Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Discussies en algemene threads

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 02 juli 2005, 16:28
Mmmm Mmmm is offline
Senior lid
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 02 april 2004
Berichten: 69
Knijpkat als lader (hulp gevraagd)

Bij de Kijkshop verkopen ze een accu-knijpkat (€7,99); leuk apparaat - paar seconden knijpen en hij geeft minutenlang licht dankzij de accu.
Apparaat heeft ook nog een uitgang, waarop 4,8 volt.
En toen kreeg ik een briljant idee : zou dit niet te gebruiken zijn om je palm op te laden? Handig als je tijdens het fietsen of geocachen verder wil, terwijl je palm het opgeeft: even knijpen tot de palm weer vol is (en je hebt nog een gratis zaklamp erbij ook)

E.e.a. snel uitgeprobeerd, en ja: het laadlampje van mijn palm (m515) gaat branden, maar nee: de accu wordt niet voller, maar juist leger.

Is er iemand met wat electronicakennis die een tip heeft?
Wellicht kan de knijpkat-accu gewoon niet genoeg stroom leveren (hoe stel je dat vast?), maar het zou ook best kunnen dat een kleine electronica-ingreep de oplossing geeft (een diode of zo er tussen..).

Dus wie kan helpen?

gr Maarten
Met citaat reageren
  #2  
Oud 02 juli 2005, 16:44
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Een knijpkat is een soort dynamo. En een dynamo geeft wisselspanning af. Er is dus geen vaste + of -. Van wisselspanning kun je wel gelijkspanning maken. Maar omdat harder knijpen ervoor zorgt dat er een grotere spanning wordt opgewekt, is het lastig om de spanning die je op de batterij wilt zetten om hem op te laden constant te houden. En de li-ion accu's die in Palms gebruikt worden, zijn volgens mij al erg gevoelig.

