten (snelwegafslagen midden in Amsterdam bij willemsparkweg)
- route is vrijwel onzichtbaar
- soms verdwijnt de GPS cursor ineens van het scherm (is dat een instelling ofzo?)
- piepjes komen soms lukraak voorbij
- piepjes zijn bij grote afslagen vaak veel te laat
- geen high-res plus support
- POI's zijn
- de standaard geleverde versie werkte niet op de NX70, maar 2.24B3 gelukkig weer wel.
- de kaarten in het "Maps" lijstje worden niet gesorteerd
- etc etc etc

Ik weet dat ik soms een zeikert ben en misschien komen een paar problemen gewoon doordat ik het programma (nog) niet kan volgen, maar dit programma is gewoon niet af.

Het enige lichtpuntje is dat mijn vrouw erg tevreden was dat de kaarten automatisch gedraaid werden in de rijrichting. Ze zag alleen niet in hoe ze verder met het programma overweg zou kunnen.

Niet kunnen zoeken op straten is echt heel vervelend. Ik kan bijvoorbeeld de overtoom meestal(!) niet vinden in Amsterdam. Een enkele keer komt het ineens weer wel in de lijst, maar dat is een uitzondering. Ik heb al een paar keer een nieuwe kaart van Amsterdam gemaakt om te kijken of dat hielp.

Het meest storende is misschien wel dat die routeplanning zo willekeurig lijkt te werken. Je hebt wel een heel gedetailleerde overzichtskaart nodig om de boel goed te laten werken. Nu moet je tijdens de route nog op knoppen gan drukken. Automatisch herplannen doet ook niets als je gewoon op de foute route blijft rijden.

Als ik bijvoorbeeld van Amstelveen naar Groningen wil dan wordt ik eerst naar schiphol (in westelijke richting) gestuurd en dan moet ik van daar weer terug naar het oosten om te komen op de plek waar een normale routeplanning je de A9 op zou sturen. Dat komt dan omdat er een waypoint gezet wordt op de A9 waar de kortste rechte lijn is naar mij startlocatie. Alleen ligt dat waypoint dan net voor het punt waar ik eigenlijk de snelweg op zou moeten en dus moet ik 5 kilometer omrijden.
Met citaat reageren
  #27  
Oud 30 maart 2003, 19:42
grote teun grote teun is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 26 februari 2003
Locatie: onder Breda
Berichten: 36
Thumbs up

Ik ben het hier dus totaal niet mee eens.

Ik heb verschillende GPS programma's geprobeerd (TomTom, GPS-pilot ea.) en ik moet zeggen dat ik met DM nog geen fouten ben tegengekomen.

Ja, de kaarten worden na het verlaten van DM niet gewist, vanwege snelheid bij het opnieuw starten van DM? maar dit kan ondervangen worden door gebruik te maken van Pidirect. Alle andere "Fouten" zijn geheel te wijten aan het laden van een te laag gedetaileerde map. DM heeft mij in alle gevallen tot op de 10 meter bij m'n doel (en thuis) gebracht.

give peace a chance
Leo
Met citaat reageren
  #28  
Oud 30 maart 2003, 20:35
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Het enige punt dat ligt aan het lage detail (en dat geef ik zelf al aan) is dat je zo raar gepland wordt. Maar het probleem is dat je dus nooit een volledige detail kaart mee kan nemen. Ik heb al een kaart met 3e klasse wegen er in gemaakt, maar dan werkt het nog steeds niet lekker (en dat is al te groot om voor heel Nederland te maken).

Alle andere punten hebben niets met kaartniveau's te maken.

PiDirect zou voor pre-OS5 machines misschien best kunnen werken, maar als ze claimen dat ze VFS support geven dan verwacht ik daar VFS support van en niet dat dat betekent dat ik dan zelf nog een VFS support programma moet gaan kopen.
Met citaat reageren
  #29  
Oud 30 maart 2003, 20:42
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
(Ik was zo lang met onderstaande tekst bezig dat PatrickL alweer geantwoord had.)
@Patrickl: jammer dat je zo teleurgesteld bent.

Even over de door jou op de PC gesneden kaarten. Die staan gewoon nog voor je klaar in Digimap/export. Hoef je die niet meer te maken. Met MSimport/export heb je ze zo op je MS.

Ik heb heel NL in deelkaarten met de hoogste resolutie en POI's op de MS staan. Verder een viertal overzichtskaarten van NL. Met verschillende uitsnedes en darmee samenhangend verschillende resoluties.

Wat de hardbuttons betreft: ja die mis ik ook, Da's een gekke keus van SONY. maar met ClieButton StatusSkin lukt dat ook weer.

