Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 20 februari 2005, 09:59
Adje
Guest
 
Berichten: n/a
zire31 + maposonic

Sinds 1 week heb ik zo'n navigatieset in bezit en dit werkt prima maar na een tijdje (soms lang, soms kort) geeft mapsonic een fatal error wat waarschijnlijk aan het geheugen ligt. Ik heb er ook een 128Mb kaartje bij. Ook heb ik van ViaMichelin patches geinstalleerd maar dit maakt allemaal niets uit. Als dit gebeurt moet ik hard resetten om de GPS weer zichtbaar te maken. Is er iemand die me kan vertellen wat ik fout doe?
Met citaat reageren
  #2  
Oud 20 februari 2005, 10:01
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Heb je ook nog andere software geďnstalleerd?
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 februari 2005, 17:44
Adje
Guest
 
Berichten: n/a
Bedankt voor het snelle antwoord maar....

Nee, ik heb alleen geinstalleerd wat op de CD van Palm staat en op die van ViaMichelin en van mij mogen er zelfs wel wat extra dingen af maar met delete kan je niet zoveel dingen wegdoen zoals expence

Ad
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 februari 2005, 17:59
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Bedoel je met hardresetten het knopje op de achterkant indrukken?
En wat staat er op de foutmelding?
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 februari 2005, 18:31
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
verplaatst naar GPS-forum en threadtitel verbeterd (maposonic > Mapsonic)
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 februari 2005, 20:56
Bouwe
Guest
 
Berichten: n/a
Memory fout bij mapsonic gebruik

Probleem doet zich bij mij alleen voor als de batterij te leeg raakt.
Op de een of andere wijze wordt de batterij niet altjd opgeladen in de auto.
Daarnaast kan het zijn dat je je geheugen te vol hebt.
Probeer eens met een deel van de kaart van Nederland.

Zelf heb ik geen problemen meer sinds ik 512 MB bijgeplaatst heb.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 februari 2005, 22:09
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Re: Memory fout bij mapsonic gebruik

Citaat:
Op 20-02-2005, om 21:56 heeft Bouwe dit gezegd in bericht #6
Probleem doet zich bij mij alleen voor als de batterij te leeg raakt.
Op de een of andere wijze wordt de batterij niet altjd opgeladen in de auto.
Daarnaast kan het zijn dat je je geheugen te vol hebt.
Probeer eens met een deel van de kaart van Nederland.

Zelf heb ik geen problemen meer sinds ik 512 MB bijgeplaatst heb.
Volgens mij haal je twee soorten geheugen door elkaar. Als je nooit een geheugenkaart gebruikt hebt, en dus echt 512MB bijplaatst, kan ik me enige vooruitgang voorstellen omdat er minder in het RAM staat. Maar als je al een geheugenkaart hebt, gaat een groter kaartje niet helpen tegen dit soort problemen.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #8  
Oud 20 februari 2005, 22:23
Bouwe
Guest
 
Berichten: n/a
Bram,

Klopt.
De problemen kwamen bij mij voor enerzijds door te weinig geheugen,
na het bijplaatsen was dat over.

Het probleem kwam terug toen ik met een bijna lege batterij het systeem de weg naar huis liet bepalen.

Overigens.
Zonder SD kaart, alleen de route in het geheugen van de Palm opnemen is ook een optie om geheugenproblemen te voorkomen.
het is mij namelijk opgevallen dat, wanneer ik zonder SD kaart, alleen de route heen en terug meeneem ik zonder problemen waaet wat ik moet, terwijl ik met een kaart selectie, vierkantje maken, wel problemen krijg als ik terug rijd.

Wel gaat met gebruik van de gehele kaart van NL in de SD-kaart, de route na ca 100KM herbereknd worden.
Als je dan net op een klaverblad zit dan heb je een klein probleem als je je niet voorbereid hebt op de route.

verder is het een leuk product, met name wanneer je in een vreemde stad de juiste straat moet vinden.