Daarnaast is de door een knijpkat opgewekte stroom erg laag. en net genoeg om een lampje even te laten branden. Om je Palm op te laden zou je zolang moeten knijpen, dat je liever een stopcontact opzoekt.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #3  
Oud 02 juli 2005, 19:03
Mmmm Mmmm is offline
Senior lid
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 02 april 2004
Berichten: 69
Deze knijpkat laadt een eigen accu; op de uitgang van de knijpkat staat ook een keurige 4,8 volt gelijkspanning. Dus daar zal het niet aan liggen. Wellicht wel dat de knijpkat-accu te weinig stroom kan leveren.... is er een manier om dat vast te stellen, dan wel om het toch te gebruiken om een palm op te laden?
Met citaat reageren
  #4  
Oud 03 juli 2005, 01:30
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mmmm op 02-07-05, 19:03 in bericht #3
Deze knijpkat laadt een eigen accu; op de uitgang van de knijpkat staat ook een keurige 4,8 volt gelijkspanning. Dus daar zal het niet aan liggen. Wellicht wel dat de knijpkat-accu te weinig stroom kan leveren.... is er een manier om dat vast te stellen, dan wel om het toch te gebruiken om een palm op te laden?
De spanning is te laag. De Palm verwacht een keurige 5 Volt en een laadstroom van enkele honderden milliamperes tot maximum een ampere. Er bestaan wel DC/DC konvertors die de spanning kunnen opkrikken tot de benodigde 5 Volt, maar dat is meer iets voor de echte elektronika knutselaar. Verder is de vraag hoeveel stroom de knijpkat kan leveren en hoelang. Een en ander hangt ook af van welk type batterij is ingebouwd en hoe de uitgang ermee is gekoppeld. Er kan namelijk een weerstand of zo tussen zitten voor stroom beperking.
Soms is de batterij van een knijpkat een super kondensator. Die geeft er namelijk niet om, om helemaal ontladen te worden, terwijl een batterij hier onherroepelijke schade bij oploopt.
Maar vermits de uitgangsspanning 4,8 Volt is, is het waarschijnlijk dat er een batterij in zit met 4 cellen.
Om een idee te krijgen van de belastbaarheid, kan je de spanning meten op de uitgang met een weerstand van 47 Ohm erover. Koppel de weerstand los en meet de spanning onbelast. De inwendige weerstand is dan het spanningsverschil / de belaste spanning * 47 Ohm. Als het resultaat groter is dan een paar Ohm is de uitgang te zwak om via een konvertor de Palm deftig bij te laden.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #5  
Oud 03 juli 2005, 12:00
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mmmm
En toen kreeg ik een briljant idee : zou dit niet te gebruiken zijn om je palm op te laden? Handig als je tijdens het fietsen of geocachen verder wil, terwijl je palm het opgeeft: even knijpen tot de palm weer vol is (en je hebt nog een gratis zaklamp erbij ook)
Aan de andere kant: een echte fietsdynamo levert volgens mij 6V wissel. Bij omzetten naar DC blijft er meer dan 5V over en de geleverde stroom zou ook niet echt een probleem moeten zijn. Zou dit wat zijn voor fietsende Palmers?
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #6  
Oud 03 juli 2005, 12:59
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Met deze schakeling (bedoeld foor fietsverlichting met LED's) kan je zelfs 12 Volt bekomen. Zoals getekend levert ze 5 Volt aan de 100 Ohm weerstand en LED. In plaats daarvan zou je je Palm kunnen aansluiten.
Aan de ingang van de 7805 staat 12 Volt en je zou daar ipv de 7805 een sigarenaanstekerstopkontakt kunnen aansluiten, waarna je gewoon je auto oplaadkit kan gebruiken.
Enige waarschuwingen zijn wel op zijn plaats:
Indien je geen gedegen kennis van elektonika hebt of niet weet wat er allemaal kan misgaan: NIET DOEN !!!.
Je fietsdynamo is een zeer onbetrouwbare spanningsbron, zowel voor de hoogte van de (over)spanning als voor de beschikbaarheid ervan. Dit brengt heel wat stress mee voor de spanningsregelaar, die indien die daar onvoldoende tegen voorzien is, kan doorslaan, waarna hetzelfde met je Palm gebeurt.
Je fietsframe is meestal de tweede geleider van de wisselstroom en staat dus kontinue onder stroom. Ieder kontakt met de Palm (vb metalen behuizing) of aangesloten randapparatuur (vb GPS) heeft kortsluiting en doorbranden van je Palm tot gevolg.
Hoe lovenswaardig het ook is, om met eigen spierkracht te voorzien in de energiebehoeften van je Palm, zou ik toch eerder gaan voor een standaard oplossing met batterij of zonnepaneel. De handmatige oplossingen (knijpkat, fietsdynamo) zou ik alleen gebruiken om een geschikte batterij op te laden en deze daarna losgekoppeld te gebruiken om de Palm op te laden.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #7  
Oud 03 juli 2005, 14:52
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Als we het toch over spanning hebben, hier een handig gratis programmaatje. Daarnaast kwam ik 'oldy but goldy' thread tegen. Zou het dan toch kunnen?

//update: en anders gebruik je deze toch?
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 21 januari 2008, 21:29
cadelgatto's schermafbeelding
cadelgatto cadelgatto is offline
ouwe sok
Voornaam: willem
Model: HP Pre2
 
Geregistreerd: 14 augustus 2005
Locatie: imperia (it)
Berichten: 50
ik wil meer

Ik vind dit een fantastische thread ,ook al is ie oud misschien kan ie worden opgepakt in ruimere zin , zoals , wat kan je allemaal aan je oude palm bouwen
,waar zijn de in en uitgangen nog meer goed voor?
Ik kwam dit draadje tegen omdat ik toch nog steeds aan°t zoeken ben naar een mogelijkheid om met de palm te meten en ik geen 160 dollar wil uitgeven voor een Ibutton strarterset en interface .
Wie is er nog creatief na een glaasje grappa?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 22 januari 2008, 08:11
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cadelgatto Bekijk bericht
Ik vind dit een fantastische thread ,ook al is ie oud misschien kan ie worden opgepakt in ruimere zin , zoals , wat kan je allemaal aan je oude palm bouwen
,waar zijn de in en uitgangen nog meer goed voor?
Ik kwam dit draadje tegen omdat ik toch nog steeds aan°t zoeken ben naar een mogelijkheid om met de palm te meten en ik geen 160 dollar wil uitgeven voor een Ibutton strarterset en interface .
Wie is er nog creatief na een glaasje grappa?
Tja, ik heb al eens geprobeerd een PalmIII aan een WS2300 weerstation te hangen, maar dat wou maar niet lukken. Iemand suggesties?
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #10  
Oud 23 januari 2008, 09:49
gjtokkel
Guest
 