Vastlopers: Kortelings heb ik meerdere Europakaarten aangeschaft. Daarna is de PC-versie twee keer vastgelopen. Gek dat dat bij jou blijkbaar ook voorkomt. Mijn Clie NR70V loopt niet vast. (Als mijn MS er niet per ongeluk uit gaat)

Dat die kaarten in het geheugen blijven staan is mij ook een doorn in't oog. Maar vooral omdat ik dat gewoon slordig vind. Zonder die kaarten heb ik altijd minimaal 10 Mb vrij. Ik kingel ze er dan vaak ook snel even uit als ik een tijdje niet hoef te karren.

PIDirect is een andere mogelijkheid. Althans voor OS4. Dan kiest ie gewoon zelf welk deel van een kaart hij ophaalt. Geeft wel vreemde effecten bij de zoektocht naar straten. Want dan zie je er ineens wel erg veel (inderdaad niet alfabetisch). In ieder geval blijft je RAM dan maagdelijk na afsluiten van Digimap. Nadeel is dat bij gebruik van PIDirect je de Stick niet per ongeluk moet verwijderen. Het wil me nog wel eens gebeuren als ik na een rit de Clie uit de houder pak terwijl Digimap nog actief is. In mijn broekzak en in zijn Covertec hoes kan de MS dan losschieten met als gevolg dat ik een softreset moet doen. Eigenlijk weer een fout van SONY DE MS steekt geoon te veel uit) maar 't blijft lastig.

Zoeken op straat lukt echt altijd en op huisnummer ook (op je PDA). Effe oefene.

De routedikte kan je op elk zoomniveau erg fors maken met het instellingen menu. Options/color-prefs/routes en dan de beide schuifmeters helemaal naar links trekken. Klaar. Kies hier ook voor een kleur naar wens.

Ja, ik wacht ook op de 320X480 versie. Hij is beloofd, dus... Verder maak ik me op het forum hard voor een spoedige release van de spraakversie, en (eigenbelang eerst) niet alleen voor de OS5-adepten.

Wat die sortering van de maps betreft: Ik denk dat er een logica achter zit. Zou het kunnen dat de laatst gebruikte kaarten bovenaan staan? Zo staan ze tenminste bij mij in het rolmenu.

Als je door hebt hoe Digimap werkt is de tijd voor een stoplicht genoeg om even je nieuwe route te plannen.

Je merkt, Ik heb een zwak voor de makers van Digimap en hoop niet met mijn bijdrage een wellusnietus discussie opgestart te hebben. Ik weet ook dat er gedurig verbeterd wordt aan Digimap. Tja, dan is het nooit af. Leuk genoeg komen die verbeteringen ook door samenspraak met de forumleden. Neem de dubbele pijl van de laatste Betaversie. Nu zie je in één oogopslag dat je bijv. over 400 m moet afslaan en meteen 15 meter daarna weer. Deze leuke verbetering komt door input van de forumleden. Die inspraak tref je helaas elders veel minder aan.

Maar al met al: gelijk heb je wel: Als je een gelikt produkt wil dat weliswaar beperkt is maar dat dan ook doet: Neem dan niet Digimap. Als je een erg veelzijdige planner wil met krachtige kaarten, met software-ontwikkelaars die hier en daar op verzoek van gebruikers een soort serre aanbouwen, maar elders de plinten nog niet hebben geplaatst: neem Digimap en geef aan waar je een extra stopkontakt wil.
__________________
[][][][][][][]

Laatst gewijzigd door jeeptricks; 30 maart 2003 om 20:52.
Met citaat reageren
  #30  
Oud 30 maart 2003, 21:05
mauske mauske is offline
Senior lid
Voornaam: Maurice
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 februari 2003
Locatie: Mierlo
Berichten: 90
Stuur een bericht via ICQ naar mauske
Hmm, wel erg veel kritiek van PatrickL op Digimap.

Na een tijdje met digimap gewerkt te hebben moet ik zeggen dat ik toch overwegend tevreden ben met het programma.
Soms maakt digimap een foutje in de aanwijzing, maar meestal zie je dan op de kaart wel hoe je moet rijden. Dit ligt volgens mij niet aan digimap maar aan de aangeleverde kaarten door navitech.

Ik heb wel hetzelfde probleem van het rare plannen. Dat je eerst naar een waypoint moet en dan pas verker kan op je route.
Dit heb ik opgelost door lange ritten op de pc te plannen.
Het probleem komt dan niet voor.

Verder loopt digimap bij mij nooit vast, maar werkt perfekt.
Ook krijg ik geen piepjes in het wilde weg.

