Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Discussies en algemene threads

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 27 juni 2007, 18:16
Mattijzz Mattijzz is offline
Loyale palm gebruiker
Voornaam: Mattijs
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 197
Stuur een bericht via MSN naar Mattijzz
Iphone vs Treo

Ik en heel benieuwd wat Treo gebruikers van de nieuwe Iphone vinden. Een heel aardige introductie in de wereld van de Iphone krijg je door de instructiefilmpjes te bekijken op: Apple - iPhone

En dan komt ie uiteindlelijk uit op vijrdag en zullen de eerste reviews verschijnen op maandag op het internet. Spannende tijden voor Palm?

Wat is jullie mening.....


De eerste review waarin de Iphone er zeer rooskleurig uitkomt.
First Look: Test Driving the iPhone - Newsweek Technology - MSNBC.com

Laatst gewijzigd door Mattijzz; 27 juni 2007 om 20:08.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 27 juni 2007, 20:58
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
De twee tech-guru's, Walt Mossberg en David Pogue, zijn heel enthousiast over de iPhone zelf, en zeggen dat het een revolutionaire stap voorwaarts is in het featurephone/smartphone segment. Natuurlijk is de iPhone niet zonder fouten, maar het is zeker de hype waard die het gecreëerd heeft, en dat zegt wel wat. De grootste kritieken zijn nog over het AT&T netwerk, en het trage EDGE wat ze aanbieden. Maar de gebruiksvriendelijkheid van de iPhone is blijkbaar niet te vergelijken met wat er nu op de markt is, en de geliktheid al helemaal niet.

Zelf ben ik verrast door de batterijlevensduur (8 uur, hallo) en de browser (webbrowser van de Treo lijkt Playmobil).

Al uitgebrachte reviews:

Read - David Pogue "The iPhone matches most of its hype"

Read - Walter S. Mossberg and Katherine Boehret "Despite its network limitations, the iPhone is a whole new experience and a pleasure to use"

Read - Edward C. Baig "Apple's iPhone isn't perfect, but it's worthy of the hype"

Read - Steven Levy "one of the most hyped consumer products ever comes pretty close to justifying the bombast."

Videoreview van David Pogue (aanrader):


Palm moet nu meer dan ooit eens gaan nadenken waarom ze nog met het GarnetOS uit het stenen tijdperk aan de slag zijn.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 27 juni 2007, 22:12
Mattijzz Mattijzz is offline
Loyale palm gebruiker
Voornaam: Mattijs
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 197
Stuur een bericht via MSN naar Mattijzz
Wow het filpje van mister Pogue verbaasd mij zeer. De IPhone loopt net zo lekker als als de demonsrtatie van mr. Jobs. Petje af!
Enorm nadeel vind ik het ebruik van Edge nettwerk. Maar in Ameika is dit minder een issue vooralsnog. Geruchten zijn dat de IPhone in europa wel 3g faciliteiten heeft.

Sja ik heb een treo 650, die verbleekt hierbij. En dan niet een klein beetje
En aangezien de mooiste Palm van het moment de 755 nog steeds heel veel weg heeft van 650, dan lijkt het dat Palm toch echt heeft geslapen de laatste jaren. De wet van de remmende voorsprong zogezegd.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 27 juni 2007, 23:37
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Geen MMS, geen 3g, dat gaat niet goed vallen aan deze kant van de oceaan. Voor mensen die weinig tot niets met data doen, lijkt deze phone mij een mooie combinatie van apparaatjes. Bellen, agenda, foto's, muziek, dan heb je toch wel de meest gebruikte features van de meeste smartfoons denk ik.
Wanneer komt de Iphone hierheen? Wanneer komt de Iphone II uit?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 27 juni 2007, 23:51
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
De geruchten gaan dat Vodafone de iPhone krijgt, en dan zal er zeker 3G in komen, omdat Vodafone slechts in 3 landen een EDGE netwerk heeft in Europa. Men spreekt van eind dit jaar. Voor mij is het uitgesloten dat de iPhone in Europa geen 3G krijgt. Des te pijnlijker dat er na al die jaren nog steeds geen 3G PalmOS Treo is voor Europa.

Ik denk dat ze bij Palm misschien wel *willen* innoveren aan de interface, maar gebonden zijn aan het Garnet / OS 5 uit het stenen tijdperk. Wat de iPhone aan de gebruikersinterface doet, dat kan neverdenooitniet normaalgesproken in OS 5. Ook denk ik dat Palm een interpretatieprobleempje heeft in hun eigen 'Zen van Palm'. Zij interpreteren het als: "Wauw, onze interface is zo w00t dat het in geen 10 jaar een update nodig heeft gehad", terwijl het eigenlijk zo hopeloos verouderd eruit ziet (die scrollbar ).

En dingen die ik eerder al eens genoemd heb, zoals geen ingebouwde cardreader programma in het OS, geen multitasking, trage shit door de 68k emulatie-modus voor compatibiliteit met pre-OS5 dingen, etc. maakt het er allemaal niet beter op.

