Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Discussie gesloten
 
Discussietools Weergave
  #41  
Oud 13 juli 2002, 11:53
Erikro Erikro is offline
Forumbikkel
Model: Palm Vx
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 153
verplaatst naar nieuwe thread.

Laatst gewijzigd door Erikro; 13 juli 2002 om 13:05.
  #42  
Oud 13 juli 2002, 11:53
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Gewoon kopen bij iemand met een goede nazorg

Rudy
  #43  
Oud 13 juli 2002, 12:05
Arator
Guest
 
Berichten: n/a
Ik wacht nog op een mailtje van DSH.....

Misschien heb je wel gelijk...
  #44  
Oud 13 juli 2002, 12:43
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
In ieder geval is het zo, dat er een probleem is 500/251+,en dat ontkennen ze ook niet bij holux, dus veronderstel ik dat we na de vakantie er wel oplossing voor krijgen? Daarbovenop zit ik met een mogelijk slecht presterende 251+. Deze middag in antwerpens, smalle straten, hoge gebouwen, stad lukte het me gewoon niet om een fix te krijgen uit de hand, en in de auto duurde het dan ook wel 10 minuten.
Maar hoe test je nou zo iets hé??
Wat is jou praktijkervaring hiermee? in de hand??
-Rudy
  #45  
Oud 13 juli 2002, 14:41
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Rudy,

Hoe heb je het precies getest?

Heb je buiten de auto gestaan met de GPS? Of in de auto met de gps in je hand.

Heb je eerst de hand test gedaan en vervolgend in de auto verder gegaan? Kan het dan niet zo zijn dat het verkrijgen van de fix in totaal een half uur duurde (waarvan dan 20 in de hand en 10 in de auto)?

Ik heb met mijn RandMcNally ook gemerkt dat het langer duurde "in de hand". Anderen hebben die ervaring ook gehad. Maar dat was te herleiden tot een stroom probleem. Als de GPS buiten aan een 12V aansluiting zit werkt het buiten de auto beter dan erin. Zo zou het ook eigenlijk moeten zijn. Het dak maakt de ontvangst alleen maar slechter.
  #46  
Oud 13 juli 2002, 16:52
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Als ik eerst in de auto rijd, en een goede fix heb, daarna uitstap, dan valt het reuze mee.
Maar na volledig uit te staan, gaan wandelen, dat is wat anders.
En in de auto gaat het inderdaad beter dus, en op 12v, ik weet niet of dat de oorzaak is, zou kunnen, zal ik nog eens uittesten.
Als dit zo is, waarom verkopen ze dat ding dan als wandeltoestel??

Rudy
  #47  
Oud 14 juli 2002, 09:44
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nou dat is inderdaad ook een beetje wat ik met De RandMcNally had bemerkt. Alhoewel het verschil daarbij niet zo heel extreem was.

Het verkrijgen van de fix duurt bij mijn RandMcNally vaak ook iets langer op batterijen dan op een 12V aansluiting. Maar dan heb ik het over een verschil dat het een minuut duurt ten opzichte van een halve minuut ofzo.

Het lijkt ook of het uitmaakt of ik oplaadbare (of halflege batterijen) of nieuwe gewone alkaline batterijen gebruik. Op gloednieuwe duracel's werkt het nog prima. Op oplaadbare batterijen wil het nooit erg vlotten.

Maar als ik dan eenmaal een fix heb dan gaat die niet meer zo snel weg. Dus de vertraging zit hem meer in het begin.

Ik moet bijvoorbeeld de GPS buiten het raam hangen (thuis) om een fix te krijgen. Daarna kan ik hem prima binnenhalen en dan blijft ie (in de buurt van een raam) meestal nog prima lopen.
  #48  
Oud 14 juli 2002, 13:34
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Ik heb dat dus ook, op 12v is de fix er veel sneller, dan op batterijen.

Het lijkt er dus op, dat de antenne gevoeliger wordt, als er een sterkere voeding op aangesloten zit. Wel raar, maar toch.