Ik heb een erg goede indruk gekregen van digimap de laatste weken.
__________________
Mauske
Met citaat reageren
  #31  
Oud 30 maart 2003, 21:35
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nou het gaat mij inderdaad ook niet om een welles nietus spel en ik denk dat je mijn klachten ook wel bevestigd. Ik had er alleen wel wat meer van verwacht. Ik had eigenlijk ook gehoopt dat iemand me kon vertellen dat ik dingen verkeerd deed, maar blijkbaar niet (anders dan dat ik er een beetje door lees dat ik niet moet zeiken aangezien het toch beter is dan de andere producten )

Ik kan me van jou ook herinneren dat je nogal teleurgesteld was (zo niet kwaad), misschien gaat het na een maand over en wen je aan de bugs en onvolkomenheden. Dat is natuurlijk niet echt de bedoeling.

Het installeren van die kaarten is mijn probleem niet. Het uitsnijden wel. Zeker als het PC programma dus zo vaak crashed. Het was mij wel opgevallen dat MS Import een stuk sneller ging dan HotSync ja. Ik heb overigens alleen de Benelux met POI, maar wel versie 2.24B3 geinstalleerd (misschien is die wel extra buggy?).

PiDirect werkt voor mij niet (voorzover ik weet is er geen OS5 versie). Dat die kaarten blijven staan is voor mij misschien iets lastigs en voor anderen niet. Ik heb het vrije geheugen gewoon nodig voor PowerRUN en Netfront. Bovendien gebruik ik Syncall en dan worden bij elke synchronisatie de dan geladen kaart databases gebackupped. Die paar seconden die nodig zijn om die kaarten te laden vind ik niet zo'n probleem. Dus wat mij betreft mogen ze weg als Digimap afsluit. Dat had ik ook een beetje begrepen uit de verhalen hier op het forum.

Die sortering van de kaarten zou misschien wel kunnen kloppen ja. Het is zo alleen wel heel lastig zoeken als je nederland opgesplist hebt in kleine kaartjes, maar ik moet zeggen dat ik zelf meestal eerst de overzichts kaart pak. Dan de plaats opzoek waar ik naartoe moet en dan inzoom zodat de betreffende detail kaart geladen wordt (ook allemaal wat omslachtig, maar ach)

Het punt waarvan ik eigenlijk het meest verwacht dat het een fout van mij (of eigenlijk gewoon ergens een instelling is) is is dat de GPS cursor soms uit beeld verdwijnt. Dan hoor ik wat piepjes en dan is de cursor weg. Na een tijdje komt de cursor het beeld dan weer inlopen. Dat heb ik al een paar keer zien gebeuren en dat is echt heel vervelend. Ik had steeds echt geen flauw idee wat ik moest doen. Is er een instelling waarmee je dat kan voorkomen? Misschien moet ik die "intersection mode" eens proberen bijvoorbeeld?

Heb jij in jouw kaarten al eens gezocht op de Overtoom in Amsterdam? Als ik Overtoom opzoek krijg ik (toets voor toets):
bij "o" een hele waslijst

bij "ov" 1 item:
Overbrakerpad

bij "ove" en "over" 6 items:
Overbrakerpad
Overhaalsgang
Overveenstraat
Overflakkestraat
Overslag
Overslaghof

bij "overt"
niets meer

Bij een vierde poging krijg ik na het intikken van "over" ineens wel "Overtoom/S106" in de lijst en bij "overt" verdwijnt deze weer. Als ik dan de t weghaal hou ik een lijstje van 4 items over (de eerste 4 van het lijstje van 6 zonder Overtoom)

Ook wel grappig. Als ik op de = achter Overtoom/106 klik en dan weer op back klik krijg ik ineens een hele berg aan straatnamen (25 stuks) die met "over" beginnen!

Kortom er is geen pijl op te trekken. Ik heb die kaart ook al een paar keer aangemaakt (ik dacht dat daar misschien wat fout was gegaan), maar het gaat maar niet over. Bij de Overtoom/S106 die een enkele keer wel verschijnt staan ook geen huisnummers.

Voor alle duidelijkheid, de weg Overtoom staat wel degelijk op mijn kaart. Op de PC software kan ik Overtoom zonder problemen vinden, maar daar weet ik niet hoe ik de huisnummers kan zien. Als dat al mogelijk is?

Heb jij "ook snelwegafslagen" rondom de Willemsparkweg (in Amsterdam)? Dat is ook zo'n raar gezicht. Er staan bij mij her en der stukken snelweg in Amsterdam. Alleen op de Clie overigens. Op de PC versie staat het allemaal wel goed. Daar staan die weghelften ook niet zo vreemd over elkaar heen getekend. Jammer dat de tekenroutines op de Palm niet gewoon dezelfde zijn als die in de PC versie. De kaarten zien er op de Palm nu wel erg rommelig uit.