Berichten: n/a
ikheb een opklapbaar zonnepaneeltje gekocht die max 10W kan leveren. Een zonnecel is een stroombron dus kan je deze goed aansluiten op een NiMh batterijpack. Ik heb 4 AA batterijen in een houder, alleen een diode er tussen om ontladen tegen te gaan is genoeg.
Een 7805 werkt prima maar heeft ook verlies, zo min mogelijk elektronice er tussen dus.

Dit pack kan ik na opladen (1 dag) via een usb connector aan de palm aansluiten en voila... Laden als een tierelier...
Erg tevreden over. 2 batterijpacks en je zit nooit meer zonder prik op de camping...
Met citaat reageren
  #11  
Oud 23 januari 2008, 21:28
cadelgatto's schermafbeelding
cadelgatto cadelgatto is offline
ouwe sok
Voornaam: willem
Model: HP Pre2
 
Geregistreerd: 14 augustus 2005
Locatie: imperia (it)
Berichten: 50
prachtig tokkel, dat wil ik ook kunnen ,hoe vind je de draadjes waarover je kunt opladen o met de voltmeter natuurlijk , de batterij van de treo is 3.7volt
kan ik dan niet beter drie AA batterijen gebruiken?Dit is dus eigenlijk wat ghia voorstelt, eerst batterijen opladen en dan daarmee de palm opladen.ik ga meteen mijn oude t600 proberen op te laden;
Overigens Frans hoever ben je gekomen met dat weerstation
Met citaat reageren
  #12  
Oud 26 januari 2008, 10:32
gjtokkel
Guest
 
Berichten: n/a
usb is standaard 5v. Dus als je de usb kabel gebruikt dan heb je 5v nodig --> 4 AA oplaadbaar.

Zal je vast wel lukken.

Hoe lang je de cellen moet opladen is een kwstie van gevoel. De stroom die er door gaat is variabel (hangt van de zon af). Ik heb zelf de stroom gemeten met een multimeter en kwam tot de conclusie dat 1 dag in de zon de 4 aa's helemaal oplaad (1500mAh, laadstroom van ongeveer 300mA --> 6 uur --> 1 dag)

handig is om een usb verlengkabel te gebruiken en daar de 9Vbatterij stekkertjes op te solderen. Je kan zo houdertjes kopen waat 4 AA batterijen in gaan en een 9V batterij aansluiting hebben.

Let op er is 1 snack: plus en min omdraaien en het is gebeurd met de palm. Check, check en dubbelcheck dus de polariteit !!!
Met citaat reageren
  #13  
Oud 31 januari 2008, 15:29
Temporary
Guest
 
Berichten: n/a
Profielwerkstuk

Sorrie, het is misschien een beetje off-topic maar ik kon verder geen enkele site voor mijn vraag vinden en deze site lijkt me het meest geschikt ervoor
Ik zit in Havo 5 en ben samen met 2 anderen een profielwerkstuk aan het maken. Ons idee is om een schoen te maken die tijdens het lopen energie kan opwekken. Dat willen we doen door een knijpkat onder de schoen te plaatsen die dus bij elke stap een kleine accu op laadt. Nu heb ik gelezen over de knijpkat van de Kijkshop, maar we hebben al een aantal aangeschaft waarvan we dachten dat er een accu in zat. Maar na nader onderzoek kwamen wij er achter dat er gewoon een aantal alkaline batterijtjes in de knijpkat zaten die dus niet oplaadbaar zijn *pure afzetterij dus*. Nu zijn we van plan om zelf een kleine accu aan te sluiten, maar maakt het dan uit hoe hoog de spanning is die uit de knijpkat komt? Want hij levert maar een kleine 0,2 volt en 2 ampere. En kan je accu's ook te veel opladen net als met oplaadbare batterijen?

