Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 26 januari 2012, 09:00
RoelvdV's schermafbeelding
RoelvdV RoelvdV is offline
Administrator
Voornaam: Roel
Model: Overig
 
Geregistreerd: 22 oktober 2001
Locatie: Scheveningen
Berichten: 5.157
[Nieuws] HP komt met details over Open webOS 1.0

HP is gisteren naar buiten gekomen met informatie over Open webOS 1.0 en ieder webOS blog is daar nu druk over aan het schrijven. De verwachting is dat Open webOS 1.0 eigenlijk webOS 4 is, maar dan geschikt voor open source gebruik.

Dit is in eerste instantie vooral interessant voor ontwikkelaars, maar direct daarna natuurlijk voor ons als gebruiker van webOS.

webOS Nation heeft een mooie samenvatting geschreven, hier wat details:

- een belangrijk onderdeel van de plannen voor Open webOS 1.0 is de het uitbrengen van Enyo 2.0, waarmee ook deze ontwikkeltool nu open source is geworden met veel meer mogelijkheden voor ontwikkelaars

- HP kondigt ook de overstap aan van Oracle Berkeley DB (een open source database library) naar leveldb, eveneens een open source database library, maar dan van Google.

Dit is wat HP de komende maanden van plan is:
  • Januari: Enyo 2.0 en Enyo source code Apache License, Versie 2.0
  • Februari: Een project governance model, QT WebKit extensions, JavaScript core, UI Enyo widgets
  • Maart: Linux standard kernel, Graphics extensions EGL, LevelDB, USB extensions
  • April: Ares 2.0, Enyo 2.1, Node services
  • Juli: System manager (“Luna”), System manager bus, Core applications, Enyo 2.2
  • Augustus: Een nieuw release model, Open webOS Beta, Open webOS 1.0

Bron: HP's open source webOS roadmap | webOS Nation | The #1 HP webOS, TouchPad, Pre, and Veer Community
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: png 5853-4s97oleb9l.png‎ (23,0 KB, 2x gelezen)
Bestandstype: jpg 5854-4ocpt1g0uk.jpg‎ (13,7 KB, 2x gelezen)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 26 januari 2012, 09:20
Huub's schermafbeelding
Huub Huub is offline
Forumbikkel
Voornaam: Huub
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 03 juni 2005
Locatie: Drongen, België
Berichten: 442
Stuur een bericht via MSN naar Huub Stuur een bericht via Skype™ naar Huub
laat maar komen, voer voor de ontwikkelaars - zij zullen zich de komende maanden niet vervelen..
__________________
(voorheen: d age) Visor deelux (black) - Visor deelux (graphite) - Tungsten T5 - Treo 680 - Centro - Pre - Pre Plus - Touchpad 32gb - PRE3
Met citaat reageren
  #3  
Oud 26 januari 2012, 09:37
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Zo zo, even 12 uur niet gekeken en de webOS wereld is een versnelling hoger geschakeld Inmiddels begrijp ik dat Enyo applicaties al in Android Market verschijnen. Dat gaat vlot. Hopelijk krijgt Enyo zo een boost, het is vooral interessant om zo ontwikkelaars te behouden danwel te interesseren.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 26 januari 2012, 10:00
Gespy's schermafbeelding
Gespy Gespy is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 27 april 2008
Locatie: Amsterdam
Berichten: 139
Ook een belangrijk onderdeel is dat het gaat draaien op een standaard Linux kernel, waar meer drivers voor beschikbaar zijn. Zo is het voor hardware fabrikanten eenvoudiger WebOS werkend te krijgen op hun hardware. Want dat is natuurlijk wel belangrijk, dat er nu hardware fabrikanten komen die op de WebOS trein springen een een WebOS device gaan uitbrengen. Als dat niet gebeurd, dan komt straks in september Open WebOS 1.0 uit, wat alleen draait op een anderhalf jaar oude TouchPad en enkele Pre's. Dat is geen interessante markt voor een software leverancier om Apps voor te ontwikkelen.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 26 januari 2012, 11:18
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
The Verge heeft nog een interessant stukje over het logo voor Enyo (zie plaatjes in post van Roel hierboven). Het moet enigzins doen denken aan het HTML5 logo, de witte strepen vormen de letter E van Enyo. Als geheel doen de strepen denken aan chevrons, het symbool van de Griekse god van de oorlog, met de naam Enyo. Tot slot is het lettertype gelijk aan dat van voormalige Palmlogo.

Knap om dat allemaal in één logo te proppen en het goed te laten ogen. Nu nog een fatsoenlijke naam voor "Open webOS 1.0"

@Gespy, de standaard Linux kernel is misschien nog wel het meest interessante nieuwtje (de rest was op zich al wel bekend). Android draait ook op een standaard kernel (even gecheckt, klopt niet helemaal), dus ook voor hobbyisten is het wellicht eenvoudiger webOS op Android toestellen te laten werken. Hopelijk blijft het niet beperkt tot hobbyisme, maar het biedt goede mogelijkheden.

