Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews > Nieuwsarchief

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 08 december 2004, 17:47
Xcuseme's schermafbeelding
Xcuseme Xcuseme is offline
Vriend v/d Palmclubserver
Voornaam: Marc
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 18 maart 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 165
Stuur een bericht via ICQ naar Xcuseme
Thumbs up PalmOS gaat op Linux draaien

PalmSource heeft vandaag aangekondigd dan het China Mobile Soft heeft aangekocht, een bedrijf dat handelt in Chineese mobiele telefoon software, en in de toekomst PalmOS Cobalt op Linux wil hebben draaien.

Citaat:
We intend to offer future versions of Palm OS Cobalt as a software layer on top of Linux (specifically, on the Linux kernel plus selected Linux services appropriate to mobile devices). The Palm OS software layer will include our well-known UI as well as a set of middleware and applications that encompass the best of Palm OS.
We intend that properly written Palm OS 68k applications will run unchanged on Palm OS for Linux, and that Palm OS® Cobalt native applications using the Palm OS Protein APIs will port with a simple recompile. In addition, Palm OS for Linux will be able to run many third party Linux applications and services (GUI applications will need to use the Palm OS APIs).
Zie rest van de tekst van PalmSourcehier.
En van The Register hier.

Laatst gewijzigd door Xcuseme; 08 december 2004 om 17:56.
  #2  
Oud 08 december 2004, 17:51
Peter Drake's schermafbeelding
Peter Drake Peter Drake is offline
Gadgetfreak
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 06 juni 2003
Locatie: Schipluiden
Berichten: 1.211
Stuur een bericht via MSN naar Peter Drake
Ik begreep uit dit bericht dat ze niet het PalmOS wilde vervangen maar wilde gaan samenwerken om een Linux-based versie van het PalmOS te willen gaan gebruiken.

Persoonlijk vind ik dit een goed besluit en ik zie er niet veel negatieve gevolgen aan.
__________________
  #3  
Oud 08 december 2004, 18:34
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Op den duur kan de opvolging van het huidige PalmOS wel onder druk komen te staan. Sterker nog, Cobalt zou volledig vervangen kunnen worden als het aanslaat.

Lijkt mij wedden op twee paarden, maar goed.

Trouwens, eens te meer kan je een vergelijk maken met Apple. OS X is ook gebaseerd op Unix en breekt zodoende met eerdere versies.
  #4  
Oud 09 december 2004, 01:51
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Op 08-12-2004, om 18:34 heeft domo dit gezegd in bericht #3
Op den duur kan de opvolging van het huidige PalmOS wel onder druk komen te staan. Sterker nog, Cobalt zou volledig vervangen kunnen worden als het aanslaat.
Dat is niet het plan van PalmSource. Ze willen zowel zuiver PalmOS, als PalmOS voor Linux toestellen in licensie geven.
In 2005 worden de eerste uitleveringen met nieuwe Cobalt apparaten verwacht. OS update van bestaande toestellen is onwaarschijnlijk.
Lees er alles over bij PalmSource .
Ik denk dat Linux meer en meer zal te voorschijn komen op PDA's. Eerst zal de PIM software van Palm en ook de reeds bestaande programma's van derden gebruikt worden, maar in de toekomst misschien meer verdrongen worden door zuivere Linux en/of Java toepassingen met eventueel behoud van de look & feel van de Palm GUI.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
  #5  
Oud 11 december 2004, 00:36
Peter Drake's schermafbeelding
Peter Drake Peter Drake is offline
Gadgetfreak
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 06 juni 2003
Locatie: Schipluiden
Berichten: 1.211
Stuur een bericht via MSN naar Peter Drake
Ik denk dat het voor ieder onder ons die een beetje goed engels kan lezen er goed aan doet dit bericht even door te lezen.

Best een pittige kijk op het systeem van Palmsource, maar hij heeft wel een punt.
__________________
  #6  
Oud 11 december 2004, 03:36
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 11-12-2004, om 00:36 heeft Peter Drake dit gezegd in bericht #5
Ik denk dat het voor ieder onder ons die een beetje goed engels kan lezen er goed aan doet dit bericht even door te lezen.