In iedergeval, hartstikke bedankt voor de genen die me hier uit kunnen helpen .
Met citaat reageren
  #14  
Oud 31 januari 2008, 16:28
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Moet het niet 2V en 0.2 A zijn?
In dat geval kan je er namelijk zonder problemen een NiMh accu (penlight) mee opladen.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #15  
Oud 31 januari 2008, 17:49
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Temporary Bekijk bericht
Maar na nader onderzoek kwamen wij er achter dat er gewoon een aantal alkaline batterijtjes in de knijpkat zaten die dus niet oplaadbaar zijn *pure afzetterij dus*.
Hoe weet je dat zo zeker? Alkaline batterijen opladen kan zelfs gevaarlijk zijn! Lijkt me eerder dat er iets van een condensator ofzo in zit.

Citaat:
Want hij levert maar een kleine 0,2 volt en 2 ampere.
Hoe weet je dit? Gemeten met een amperemeter? Rode draad op de + en zwarte op de -?

In navolging op Rob: Een bron (dynamo) levert spanning, een apparaat (het lampje van de knijpkat, maar in dit geval een op te laden accu) vraagt stroom.
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #16  
Oud 01 februari 2008, 01:20
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransbr Bekijk bericht
In navolging op Rob: Een bron (dynamo) levert spanning, een apparaat (het lampje van de knijpkat, maar in dit geval een op te laden accu) vraagt stroom.
Er zijn ook stroombronnen hoor. Zeker met dynamo's zakt de spanning gewoon hard in als de belasting te groot wordt, zodat het geen zuivere spanningsbron is.

Energie opwekken door te lopen kan denk ik mooier door in de ene schoen een sterke magneet te stoppen en in de andere een spoel met flink veel windingen. Dat zal een stuk prettiger lopen (totdat je op een metalen rooster gaat staan).
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #17  
Oud 01 februari 2008, 08:16
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram Bekijk bericht
Zeker met dynamo's zakt de spanning gewoon hard in als de belasting te groot wordt, ...
Dat snap ik, maar aangezien het hier een schoolproject betreft had ik ze dat liever zelf laten ontdekken: een multimeter rechtstreeks aansluiten op een dynamo in stand A staat gelijk aan een kortsluiting, waarmee de dynamo dus een stroombron geworden is en er waarden van 0.2 V/ 2 A uit kunnen komen. Deze waarden zeggen echter helemaal niets. Veel belangrijker is het om te weten of de dynamo genoeg spanning kan leveren bij de stroom die gevraagd wordt (door de oplader).

Dus: Een multimeter parallel aansluiten op de dynamo in de stand V, zodat je de spanning meet die de dynamo levert / kan leveren (onbelast).
Ik zie de volgende vraag al aankomen: Hoe kan het dat de spanning nu zo erg fluctueert tussen 0 en 10 V?
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
Met citaat reageren
  #18  
Oud 04 februari 2008, 10:54
gjtokkel
Guest
 
Berichten: n/a
het beste kan je NiMh batterijen nemen. Meet tijdens het opladen de stroom met een multimeter. Meet ook de spanning tijdens opladen. Als die veel te hoog wordt als de batterijen er in zitten dan moet je meer batterijen in serie zetten. Meet dan wel weer wat de stroom is die door het geheel gaat. Beetje pielen dus.
magneet in ene schoen en spoel in andere is een aardig idee maar dat gaat niet lukken omdat de afstand dan te groot is. Knijpkat onder de schoen zal wel werken alleen zal de knijpkat snel kapot gaan.
Je zou ook een magneet in de schoen kunnen doen die tijdens de stap omhoog wordt gedrukt. On de magneet die dan in de schoen beweegt zit dan een spoel die aan de schoen vast zit. Dan heb je wel een sterke magneet en een dikke spoel nodig --> dikke beenspieren.
sja

O ja, en zo min mogelijk elektronica er tussen (ver;ies); alleen diode dus
Met citaat reageren
  #19  
Oud 14 februari 2008, 11:07
Temporary
Guest
 
Berichten: n/a
Heey, hartstikke bedankt voor al jullie medewerking. Het idee over de spoel en de magneet sprak ons erg aan. We gaan proberen daar mee te werken en te verglijken met het knijpkat idee. En het ampere en volt was inderdaat 0,2 A en 2 V . Nogmaals hartstikke bedankt voor alles ik zal wel een paar foto's posten als het af is.

Gr Ralph
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:24.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023