Laatst gewijzigd door domo; 26 januari 2012 om 11:30.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 26 januari 2012, 12:48
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Heel erg mooie ontwikkelingen!
Straks hebben Open-WebOS-NL v0.2345 :P
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 27 januari 2012, 14:38
apeka's schermafbeelding
apeka apeka is offline
Oudere webOS amateur
Voornaam: Lex
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 29 augustus 2001
Locatie: Heelsum (gem. Renkum)
Berichten: 758
Het zullen inderdaad wel mooie ontwikkelingen zijn, maar voor mij als leek is dit (nog) onbegrijpelijk en kan ik niet inschatten wat dit voor mijn TP en Pre3 op korte termijn gaat betekenen.. Kan het binnen een jaar toch naar de prullenbak en zijn we genoodzaakt om nieuwe hardware aan te gaan schaffen?, of zal HP ook de huidige hardware blijven ondersteunen (voor zover dit technisch kan natuurlijk). De Pre3 lijkt me dan hierbij ook een buitenbeentje, want officieel heeft dat apparaat voor HP niet of nauwelijks bestaan..
Met citaat reageren
  #8  
Oud 27 januari 2012, 14:40
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Voor jou Touchpad is het een goeie ontwikkeling.
Hier krijg je straks als het ware WebOS 4 voor.

De Pre3... ik vrees inderdaad.... jammer.
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 27 januari 2012, 16:07
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Mwa, als de drivers voor de Pre3 werken met de toekomstige kernel van het nieuwe webOS zou dat moeten kunnen. Maar wellicht is er werk nodig en de vraag is wie dat wil doen van de Pre3 bezitters (dat zijn er immers niet zo veel). Daarbij valt het nog maar af te wachten wat de precieze voordelen zijn voor de eindgebruiker (afgezien van bugfixes). Al zou HP nog nieuwe dingen voorvoeren voor september, mits ik de artikelen goed begrijp.

Anderzijds, het is zo eind 2012 voordat er iets concreets richting je Pre3 kan komen. Dan is 'ie ook alweer bijna anderhalf jaar oud... Misschien ben je 'm wel beu dan

Op de korte termijn zal er weinig meer gebeuren vrees ik. Er zal vast nog wel een update voor de TouchPad uitkomen. De ontwikkeling is van Enyo 1.0 is gestopt (welke nu door webOS gebruikt wordt) en Enyo 2 (met cross-platform functionaliteit voor o.a. Windows, iOS en Android) zal waarschijnlijk wel z'n weg vinden naar webOS versies 2 en 3. Dat zou over een paar maandjes al zover kunnen zijn.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 27 januari 2012, 16:09
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Haha mijn Pre3 beu? Domo!!! Wat zeg je nu!
Zit alleen soms te twijfelen om een Veer erbij te halen, vind die zo schattig :-P

Open WebOS naard de Pre3 porten, ja veel werk, maar kan leuk zijn...

Gr,

Rob
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
  #11  
Oud 27 januari 2012, 17:23
apeka's schermafbeelding
apeka apeka is offline
Oudere webOS amateur
Voornaam: Lex
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 29 augustus 2001
Locatie: Heelsum (gem. Renkum)
Berichten: 758
Je kunt er natuurlijk wel makkelijk overheen stappen, maar ik krijg nu onderdehand wel een grondige hekel aan HP... Je kunt toch niet zomaar de huidige gebruikers van je producten buiten spel zetten? Als mijn auto uit productie gaat, blijven er zeker nog 10 jaar onderdelen voor beschikbaar..
Ik ga me de komende maanden toch eens wat meer oriënteren op de markt voor een alternatief van webOS, althans voor mijn smartphone. Jammer...
Met citaat reageren
  #12  
Oud 27 januari 2012, 19:29
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Apeka, ik doe slechts een aanname. HP zal de producten wel ondersteunen. Tevens hebben ze er belang bij webOS en Enyo op zoveel mogelijk apparaten mogelijk te maken. Dat wordt alleen maar breder. Maar de levensloop van een smartphone en/of tablet is kort, zeker voor een toestel waarvan er slechts enkele tienduizenden (?) zijn verspreid. Daarnaast heeft HP natuurlijk niet de plicht om nieuwere webOS versies naar eerdere modellen te brengen, zie ook het Androidkamp waar dergelijke problemen spelen. Er is daar minimaal net zoveel nieuws over wie wel en wie niet welke versie krijgt dan dat er nieuwe modellen zijn (en dat is al gigantisch). Evengoed kan het een fluitje van een cent zijn om webOS updates naar de Pre3 te brengen, ik heb er geen verstand van.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 27 januari 2012, 19:47
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Het draait allemaal ARM cpu.
Zolang dit in de kernel gelijk blijft kan het allemaal redelijk eenvoudig geport worden.
Aangezien de Touchpad ook een ARM Snapdragon processor heeft is de kans erg groot dat het ook op de Pre2/3 kan.
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
  #14  
Oud 27 januari 2012, 23:33
apeka's schermafbeelding
apeka apeka is offline
Oudere webOS amateur
Voornaam: Lex
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 29 augustus 2001
Locatie: Heelsum (gem. Renkum)
Berichten: 758
@domo en rx_shorty:Bedankt voor jullie optimistische benadering. Misschien pakt het inderdaad toch nog goed uit voor de Pre3. Natuurlijk is de looptijd van een smartphone beperkt, maar ik heb weleens heimwee naar de tijd dat je Palm toestel gewoon lang meeging omdat ie niet afhankelijk was van een cloudomgeving zoals met webOS het geval is. De gebruiksduur lijkt nu steeds te worden bepaald door HP en aan de klant wordt niets gevraagd. Die is genoodzaakt om om de zoveel tijd weer geld te moeten neertellen voor nieuwe hardware en apps..Elk voordeel heeft zijn nadeel..
Ik denk dat ik last heb van een "Palm Blues"..
Met citaat reageren
  #15  
Oud 27 januari 2012, 23:39
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Dat is nu het mooie als er een opensource variant komt.
Dan zouden wij zelf kunnen bepalen OF we wel de cloud willen gebruiken.
Of mooier nog alles in eigen beheer etc