Wat dat herplannen betreft. Het is inderdaad wel zo dat je redelijk eenvoudig handmatig een hercalculatie kan starten, maar dan moet je maar net weten dat de berekende route fout is. Probleem is ook dat tegen de tijd dat je bij een stoplicht staat dat je dan al te ver fout gereden bent. Je moet herplannen direct als je op de laatste detail kaart komt (je neemt anders de verkeerde afslag van de snelweg) en dan zit je nog op de snelweg. Dat is dan toch wel een beetje link en ik had verwacht dat het programma dat zelf wel zou doen. Misschien moet ik inderdaad toch maar zo'n virtual grafitti skin installeren (maar dat bedoel ik dus een beetje, je houdt het programma zo met kunst en vliegwerk aan de praat)
Met citaat reageren
  #32  
Oud 30 maart 2003, 21:41
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Mauske,

Dat plannen op de PC had ik ook aan gedacht, maar daar kan je weer niet zoeken op huisnummer toch? De reden om te kiezen voor Digimap was eigenlijk ook dat ik dan niet meer eerst de route op de PC hoefde te plannen.

Het idee wat ik van Digimap had was:
- je kiest een adres uit je contactpersonenlijst als destination
- verder werkt alles volautomatisch (kiest zelf de juiste kaarten en behoeft geen bijsturing van de route)

Blijkbaar is dat nog teveel gevraagd.

Maar je zult je toch ook wel kennen in de punten die ik opnoem? Misschien dat je ze niet als een groot probleem ervaart, maar toch. Kijk het kan best dat ik iets fout doe, maar ik loop tegen zoveel rare dingen aan dat je op een gegeven moment ook niet meer weet of je het zelf nou fout doet doordat die gebruikersinterface zo ondoorzichtelijk is (een leercurve van een maand) of dat het programma gewoon niet goed werkt.
Met citaat reageren
  #33  
Oud 30 maart 2003, 22:28
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
@patrickl

Ik begrijp je niet zo goed patrickL, je bent dacht ik toch vaak genoeg op dit forum om de tekortkomingen te weten.
Veel van wat je hebt beschreven herken ik overigens niet, crashen en zo heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt. Spookpiepjes ook niet, en de detaillering vind ik juist enorm vooruitgegaan.
Blijft inderdaad de kritiek op de gebruiks onvriendelijkheid. Ik ben het met je eens dat ze als de donder er voor moeten zorgen dat als je een adres kiest uit je adresboek dat digimap er iets mee moet kunnen. Ook "fuzzy" zoeken op adressen zou moeten kunnen.
Het moet m.i. mogelijk zijn om een tussentabel te maken waarin alle plaatsen zijn opgenomen waarvan je deelkaarten hebt gemaakt.
Ik verwacht binnenkort met de ontwikkelaars aan tafel te zitten, dus geef me goede tips voor wijzigingen.
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #34  
Oud 30 maart 2003, 23:07
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja, maar blijft dat het tekortkomingen zijn en ik heb er nog een hoop bijgevonden waarvan ik niet afwist. Of ik wist niet hoe groot het uiteindelijke probleem was.

Bijvoorbeeld dat er kaarten eerst naar het RAM geheugen geheugen gehaald worden is lastig, maar daar valt mee te leven. Dat wist ik inderdaad. Dat Digimap je hele geheugen volplempt en dat bij afsluiten niet automatisch weer opruimt had ik er dan niet bij begrepen. Ik had (ten onrechte blijkbaar) begrepen dat het VFS stuk volautomatisch werkte.

Ik had me eerlijk gezegd ook niet helemaal goed gerealiseerd dat je bij normaal gebruik minimaal 3 kaarten in RAM moet hebben wil het plannen werken. Met 5MB geheugen moet ik dan dus kaartjes gaan maken van rond de 1MB. Dat maakt het hele uitsnijden verhaal wel een enorme klus.

Wat nu met die PC versie ook raar is is dat die zoom slider het niet lijkt te doen. Hij gaat in ieder geval niet mee als je zoomed met de + en - knoppen. Dat maakt het in en uit zoomen lastig vooral omdat die PC versie nogal traag is, dus als je even te ver gaat dan duurt het nogal lang voordat je weer terug bent.

Ik heb al een viertal crashes gehad op de Clie. Heel vervelend, want de reset knop op het scherm doet het ook niet (zal eens zoeken naar een Crash "hack" voor OS5). Dan moet ik de Clie dus uit de houder halen, stylus openschroeven en resetten . Tijdens het rijden is dat niet echt een klus waar je op zit te wachten. Misschien is dat een NX70 probleem ofzo.

