Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 24 november 2003, 20:25
van Beek
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb Gebruikerservaring PERFECT PASSENGER

Graag open ik deze thread om gebruikerservaringen te delen over het Perfect Passenger pakket. De set is bijna overal uitverkocht dus ik denk dat er nu wel veel ervaringen te delen zijn??

Groeten,

Frank
Met citaat reageren
  #2  
Oud 24 november 2003, 20:47
Boudewijn's schermafbeelding
Boudewijn Boudewijn is offline
Lang leve de PalmClub!!
Voornaam: Arie
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 15 juli 2002
Locatie: Oosterhout NB
Berichten: 119
Stuur een bericht via ICQ naar Boudewijn
Unhappy TRAAAAAG!!

Momenteel gebruik ik om-en-om PP (=digi-map voor de BeNeLux)en MapSonic. Ik heb erg veel tegenstrijdige ervaringen met PP. De eerste en meest vervelende is dat het traag is: niet alleen het (her)berekenen van een route, maar ook het zoeken naar de bestemming duurt te lang. Daarentegen is het ERG handig om heel Europa bij je te hebben, terwijl bij MapSonic met een kwart van Nederland (zonder kleine wegen) m'n Tungsten|T2 VOL zit...
Het scherm is erg grof in vergelijking met MapSonic (natuurlijk ivm het geheugengebruik), maar voldoende om je weg te vinden.
Bij een omleiding rijdt je natuurlijk van de route af en dat geeft een probleem: het herberekenen duurt dan zó lang, dat je al heel ergens anders bent wanneer hij klaar is. En dus weer herberekenen, steeds opnieuw, totdat je *toevallig* op de zojuist berekende route blijkt te zitten!
Afgelopen weekend op de terugweg van Hilversum naar Oosterhout (NB) voor de lol eens gekozen voor een route zonder snelwegen. Nou dat wàs lol zeg: in viereneenhalf uur zo'n 275 km afgelegd. Echt een touristische route, met maar één pontje. Jammer dat het al zo donker werd....
In het volgende bericht vertel ik nog iets over de leveranciers.
__________________
<<< RADIATION: it is hardly a danger, but merely a risk ... >>>
Met citaat reageren
  #3  
Oud 24 november 2003, 20:59
Boudewijn's schermafbeelding
Boudewijn Boudewijn is offline
Lang leve de PalmClub!!
Voornaam: Arie
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 15 juli 2002
Locatie: Oosterhout NB
Berichten: 119
Stuur een bericht via ICQ naar Boudewijn
vervolg

Oh ja, eerst nog even iets over "haar" stem: Waarschijnlijk bij de opname niet helemaal goed geknipt, waardoor er achter "rechtsaf" een ophaalje zit en achter "rotonde" een n. En we hebben er véél! Dat wordt eerst lachen en daarna irritant.

Op de site van digimap in Duitsland (www.digi-map.de) kun je jouw pakket registreren en daarna updates en zo krijgen. Alleen dat werkte niet voor mij... Dus een mailtje naar de leverancier, met het volgende antwoord:
Citaat:
Die Perfect Passenger-Kunden sind nicht bei uns registriert. Folglich haben Sie keinen Zugang in den internen Bereich von Digi.Map. Ihre Website ist www.perfectpassenger.com . Bitte fragen Sie unter support@perfectpassenger.com nach Updates.
Op de site van PP is niets te vinden. Dus een mailtje naar hun support. Hun antwoord is uitgebreid en netjes:
Citaat:
Geachte heer Klerk,
Klanten van Perfect Passenger hebben inderdaad geen toegang tot de site van Hekosoft. Perfect Passenger is een aangepaste versie van Digi-Map met daarin al onze wensen verwerkt die uit onderzoek in de Nederlandse en Belgische markt naar voren kwamen. Dit is ook de reden dat het geen zin heeft om updates te downloaden van de site van Hekosoft omdat er dan geen Nederlandse versie te downloaden is met dezelfde functionaliteit. Dit heeft ook te maken met een stuk beveiliging van de software omdat alles zoals u weet al vooraf geïnstalleerd staat op een SD of MMC geheugenkaartje en op zeer korte termijn ook op een Memory Stick. Doordat ons product dus volledig Plug & Play is zal het niet nodig zijn om na upates of de aanschaf van het POI pakket of het Voice-pakket van Hekosoft alle kaarten weer opnieuw te creëren.
Op zeer korte termijn zal er een update komen van Perfect Passenger. Dan zal o.a. de Tungsten|T3 landscape modus worden ondersteund. Voor deze updates zal er een apart gedeelte van de website worden ingericht. De software updates zullen gratis zijn evenals de extra stemmen voor de navigatie die beschikbaar komen.
De updates van het kaartmateriaal zullen 2x per jaar verschijnen en deze zullen beschikbaar komen voor (naar verwachting) € 85,- per update. Uiteraard hoeft dit niet ieder half jaar gedaan te worden. Het spreekt uiteraard voor zich dat als er over 2 jaar voor de eerste maal een update wordt aangeschaft voor deze prijs dat hier alle vorige updates bij in zitten.
Ik hoop u hiermee van voldoende informatie te hebben voorzien.
Mocht u nog verdere vragen hebben dan hoor ik het graag van u.
Groet,
Roel
Perfect Passenger
Ik hoop dat ik niet te langdradig was, ik ben wel tevreden, maar ben blij dat ik beide pakketten heb.
__________________
<<< RADIATION: it is hardly a danger, but merely a risk ... >>>
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 november 2003, 13:46
mbvt mbvt is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 07 oktober 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 82
Re: TRAAAAAG!!

