Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Beginners / wegwijs in PalmOS

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 18 november 2002, 12:04
MaMo
Guest
 
Berichten: n/a
Question Zire uit Duitsland

Ik denk er sterk over om een Zire te kopen (mijn eerste palm/elektronische agenda). Dit mede na de recensie op deze site van Gonny gelezen te hebben.

Zij heeft het er over dat de geteste Zire in Duitsland gekocht is.
Aangezien hij daar 30 Euro goedkoper is dan in Nederland (e 99,- i.p.v. e 129,-) vind ik dit interessant.

Voor ik een Zire in Duitsland ga kopen wil ik graag antwoord op de volgende vragen:
1) Hoe zit het met de taal/landen instellingen van een Zire in Duitsland?
Ik lees op het forum over harde resets en het kiezen van talen of het "flashen" van het geheugen van een Palm. Volgens mij is dat laatste niet mogelijk met een Zire.

2) Hoe zit het met de garantie op een Zire uit Duitsland? Kan ik 'm gewoon naar Palm Nederland sturen?
In augustus van dit jaar heeft meneer of mevrouw 'Mailtje' op dit forum hier wat over gezegd, maar hoe dit afgelopen is, staat er niet bij.

Bij voorbaat dank voor iedere hulp!

Groet,


MaMo
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 november 2002, 12:42
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
Vraag 1.
Taal is geen probleem, want als je de Zire de eerste keer opstart kun je de gewenste taal kiezen: Engels, Frans, Duits, Spaans, etc. Er zitten ook gewoon boekjes in alle talen bij, en de meegeleverde software (op de cd) is ook meertalig.
Flashen, zodat je niet-gebruikte talen kunt weghalen, kan niet. Het besturingssysteem is niet vastgelegd in (overschrijfbaar) flash-geheugen, maar in normaal (niet-overschrijfbaar) ROM-geheugen (Read Only Memory, alleen lezen dus).

Vraag 2.
De eerste 30 dagen moet je met problemen bij de winkelier aankloppen. Het kan lastig zijn als je daarvoor helemaal naar Duitsland moet. De Tungsten die ik onlangs heb gekocht, moest ook 2x terug omdat er iets met het scherm niet OK was. De winkelier moet je dan meteen een nieuw exemplaar geven. Het is misschien handiger om via een Duitse webwinkel te kopen (zodat je per post kunt opsturen) of dat je koopt bij een winkel die niet te ver over de grens ligt (door de reiskosten ben je misschien wel weer je extra voordeel kwijt). Dus: meteen na aankoop een café induiken en de Zire uitgebreid aan de tand voelen! In mijn geval was de Zire bij aankoop al 40% opgeladen.
Als je je Palm registreert (op de website van Palm) kun je daarna bij elke Palm support-afdeling terecht. Volgens mij hebben ze geen lijst waarop staat welke serienummers naar welke landen zijn "verscheept". De Nederlandse support-afdeling zit fysiek trouwens in Ierland, dus dan maken landsgrenzen al helemaal niks meer uit.
__________________
gonny

Laatst gewijzigd door gonny; 18 november 2002 om 12:45.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 november 2002, 12:48
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
De Nederlandse support-afdeling zit fysiek trouwens in Ierland, dus dan maken landsgrenzen al helemaal niks meer uit.
Als ik het goed begrepen heb, dan is de support voor heel europa daar gecentraliseerd, en afhankelijk van welk land het telefoontje binnenkomt, krijg je iemand die jouw taal spreekt aan de lijn. Dus waar je hem gekocht hebt, maakt, zoals Gonny zegt, niets uit.

Daarbij heeft Palm geloof ik wereldwijde support op zijn handhelds, dus zou het al helemaal niet uit moeten maken.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?

Laatst gewijzigd door GJHartog; 18 november 2002 om 12:52.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 november 2002, 14:10
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
In Nederland kun je hem via internet ook wel goedkoper krijgen zie Tweakers. Maar ja als je via internet bestelt waarom dan niet in Duitsland inderdaad.

Overigens kun je je voordeel in Duitsland al snel kwijt zijn als je onder rembours gaat bestellen of via de bank moet betalen. Ik moest laatst voor een zending uit Duitsland iets van €20 verzend + rembours kosten betalen.

Als je de BTW af kunt trekken is kopen in Duitsland ook al minder snel goedkoop (ze hebben daar minder BTW, ik dacht 16% )
Met citaat reageren
  #5  
Oud 19 november 2002, 10:37
MaMo
Guest
 
Berichten: n/a
Smile Bedankt

Bedankt voor jullie (uitermate snelle) reaktie.

Dat ritje naar Duitsland kost mij alleen maar tijd en geen geld.

Die Zire komt er nu zeker.

Groet,


MaMo
Met citaat reageren
  #6  
Oud 19 november 2002, 11:51
gonny's schermafbeelding
gonny gonny is offline
Junior lid
Voornaam: Gonny
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.637
Stuur een bericht via ICQ naar gonny
De Duitse MediaMarkt en haar zusterbedrijf Saturn hebben een "Tiefpreisgarantie". Als je binnen een straal van 30 km hetzelfde product goedkoper kunt krijgen, krijg je het prijsverschil terug. Je bent dus redelijk zeker dat de prijs al aan de lage kant is.

Op Preisvergleich Handhelds bij www.golem.de vind je een soortgelijk overzicht als Tweakers heeft. De MediaMarkt zie ik er trouwens niet bij staan.
Wij kochten 'm bij MediaMarkt in Magdeburg, maar da's wel een stukkie over de grens. De Saturn zagen we o.a. in Berlijn aan de Alexanderplatz (tijd speelde toch geen rol? ).

Wel vooraf geld pinnen, want creditcards accepteren ze niet.
__________________
gonny

Laatst gewijzigd door gonny; 19 november 2002 om 11:57.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:02.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023