Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Discussie gesloten
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 17 augustus 2003, 01:23
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Digimap verslaat Tom Tom!!

Hoi allemaal,


Vandaag iets interessants meegemaakt. Vanaf een lanparty (nee met PCs niet met Palms) zijn we vanuit Sprang-Capelle met twee auto's naar Waalwijk gereden om wat te gaan happen.

Een auto reed met Tom Tom Navigator en mijn auto reed met Digimap (v. 2.27). Wat bleek nu? Wij waren met Digimap ongeveer een kwartier eerder op onze bestemming dan de andere auto met Tom Tom.

De route met digimap was relatief onproblematisch. Vanwege waarschijnlijk niet geheel up to date kaart informatie ging het begin van de route niet helemaal goed waardoor ik de oprit naar de snelweg miste en Digimap snel een andere route plande parallel aan de snelbaan. Dit was overigens best een goeie route.

De mensen in de 'Tom Tom' auto waren iets minder gelukkig. Zij kwamen uit op een industrieterrein aan de andere kant van de snelweg, en hadden vervolgens een interessante route dwars door Waalwijk heen om op de plaats van bestemming aan te komen. De bestemming was overigens korrekt ingegeven.

Kortom, laten we niet al te snel naar Tom Tom kijken omdat dit nu zoveel leuke features heeft. Digimap is lang zo slecht nog niet!

Groeten
Erik
  #2  
Oud 17 augustus 2003, 14:24
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Talking Grappig

Maar iedereen zal het erover eens zijn dat TomTom Navigator grafisch beter is en makkelijker te bedienen valt. Verder valt hier op het forum te lezen dat Digimap ook niet altijd met even logische routes op de proppen komt.
  #3  
Oud 17 augustus 2003, 14:58
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Als je grafische hoogstandjes wilt, wat zoek je dan bij het Palm OS?
En die bediening, 't is net als in een nieuwe supermarkt: als je even de weg weet, vind je alles.
__________________
[][][][][][][]
  #4  
Oud 17 augustus 2003, 15:10
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Even voor de duidelijkheid: ik heb alleen maar een reactie geplaatst op de eerste post. Zelf ben ik een absolute fan van Palm OS. Mijn mening is echter dat je voor gps beter een PocketPC kunt hebben dan een Palm OS pda.
  #5  
Oud 17 augustus 2003, 17:17
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 17-08-2003, om 16:10 heeft koekiemonster dit gezegd in bericht #4
Mijn mening is echter dat je voor gps beter een PocketPC kunt hebben dan een Palm OS pda.
Dat lijkt de standaard mening te worden hier. Dit tegenvoorbeeld laat echter een (voor Palm positief) tegengeluid horen.
Het is natuurlijk ook maar welke gps-toepassing dat je bedoeld. Het gaat hier om de weg tussen twee punten met de auto zo snel mogelijk afleggen. Maar er bestaat ook:

-route tussen twee punten met de fiets.
-tracking met de fiets.
-tracking met een zweefvliegtuig.
-etc.

Ik weet niet zeker of het 'standaardantwoord' voor alle situaties op gaat. Maar het is natuurlijk aardig dat in dit specifieke geval de Palm wint .
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
  #6  
Oud 17 augustus 2003, 20:25
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Ja, ik snap het echt niet. Wie zegt dat GPS-activiteiten beter gaan op een PPC? en waarom dan wel?

Het is net als met reclame, als er maar lang genoeg aan je kop wordt gezeurd (om wat voor reden dan ook) dat één produkt beter zou zijn dan de andere, ga je er bijna nog in geloven ook. Nou, ik moet het nog zien.

Ik weet nog dat ik een onderzoekje deed aan twee GPS-systemen. Eén waar veel marketing-effort in zat en aangeboden werd met navigatie-bundles en één die met een bescheiden profiel door het leven moest. Mooi dat de low-profile GPS er gewoon beter uitkwam.

Dus kom maar op, ik ben er klaar voor.