Citaat:
Op 24-11-2003, om 20:47 heeft Boudewijn dit gezegd in bericht #2
Daarentegen is het ERG handig om heel Europa bij je te hebben, terwijl bij MapSonic met een kwart van Nederland (zonder kleine wegen) m'n Tungsten|T2 VOL zit...
Perfect Passenger is toch alleen maar BeNeLux, en niet Europa??? De Europa versie zou komen, maar op de diversie websites wordt er nog met geen woord over gerept!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 november 2003, 22:41
Boudewijn's schermafbeelding
Boudewijn Boudewijn is offline
Lang leve de PalmClub!!
Voornaam: Arie
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 15 juli 2002
Locatie: Oosterhout NB
Berichten: 119
Stuur een bericht via ICQ naar Boudewijn
Lightbulb

Nee hoor, PP bevat meer dan alleen BeNeLux:
Uit de site:
• Bevat alle details van de Benelux
• Deur tot deur navigatie
• Inclusief alle Europese snelwegen

Kijk maar even op www.perfectpassenger.nl
__________________
<<< RADIATION: it is hardly a danger, but merely a risk ... >>>
Met citaat reageren
  #6  
Oud 27 november 2003, 00:18
mbvt mbvt is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 07 oktober 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 82
Citaat:
Op 26-11-2003, om 22:41 heeft Boudewijn dit gezegd in bericht #5
• Inclusief alle Europese snelwegen

Kijk maar even op www.perfectpassenger.nl
Jah, alleen de hoofdwegen dus...

Tijdens de Palmclub bijeenkomst vertelden ze dat ze bezig waren met kaartmateriaal van heel Europa. Ik ben benieuwd naar hun oplossing i.v.m. het al dan niet meeleveren van SD cards etc. Ze waren er toen echter nog niet helemaal uit hoe ze dat op zouden gaan lossen, vandaar mijn interesse.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 05 december 2003, 00:29
beltmank
Guest
 
Berichten: n/a
Perfect Passenger

Mijn eerste navigator. Ik heb een Tungsten T3. Het gaat prima als ik maar op track blijf. Herberekeningen soms wat lang als ik van de weg ben geraakt. Heel handig om uit de contactlijst een adres te kunnen "pasten". Wel is die contactlijst kleiner dan mijn reguliere contactlijst.
WAAR VIND IK EEN GOEDE HANDLEIDING???
Met citaat reageren
  #8  
Oud 05 december 2003, 01:31
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Alles wat je op internet onder de naam "Digimap" kunt vinden, is geschikt als informatie voor Perfect Passenger, aangezien dat de oorspronkelijke naam voor dat pakket was.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #9  
Oud 05 december 2003, 15:21
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
PP

Wel is die contactlijst kleiner dan mijn reguliere contactlijst.
--------------------------------------------------------------

In Digimap moet er een voornaam staan bij de contactpersoon om het weer te geven.
Je kunt bij de voornaam ook een spatie invoeren in het adresboek, daarna zal het wel zichtbaar zijn in Digimap, en naar ik aanneem in PP.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 13 januari 2004, 21:38
lindebm
Guest
 