Binnenshuis krijg ik nooit een fix, maar inderdaad, hang ik hem erbuiten, dan heb ik wel een fix, en als je dan maar in de buurt blijft van het raam, werkt het prima. Alhoewel hij bij mij ook blijft werken als ik van buiten het trappenhuis in loop, 5 trappen binnenshuis omhoog loop, en dan doorloop naar het balkon. ook dan blijft hij zijn fix behouden...?
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
  #49  
Oud 16 juli 2002, 10:14
tomboeije
Guest
 
Berichten: n/a
Mijn GM 251+ icm m505 werkt met 3x 750 mAh GP NiMH AAA batterijen. Uit de hand krijg ik bijna nooit een fix i/d stad (Amsterdam = gemiddeld gebouwen van 12 meter hoog), alleen in het park in een open veld of op een dak wil de fix tot stand komen. In de auto gaat het wat beter (zonder externe voeding) maar ook daar stopt hij bij overgang van grote weg naar de gemiddelde straat. Het is mijn ervaring dat de GPS zonder een externe antenne (die heb ik nog niet) niet goed werkt in de stad.
Ik voel me daarom genoodzaakt de antenne aan te schaffen aangezien ik ook uit de hand een goede continue/langdurige fix wil kunnen krijgen.
Ik vraag me af of 'normale' GPS units (zoals Garmin) het beter doen (vast wel).
Is dit nou de normale GM 251+ ervaring, of heb ik een slecht werkend expemplaar gekocht? Ik geloof het eerste gezien de recensie op die duitse site.
Wat is de goedkoopste externe antenne en waar kun je die het beste kopen?
  #50  
Oud 16 juli 2002, 10:32
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik dacht dat die recensies hier op palmclub en op palmrouter redelijk positief uitvielen, maar dat is dan blijkbaar alleen maar ten opzichte van de NavMan. Ik kan me eigenlijk ook haast niet voorstellen dat ze die ontvanger verkopen zonder dat die op batterijen werkt.

Ik heb met mijn RandMcNally ontvanger geen enkle probleem om op batterijen te werken. De eerste fix duurt misschien een halve minuut langer, maar verder werkt het prima.

Misschien zijn ze bij het ontwerp iets teveel gefocussed geweest op laag stroomverbruik en hebben ze de ontvangst niet genoeg in de gaten gehouden.

Maar misschien reageren er nog andere GM251+ gebruikers die wel een goede ontvangst hebben. Dan zou het een probleem gevalletje kunnen zijn.

Ik heb de antenne gekocht op www.ibfnet.de (dan staat de antenne hier)

Het gaat om de Holux A10003 of eventueel A1000305 (5 meter snoer). Bij rembours betaling komt er wel nog een hele hoop geld bij.

Ik geloof dat palmrouter de antenne ook ergens op de site heeft staan.

Die antenne werkt overigens wel super. Als ik de GPS aanzet heb ik eigenlijk al meteen een lock (met de Holux GM-82 module). Het is gewoon eng zo snel als het gaat.

Je moet waarschijnlijk wel rekenen op een wat hoger stroomverbruik. Mijn GM-82 trekt 160mA terwijl mijn oude RandMcNally (inactieve antenne) het met 80mA doet.
  #51  
Oud 17 juli 2002, 08:13
tomboeije
Guest
 
Berichten: n/a
Bedankt voor de uitgebreide informatie:

Na wat heen en weer gemail met IBF blijkt de 5m antenne daar 37,26 Euro incl. te kosten. Tel daar 7 euro bij op (overschrijfkosten voor een buitenlandse rekening) maakt dat 44,26 Euro totaal. Zij melden twee weken levertijd.
  #52  
Oud 17 juli 2002, 08:20
tomboeije
Guest
 
