Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Tungsten en T|X

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Bekijk resultaten enquête: Achteraf gezien vond ik de slider van de Tungsten T3....
... niet zo'n slim idee. Al dat geschuif was lastig! 5 22,73%
... een zeer goed idee. Schuiven is beter dan constant een groot hires+ scherm hebben! 14 63,64%
... ik vind het even (on)handig werken als constant een groot hires+ scherm hebben! 3 13,64%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 02 februari 2006, 16:32
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Gebruikers van T|T3 en T|T5 / T|X: slider of geen slider?

In de categorie mosterd na de maaltijd:

Bij de introductie van de Tungsten T3 stond ik vooraan om te roepen dat het slider design voor 320x320 Palms al matig was, maar ronduit belachelijk voor 320x480 toestellen. Nu heeft Palm inmiddels twee modellen uit die 320x480 zijn, en géén slider hebben: de Tungsten T5 en T|X.

Er zullen vast mensen overgestapt zijn van hun Tungsten T3 naar de nieuwe twee modellen. Ook mensen die een T3 en Sony Clie TH55 hebben gebruikt mogen uiteraard reageren. Graag wil ik juist jullie mening horen:

Achteraf gezien, nu je beide formfactors hebt gebruikt, was de slider formfactor van de T|T3 niet een enorme miskleun, en is een vormgeving a la T|X of TH55 niet veel praktischer? Met andere woorden: zou jij in je huidige T|X, T5 of TH55 niet liever omtoveren naar een Tungsten T3 formfactor?

Hou de Poll schoon, dus reageer alleen als je langdurige hands-on ervaring hebt, en inderdaad een Tungsten T3 hebt gebruikt en nu een Tungsten T5, T|X of TH55 hebt. Overige opmerkingen mogen uiteraard gerust in de thread.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg tungsten-t3.jpg‎ (57,0 KB, 2x gelezen)
Bestandstype: jpg tungsten_t5.jpg‎ (16,1 KB, 2x gelezen)
Bestandstype: jpg e948520.jpg‎ (4,3 KB, 5x gelezen)
Bestandstype: jpg th55r_1_s.jpg‎ (11,1 KB, 6x gelezen)
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 02 februari 2006 om 18:54.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 02 februari 2006, 16:39
DaiJun's schermafbeelding
DaiJun DaiJun is offline
Limburgse Palm Liefhebber
Voornaam: Dion
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 02 juni 2005
Locatie: Venray
Berichten: 624
Stuur een bericht via MSN naar DaiJun Stuur een bericht via Skype™ naar DaiJun
Ik heb een T3 en vind het een zeer handig apparaatje mede dankzij het slide idee. Door die slider blijft hij redelijk klein maar heeft hij toch grote knoppen. Als je een keer een filmpje wil kijken kun je hem uitschuiven! Ook lijkt het me een voordeel omdat het gedeelte onder de slider dan niet de gehele tijd 'aan' hoeft te zijn. Dit bespaart weer batterij. Ikzelf heb ook nog helemaal geen problemen gehad met het schuif systeem. Het werkt nog altijd perfect en deze T3 is toch al 2 jaar oud...
__________________
Live wise, you don't live twice!
Met citaat reageren
  #3  
Oud 02 februari 2006, 16:43
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
En heb je al eens een TX, T5 of TH55, ofwel een Hires+ device zonder sliderl, voor langere tijd uitgeprobeerd?

Zo nee, hoe kun je dan vergelijken? En hoe weet je dat je het slider systeem daadwerkelijk prefereert?

Citaat:
Ook lijkt het me een voordeel omdat het gedeelte onder de slider dan niet de gehele tijd 'aan' hoeft te zijn. Dit bespaart weer batterij.
Dit is een van de grootste misvattingen ooit aan PDA schermen.

De transflectieve schermen zijn dusdanig gebouwd dat de backlight *altijd* over de hele oppervlakte aanstaat. Daarnaast is "wit" de standaard staat waarin een scherm zit. Zwart kost juist meer energie om te maken, omdat de pixels in actieve staat gewijzigd moeten worden om het backlight tegen te houden, en dus zo "zwart" te creëren. De T3 geeft het vlak onder de slider gewoon de kleur zwart. Je ziet ook dat de witte rand om het scherm gewoon doorloopt. Met andere woorden: een T3 gebruikt ongeveer evenveel stroom zowel ingeklapt als uitgeklapt.