Berichten: n/a
sneller ontvangst met GPS

mijn ervaringen met PP zijn ook positief. Wel heb ik soms het gevoel (als je een bekende route rijdt) dat PP niet altijd de meest optimale route opgeeft. Ik heb nagevraagd bij de (overigens zeer correcte support bij perfect passenger) hoe je kunt instellen dat je altijd de meest optimale route krijgt (zoals je b.v. bij locatienet.nl op internet kunt).
Als antwoord kreeg ik daar dat deze optie er niet is.
Je kunt voorkeuren opgeven voor de diverse soorten wegen (snelweg, autoweg, doorgaande weg, bebouwde kom, onverharde weg) en door het een meer voorkeur dan een ander geven b.v. een voorkeur voor snelwegen opgeven. Dit leidt soms wel tot omwegen als je binnen een stad ergens moet zijn.

Wat ik graag met jullie wil delen is het volgende:
ik heb perfect passenger met de tungstenT. Maar doordat het opstarten van de GPS best lang duurt doe ik nu het volgende:
ik heb thuis de TT, de GPS-ontvanger en het aanstekersnoertje.
Ik sluit vlak voor ik wegga de boel aan, waardoor de GPS alvast opstart (op de batterij van de TT). Als je vijf minuten later naar buiten loopt, heb je al binnen enkele seconden ontvangst (het rode icoontje verandert in een groene).
Als je dan wegrijdt en de GPS op een plek in je auto legt, waar je zeker weet dat de ontvangst goed is kun je snel op weg naar waar je heen moet.

Ik heb echter ook één keer meegemaakt, dat ik door de Schipholtunnel heen reed. In de tunnel kreeg ik uiteraard geen signaal, maar eenmaal buiten de tunnel bleef ik GPS-loos. Hebben jullie deze ervaringen ook wel eens? En heeft iemand daar een oplossing voor (behalve stoppen bij een pompstation en wachten tot je weer wat hebt )

Met vriendelijke groet,

Gerard
Met citaat reageren
  #11  
Oud 13 januari 2004, 22:57
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
@lindebm:
Ik zou de GPS (als mogelijk) gewoon constant in de sigarettenlplug laten zitten. Dan weet ie altijd waar ie is, toch? Aansluiten aan je PDA en zoeven maar. Het verbruik van de GPS is verwaarloosbaar, dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Groet,
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #12  
Oud 14 januari 2004, 20:41
Palmpje Palmpje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 05 april 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 293
Mijn ervaringen met PP zijn eigenlijk te triest voor woorden,
om te beginnen viel het me op dat ondanks de logo's en keurmerken de bijgeleverde kaart een veel tragere MMC kaart is ipv de beloofde SD.
De stem is zo iritant dat de dame of zwaar aan de drugs of aan een infuus van Red Bull moet hebben gezeten toen dit werd ingesproken om maar te zijgen van de drang die ze uitspreekt ik krijg de neiging het stuur ineens om te gooien als ze schreeuwt "NAAR RECHTS".
Het berekenen van de route en de bijbehorende onlogica om als je bijvoorbeeld Amsterdam invoert alle grote steden al te gaan maakt de ergernis alleen maar groter.
Grafisch is het zeker geen hoogstandje en de bijgeleverde hardware als laatste laat ook nog te wensen over, het pakket nog geen dat in huis hebbende brak de lader kabel af (een van de plastic pennetjes), op zich niet zo'n drama was het niet dat dit mankement de connector van mn Zire71 ook zo zwaar beschadigde dat deze niet meer in de cradle of Hotsync kabel paste, en dan ook nog het plaatje er inmiddels op geplakt zat. dus een nieuwe Zire en een nieuwe kabel en een nieuw plaatje en het pakket had nog geen kilometer genavigeert.
Dit werd goed opgelost door PP maar voor mij was de pret alvorens ik echt gereden er al af.
De PP ligt voor de lol in de kast en komt er wat mij betreft ook echt niet meer uit.
__________________
De misdaad is al georganiseerd.
Nu de politie nog.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 16 januari 2004, 21:26
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi allemaal,


Ik heb zelf digimap ook al een tijd intensief gebruikt en ben het uiteindelijk zo zat geworden dat ik mapsonic heb gekocht. Digimap hou ik er wel nog bij voor als ik eens door Europa een reis moet plannen.

