Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 08 februari 2006, 17:37
raptor's schermafbeelding
raptor raptor is offline
Forumbikkel
Voornaam: Colin
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 19 januari 2006
Locatie: Oosterhout NB
Berichten: 133
TomTom i.c.m. Palm TX

Ben van navigatiesoftware voor m'n TX aan te gaan schaffen. Nou zal dat waarschijnlijk TomTom Navigator 5 gaan worden, aangezien ik daar goeie verhalen over hoor en een TomTom Go ook wel prettig vind werken.

Nu mijn vraag: hoe houdt de TX zich bij het navigeren? Hoe lang houdt de batterij het vol? Is Navigator 5 geschikt voor wandelaars? Zo ja, stuurt ie je niet te voet de snelweg op of andere ongein?

Het meeste heb ik zelf wel weten te vinden, maar dit dus niet. Wel dat de TX het 'wel even volhoudt', maar wat is 'wel even'? Moet ik denken aan 2 uur, of eerder 6?
__________________
Met citaat reageren
  #2  
Oud 12 februari 2006, 17:23
Pakhuis
Guest
 
Berichten: n/a
- Het antwoord op je eerste vraag weet ik niet; wel dat de LifeDrive het zo'n 6 uur volhoudt met TomTom Benelux vanaf een flashcard, samen met een bluetooth GPS-receiver ! (deze receiver werkt zo'n 2 weken zonder opladen: bij dagelijks gebruik van 1,5-2 uur). Met aanvullende kaarten vanaf de harde schijf werkt de LD aanzienlijk korter: 2-3 uur (ik ben nu aan het experimenteren met omlaag klokken van de processor naar 312 = TX-snelheid) en moet ik de sigaretten-stekker gebruiken.
- Het antwoord op je volgende vraag weet ik wel uit ervaring:
De GPS-receiver heeft geen ingebouwd kompas. Hij bepaalt je richting zuiver op basis van je verplaatsing. Bij slecht weer (50-60 % GPS-ontvangst) heeft hij het erg moeilijk in het Amsterdamse stadsverkeer en maakt voortdurend nieuwe routeberekeningen. Op de fiets, bij maximale ontvangst, is de Navigator door het gebrek aan snelheid vaak in de war. Bij wandelen heeft de navigator niet gefunctioneerd: hij weet totaal niet waar je naartoe aan het gaan bent en raadt continu jouw wandelrichting.
- Het laatste punt is essentieel: TomTom is een hulpmiddel, maar ga er nooit blind op rijden. In het begin had ik die neiging, bij slecht weer en in het donker. Heel soms is een afrit ietsje scherper dan jouw TomTom aangeeft, maar 1 keer was voor mij bijna genoeg. Kijk ook niet gek op als jouw TomTom je af en toe een weiland of een sloot wil insturen. Het blijft een top-product, via de web-site van TomTom kun je tegenwoordig kaart-feedback geven !
Met citaat reageren
  #3  
Oud 12 februari 2006, 18:22
raptor's schermafbeelding
raptor raptor is offline
Forumbikkel
Voornaam: Colin
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 19 januari 2006
Locatie: Oosterhout NB
Berichten: 133
Tja. Ik heb de T|T3 van een vriend een dagje mogen lenen, dus dat het wandelend navigeren niet gaat was ik al achter. Jammer, maar daar is het ook eigenlijk niet voor gemaakt.

Heb eergisteren (meteen de dag erna ) de knoop doorgehakt: TomTom 5 + BT receiver + Benelux kaarten aangeschaft.

Hij heeft tot nu toe 2 dagen meegedraaid in de taxi (sommige ritten wel, sommige niet) en ik tot nu toe ben ik er erg tevreden mee. Na een uur of 4 continu gebruik was de batterijcapaciteit net onder de 50% gezakt, dus een hele werkdag gaat ie makkelijk mee, aangezien ik hem lang niet voor elke rit nodig heb.

Nu alleen nog ergens een 5V adapter of adapter met auto-aansteker aansluiting zien te vinden, zodat ik de reciever gewoon 's nachts kan bijladen.
__________________
Met citaat reageren
  #4  
Oud 12 februari 2006, 18:42
Pakhuis
Guest
 
Berichten: n/a
Wat betreft de GPS-receiver: ik heb een MkII van TomTom. Als je die ook hebt raad ik je aan die gewoon in je taxi op te laden: na 3 uur helemaal opgeladen voor dagen. Heb je die auto-aansteker adapter er niet bijgekregen ?
GPS-receivers zijn trouwens heel goed in te bouwen in auto's. Voor intensief gebruik heeft TomTom ook een inbouw/opbouw kit; misschien is dat wat ?
Voor mij scheelt TomTom een uur zoeken en stress op een werkdag, niet op de taxi maar wel als hulpverlener. Vanwege de huisnummer-niveau nauwkeurigheid (in A'dam tellen ze lang door). Vaak weet ik wel plaats A en plaats B, maar navigator weet de handigste route daartussen. Ook handig met al die talloze eeuwige wegopbrekingen en lossende vrachtwagens !
Met citaat reageren
  #5  
Oud 12 februari 2006, 19:48
raptor's schermafbeelding
raptor raptor is offline
Forumbikkel
Voornaam: Colin
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 19 januari 2006
Locatie: Oosterhout NB
Berichten: 133
Ik heb inderdaad ook de MkII. Lekker plat, past precies naast m'n T|X in m'n binnenzak.

Inbouw is niet echt een optie voor mij. Ik rij vaak in verschillende auto's. En zelf heb ik er geen. Dus ik doe het gewoon met een universele houder voor m'n Palm en de reciever ligt gewoon op het dashboard onder het raam. Met weer als vandaag continu 7-8 satellieten.
__________________
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:38.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023