Niks geen batterijbesparing: er zit juist 1/3 deel van het scherm aan je batterij te trekken terwijl er niks mee wordt gedaan.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #4  
Oud 02 februari 2006, 16:56
DaiJun's schermafbeelding
DaiJun DaiJun is offline
Limburgse Palm Liefhebber
Voornaam: Dion
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 02 juni 2005
Locatie: Venray
Berichten: 624
Stuur een bericht via MSN naar DaiJun Stuur een bericht via Skype™ naar DaiJun
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
En heb je al eens een TX, T5 of TH55, ofwel een Hires+ device zonder sliderl, voor langere tijd uitgeprobeerd?

Zo nee, hoe kun je dan vergelijken? En hoe weet je dat je het slider systeem daadwerkelijk prefereert?



Dit is een van de grootste misvattingen ooit aan PDA schermen.

De transflectieve schermen zijn dusdanig gebouwd dat de backlight *altijd* over de hele oppervlakte aanstaat. Daarnaast is "wit" de standaard staat waarin een scherm zit. Zwart kost juist meer energie om te maken, omdat de pixels in actieve staat gewijzigd moeten worden om het backlight tegen te houden, en dus zo "zwart" te creëren. De T3 geeft het vlak onder de slider gewoon de kleur zwart. Je ziet ook dat de witte rand om het scherm gewoon doorloopt. Met andere woorden: een T3 gebruikt ongeveer evenveel stroom zowel ingeklapt als uitgeklapt.

Niks geen batterijbesparing: er zit juist 1/3 deel van het scherm aan je batterij te trekken terwijl er niks mee wordt gedaan.
Kijk, en dat wist ik dus niet!!
__________________
Live wise, you don't live twice!
Met citaat reageren
  #5  
Oud 02 februari 2006, 17:07
Ce's schermafbeelding
Ce Ce is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carel
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 15 januari 2001
Locatie: Lichtenvoorde
Berichten: 896
Na alle drie genoemde pda's voor lange tijd gebruikt te hebben zou ik nog steeds geen keuze kunnen maken Er zijn genoeg momenten waarop ik het, relatief kleine, formaat van de T3 mis...maar ook momenten waarop ik het prettig vind meteen een groot scherm tot mijn beschikking te hebben. Als het gaat om direct bruikbaar schermformaat vind ik de, ogenschijnlijk, willekeurige momenten waarop het graffiti veld in beeld springt irritanter.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 02 februari 2006, 18:50
raptor's schermafbeelding
raptor raptor is offline
Forumbikkel
Voornaam: Colin
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 19 januari 2006
Locatie: Oosterhout NB
Berichten: 133
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ce
Als het gaat om direct bruikbaar schermformaat vind ik de, ogenschijnlijk, willekeurige momenten waarop het graffiti veld in beeld springt irritanter.
Zo willekeurig is dat niet hoor. Als een programma alleen 320x320 ondersteunt, komt de DIA vanzelf tevoorschijn, om loze ruimte op te vullen. Als een programma HiRes+ ondersteunt, dan komt de DIA wel of niet tevoorschijn, afhankelijk van de laatste keer dat je in een HiRes+ programma was.

Dat is tenminste het patroon dat ik er uit heb weten te halen.
__________________
Met citaat reageren
  #7  
Oud 02 februari 2006, 18:55
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Dit gaat een beetje de verkeerde kant op deze Poll

Vinden mensen die nu een TX of T5 bezitten nou *echt* dat deze formfactor slechter is dan die van de T3? En dat ze liever de specs van de TX en T5 in een T3 behuizing hadden gezien?
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #8  
Oud 02 februari 2006, 18:58
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Blijkbaar .. niet al jouw stokpaardjes worden gedeeld hoor
Met citaat reageren
  #9  
Oud 02 februari 2006, 19:01
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul
Blijkbaar .. niet al jouw stokpaardjes worden gedeeld hoor
Ik haal graag achteraf mijn gelijk

Misschien moet de T7 dan maar weer dikker worden en een slider krijgen
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #10  
Oud 02 februari 2006, 19:03
DaiJun's schermafbeelding
DaiJun DaiJun is offline
Limburgse Palm Liefhebber
Voornaam: Dion
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 02 juni 2005
Locatie: Venray
Berichten: 624
Stuur een bericht via MSN naar DaiJun Stuur een bericht via Skype™ naar DaiJun
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho
Dit gaat een beetje de verkeerde kant op deze Poll