Berichten: n/a
Bovenstaande prijs is inclusief verzendkosten.
  #53  
Oud 17 juli 2002, 08:35
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ja ze hebben daar vrij forse verzendkosten. Komt dus op 9,4 euro voor een item van 27,86 euro. Ik had het onder rembours gedaan en dan kwam er nog bijna 19 euro bij (dat is dan in plaats van de 7 euro overboekingskosten)

Maar het is zeker een stuk goedkoper dan de winkels in Nederland en dus blijkbaar ook nog iets goedkoper dan palmrouter (staat bij de GM251+ voor 38 euro ex verzendkosten). Alleen bij palmrouter zou je hem misschien sneller kunnen krijgen.
  #54  
Oud 17 juli 2002, 23:03
tomboeije
Guest
 
Berichten: n/a
Heb inmiddels ook uitgebreid antwoord gekregen van www.palmrouter.de. Antenne = 38 Euro, Verzendkosten = 4 Euro. Je kunt het overmaken (+/- 7 Euro extra voor je eigen bank voor buitenlandse overschrijving. Of via PayPal met de creditcard, dat kost 2,5 Euro.
Maw: met creditcard ben je zo'n 44,50 Euro kwijt, en dan wordt hij meteen verzonden.
Dit lijkt dus de beste optie, tenzij je er meer besteld.
  #55  
Oud 18 juli 2002, 13:46
Elise-Shop.nl
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb 12V: to fix or not to fix

Met het risico om wederom afgeslacht te worden (klaarblijkelijk komen we bij iemand anders op het toegeeigende terreintje :HUH: ) toch een reactie op de verhalen over de fix van de GM251+

Na alle berichten toch maar eens simpelweg wat meetapparatuur in de GM251+ gehangen om te zien of er inderdaad sprake is van een verschil als de ontvanger op 12VDC of op batterijen cq accu's loopt.
Niet dus. De spanning in de GM251+ blijft onveranderd. (uiteraard na het voedingsgedeelte gemeten)

Daarmee wordt dus de 'handfix' en 12V fix redelijk onverklaarbaar.
  #56  
Oud 18 juli 2002, 14:14
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Je zou haast medelijden krijgen met hem. Nee hoor, je hoeft niet bang te zijn dat je wordt afgeslacht. Zo lang je geen onzin verkoopt in een technisch jasje. Als je eigen verzinselen als zodanig presenteert dan kunnen mensen de waarde daarvan zelf wel inschatten. Ik ben wel blij dat er niets van de theorie "bewegen is beter" is blijven hangen.

Het verschil tussen de 12V en en batterij metingen gaat over de RandMcNally GPS. Dat is een idee dat we aandragen. Dat hoeft inderdaad niet de reden te zijn. Dat de spanning hetzelfde is zegt vrij weinig. Daar zal de regulator wel inderdaad wel voor zorgen.

Het is veel waarschijnlijker (in het geval van de RandMcNally) dat er een beperking op de te trekken stroom zit bij de batterijvoeding ten op zichte van de 12V aansluiting. De stroom is helaas wat lastiger te meten, want dan moet je het circuit onderbreken.

Maar het kan ook zijn dat de batterijvoeding een veel grotere ruis op de voeding geeft. Daar heb je weer een oscciloscoop voor nodig.

Maar goed, we doen er weinig aan. Zo belangrijk is het verschil bij de RandMcNally niet.

Als je de reacties leest dan maak je daar ook uit op dat het bij de GM251+ niet uit maakt of de 12V of batterij voeding gebruikt wordt. Het werkt gewoon altijd slecht in de hand.
  #57  
Oud 18 juli 2002, 19:01
Elise-Shop.nl
Guest
 
Berichten: n/a
Talking Technische onzin?

Tsja... medelijden?? zou ik zeker niet krijgen hoor!

Maar als je spreekt over technische onzin: batterijen die ruis veroorzaken??? De 12V boordspanning vanaf de auto kan ruis veroorzaken (ontsteking, andere spikes) batterijen hebben een hele fijne eigenschap: ze leveren echte gelijkspanning/stroom! zonder ruis dus...