Groet,
__________________
[][][][][][][]
  #7  
Oud 17 augustus 2003, 21:11
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 17-08-2003, om 21:25 heeft jeeptricks dit gezegd in bericht #6
Wie zegt dat GPS-activiteiten beter gaan op een PPC?
patrickl

(nee, niet serieus reageren ajb jeeptricks )
__________________
FoleoCentral.com
  #8  
Oud 17 augustus 2003, 21:18
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Niet bepaald een representatieve test. Maar goed dan komt Digi-Map er als slechtste uit en dat is natuurlijk niet grappig. De realiteit is dat je met Digi-Map normaal gesproken de slechtere route zult krijgen. Er zal gerust een keer een uitzondering zijn. Alhoewel dit verhaal me wel heel vreemd voorkomt.

Die Digi-Map route komt me wel heel bekend voor. Parallel rijden aan snelwegen is inderdaad iets waar de Digi-Map routeplanning veel van houdt. Misschien dat ze dat als "file ontwijkings" algoritme kunnen opnemen in de specs
  #9  
Oud 17 augustus 2003, 22:03
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
@Gazpacho: Hoe wist je het!


@Patrickl: zo langzamerhand wordt ik er dus wat flauw van. Ik zie je knappe toeren uithalen met een wat sullig progje als Pathaway en die rollator krik je dan weer op met een eigen website. Vervolgens prijs je het de hemel in.

Digimap is al meer dan een jaar een goed navigatieprodukt. Zo goed dat het mij en anderen gewoon overal brengt. En nee, dan niet langs alle parallelwegen van Nederland. Zelf heb ik ook ondervonden dat het onder de knie krijgen van het programma me een paar dagen frustreerde. Daarna is gewoon duidelijk hoe simpel het werkt. Doeltreffend.

Zoals eerder aangegeven heb ik 'm mogen vergelijken met zo'n inbouwversie uit de toprange van Volvo. Nou, vlag en wimpel. Daar waar de inbouwversie een extreme en niet bij te stellen voorkeur had voor snelwegen, kan je van Digimap hooguit zeggen dat de instellingen voor de wegen-voorkeuren wellicht in v2.27 wat te uitgebreid zijn gemaakt.
Kortom, ik begrijp niet waar je je weerzin jegens Digimap hebt opgedaan, maar wil je er wellicht eens over praten?
__________________
[][][][][][][]
  #10  
Oud 17 augustus 2003, 23:09
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Jeeptricks,

OK, nog een keer dan:

Ik had Digi-Map, heb me er een paar maanden aan geërgerd, heb het toen weer verkocht en die koper heeft het inmiddels ook alweer verkocht. Zo'n geweldig programma is het nou.

Ik weet niet wat er mis met jou is, maar er is in ieder geval een hoop mis aan Digi-Map. Bizar dat je dat niet eens meer ziet. Heb je aandelen in hekosoft ofzo? Het maffe is dat je steeds doet alsof het bij mij een persoonlijke vendetta is terwijl ik van jou juist het gevoel heb dat je blijkbaar zo blind bent geworden door "iets" dat je nu een krukkig product als Digi-Map voordoet als het summum op navigatiegebied. Als je je gewoon houdt bij de feiten dan is dat het gewoon niet.

Als ze Digi-Map ooit zover weten te krijgen dat het echt werkt zal ik het over een paar jaar zeker weer overwegen. Ik weet alleen wel dat ik jouw oordeel in deze niet meer hoef te vertrouwen. En met mij de andere mensen die gevlucht zijn naar PocketPC om een behoorlijke GPS oplossing te krijgen nadat jij ze eerst naar Digi-Map gelokt hebt. Wij gaan meer uit van feiten en niet van een soort gevoel dat het ooit wel goed komt met Digi-Map.

Ik gok er ook eerder op dat er eindelijk eens wat professionele partijen gaan komen in de PalmOS GPS markt. We moeten misschien nog even wachten tot Palm OS5 modellen wat meer marktaandeel hebben, maar dan zal dat toch zeker gaan gebeuren.

Ik moet overigens wel toegeven dat als ze in Digi-Map inbouwen dat je gewoon hele landen in een kaart kunt hebben, dat Digi-Map dan best aardig zou kunnen werken. Zo lang ze nog een restrictie op de kaartgrootte hebben kan het nooit een serieus product worden.