Ik vrees dat die Palm Gandalf daar geen verandering in brengt, 't is maar te hopen dat Palm die nieuwe LinuxOS *wel* onder de knie krijgt, want het bedrijf moet *echt* eens OS5 gaan begraven en met iets nieuws komen, niet in de laatste plaats omdat OS5 geen UMTS ondersteunt.

Maargoed, ik denk dat de iPhone zowel bij PalmOS, WM en Symbian-gebruikers inslaat als een bom hoor, zo van: "Dit kan ook". Da's gelukkig niet exclusief voorbehouden aan PalmOS-eigenaren, alhoewel je wel moet toegeven dat het hier misschien het hardst aankomt, omdat Palm altijd loopt te roepen over "gebruiksgemak, efficientie, innovatie", terwijl hun vlaggeschip model, de Treo 755p, nogal bleekjes uitslaat naast de iPhone. Het enige wat de iPhone nog echt kan breken is slechte kwaliteit van de componenten, als de touchscreen kaput gaat, of de draaisensor, maar als Apple dat voor mekaar heeft, ziet de iPhone er echt compleet uit. Dat moet je dan wel eerlijk toegeven, helaas voor de concurrentie.

Als Colligan morgen bij de kwartaalcijfers *weer* net als de vorige keer letterlijk gaat roepen dat de "Treo simply has the best web-experience", dan ga ik hem slaan.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 28 juni 2007 om 00:05.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 14 november 2007, 15:30
palmkater
Guest
 
Berichten: n/a
Smile iPhone vs Palm

De iPhone bevat allerlei dingen die Palm eigenlijk al lang had moeten hebben zoals Wifi (de TX kwam wel erg laat he).
Wat ik heel erg jammer vind aan de iPhone is de kalender funktie. heeft iemand al gezien hoe omslachtig het is een afspraak te plaatsen? Je hebt allereerst geen weekoverzicht. Daarnaast moet je in een soort fruitmachine achtige interface je tijd en datum kiezen. Ik weet niet hoe snel jullie zijn met afspraken invoeren, maar het gaat op een palm echt veeeel sneller dan wat ik tot nu toe op youtube heb gezien mbt de iPhone.

gr
PK
Met citaat reageren
  #7  
Oud 14 november 2007, 19:12
huplahoi
Guest
 
Berichten: n/a
toch even vergelijken... misschien ten voordele van de treo 680

Als ik een contact zoek, dan tik ik gewoon een letter in. Ok dat scrollen ziet er mooi uit, maar heb je dat nodig? En bovendien... is het handig? Heeft het een meerwaarde.

Oh ja, ik draag palm een warm hart toe, maar heb zelf ondertussen een tytn aangeschaft. En voor de mensen die niet weten waarom; wifi where are you
Met citaat reageren
  #8  
Oud 22 december 2007, 20:23
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Inmiddels heb ik twee weken een nieuwe iPhone en al 1 maand een oude Treo 650.

Als ik ze qua gebruikersinterface en gebruiksgemak vergelijk heeft de Treo geen enkele kans. Vergelijk ik ze echter op basis van functionaliteit en mogelijkheden.....denk ik toch dat de Treo zal winnen ondanks het gemis van WiFi.
Mij is opgevallen dat de iPhone op het gebied van multimedia heel veel kan maar op heel veel andere gebieden (zoals telefoon profielen, takenbeheer, blacklists, database etc. etc.) eigenlijk heel....heel weinig kan. Dat Jobs heel stoer staat te roepen dat het "the best mobile device ever..." is mag rustig met een kilootje zout genomen worden.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 22 december 2007, 21:42
hbest1982 hbest1982 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Herman
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 02 april 2004
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 126
ik trek het een beetje breder;
sinds afgelopen zaterdag heb ik een imac gekocht. ik moet zeggen dat de apple zen mij erg aanspreekt. zo simpel en je houd zoveel tijd over om leuke dingen met je apple te doen....
zo ook vandaag met de itouch gespeeld; even een agenda event aangemaakt etc etc. adresboek gescrolled en bekeken. ik neem even aan dat de itouch ongeveer dezelfde look en feel heeft als de iphone.
Als ik dit met palm vergelijk dan is de iphone/itouch gewoon 10 x beter qua look and feel. veel sneller als mijn 680. en oh oh oh wat zie die 680 er als een dikzak uit in vergelijking met de iphone. kom op zeg, de looks willen toch ook wat.

Verder is het erg intuitief, is mijn ervaring, om tekst in te voeren op de iphone.

Net wat iemand anders zij is dat de iphone wel tasks moet meekrijgen, er programma's op moet kunnen installeren (ik gebruik veel yaps etc) want anders kan je dus beter bij een treo blijven.