Groetjes
Bouwe
Met citaat reageren
  #9  
Oud 21 februari 2005, 18:15
Adje
Guest
 
Berichten: n/a
Met hard resetten bedoel ik inderdaad het knopje aan de achterkant. De precieze tekst die krijg als er problemen komen is:"MapSonic heeft de volgende fout opgespoord "bestandfout":. Dit is waarschijnlijk te wijten aan een gebrek aan opslagruimte - maak in dat geval ruimte vrij; dit zou kunnen liggen aan een schijfprobleem......"
Als ik dan bij info kijk dan is de handheld 11,9M of 14M leeg en de card 65,5MB vrij of 119,8MB. Het ligt dus volgens mij niet aan het tekortkomen van geheugen tenzij jullie het over werkgeheugen hebben.
Verder valt het mij op dat de storing vaak op hetzelfde route-punt komt. Een deel van een kaart laden is voor mij geen optie daar ik in de auto geen pc heb staan. Misschien kan ik de kaart wel onderverdelen en zo meerdere bestanden op de card zetten maar ik weet niet hoe
Met citaat reageren
  #10  
Oud 21 februari 2005, 18:49
Bouwe
Guest
 
Berichten: n/a
Je kunt op de pc kaartstukken selecteren en vervolgens op je SD kaart plaatsen.
ook kun je routes die je zo nu en dan rijdt, ook op deze wijze vastleggen.
Als je de hele kaart geladen hebt dan wil het werkgeheugen inderdaad nog wel eens vastlopen.
Dat je dit op ongeveer hetzelfe punt steeds krijgt heeft denk ik te maken met het vollopen van het werkgeheugen.
Je krijgt de melding ook als je de PDA in de houdeer plaatst waarbij je per ongeluk de SD kaart uit het slot laat schieten.
Herplaatsen van de SD kaart wil dan wel helpen.

Groetjes
Bouwe
Met citaat reageren
  #11  
Oud 21 februari 2005, 19:26
Adje
Guest
 
Berichten: n/a
Als ik het nu goed begrijp wordt het geheugen van de palm zelf gebruikt voor opslag en wat over is als werk geheugen. Dus om zoveel mogenlijk werkgeheugen te creeren moet ik zoveel mogenlijk de software op een SDkaartje zetten. Zou het dan mogenlijk zijn om MapSonic zelf ook op een SDkaartje te zetten.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 21 februari 2005, 21:22
Bouwe
Guest
 
Berichten: n/a
Adje,

Conclusie lijkt mij juist.
Mapsonic op de SD kaart zetten, lijkt mij een prima optie, ik weet niet of dat kan, gewoon uitproberen dus.

Succes
Met citaat reageren
  #13  
Oud 21 februari 2005, 21:32
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 21-02-2005, om 22:22 heeft Bouwe dit gezegd in bericht #12
Adje,

Conclusie lijkt mij juist.
Mapsonic op de SD kaart zetten, lijkt mij een prima optie, ik weet niet of dat kan, gewoon uitproberen dus.

Succes
Dát heeft dus erg weinig zin, wel goed bedacht.

Stel je hebt 6 Mb RAM over, en Mapsonic is 2 Mb. Bij de installatie van Mapsonic heb je dus maar 4 Mb RAM over.

Nu denk je, jahaa, maar als ik Mapsonic op de kaart zet, heb ik 6 RAM over. En dat klopt ook, totdat je Mapsonic weer moet gaan draaien, want dan kopieert hij zichzelf weer naar het RAM en dan heb je... juist, 4 Mb over.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 21 februari 2005 om 21:37.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 21 februari 2005, 22:16
Bouwe
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up

Bedankt,

weer wat bij geleerd
Met citaat reageren
  #15  
Oud 22 februari 2005, 17:39
Adje
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb het nu geprobeert met alleen de provincie Zuid Holland maar ook dan gaat het op dezelfde punten fout. Maar als ik niet de hele kaart van Nederland kan laden heeft het voor mij geen zin om hier mee door te gaan, ik zit namelijk door heel Nederland heen. Dit is wel jammer zijn want als MapSonic werkt dan gaat het prima en geeft hij netjes aan wanneer ik fout ga en berekent vrij snel een nieuwe route.
Toch bedankt iedereen voor de hulp
Met citaat reageren
  #16  
Oud 22 februari 2005, 19:01
Bouwe
Guest
 
Berichten: n/a
Adje,

Laat ik nu vandaag hetzelfde probleem bij het handje hebben gehad.
Zire 31 met 512MB SD-card

Blijkbaar had ik iets fout gedaan met het afkoppelen van de GPS ontvanger, die kon hij namelijk ook niet mmer vinden.