En over die stroom die gemeten zou moeten worden... als er door de batterijen niet voldoende stroom geleverd zou kunnen worden klapt de spanning in elkaar, ook al zo'n eigenschap zeg maar, dus erg makkelijk meetbaar met een erg gemiddeld multimetertje, zelfs voor ons!
  #58  
Oud 18 juli 2002, 20:13
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nou ja medelijden kun je hebben met mensen die gaan piepen dat ze "afgeslacht" worden als iemand een gefundeerde uitleg geeft waarom ze geen gelijk hebben.

Maar goed op de gok af om weer voor een "afslachter" uitgemaakt te worden wil ik het toch nog wel weer even voor je uitleggen. De ruis kan ontstaan bijvoorbeeld door een step-up regulator (of ripple als je graag technische termen wil horen) Maar inderdaad dan ga ik er wel vanuit dat er een aparte regulator voor de batterij voding in zit.

Onzin is inderdaad dat de spanning "in zou klappen". De regulator heeft geen enkel probleem om de spanning en de (voor de regulator) maximum stroom te leveren. Alleen kan die maximum stroom misschien net zitten onder de benodigde stroom. Het gaat dus niet om de batterij, want die kan veel meer leveren dan hier nodig is. Maar goed ook hier ga ik er weer vanuit dat ze een aparte regulator voor 12V en batterij gebruiken.

Aan de andere kant. Stel dat er maar 1 regulator in zit. Dan is het tamelijk onzinnig om met een multimeter een voltage te gaan meten. Dat kan dan (bij deze 2 voedingen) dus inderdaad nooit anders worden dan de geprogrammeerde spanning van die regulator.

Stel dan dat er wel 2 regulators inzitten. Is het dan waarschijnlijk dat ze het voltage van deze twee regulators apart programmeren? Nee ook niet. Dus wederom zul je altijd hetzelfde voltage vinden.

Kortom, met regulators is het bijzonder onwaarschijnlijk dat je verschillende voltages zult tegenkomen. Andere zaken zoals ripple en stroom kunnen wel nog steeds verschillen.

Maar goed dat is beredeneerd en je hebt nu met je multimeter vastgesteld dat dat ook inderdaad zo is. Als je niet in de theorie gelooft is dat een goede stap.

Voor zover ik weet is dus ook nog niet eens vastgesteld dat er een verschil zit in de ontvangst van de GM251+ op 12V en op batterijen. Als je dat nou eerst test. Sommige mensen zeggen een slechtere fix te krijgen andere zeggen dat het niet uitmaakt.

Ik heb het zelf bij de RandMcNally al niet eens getest. Misschien was de afwijking die ik gezien heb wel toeval. Anderen hebben dat ook gemeld en dan kan het gewoon een gerucht zijn dat gaat rondzingen. Als je dan een keer een trage fix hebt op batterijen is het "Zie je wel, op batterijen duurt het lang". Andersom valt waarschijnlijjk niet eens op. Met de RandMcNally heb je een tijd tot de eerste fix van 30 seconden tot 20 minuten. Daar zit dus nogal wat speling in.

Misschien is het zinniger om eerst eens te kijken wat nou wel het verschil is.
  #59  
Oud 18 juli 2002, 21:23
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Het lijkt me handig om eens wat gestructureerder naar het probleem van de slechte werking met de GM251+ "in de hand" te kijken
Misschien moeten we ook een nieuwe thread beginnen. Deze thread zit nogal vol zijsprongen.

Ik zal anders een voorzetje geven van wat mogelijke testen:
1) Als je een fix hebt op de 12V aansluiting en je trekt de stekker eruit (ik neem aan dat het dan op de batterijen verder gaat) valt dan de ontvangst terug?

