Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Softwareontwikkeling

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #61  
Oud 15 september 2001, 23:45
QuinnBlackwatch
Guest
 
Berichten: n/a
als het NS-boekje over getypt moet worden...

dan stel ik me wel vrijwillig om een deel te doen.

als iedereen die op deze thread is geweest een stukje doet kan het in een week gedaan zijn, Heule moet alleen dan aangeven hoe hij de DB wil hebben (wat voor type DB)

Is dit een idee?
Met citaat reageren
  #62  
Oud 16 september 2001, 03:28
fer's schermafbeelding
fer fer is offline
Forumbikkel
Model: Sony Clie PEG-NR70V
 
Geregistreerd: 07 mei 2001
Berichten: 113
Stuur een bericht via ICQ naar fer
yep, als het echt niet anders kan wil ik hier ook wel aan meewerken.
__________________
Greetings,
Fer
Met citaat reageren
  #63  
Oud 19 september 2001, 00:45
Erikro Erikro is offline
Forumbikkel
Model: Palm Vx
 
Geregistreerd: 17 juni 2001
Berichten: 153
Even een vraag:

Iemand riep al OCR, daar denk ik dus ook steeds aan als ik dit lees. Ik heb zelf geen behoefte aan een ns boekje maar het idee spreekt me wel aan.
Is er niet iemand hier (NS-medewerkers) die aan een stapel A4tjes kan komen met gerangschikt, euh ja wat heb je eigenlijk nodig voor zoiets.

Even door een bulkscanner/OCR en klaar.
Met citaat reageren
  #64  
Oud 19 september 2001, 01:05
QuinnBlackwatch
Guest
 
Berichten: n/a
De NS wil niet meewerken.
persoonlijk denk ik dat t snelste is om met een man of wat t boekje optedelen en over te typen.( t is tenminste organisatorisch direct te regelen.
Als de NS het uiteindelijke programma onder ogen krijgt, misschien dat ze dan voor de volgende lichting wel meewillen werken.
Met citaat reageren
  #65  
Oud 19 september 2001, 14:57
FrUitSkI
Guest
 
Berichten: n/a
***MISSION ORDERS***

1. Design team samenstellen (coders die in staat zijn het programma te maken)

2. Dit team goed organiseren en verkondigen wat hun mogelijkheden zijn

3. prototype software afleveren, om nut en uitvoering te toetsen

4. Palmclub.nl users organiseren en mobiliseren om data in te voeren en op een centrale plek te mobiliseren.

Dus: punt 1 eerst, wie kan er coden en wie gaat er coden. laat deze mensen naar voren stappen en het project starten.

Happy hunting

FrUitSkI
Met citaat reageren
  #66  
Oud 19 september 2001, 15:03
QuinnBlackwatch
Guest
 
Berichten: n/a
Mission1

Heule zegt dat ie t programma klaar heeft, hij heeft alleen nog data nodig
Met citaat reageren
  #67  
Oud 09 oktober 2001, 19:54
laurens2
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb Database via NS-medewerker?

In het begin van deze thread las ik dat NS-medewerkers een pda-tje hadden met daarop de reisinfo. Kan er niet iemand aan zo'n NS-mannetje gaan vragen of hij de database even over-beamt?
Met citaat reageren
  #68  
Oud 09 oktober 2001, 20:02
FrUitSkI
Guest
 
Berichten: n/a
Re: Database via NS-medewerker?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurens@owogcml.demon.nl
In het begin van deze thread las ik dat NS-medewerkers een pda-tje hadden met daarop de reisinfo. Kan er niet iemand aan zo'n NS-mannetje gaan vragen of hij de database even over-beamt?
die database is voor PocketPC, je hebt een sleutel nodig om die te kunnen converten naar palm os, enkel de coders van de NS kunnen ons die sleutel geven, maar de ns werkt niet mee, dus dit gaat niet werken. we hebben gewoon medewerking van de ns nodig en zolang zij niet helpen komen we nergens,dus:

ns gaan slaan en zorgen dat ze meewerken, dat is de enige manier dat dit gaat werken.
Met citaat reageren
  #69  
Oud 10 oktober 2001, 02:12
QuinnBlackwatch
Guest
 
Berichten: n/a
t blijft schipperen maar ik denk dat we het het snelst klaar hebben als we gewoon nu dom het spoor boekje over tikken.

winter dienst regeling is net ingegaan dus deste sneller we klaar zijn deste langer we er lol van hebben.

HEULE moet alleen aan geven hoe hij de database wil hebben!!!
Met citaat reageren
  #70  
Oud 26 oktober 2001, 01:40
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
De database moet volgens mij toch niet zo'n probleem zijn. Het is meer een kwestie van het maken van een rekenprogramma, dat de snelste verbinding kan berekenen tussen A en B.
Met citaat reageren
  #71  
Oud 27 oktober 2001, 10:44
barend
Guest
 
Berichten: n/a
snelste routre

Hiervoor heet Edsgar Dijkstra in 1960 het kortste pad algoritme uitgevonden. Nu alleen nog iemand die het even kan implementeren.