Persoonlijk ben ik heel erg benieuwd hierna.
Wie weet valt het te koppelen aan opensource email omgeving, en kunnen we een .nl inrichting maken.
Ok nu draaf ik door, maar als het echt allemaal OpenSource gaat, dan spring ik in het diepe
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
  #16  
Oud 28 januari 2012, 01:18
apeka's schermafbeelding
apeka apeka is offline
Oudere webOS amateur
Voornaam: Lex
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 29 augustus 2001
Locatie: Heelsum (gem. Renkum)
Berichten: 758
Hoe meer ik erover lees, des te meer merk ik dat ik het hele Open Source WebOS verhaal eigenlijk begrijp. Vergelijkbare posts op WebOSNation geven ook wel optimistische geluiden over meer 'zelfbeschikking' bij en open source webOS. Ik moet me er dus nog maar eens in gaan verdiepen, geen makkelijke materie voor een alpha-mens zoals ik..
Met citaat reageren
  #17  
Oud 28 januari 2012, 01:20
apeka's schermafbeelding
apeka apeka is offline
Oudere webOS amateur
Voornaam: Lex
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 29 augustus 2001
Locatie: Heelsum (gem. Renkum)
Berichten: 758
Note: Ik begrijp dus eigenlijk niets of weinig van het open source webOS verhaal.. (Excuus voor deze extra posting, maar ik kan niet ontdekken hoe je je eigen nieuwsberichten kan editen..)
Met citaat reageren
  #18  
Oud 28 januari 2012, 01:56
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Ik zal het proberen heel simpel en kort door de bocht uit te leggen.
WebOS is momenteel closed source, houd in we kunnen dingen toevogen en wat dingen aanpassen.
Opensource maken hiervan wil zeggen dat de broncode (of te wel hoe het werkelijk in elkaar zit) openbaar en vrij aan te passen door de community.

Waar we nu (om een voorbeeld te geven) gebruik moeten maken van de "accounts" feature die dus in die cloudoplossing zit, zouden we met de nieuwe variant zelf kunnen besluiten dat we dat niet meer willen en er een normale lokale opslag methode voor willen gebruiken.

Opensource houd dus in, de community kan onder de motorkap kijken en vrij kan aanpassen.
MITS HP natuurlijk werkelijk alles OpenSource gaat maken.
Grote kans van wel met de Apache licentie

De mannen van preware kunnen dus naar alle hartelust tweaken aanpassen toevoegen etc etc.
Zo zou je dus ook meerder Open WebOS versies kunnen krijgen (hier hoop ik eigenlijk niet op).
Bv: Open WebOS Nations (van de Preware club), Open WebOS France (voor de Franse lui) etc etc.
Probleem hierbij is dat je niet goed weet waar je moet zijn voor een goede versie.
Dus laten we hopen dat de community het netjes oppakt.
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
  #19  
Oud 28 januari 2012, 10:36
Paul Sprangers Paul Sprangers is offline
Forumbikkel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 12 november 2008
Berichten: 150
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door apeka Bekijk bericht
(Excuus voor deze extra posting, maar ik kan niet ontdekken hoe je je eigen nieuwsberichten kan editen..)
Dat kan met behulp van de knop Edit onder je bericht (links van de knoppen Quote, MQuote en Quick).
Ik weet dat, omdat ik namelijk altijd nog minstens 3 fouten ontdek in mijn even daarvoor geplaatste berichten, ondanks eerst 6 keer nalezen.

Vriendelijke groet,
Paul Sprangers
Met citaat reageren
  #20  
Oud 28 januari 2012, 11:47
rx_shorty's schermafbeelding
rx_shorty rx_shorty is offline
Pre 3!
Voornaam: Rob
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 19 juli 2004
Locatie: Barendrecht
Berichten: 496
Ter verheldering van Paul.
Als je via de frontpage reageerd kun je niet editen, maar alle berichten komen ook in het forum gedeelte te staan

Gr,

Rob
__________________
Life is sweet...!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:30.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023