De PC versie is bij mij al veel vaker gecrashed. Ongeveer ieder half uur klapt het eruit. het lijkt wel of het programma steeds trager wordt naarmate je het gebruikt en dan op een gegeven moment BOOM!


Tips lijken mij:
- Volledig VFS support (1 grote kaart mee kunnen nemen en dan geen gesnij meer)
- Als ze geen volledige VFS support kunnen leveren dan in ieder geval wel: Automatisch route herberekenen als je op de detail kaart met van de destination aankomt. En een instelling dat je bij afsluiten alle copy kaarten weer uit het RAM geheugen wist.
- Betere compressie van de kaart bestanden en ook geen verlies in detail. (Ik zie nu steeds weghelften over elkaar liggen)
- In het algemeen misschien iets netter tekenen van de kaarten.
- High res+ support (al is dat niet echt heel erg belangrijk voor dit programma en dat haden ze ook al beloofd?)
- Spraak aanwijzingen ook voor Sony Clie's (als dat er niet al aankomt)
- Misschien een keer een update van de gebruikers interface.
- Bugs fixen

In het algemeen zouden ze een keer naar TomTom Navigator moeten kijken en dat gewoon namaken

Wat ook wel handig zou zijn is een "themes" achtige aanpak voor de kleur en zoom instellingen. Ik heb persoonlijk liever gewoon een Nederlandse kaart kleuren instelling, maar het is nogal een werk om dat zelf in te stellen. Ik zou eens kunnen kijken of die instellingen al in een aparte database zitten. Kijk bijvoorbeeld eens bij www.maporama.com en dan, als je een kaart gekozen hebt, bij "personalize my map" (of iets dergelijks) en de Style instellingen. De stijlen daar komen niet helemaal overeen met wat ik in gedachten had, maar dan zouden we hier op het forum een "theme" kunnen delen voor Nederlandse gebruikers.

Maar ben ik nou de enige die heeft dat:
- De GPS cursor soms van het scherm "afschuift"
- Dat ik in een kaart op de PDA rond de Willemsparkweg in Amsterdam snelwegafslagen heb (midden in de stad)
- Dat ik de Overtoom in Amsterdam eigenlijk niet kan vinden en als dat dan een keer wel lukt dat er geen huisnummers inzitten.
- Dat de kaarten rommelig getekend zijn (Dat er her en der weghelften over elkaar heen liggen, dat er rivieren over de snelweg getekend worden, dat wegen soms niet lijken te kruisen doordat de zijkanten doorgetrokken worden)
Met citaat reageren
  #35  
Oud 30 maart 2003, 23:41
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Citaat:
Maar ben ik nou de enige die heeft dat:
- 1. De GPS cursor soms van het scherm "afschuift"
- 2. Dat ik in een kaart op de PDA rond de Willemsparkweg in Amsterdam snelwegafslagen heb (midden in de stad)
- 3. Dat ik de Overtoom in Amsterdam eigenlijk niet kan vinden en als dat dan een keer wel lukt dat er geen huisnummers inzitten.
- 4. Dat de kaarten rommelig getekend zijn (Dat er her en der weghelften over elkaar heen liggen, dat er rivieren over de snelweg getekend worden, dat wegen soms niet lijken te kruisen doordat de zijkanten doorgetrokken worden)
Ad 1: Dat doet ie bij mij dus niet. Als ik intersection Mode inschakel (en dat doe ik) dan zoomt DM automatisch sterk of minder sterk(afhankelijk van de snelheid) in op de komende kruising. Dan kan het gebeuren dat mijn cursor (en de auto dus ook) nog niet helemaal op het kaartje aanwezig zijn. Binnen een paar seconden verschijnt dan de cursor, terwijl midden in beeld de kruising aangegeven wordt.

Ad 2: Ik zie op de Willemsparkweg geen afritten van snelwegen. Ik zal een screenshot maken. Wel een Hotel Zandbergen. keurige buurt daar.

Ad 3: Ik vind in één keer Overtoom/S106 en Overtoom, als ik schrijf bij 'Street' 'Overtoo'. Als ik op Overtoom druk krijg ik de wereld aan huisnummers. Begint bij 198-196/107-103 en eindigt met /168-170

Ad 4: Helaas, geen herkenning. Wat ik wel soms zie is dat je kunt zien op snelwegen dat de meetauto, die de data dus verzamelde, soms geslingerd heeft. Alsof ie een auto inhaalde. Wel leuk eigenlijk.