Enige vervelende eigenschappen van digimap:
* het nummer van de exit bij een rotonde wordt niet genoemd als
de route berekend is m.b.v. een overzichtskaart.
* zeer rare routes als vertrek en/of aankomstpunt aan de rand van
een zgn. detailkaart liggen.
* rare routes bij de overgangen van detail naar overzichtskaart.
(bijv. eerst van snelweg af en er daarna weer onmiddelijk op).
* langzame herberekening van routes waardoor je snel fout blijft
rijden als je een fout hebt gemaakt.

Verder heb ik in het afgelopen jaar (sinds mei 2003) meegemaakt dat hekosoft niet echt in staat lijkt te zijn om problemen in de software op te lossen. Bij het probleem met de rotondes op overzichtskaarten bijv. gaf digimap 2.25 het verkeerde exit nummer aan. Dit hebben ze 'opgelost' door vanaf die tijd het exit nummer niet meer te noemen als de rotonde toevallig bij de berekening op een overzichtskaart lag.

Verder zijn er niet echt verbeteringen te merken in 1 jaar tijd. De berekende routes zijn nog steeds vaak slecht. Hierdoor heb ik er weinig vertrouwen in dat het nog goedkomt met digimap.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #14  
Oud 18 januari 2004, 11:33
oldy's schermafbeelding
oldy oldy is offline
Senior lid
Voornaam: Danny
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 30 december 2001
Berichten: 98
Stuur een bericht via ICQ naar oldy
Erik,

Met de laatste update nog wel een beta versie zijn een aantal zaken verbeterd.

Citaat:
* het nummer van de exit bij een rotonde wordt niet genoemd als de route berekend is m.b.v. een overzichtskaart.
Is volgens mij aangepast op langere routes met meerdere kaarten geeft hij de afslagen aan.

Citaat:
* rare routes bij de overgangen van detail naar overzichtskaart.
(bijv. eerst van snelweg af en er daarna weer onmiddelijk op).
Heb ik in de beta versie niet meer gehad.


Citaat:
* langzame herberekening van routes waardoor je snel fout blijft
rijden als je een fout hebt gemaakt.
Is in de huidige versie aanzienlijk sneller geworden, enkele seconden. Ook het zoeken op alle kaarten werkt goed en zeer snel.

Erik ik bent het met je eens dat het laatste tijd lang heeft geduurd voordat er update kwamen op bekende problemen. Waarschijnlijk hebben ze veel tijd besteed om perfect passenger in de markt te zetten.
Maar met de laatste verbeteringen is de lijn weer stijgend en binnenkort komt de definitieve update.

In de nieuwe PCM staat trouwens een vergelijk tussen de verschillende pakketten. Winnaar Tom Tom, en voor de palm is perfect passenger het enige goede navigatiepakket.
Volgens de redactie van de PCM.


Groet,
Danny
Met citaat reageren
  #15  
Oud 18 januari 2004, 14:24
scottish_harry scottish_harry is offline
Lid
Voornaam: Harry
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 14 januari 2001
Locatie: Almen
Berichten: 23
Stuur een bericht via ICQ naar scottish_harry Stuur een bericht via MSN naar scottish_harry
Huidige positie

Ik heb wat problemen met de huidige positie. Wat is het geval.
Ik plan een route van A naar B. Kom aan op plaats van bestemming B. Zet de GPS-ontvanger en de Palm uit. Aangezien ik de route van A naar B nu ken heb ik op de terugweg naar A Perfect Passenger niet nodig. De volgende dag wil ik een route plannen van A naar C maar op dat moment rekent Perfect Passenger de route van B naar C uit. Met andere woorden: de huidige positie van nu is de bestemming van gisteren. Hoe los ik dat op?
Met citaat reageren
  #16  
Oud 18 januari 2004, 14:58
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Lijkt me een kwestie van even wachten totdat je gps-muis de satellieten weer gevonden heeft. Dan kan de actuele positie bepaald worden en sta je ook op de kaart op de daadwerkelijke positie.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 18 januari 2004, 15:17
scottish_harry scottish_harry is offline
Lid
Voornaam: Harry
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 14 januari 2001
Locatie: Almen
Berichten: 23
Stuur een bericht via ICQ naar scottish_harry Stuur een bericht via MSN naar scottish_harry
Als ik de Perfect Passenger start wordt contact gemaakt met de ontvanger en zodra er contact is verschijnt er een scherm waar de vorige route nog op staat.
Wachten heeft geen zin want dat scherm verdwijnt niet en als ik naar zoeken ga zie ik in het kader HUIDIGE POSeen adres intik, op start tik
Met citaat reageren
  #18  
Oud 18 januari 2004, 15:20
scottish_harry scottish_harry is offline
Lid
Voornaam: Harry
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 14 januari 2001
Locatie: Almen
Berichten: 23
Stuur een bericht via ICQ naar scottish_harry Stuur een bericht via MSN naar scottish_harry
Er is iets fout gegaan, hier het bericht zoals ik het in mijn hoofd had.