Vinden mensen die nu een TX of T5 bezitten nou *echt* dat deze formfactor slechter is dan die van de T3? En dat ze liever de specs van de TX en T5 in een T3 behuizing hadden gezien?
Persoonlijk vind ik hem niet slechter hoor!! Ik vind het ontwerp van de E, E2, T5, T|X heel mooi maar dat van de T3 vind ik gewoon handiger... Ik heb zelf ook een E gehad en vond het ook niet fijn dat de kast van de E van plastic is. Ik denk dat een T|X met metalen kast en slider een heel goede oplossing is...
__________________
Live wise, you don't live twice!
Met citaat reageren
  #11  
Oud 02 februari 2006, 19:04
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Met al dat geschuif schiet je niet zo veel op.
Al met al maakt de schuifconstructie de pda in ingeschoven maar ongeveer een duimbreedte dunner dan de gemiddelde andere pda (laten we zeggen een Tungsten|T5). Dat is sowieso niet echt de moeite; een Tungsten|T5 wordt niet als groot ervaren, een Tungsten|T3 niet als compact.
Daarnaast is de slider niet extreem degelijk; schroefjes willen er nogal eens spontaan uitvallen, of de slider is dusdanig los dat de palm telkens inschuift tijdens navigeren.
En je hebt aan een pda gewoon meer als je continu op 320x480 werkt, al is het maar voor de Graffiti-area. Zoals Gazpacho al zei, het scherm staat toch aan.

Aan een goed ontworpen pda van gebruikelijk ontwerp heb je gewoon een stuk meer.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 02 februari 2006, 19:08
DaiJun's schermafbeelding
DaiJun DaiJun is offline
Limburgse Palm Liefhebber
Voornaam: Dion
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 02 juni 2005
Locatie: Venray
Berichten: 624
Stuur een bericht via MSN naar DaiJun Stuur een bericht via Skype™ naar DaiJun
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koekiemonster
Daarnaast is de slider niet extreem degelijk; schroefjes willen er nogal eens spontaan uitvallen, of de slider is dusdanig los dat de palm telkens inschuift tijdens navigeren.
En je hebt aan een pda gewoon meer als je continu op 320x480 werkt, al is het maar voor de Graffiti-area. Zoals Gazpacho al zei, het scherm staat toch aan.
Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat de schuifconstructie niet stevig is... Maar ik heb er inderdaad wel eens van gehoord. Wat je zegt dat je er meer aan hebt als hij altijd op 320x480 werkt ben ik niet met je eens. Ik heb nog nooit het idee gehad dat ik iets mis als als ik hem gebruik in gesloten toestand. Ik gebruik hem denk ik zo'n 80 procent van de tijd in die toestand en schrijf ook het meeste als hij dicht is. Het schrijven over het hele scherm werkt perfect... Wat wel zo is is dat je in sommige programma's wat minder info op je scherm krijgt, maar zoals ik al zei, ik heb nog nooit echt iets gemist wat dat betreft.
__________________
Live wise, you don't live twice!
Met citaat reageren
  #13  
Oud 02 februari 2006, 20:18
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ce
Na alle drie genoemde pda's voor lange tijd gebruikt te hebben zou ik nog steeds geen keuze kunnen maken Er zijn genoeg momenten waarop ik het, relatief kleine, formaat van de T3 mis...maar ook momenten waarop ik het prettig vind meteen een groot scherm tot mijn beschikking te hebben. Als het gaat om direct bruikbaar schermformaat vind ik de, ogenschijnlijk, willekeurige momenten waarop het graffiti veld in beeld springt irritanter.
Eens
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #14  
Oud 02 februari 2006, 22:03
RolfY's schermafbeelding
RolfY RolfY is offline
Forumbikkel
Voornaam: Rolf
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 14 juni 2005
Locatie: Heerhugowaard
Berichten: 241
Ik ben heel blij met het formaat van mijn T3. Het is net dat beetje kleiner dan de T5 en TX, waardoor die in mijn jaszak past. Daarbij zijn de specs van die twee niet heel veel beter (mijn mening) dan die van mijn T3 om hem te kunnen upgraden. Wel is de batterij een groot nadeel van de slider. Want door de slider moet de batterij kleiner en gaat dus langer mee. Mocht er ooit een Palm met dezelfde specs komen als bijvoorbeeld een axim X50v (verwisselbare batterij, groot scherm, wifi) maar dan in Palm, dan ga ik wel eens denken aan vervangen.

