Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Tungsten en T|X

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 10 maart 2007, 10:02
RudiB
Guest
 
Berichten: n/a
Tungsten E batterij van BatteryUpgrade

De accu in mijn Tungsten E begon steeds slechter te worden, en na posivieve ervaringen van andere gebruikers te hebben gelezen bestelde ik ook een batterij bij batteryupgrade.com. Een 1400 mAh exemplaar, krachtiger dan het origineel.

Tot mijn teleurstelling bleek de batterij echter niet te passen! Hij is ongeveer 2mm dikker dan de originele batterij, en in het apparaat is die extra ruimte simpelweg niet aanwezig. Consequentie is dat ik de behuizing niet goed meer dicht krijg, en dat de stylus door de extra ruimte tussen de twee delen van de behuizing er uit blijft vallen. Bovendien oefent de batterij nu kracht op de PCB uit.

Toen ik dit via hun emailadres meldde (het Nederlandse telefoonnummer is slechts een bandje dat alleen de internetadressen spelt, zonder een mogelijkheid contact op te nemen), werd mij verteld dat het een bekend probleem betrof. ‘Het probleem dat u schetst is reeds langer bekend. Het kan echter opgelost worden door een klein deel van de antischok foam aan de binnenkant van de cover weg te halen.’

Hoewel ik ze graag gelijk zou willen geven, is dit helaas niet het geval. Zoals je op de foto kunt zien (link hieronder), drukken de foamstrips tegen de Texas Instruments processor en de drie andere grote chips op de printplaat. De batterij ligt aan de ene zijde helemaal plat tegen de printplaat, aan de andere kant helemaal plat tegen de vlakke zijde van de achterkap. De batterij valt binnen de metalen randen van de kap.

http://web.inter.nl.net/users/rbekke...stenE_accu.jpg

Het is echt louter de dikte van de batterij. Het apparaat is niet berekent op een enkele millimeter dikkere batterij. Met de door Batteryupgrade geleverde batterij er in kan de behuizing op geen enkele manier worden dichtgeklikt. (Voor alle duidelijkheid: je kunt het op deze foto niet zien, maar bij het dichtmaken manoeuvreer ik de batterijdraad helemaal naar rechts, zodat die in de vrije ruimte ligt.)

Nadat ik ze dat terug had gemeld, kreeg ik opnieuw (prompt) een reactie. Ze boden omruil aan met een exemplaar met een lagere capaciteit (zelfde als de originele batterij), die zeker zou passen omdat die kleiner is. Op zich een correctie reactie, denk ik. Het lijkt er op dat deze batterij als optie voor de Tungsten-E van de site is gehaald, wat ook correct is.

Conclusie: jammer dat Batteryupgrade een niet passende batterij heeft geleverd, maar hun snelle en correcte reactie is wel lovenswaardig.

Nog een ander puntje, overigens. Zoals op de foto te zien is heb ik de batterijdraadjes nu aan de onderzijde (voor de foto) gelegd, zoals Palm dat zelf doet. Gezien hun lengte en dikte is het heel uitnodigend om ze langs de middenzijde te leggen. Veel gebruikers zullen zich echter niet realiseren dat ze dan sterk tegen de metalen rand op de achterkap worden geklemd en dat dit kan leiden tot kortsluiting van de batterij of, in het ergste geval, brand. Op de internethandleiding op Batteryupgrade wordt over de ligging van de draad niets gezegd. Het lijkt me goed daar een waarschuwing voor op te nemen.

En het lijkt me sowieso een goed advies voor iedereen die batterijen vervangt nog eens goed te kijken of de aansluitdraden echt helemaal vrij liggen. In mijn geval zag ik al dat door de druk bij een van de draden de isolatie doorgestoken was. Zoals dat gezegd kan zoiets tot gevaarlijke situaties leiden....

Groet rudi
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:36.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023