Maar eigenlijk rammelt het hele programma gewoon aan alle kanten. Er zit eerlijk gezegd geen functie in die ze niet beter zouden kunnen implementeren. Ze zouden de boel gewoon eens weg moeten gooien en opnieuw beginnen. Het werkt nu allemaal wel, maar zo slecht dat je eigenlijk steeds het gevoel hebt van niet.

PathAway is overigens voor heel veel toepassingen een beter programma dan Digi-Map:
- Heb je wel eens geprobeerd met Digi-Map te rijden buiten europa?
- Heb je wel eens geprobeerd om een track direct weer terug te zien op je kaartje?
- Heb je wel eens geprobeerd om zelf een verzameling POI's aan te leggen en mee te nemen?
- Heb je met Digi-Map wel eens geprobeerd om een betrouwbare ETA te krijgen?
- Heb je Digi-Map wel eens zien draaien in Hi-Res+?
- Heb je Digi-Map wel eens zien draaien op een Palm V?
- Heb je wel eens voor $50 een route gepland door heel europa?
- Heb je in Digi-Map wel eens geprobeerd om de dashboard getalletjes (snelheid, tijd, ETA etc) te lezen?
- Heb je in Digi-Map wel eens geprobeerd om een gebruikersinterface te vinden?

Voor mij is PathAway zelfs nog een nuttige aanvulling op TomTom Navigator 2. Voor Digi-Map werkt het inderdaad zelfs nog redelijk als goedkope vervanger.
  #11  
Oud 17 augustus 2003, 23:41
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
@Patrickl:
Volgens mij ben jij bedot door je postbode. Heeft ie je één of ander duister progje geleverd en heb je nooit Digimap in je bezit gehad. Ik herken je kritiek op Digimap dus echt niet.

In één ding kan ik je ondersteunen: Ik hoop met je dat Digimap concurrentie krijgt. En ik begreep kortelings dat dat uit onverdachte hoek ook snel kan gebeuren.
__________________
[][][][][][][]
  #12  
Oud 17 augustus 2003, 23:53
svliegen svliegen is offline
Palm Evangelist
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 mei 2003
Locatie: Den Haag
Berichten: 46
Goed, hierbij nog een steunbetuiging mbt Digimap. Ik heb er in de vakantie ruim 6000km mee gereden, en vrijwel zonder problemen. NL/B/F/Spanje. Snelwegen t/m de kleinste binnenwegen.

Verkeerde routes heb ik eigenlijk niet gehad, wel een keertje een route die ik zelf niet zou kiezen, maar dat heeft ermee te maken dat mijn snelheden op bepaalde wegen niet altijd gelijk zijn aan het DM snelheidsprofiel...

Je hoort mij niet zeggen dat DM perfect is, daarvoor zitten er nog wat teveel ruwe kantjes aan (met name de user interface). Maar uit de klaagzang op dit forum zou je bijna concluderen dat het een slecht product is. NOT!!!

Ik ken TomTom niet echt goed maar zou uberhaupt niet willen overstappen naar PPC want daarvoor vind ik mijn Tungsten T2 veel te mooi.

PS: nee ik heb geen Hekosoft aandelen
  #13  
Oud 17 augustus 2003, 23:59
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Ik ken TomTom niet echt goed
Dat is dan waarschijnlijk het punt. Als je eenmaal gezien hebt dat het allemaal zoveel beter kan dan wordt het lastig om nog genoegen te nemen met minder.
  #14  
Oud 18 augustus 2003, 00:17
svliegen svliegen is offline
Palm Evangelist
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 mei 2003
Locatie: Den Haag
Berichten: 46
Citaat:
Op 18-08-2003, om 00:59 heeft patrickl dit gezegd in bericht #13
Dat is dan waarschijnlijk het punt. Als je eenmaal gezien hebt dat het allemaal zoveel beter kan dan wordt het lastig om nog genoegen te nemen met minder.
Ik zei niet dat ik het niet kende, maar ik ken DM beter (meer km's). Dat zoveel beter is mij niet opgevallen. User interface ja, maar uiteindelijk wil ik graag van A naar B, en dat gaat met DM prima.