Als ik de Perfect Passenger start wordt contact gemaakt met de ontvanger en zodra er contact is verschijnt er een scherm waar de vorige route nog op staat.
Wachten heeft geen zin want dat scherm verdwijnt niet en als ik naar zoeken ga zie ik in het kader HUIDIGE POS staan met daarachter een rood vlaggetje. De regel daaronder is leeg op een uitroepteken na.
Als ik een adres in tik, 2x op start tik wordt de route berekend vanaf het eindpunt van de vorige geoze route.
Ra, ra, wat doe ik fout?
Met citaat reageren
  #19  
Oud 18 januari 2004, 19:06
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi Oldy,


Ik heb de laatste beta niet meer uitgebreid kunnen proberen door stabiliteitsproblemen van deze versie op de T3. Er zijn veel gebruikers die er problemen mee hebben. Hekosoft heeft nu via de forums gevraagd om enkele problematische T3's zodat ze het probleem kunnen onderzoeken.

Voor wat betreft de problematische routes en herberekeningenn in 2.28beta2 ben ik het niet met je eens. Ik heb recentelijk een ervaring in Antwerpen gehad waarbij herberekening erg lang duurde en ik ook nog een echt foute route kreeg op de terugweg, gevolgd door een crash toen ik besloot die route niet te volgen.

De lange herberekingstijd kwam doordat ik van Antwerpen naar Breda ging en hij ook nog een keer de overzichtskaart ging gebruiken waardoor de herberekening erg lang duurde. Het klopt dat herberekening snel geworden is zolang je op een detail kaart zit.

Als de redactie van PCM denkt dat Digimap/perfect passenger het beste pakket is voor de palm mogen ze dat best zelf weten. Ik ben inmiddels als ervaren digimap gebruiker definitief overgestapt op mapsonic en ga het pakket steeds beter vinden. Ik hou digimap er alleen maar bij voor het geval ik een reis door Europa moet plannen. Verder ben ik erg benieuwd naar Tom Tom.

Eigenlijk zou er op de palmclub een vergelijkende review moeten komen in April of Mei van dit jaar waarin de volgende pakketten vergeleken worden:
  • Digimap
  • Mapsonic
  • Mapopolis
  • Tom Tom Navigator
Elk pakket zou beoordeeld moeten worden door iemand met ervaring in een of meerdere pakketten. Bovendien zou elk pakket meerdere weken gebruikt moeten worden door iemand waarbij alle eigenaardigheden genoteerd worden.

Het zijn juist die eigenaardigheden die je vaak niet in reviews terugvindt, maar die wel van grote invloed zijn op de gebruikerservaring en die van belang zijn voor het kiezen van een pakket.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #20  
Oud 18 januari 2004, 20:18
oldy's schermafbeelding
oldy oldy is offline
Senior lid
Voornaam: Danny
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 30 december 2001
Berichten: 98
Stuur een bericht via ICQ naar oldy
Erik,

Ik ben het met je eens dat er een vergelijk moet komen tussen de verschilende pakketten.

De problemen die jij aangeeft heb ik eigenlijk niet gehad of nog niet.
Ik ben het met je eens dat er eigennaardigheden in Digimap zitten. Mijn huis adres is een opgeslagen punt. Bij een route terug berekenen lijkt het wel of hij een willekeurig punt pakt, inmiddels is dit probleem niet meer voorgekomen met de nieuwe beta.

Ik moet zeggen dat het vergelijk in PCM echt minimaal is. Eigenlijk geen vergelijk en zoals jij al aangeeft zijn er meerdere pakketten voor de palm.

En naar aanleiding van jouw eerste zin mischien nog maar even wachten met de T3 voor mij in combinatie met digimap.

Citaat:
Het zijn juist die eigenaardigheden die je vaak niet in reviews terugvindt, maar die wel van grote invloed zijn op de gebruikerservaring en die van belang zijn voor het kiezen van een pakket.
Helemaal mee eens, en laten we deze forums niet vergeten welke een aanvulling moeten zijn voor een goede keuze.

Groet,

Danny
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023