Best een pittige kijk op het systeem van Palmsource, maar hij heeft wel een punt.
In tijden van nood staat er altijd wel iemand op die met hard schreeuwen het een en ander bij de mensen losmaakt.
__________________
FoleoCentral.com
  #7  
Oud 05 mei 2005, 17:54
CenoByte
Guest
 
Berichten: n/a
In mijn ogen een positieve ontwikkeling. Apple deed hetzelfde en voor hun pakte het ook erg goed uit: MacOSX is een superstabiel en goed werkend OS. De Palm PDA's zullen straks hetzelfde kunnen bieden en qua ontwikkeling kunnen de kosten enorm omlaag. Het is immers veel goedkoper om te werken met een Linux kernel die gratis is, dan om zelf een compleet OS te ontwikkelen en te handhaven. Dat zal als gevolg hebben dat PalmSource zijn hoofd beter boven water weet te houden in deze tijden van moordende concurrentie!
  #8  
Oud 23 mei 2005, 14:11
maartendevries maartendevries is offline
Lid
Voornaam: Maarten
Model: Sony Clie PEG-NZ90
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Woerden
Berichten: 12
En die concurrentie is moordend, zeker nu Microsoft het nieuwe Magneto 2005 heeft geintroduceerd. Ook niet geheel onbelangrijk is dat Palmone zo snel mogelijk nieuwe devices zal moeten brengen om idd ' het hoofd boven water te houden'
  #9  
Oud 26 mei 2005, 00:42
etelerro
Guest
 
Berichten: n/a
Sowieso is een betere samenwerking met de opensource community geen slechte stap!
  #10  
Oud 26 mei 2005, 23:16
Kaz's schermafbeelding
Kaz Kaz is offline
Forumbikkel
Voornaam: Kasper
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 16 oktober 2003
Locatie: Zeist
Berichten: 200
Stuur een bericht via MSN naar Kaz
Misschien is het een goed idee om zeg maar bij de software cd, ook een flash-tool bij te leveren, zodat linux er op gezet kan worden voor de geinteresseerden.

Dan heb je als consument de keuze, en als het niet bevalt, kan je altijd nog switchen


Of is dit maar een dom idee




(Kzie nu ineens staan, seniorlid, ben ik al zo oud??
  #11  
Oud 26 mei 2005, 23:32
etelerro
Guest
 
Berichten: n/a
Ik kan me niet voorstellen dat je vanaf Linux zou willen switchen.. Sowieso denk ik dat het Linux OS veel meer mogelijkheden heeft en veel stabieler is qua memory management dan PalmOS die eigenlijk steeds meer gadgets erin probeert te schuiven, maar soms vergeet om het systeem daadwerkelijk er ook goed op aan te passen of sneller te maken. Tuurlijk was de sprong van OS 3 naar 4 goed en van 4 naar 5 ook goed. Maar als ik de sprong van 5 naar 6 (Cobalt) zie dan wordt ik daar niet heel erg enthousiast van-> Hogere systeemeisen. Niet veel meer functies (Die je met third-party programs ook kan krijgen) * Volgens mij draaf ik wat door *
  #12  
Oud 27 mei 2005, 09:05
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door etelerro
Ik kan me niet voorstellen dat je vanaf Linux zou willen switchen.. [knip]Maar als ik de sprong van 5 naar 6 (Cobalt) zie dan wordt ik daar niet heel erg enthousiast van-> Hogere systeemeisen. Niet veel meer functies (Die je met third-party programs ook kan krijgen) * Volgens mij draaf ik wat door *
Rare vergelijking. Linux, een 1 op 1 kopie van Unix, wat al zeker sinds de jaren '70 zonder wijzigingen bestaat, wordt door jou de hemel ingeprezen ondanks dat er al die jaren niet fundamenteel iets gewijzigd is, maar als Palm OS van 5 naar 6 gaat zonder duidelijk zichtbare wijziging word je daar niet enthousiast van. Vergeet niet dat Palm OS een embedded OS is, dus dat nieuwe hardware vaak betekent dat het OS aangepast moet worden en niet omgekeerd zoals jij suggereert: "Cobalt vraagt hogere systeemeisen" (sorry, kromme zin )
__________________
FBTV 2.2.6: De HiRes TV Gids voor PalmOS (27/03/07) nu met een nieuw narrow lettertype.
Laat ontwikkeling / support van FBTV niet in de steek: FBTV is donateware!
  #13  
Oud 27 mei 2005, 09:35
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door etelerro
Sowieso denk ik dat het Linux OS [..] veel stabieler is qua memory management dan PalmOS [..] sprong van 5 naar 6 (Cobalt) [..] Niet veel meer functies
Cobalt biedt wel weer een stuk betere memory management. Memory management was op de oudere Dragonball CPU's gewoon onmogelijk, dus vandaar dat het niet direct in het OS zat. Versie 5 heeft trouwens ook hogere systeemeisen dan versie 4 omdat alle programma's geemuleerd moeten worden. En werd je daar ook niet enthousiast van?
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
 

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:45.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023