Harde reset op de achterkant en hij liep weer als een zonnetje.

Zal zelf proberen om te turven hoevaak het voorkomt.

Groetjes
Met citaat reageren
  #17  
Oud 22 februari 2005, 19:28
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Even om misinformatie te voorkomen:

het prikken in het resetgaatje aan de achterkant is GEEN harde reset , maar een normale softe.

http://palmclub.nl/tips/reset.shtml

__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #18  
Oud 17 maart 2005, 14:56
Gizmo
Guest
 
Berichten: n/a
Unhappy

Heb dezelfde problemen gehad, alles geprobeerd inclusief de andere suggesties en patches.

Was er zat van heb hem terug gebracht.


hieronder het antwoord van viamichelin:
=======================================
Dear Sir,

Thank you for the interest you have shown in our new product range of cartographic software for PDA.

We transmitted all your remarks to the relevant department.

Palm Zire 31 is a machine offering many functionalities identical to the other PDAs. Its performances are however limited. You will note in particular that Palm Zire 31 has only 16 MB (14 MB useful) of main memory (RAM). This memory serves not only for the storage of data, but also for the running of the applications installed.

The software ViaMichelin Navigation requires a minimum of 10 MB of RAM memory to be installed and function with a small size map. This space can rise to 14 MB for the use of a map of a size higher than 128 MB. If this space of 14 MB is not available the application cannot function correctly.

We therefore advise you to limit the size of the maps to be used on your Palm Zire 31 to 128 MB. However, if you wish to use a higher size map (up to 230 MB), you will have to free the totality of the main memory available on your Palm Zire 31 (delete other programs, even hard reset ).

We remain at your disposal for any other suggestions or questions.

Yours faithfully,

- The Customer service ViaMichelin -
========================================

Kortom de combinatie Zire 31 en GPS is aardig gelimiteerd.

+++
The easiest way to double your money is to fould it and put it back in your wallet.
+++
Met citaat reageren
  #19  
Oud 23 april 2005, 10:57
Willygee
Guest
 
Berichten: n/a
jep heb het ook heel vaak vast lopen van PDA bij gebruik van navigatie met zire 31
ik woon bij de grens van belgie dus heb ook de kaart van belgie er op staan

maar wat is nou de oplosing kan er een ander ram geheugen in geplaatst worden of zo want dit werkt niet

Iedereen die die het gekocht heeft er dus problemen mee als ik het zo hoor

iets voor de consumenten bond of so?

Ik geeft een hoop geld uit aan iets wat niet goed werkt
Met citaat reageren
  #20  
Oud 25 april 2005, 20:12
Gizmo
Guest
 
Berichten: n/a
Exclamation



Zoals reeds vermeld, ik heb de palm terug gebracht, dit was helaas mijn tweede negatieve ervaring met een palm (de andere een M105 is vroegtijdig overleden, iets met condensator waardoor alles elke keer verdwijnt)

Ben met je eens dat de combinatie (naar mijn bescheiden mening) nooit verkochthad mogen worden.

Ik ben met de Zire 31 terug gegaan naar de winkel, en ze deden absoluut niet moeilijk, dit versterkte mijn vermoeden dat het een algemeen bekend probleem is.

Wat mij irriteert is dat de combinatie nog steeds aangeboden wordt, en dat terwijl de enige oplossing volgens Corrio (de maker van de GPS set) is om deelkaarten te gebruiken.

Ik heb inmiddels mijn heil gezocht in een ander merk en een ander navigatiesysteem, was wel een stuk duurder, maar heb nu geen ergenis meer en het brengt me overal waar ik wil.

Denk dat het een goede zaak zou zijn om gebruikers van de Zire en mapsonic (viamichelin) te verenigenen eens contact te zoeken met een consumenten programma zoals TROS RADAR of iets dergelijks.

Misschien helpt contact zoeken met corrio ook nog wel, maar ik de kreeg de suggestie om een RMA procedureop te starten (kortom het omruilen van je Zire en/of GPS set) aangezien ik ervan overtuigd ben dat het een memory probleem is van de ZIRE simpelweg teweinig geheugen heeft dat dus geen zin. (bedenk dat elke kaart die jegebruiktin het internegeheugen wordt ingeladen, en een beetje kaart al heel snel over de 14mB heen gaat!

Succes bij de consumentenbond of iets dergelijks
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:56.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023