Hé, goed dat ik het lees, ik kijk naar mijn slider en mis inderdaad twee schroefjes. Is me nog niet eerder opgevallen. Ik moet maar eens naar vervanging van die schroefjes gaan kijken.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 02 februari 2006, 22:11
DaiJun's schermafbeelding
DaiJun DaiJun is offline
Limburgse Palm Liefhebber
Voornaam: Dion
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 02 juni 2005
Locatie: Venray
Berichten: 624
Stuur een bericht via MSN naar DaiJun Stuur een bericht via Skype™ naar DaiJun
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RolfY
Ik ben heel blij met het formaat van mijn T3. Het is net dat beetje kleiner dan de T5 en TX, waardoor die in mijn jaszak past. Daarbij zijn de specs van die twee niet heel veel beter (mijn mening) dan die van mijn T3 om hem te kunnen upgraden. Wel is de batterij een groot nadeel van de slider. Want door de slider moet de batterij kleiner en gaat dus langer mee. Mocht er ooit een Palm met dezelfde specs komen als bijvoorbeeld een axim X50v (verwisselbare batterij, groot scherm, wifi) maar dan in Palm, dan ga ik wel eens denken aan vervangen.
Precies wat Rolf zegt, de specs van de T3 zijn nog steeds zo uptodate dat ik upgraden een beetje onzin vind. Zeker omdat ik ook een Wifi kaartje heb. Het probleem van de batterij die maar een uur of 3-4 meegaat heb ik op twee manieren opgelost. Ik gebruik PXAclocker en hij draait nu standaard op 200 mHz en sinds kort heb ik een Power-To-Go.
__________________
Live wise, you don't live twice!
Met citaat reageren
  #16  
Oud 03 februari 2006, 10:05
Frank's schermafbeelding
Frank Frank is offline
Forumbikkel
Voornaam: Frank
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 22 augustus 2003
Locatie: Breda
Berichten: 383
In de praktijk gebruikte ik mijn T3 voornamelijk ingeschoven, waarbij ik dus voornamelijk op een 320x320 scherm werkte. Hoewel dit prima werkzaam was, maakte ik niet optimaal gebruik van het hires+ scherm. Dit merkte ik pas goed toen ik overstapte op de TH55. Toen ben ik ook op zoek gegaan naar applicaties (en updates) die hires+ ondersteunen.
Ik vond het lastig om voor elk wissewasje de slider uit te moeten schuiven. Daarom gebruikte ik bijvoorbeeld nauwelijks de keyboard-layout van de Dynamic input area, maar schreef voornamelijk op het scherm zelf (graffiti anywhere).
De toename in grootte heb ik trouwens nooit als significant nadeel ten opzichte van de T3 ervaren.
Al met al vond ik de T3 een fijne PDA, maar bijvoorbeeld een T2 met statusbar* zou voor mij nagenoeg hetzelfde geweest zijn. De TH55 (en later de T|X) betekende voor mij pas echt dat ik een PDA had met Hires+ scherm.

(* Beetje offtopic: Wat ik bij de T3 als groot voordeel heb ervaren ten opzichte van de T en T2 is de statusbar die permanent in beeld is.)

Laatst gewijzigd door Frank; 03 februari 2006 om 17:56.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 03 februari 2006, 16:18
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Voor mij had dat geschuif achteraf ook niet gehoeven, hoor, Gaz! Ik gebruikte de T3 voornamelijk uitgeschoven (wat heb je anders aan zo'n mooi groot scherm) al is het wel zo dat dat zeker niet voor alle applicaties duidelijke voordelen bood (sterker zelfs, sommige maakten niet eens gebruik ervan). Het kleiner worden van de T3 als je hem in elkaar schoof heeft me nooit een joepie- kijk -eens, -nu- kan -ik -hem -wel- kwijt -als -ik -op- pad -ga-gevoel gegeven. Dus wat mij betreft, prima die formfactor van de TX. Wou je dat weten?
Met citaat reageren
  #18  
Oud 03 februari 2006, 17:58
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Wou je dat weten?
Bedankt, ik stuur je zo die beloofde 50 EUR + Yab Yum waardebon op.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #19  
Oud 03 februari 2006, 18:52
rudyheidenis's schermafbeelding
rudyheidenis rudyheidenis is offline
Fan van anonimiteit
Voornaam: Rudy
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 1.918
Die waardebon mag je houden, je hebt een vriendin toch? Ik ook!
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023