Kort en goed Patrickl, ik denk dat je met je kritiek gelijk hebt. Als jouw observatie de mijne zou zijn, zou ik ook balen. Maar ik denk nu dat je een gekke storing in je Sony hebt. Succes met het opsporen van de fout!
Groet,
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: gif screen02.gif‎ (27,1 KB, 39x gelezen)
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #36  
Oud 31 maart 2003, 09:46
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
niet herkenbaar

Ook ik zie geen van Patrickl's (echte) storingen zoals hangen van de windows en OS5 versies, rare dingen bij het opzoeken van Overtoom of afslagen waar ze niet moeten zijn.

Dat van die kaarten vind ik juist een voordeel. Als je een dagje op de weg zit, wil je snel kunnen werken. Het grote voordeel van Digimap is juist dat het de laatste positie onthoudt waardoor de GPS veel sneller lockt (eat your heart out TomTom) en waardoor je al snel wat aan de instructies hebt. Zeker met GPS units zoals de NavMan die zelf niet de laatste positie onthouden is dat erg handig. Als dan weer eerst kaarten moeten worden ingeladen, ben je daar weer op aan het wachten.

Er zijn natuurlijk ook nog tekortkomingen en die zijn volgens mij allemaal hier aan bod gekomen. Vaak ook met een oplossing/workaround.

Overigens mag ook wel opgemerkt worden dat met name de kaarten van landen rond de middenlandse zee en rond de aplen oneindig veel completer zijn. Zo is een volledige kaart van het stadje Oviedo (spanje) aanwezig terwijl bij Tomtom Citymaps er totaal geen stadskaart aanwezig is. Routeplanner kent ook nauwelijks andere wegen dan de belangrijkste terwijl ze bij Digimap allemaal zijn.

Nee, Digimap is niet perfect (wordt overigens met een noodgang steeds beter - nu wordt ook al aangegeven welke kant je onderaan de afrit moet). Maar Hekosoft heeft kennelijk erg grote oren, want er wordt goed gereageerd op de wensen uit de markt. De prijs kun je pittig noemen, maar voor € 250 heb je wel zinnige kaarten van een groot deel van Europa. Routeplanner en Citymaps bij elkaar kosten de helft, maar bevatten ook duidelijk mindere kaarten, vooral in Zuid Europa. Ben je daarin niet geïnteresseerd, dan koop je voor ietsje meer kwaliteitskaarten van bijvoorbeeld Benelux en Duitsland.

Ik heb TomTom Citymaps en Routeplanner te koop. Iemand geïnteresseerd voor 50% van de nieuwprijs?
__________________
hans
Met citaat reageren
  #37  
Oud 31 maart 2003, 12:22
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Dan zal het deels toch wel liggen aan dat ze het programma niet compatible gemaakt hebben voor de NX70.

Ad 1) Dat de cursor van het scherm verdwijnt lijkt inderdaad heel erg op de beschrijving die jij geeft van die intersection mode. Misschien dat die soms "per ongeluk" aan kan floepen, want ik heb dat niet aan staan. (Wel de speed based zoom) Het gebeurt ook niet bij iedere kruising, maar ik heb het een paar keer gehad en natuurlijk juist als het wat ingewikkelder werd en ik de aanwijzingen hard nodig had.

Ad 2)
Ik zie uit die screenshot van Jeeptricks helaas niet of het daar nou snelwegafslagen zijn of niet. Zie de screenshot zoals ik het te zien krijg:

De Willemsparkweg in Amsterdam. Je ziet duidelijk de snelwegafslagen zitten. Je moet wel ver inzoomen, want anders worden de snelwegafslagen niet getekend. Deze screenshot is overigens gemaakt met de Palm OS5 simulator. Het lijkt me dus wel heel sterk dat anderen die fout niet ook te zien zouden krijgen.

Ad 3)
Ik heb het ook nog eens geprobeerd in de Palm OS5 simulator, maar ook daar werkt het niet. Het zoeken op straatnaam gaat dan wel veel beter, maar nog steeds geen huisnummers. Alle straten eromheen hebben wel gewoon huisnummers. Heel eigenaardig.

Ad 4)
Links het plaatje op de Clie en rechts de PC versie (die er wel gewoon goed uitziet)

De Overtoom in Amsterdam. Linksboven zie je de kruising van de Eerste Helmerstraat met de Tweede Constantijn .... De zijkanten van de Tweede Constantijn worden doorgetrokken alsof het "fly-over" zou zijn. Het gaat hier gewoon om een kruising. Je ziet iets vergelijkbaars met de Eerste Constantijn en de Overtoom. Het is daar net of de Eerste Constantijn onder de Overtoom doorgaat. De overtoom krijgt daar ook ineens een heel rare knik (die er in het echt niet zit). Ik heb in deze trant verschillende rare varianten gezien (rivieren die over de snelweg stromen, B-wegen die over de snelweg heen gaan, weghelften van de A9 die over elkaar heen liggen etc)
Verder zie je dat de Tweede Constantijn ter hoogte van de Overtoom ineens "uit elkaar valt".
Het stukje rond de Vondelstraat ziet er ook meer uit als een borduurwerk met scheve steken dan dat het om een doorgaande route zou gaan.