Ik hoop dus dat de iphone nog wel de mogelijkheid krijgt om extra eigen programma's erop te installeren (van andere leveranciers).

ik sync nu met ical van apple. mis ik nou echt de interface van palmdesktop en de 680? nee. want dit werkt gewoon top deze ical i.s.m. missing sync.
__________________
sixhundredandeightie
Met citaat reageren
  #10  
Oud 22 december 2007, 21:56
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
in februari komt er een developerskit (SDK) uit waarmee derden programma's voor de iphone en itouch kunnen maken. Broodnodig m.i.

nog een voorbeeld waar ik vandaag tegenaan liep. Als je de iphone niet synced met een computer en je gebruikt de agenda moet je, als je dat wilt zo voor de jaarwisseling, ALLE ITEMS handmatig verwijderen.....stuk voor stuk!!!! er is geen zg. "purge" of opschoon functie. Als je de supportsite van de iPhone bij Apple leest sla je stijl achterover hoe vaak er NEE verkocht moet worden op vragen over ingebouwde functionaliteit.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 22 december 2007, 22:07
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
maw, wachten tot 3rd party software beschikbaar komt voor de iPhone Zelfs nu er alleen webapplicaties beschikbaar zijn, is de hele gekte dat iedereen applicaties voor de iPhone maakt vergelijkbaar met de gloriedagen van het PalmOS, toen ook Jan en Alleman voor het platform ontwikkelde.

Dat kan alleen maar toenemen als Apple het systeem open gaat gooien.

Gouden Kooi nu, dat iPhone dingetje. Wel een gelikt kooitje hoor. Alles loopt zo soepel zonder te horten en te stotteren, je vraagt je echt af hoe ze dat nou doen.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #12  
Oud 23 december 2007, 12:01
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
De iPod Touch (dus niet itouch) is een stuk dunner dan de iphone. De iphone is dus nog best wel dik maar wel een stuk dunner dan een treo.
Verder kun je op zowel iphone als ipod touch al vele programma's installeren. Op www.iphoneclub.nl staat daar een hoop info over.

En hoewel iphone en ipod touch duidelijk de eerste versie van een nieuw(e) product(lijn) is (zijn) - ontbreken van syncbare takenlijst, weinig geavanceerde telefoonfuncties, en nog veel meer - is het werken met ze een erg verfrissende ervaring vergeleken met het gebruik van bijv. een treo.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 23 december 2007, 15:17
hbest1982 hbest1982 is offline
Forumbikkel
Voornaam: Herman
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 02 april 2004
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 126
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Gouden Kooi nu, dat iPhone dingetje. Wel een gelikt kooitje hoor. Alles loopt zo soepel zonder te horten en te stotteren, je vraagt je echt af hoe ze dat nou doen.
Precies zoals ik het ervaarde....
Ik hoop echt dat door externe software-ontwikkeling de iphone tot iets geniaals zal worden.

(En dan hopen dat palm toch nog met iets geniaals komt....helaas bitter weinig vertrouwen in....)
__________________
sixhundredandeightie
Met citaat reageren
  #14  
Oud 23 december 2007, 15:35
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Alles loopt zo soepel zonder te horten en te stotteren, je vraagt je echt af hoe ze dat nou doen.
o.a. met een 667 MHz processor van Samsung
Met citaat reageren
  #15  
Oud 23 december 2007, 16:44
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ce Bekijk bericht
o.a. met een 667 MHz processor van Samsung
Ja, maar Palm zegt dat ze liever een 300 MHz processor in de Treo's gebruiken (PalmOS prima, WM is dat echt te traag op mijn Treo 750, imho) om accuduur te besparen.

En toch rent die iPhone met een groot scherm en snelle processor, dun en licht, echt RONDJES om de Treo 680 heen, die een kleiner scherm heeft en een processor die maar op de helft van de kloksnelheid loopt.

Dát vraag ik me dus af: hoe ze componenten die schijnbaar méér energie verbruiken, toch zo in elkaar kunnen schroeven dat ze veel mínder energie verbruiken.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #16  
Oud 23 december 2007, 17:03
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Misschien gebruikt Apple kwalitatief betere componenten.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 23 december 2007, 17:26
Mattijzz Mattijzz is offline
Loyale palm gebruiker
Voornaam: Mattijs
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 197
Stuur een bericht via MSN naar Mattijzz
Management

Heeft te maken met het zuiniger energie management van het os van apple. Garnet is oud en heeft minder geavanceerde trucjes om het batterijvebruik in te perken.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 23 december 2007, 17:56
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Weet je ook welke trucjes Mattijzz?
Met citaat reageren
  #19  
Oud 23 december 2007, 20:47
Mattijzz Mattijzz is offline
Loyale palm gebruiker
Voornaam: Mattijs
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 197
Stuur een bericht via MSN naar Mattijzz
Umm nee zo goed ben ik niet ingevoerd Ik herinner deze vraag bij een of andere tech podcast (dacht 1src). En het antwoord was dat Windows os en Apple os een beter power management zou hebben en daardoor langer kunnen werken met dezelfde hoeveelheid energie.

Ook begreep ik het verhaald dat Palm daar ook enkele stappen in heeft gemaakt (zie centro en 755p) maar niet zo effecient kan zijn dan de eerder genoemde os-en.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 24 december 2007, 00:09
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Misschien iemand anders?
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:50.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023