Je kunt dit het beste zien met het programma NMEA Monitor (download) Ga dan naar het tabblad GP GSV. Dan krijg je een plaatje en een lijstje getallen. Dat is de signaalsterkte. Die getallen zijn normaal gesproken redelijk constant. Het duurt overigens wel een paar seconden voordat ze verspringen (bij mij een seconde of 5).

Een ander goed programma hiervoor is NavCompanion van Magellan (helaas staat dat niet meer op hun site) Daarbij krijg je een grafisch overzicht van de signaalsterkte. Dat leest wat makkelijker af en het geeft ook een verschil tussen de wel en niet gelockte satelieten. Ik kan het anders wel mailen aan gegadigden

2) Wat is de tijd tot eerste fix op de 12V aansluiting en in (zoveel mogelijk) dezelfde omstandigheden zonder 12V (laat de GPS bijvoorbeeld in de houder zitten aan het raam van de auto)

3) Wat is de tijd tot de eerste fix als je de GPS recht op de grond zet in verhouding tot de tijd tot de eerste fix als je hem in de hand houdt. Een patch antenne is geloof ik wel "richtingsgevoelig". Probeer te zorgen dat de antenne zoveel mogelijk naar boven wijst.

4) Om te testen of de antenne richtingsgevoelig is kun je kijken naar een verschil in signaal sterkte als je de antenne van de GPS in een andere richting zet? (te testen met NMEA Monitor of NavCompanion)

5) Zie je een verschil in signaal sterkte als de GPS rechtop op de grond staat ten opzichte van als je hem in de hand houdt? (te testen met NMEA Monitor of NavCompanion)

Maar er zijn vast nog wel meer tests te verzinnen. Misschien dat iemand er een paar kan proberen om te zien of er verschillen te vinden zijn.

Ik zal het van het weekend ook eens proberen met mijn RandMcNally GPS.
  #60  
Oud 19 juli 2002, 07:49
Elise-Shop.nl
Guest
 
Berichten: n/a
Talking zinvol!

Jaja, zin of onzin, that's the question!

Ik ben er natuurlijk een groot voorstander van een gefundeerd onderzoek te doen etc. etc. maar.... zolang je jezelf als onbetwist technisch wonder plaatst kan er geen sprake zijn van een gefundeerd onderzoek.

Misschien moet je nu stoppen met het verkopen van JOUW onzin. Er vanuit gaan dat de andere kant gaan gefundeerde (electronische) kennis bezit is een zwakte, daar ga je dan.. leg maar eens uit:

Een Holux GM251+ bezit drie slots voor een AAA cel. Dat wil zeggen dat de spanning bij NiCd accu's nominaal rond de 3.6 Volt zal liggen, bij normale batterijen zal die spanning rond de 4.5 Volt zijn. Uiteraard ligt bij de boordspanning van de auto de spanning hoger.
De Palm levert 3VDC op pin 9, die gaat 1:1 door de Holux in (met het gewraakte detectiecircuit wat dus om een of andere reden ziek wordt van een M500)
Nu jouw theorie over een hakkertje... Step up? Hoezoo? De spanning op de chipset ligt STABIEL onder 3VDC. Ripple is NUL op batterijen. En ja, die scoop is ook voorhanden!
Zullen we vooralsnog even uitgaan van een U-Lowdrop regelaar (het ding heeft niets te dissiperen en de drop-over spanning moet laag zijn om met accu's te kunnen werken).

Verder is een gemiddelde batterij of accu verre van een ideale stroom of spanningsbron als het gaat om het trekken van teveel stroom. Simpele meting: zet een weerstand van één Ohm over een penlite en meet de spanning. 1.5VDC?? Dacht het niet dus.. Die 1.5VDC is dan theorie, de praktijk is net even anders.

Wil je een serieus onderzoek doen (en daar ook toestaan dat er andere mensen zijn die inputs geven) dan moet je ook openstaan voor die inputs. Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn, maar onzin VERZINNEN om je gelijk te halen gaat een beetje ver in mijn ogen. Wie houdt hier nu wie voor de gek?
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:17.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023