Wat betreft workarounds heb ik helaas nog geen bruikbare workarounds gezien voor de problemen die ik beschreef.

Jeeptricks,

Die kaarten worden heus niet gemaakt met auto's, want dat zou wel heel veel tijd kosten. Misschien dat ze dat doen voor een enkel nieuw straatje, maar de hoofdwegen zijn zo echt niet ingetekend. Bij de documentaire die ik ooit gezien heb tekende ze de wegen over van satelliet/lucht foto's.

Als ze dat al met auto's deden dan zouden ze in ieder geval wel zorgen dat slingeringen niet in de kaart verschenen. Overigens als je met de PC software kijkt dan zijn de kaarten wel gewoon goed. Het ligt dus niet aan de kaartdata, maar het gaat om fouten in de Digimap Palm software of om verlies in resolutie de kaartdatabases bij het overzetten. Ik gok op het eerste.

Wat ook heel raar is is dat zelfs als de weghelften van de A9 over elkaar liggen dat de route dan wel gewoon goed getekend wordt waar de A9 getekend zou moeten zijn. Blijkbaar weet de route tekenroutine wel goed de kaartdata te volgen.

Maar goed afgezien van dat het straten zoeken bij mij niet werkt gaat dit inderdaad meer om details. Het gebrek aan volledige VFS support, de onvoorspelbare routeplanning en de verwarring die ik krijg van de piepje zijn een veel groter probleem.

Ik zal nu weer eens een ritje proberen. Iedereen in de buurt van Amstelveen oppassen voor een slingerende auto van iemand die tijdens het rijden z'n Clie probeert te resetten
Met citaat reageren
  #38  
Oud 31 maart 2003, 13:33
JRK's schermafbeelding
JRK JRK is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 123
Jouw opmerkingen/klachten mbt VFS kan ik inkomen, hoewel ik het zelf niet als hinderlijk ervaar. De handleiding is eigelijk gewoon misleidend :

'Digi-Map automatically loads the most detailed map for your current position. The process of loading these maps may take some time. The map will be deleted from main memory if it is no longer used and an identical copy exists on the memory card.'

Citaat:
Ad 2
Ik zie uit die screenshot van Jeeptricks helaas niet of het daar nou snelwegafslagen zijn of niet. Zie de screenshot zoals ik het te zien krijg:
Dat is wel bizar, op mij T|T zie ik het dus net zo (ook op 1:2000), maar dan zonder die 2 snelwegafslagen
Ik zal vanavond even een foto maken en hier plaatsen als bewijs
Citaat:
Ad 3)
Ik heb het ook nog eens geprobeerd in de Palm OS5 simulator, maar ook daar werkt het niet. Het zoeken op straatnaam gaat dan wel veel beter, maar nog steeds geen huisnummers. Alle straten eromheen hebben wel gewoon huisnummers. Heel eigenaardig.
Heb ik ook niet, ik heb hetzelfde als jeeptricks, een enorme lijst aan huisnummers bij de overtoom. Heb je al eens een nieuwe kaart proberen te maken van A'dam met 'all street layers'.
Citaat:
Ad 4)
Links het plaatje op de Clie en rechts de PC versie (die er wel gewoon goed uitziet)

De Overtoom in Amsterdam. Linksboven zie je de kruising van de Eerste Helmerstraat met de Tweede Constantijn .... De zijkanten van de Tweede Constantijn worden doorgetrokken alsof het "fly-over" zou zijn.
Yep, dat heb ik op m'n T|T ook. Gewoon slorig getekend, hoewel het niet van invloed is op de routering.

Mbt de crashes, op m'n T|T heb ik geen problemen. Nog niet gecrashed. Op mijn desktop crashed ie alleen (reproduceerbaar) als je het berekenen afbreekt door op 'Abort' te klikken. Verder refreshed het scherm niet altijd bij het slepen door de kaart van nederland (met dat handje)

Citaat:
Het idee wat ik van Digimap had was:
- je kiest een adres uit je contactpersonenlijst als destination
- verder werkt alles volautomatisch (kiest zelf de juiste kaarten en behoeft geen bijsturing van de route)
Je kunt zelf, middels 'new place' een eigen contactlijst maken in Digimap. Ik heb daar een lijstje staan van ongeveer 15 klanten die ik zeer regelmatig bezoek en mijn huis en werkadress. Het opzoeken en berekenen van de route met de juiste kaart daar naartoe gaat dan gewoon volautomatisch.