Maar goed, die TomTom jongens maken het wel simpel voor DM e.a. door geen fatsoenlijke PalmOS5 versies van hun software te maken. Nu moet je kiezen tussen Palm en PPC, en die keuze is voor mij heel eenvoudig. Palm rulez!
  #15  
Oud 18 augustus 2003, 11:17
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
De berekende routes in V2.27 zijn zeer goed.
Ook de ETA wordt nu op een andere manier berekend en is excellent.
  #16  
Oud 18 augustus 2003, 16:54
West-end's schermafbeelding
West-end West-end is offline
Een goed lid
Model: Palm Vx
 
Geregistreerd: 24 maart 2001
Berichten: 212
Een kwartier moeten omrijden van Sprang-Capelle naar Waalwijk is erg vervelend. Da's namelijk ruim een verdubbeling van je reistijd... Dat je op zo'n klein stukje GPS-nodig hebt (goed als je de weg niet weet...). Het is A59 op en zo snel mogelijk weer af. Uit je verhaal blijkt dat je naar de Mac bent gereden. Misschien heeft het er iets mee te maken dat de kruising daar (afslag Waalwijk Centrum / Tilburg) onlangs is gereconstrueerd. De andere hongerige reizigers zijn op een industrieterrein terecht gekomen, ook daar is onlangs een nieuw deel aangelegd met nieuwe wegen. Misschien dat dit alles nog niet is verwerkt in de kaarten.

Dat is volgens mij nog het grootste probleem bij GPS: het up to date houden van de kaarten. Nieuwbouwwijken met een GPS-systeem zijn vaak een vreselijk karwei (of eigenlijk een luxeprobleem).

Groet,
Dennis
__________________
Sommige mensen kunnen waarlijk zeer veel drinken, doch nuchter blijven ze daar niet bij.
  #17  
Oud 18 augustus 2003, 21:14
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
de gebruikerstest voor het ultieme antwoord

Zijn er geen mensen te vinden die TomTom N2 en DM in een korte gebruikerstest naast elkaar willen zetten?
Zijn we eindelijk eens af van dat hele welles nietes gedoe.
__________________
Woerdman
  #18  
Oud 18 augustus 2003, 22:16
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Welk welles nietes gedoe?

Ik heb inderdaad die vergelijking gemaakt. Vandaar dat ik nu TTN2 heb. Met mij overigens ook de andere ex Digi-Map gebruikers die ik inmiddels op het PPC forum ben tegengekomen.
  #19  
Oud 19 augustus 2003, 11:06
Dutch Delight
Guest
 
Berichten: n/a
Hier idem dito. Ben altijd wel wat positiever over Digi-Map geweest dan patrickl, maar nu ik beide enige tijd naast elkaar heb gebruikt, heb ik besloten om Digi-Map van de hand te doen - ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat iemand in dat geval voor Digi-Map zou kiezen. Als je echter aan het palmplatform gebonden bent, vind ik Digi-Map nog steeds de beste keuze.
  #20  
Oud 19 augustus 2003, 15:48
Patrick's schermafbeelding
Patrick Patrick is offline
Forumbikkel
Voornaam: Patrick
Model: Palm Tungsten|T5
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Gendt
Berichten: 296
Ik kan het toch niet laten om hier even een berichtje te plaatsen welke vooral bedoeld is voor Patrickl.

In één van de reply's wordt verteld dat de koper van jouw versie deze inmiddels ook alweer verkocht heeft. Nou dat klopt, want ik ben de huidige eigenaar. En ik moet zeggen, tot volle tevredenheid. Misschien stel ik gewoon niet zoveel eisen en ligt 'mijn lat' wat lager, want ik ben niet van plan mijn versie wederom door te verkopen, hij heeft uiteindelijk een goed 'baasje' gevonden. Ik vindt de eindeloze discussie omtrent de kwaliteit van DigiMap een beetje doorslaan. Wanneer er threads gestart worden waarin het al dan niet beter zijn van een PPC tov Palm als onderwerp naar voren komt hoor je ook steevast dat dit niet zwart-wit is, maar in jouw threads staat (consequent) dezelfde negatieve teneur.

Ik hoop op een meer constructieve bijdrage over dergelijke onderwerpen.

Groet,
Patrick
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:31.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023