Citaat:
Wat ook wel handig zou zijn is een "themes" achtige aanpak voor de kleur en zoom instellingen. Ik heb persoonlijk liever gewoon een Nederlandse kaart kleuren instelling, maar het is nogal een werk om dat zelf in te stellen. Ik zou eens kunnen kijken of die instellingen al in een aparte database zitten
Zoiets ?:
layer.ini

The layer.ini is located in the Digi-Map program directory. You can adjust colour and line thickness of all street types and POIs in the PC application.

The layer.ini is set up as follows:

TYP;Minimum zoom;Colour inside;Colour outside;Min. thick of street;Max. thick of street


Als laatste een tip mbt, de in jou ogen, onlogisch routeberekingen: kijk (en speel) een met het snelheidsprofiel. Wijzigingen daarin werken door in de gekozen alternatief.

Groeten, Jan R.
Met citaat reageren
  #39  
Oud 31 maart 2003, 13:37
contekst contekst is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 22 november 2001
Locatie: Tiel
Berichten: 125
ad 2)
Ik ken de situatie ter plekke niet, maar als het niet klopt, dan is de fout wel consequent want ook op de PC kaart zijn deze weggetjes te vinden.

ad 2 en 4)
Het gaat hier overigens in beide gevallen om kaartfouten (in dit geval van NavTech), daarvan ken ik er ook velen bij TomTom (die haar kaarten bij de enige andere leverancier haalt). De kaarten van Digimap zijn overigens veel beter up to date!

ad Workarounds)
Het goed plannen op de Palm heeft alles te maken met de beschikbaarheid van kaarten die een groter oppervlak beschrijven met snelwegen, autowegen en provinciale wegen. Er is al genoemd dat je naast een kaart met de snelwegen van heel Nederland ook een aantal regiokaarten met tweede en derde orde wegen moet aanmaken.

ad Piepjes)
Ik nogmaals goed opgelet en de piepjes op max volume gezet. Het doet zich bij mij niet voor. Het is dus òf een hardware/software probleem of een interpretatie'fout' (als je de A2 vanuit Utrecht richting Den Bosch rijdt, krijg je bij de kruising met de A27 bij Vianen de instructie de 'afslag' 's-Hertogenbosch' te nemen terwijl het effectief rechtdoor op de A2 is. Dat is de Digimap manier om te zeggen dat je niet de A27 richting Breda moet nemen.)

Zo'n tungsten T is toch wel een fijne PDA
(niet reageren Patrickl)
__________________
hans
Met citaat reageren
  #40  
Oud 31 maart 2003, 13:59
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Jrk,

Ad 2 en 3 dan zal het toch wel iets NX70 gerelateerd zijn. Ik heb die kaarten al tig keer overgemaakt (met inderdaad de all streets en huisnummer vinkjes aan)

Ad themes)
Ja zoiets als die ini, maar dan op de Clie. Eigenlijk zou het al schelen als je die instellingen van het PC programma kon overnemen. Dat ziet er namelijk al een stuk beter uit dan de standaard kleur en lijndikte instellingen op de PDA.


Contekst,

Ad 2)

Het gaat er niet om of die weggetjes daar horen. Die horen daar inderdaad te staan. Het gaat er om dat ze getekend worden als snelwegafslagen en dat zijn het dus niet. In de PC verie zijn ze wel gewoon getekend als normale wegen. Ik heb de snelwegafslagen wat "dikker" gezet (anders waren het van die ielige lijntjes) en dan valt meteen op dat er her en der in Amsterdam snelwegafslagen staan.

Ad 2 en 4)
Volgens mij zijn het dus geen Navtech fouten. Op de PC ziet de kaart er gewoon prima uit. Ik moet inderdaad wel zeggen dat de kaarten uitzonderlijk actueel zijn. Het kaartmateriaal van Navtech is wat mij betreft prima. Alleen ergens in de vertaling naar een PDB gaat er blijkbaar iets mis.

Ad workarounds)
Ja dat is dus een workaround die niet werkt. Je kunt geen kaart maken van heel Nederland met 3e klasse wegen. Als je het dan gaat opdelen in stukken kun je weer niet alle routes plannen.

Ad piepjes)
Dat ik de piepjes niet begrijp zou inderdaad best kunnen. Ik reed de schipholtunnel uit en ging rechts richting Amstelveen. Daar bleef het een paar kilometer lang, voor mij "at random", piepen. Op dat stuk was het alleen weer net even anders dan ik daarvoor (of erna) gehoord had. Ik kom er morgen weer langs. Dan zal ik nog eens opletten.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:58.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023