Groet,
Barend
Met citaat reageren
  #72  
Oud 27 oktober 2001, 11:07
QuinnBlackwatch
Guest
 
Berichten: n/a
ik had begrepen van heule z'n posts dat dat allemaal gedaan was, is dat nou waar of niet?
Met citaat reageren
  #73  
Oud 27 oktober 2001, 15:14
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Overtikken?

Ik schat zo in dat het overtikken, inscannen van het NS-spoorboekje wel wat langer gaat duren dan
Citaat:
een week
... Met een paar mensen ben je toch echt wel een flink aantal maanden bezig zo schat ik in.

Handiger is het om bijvoorbeeld de NS reissite of het spoorboekje op floppie 'leeg te trekken' met een automatisch script.

Of het spoorboekje opsturen naar India, en daar een leger handjes aan het werk zetten.

Overigens, lijkt het mij dat hier juridisch nogal wat haken en ogen aan zitten. Je kan dan wel een applicatie 'reverse engineeren' maar de gegevens zijn toch echt in het bezit va de NS. Hier is de afgelopen jaren redelijk veel (juridische) discussie over geweest. Denk dan bv aan de telefoongids. Met dit verschil dat adresgegevens die in het telefoonboek staan openbaar zijn, en we het hier hebben over eigen data van een bedrijf (ie NS).

Hoe zit het eigenlijk met de ovr.nl website?
Met citaat reageren
  #74  
Oud 27 oktober 2001, 15:34
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Van de ovr.nl website gehaald:

<http://www.ovr.nl/main/datalevering.asp>
- - - - - - - - - -
Datalevering
De data die de 9292-Reisplanner bevat bieden ongekende mogelijkheden voor onder meer vervoermanagement en onderzoeksdoeleinden.
'9292' levert op maat gesneden gegevenspakketten. De afdeling Marketing & Sales vertelt u via telefoonnummer 030-2330433 of sales@ovreis.nl wat '9292' voor u kan betekenen.
- - - - - - - - - -
Met citaat reageren
  #75  
Oud 27 oktober 2001, 20:09
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Re: Overtikken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Susan
Overigens, lijkt het mij dat hier juridisch nogal wat haken en ogen aan zitten. Je kan dan wel een applicatie 'reverse engineeren' maar de gegevens zijn toch echt in het bezit va de NS.
Dat moet je dan ook anders aanpakken. Tegen het programma kan NS niets doen. Die copyrights liggen bij de maker van het programma.
Als je dus de database leeglaat, kan de NS juridisch niets tegen de maker ervan beginnen.
De gebruiker moet dan zelf de database gaan vullen met gegevens. Dit hoeft geen weken/ maanden te duren. Niet iedereen heeft immers de gegevens nodig van de stoptrein richting Roodeschool. Enkele stoptreinen en de ritten van de Intercity's zou in eerste instantie genoeg moeten zijn.

Peter
Met citaat reageren
  #76  
Oud 27 oktober 2001, 20:26
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
Re: Re: Overtikken?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Bulthuis


Dat moet je dan ook anders aanpakken. ... De gebruiker moet dan zelf de database gaan vullen met gegevens. ...

Peter
Maar juist dit soort programmaatjes zijn al te krijgen.
Met citaat reageren
  #77  
Oud 27 oktober 2001, 21:22
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Toch wel?

Het lijkt me echter een probleem om een juiste combinatie te maken uit alle treinritten. De bedoeling is immers, dat je het vertrekpunt en de bestemming invult. Verder de datum van vertrek en het tijdstip. Het programma moet dan de snelste en juiste combinatie weergeven. Er moet daarbij onder meer worden gekozen uit stop- en sneltreinen. Daarnaast moet het programma weten waar ik moet overstappen, als dat nodig is, en welke trein ik daarna moet nemen. Als ik van Deventer naar Amsterdam wil rijden, moet het programma me niet eerst naar Zwolle of Rotterdam sturen.

Peter
Met citaat reageren
  #78  
Oud 27 oktober 2001, 21:54
Susan Susan is offline
Vriend v/d Palmclub
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 18 december 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.183
overtuigd

ok, snap waar je naar toe wilt. maar: dan moet je toch alweer heel wat data invoeren...
Met citaat reageren
  #79  
Oud 27 oktober 2001, 23:31
QuinnBlackwatch
Guest
 
Berichten: n/a
Dat is meer data dan dat er in een sporrboekje staat, dat is een complete database met tijden, afstanden en aansluitingen.

mijn idee was om het in eerste instantie simpeler te houden dan dat.
en wat ik bedoelde met het overtypen in een "week"(figuurlijk dus)
gaat alleen op als iedereen die op deze thread gepost heeft een stukje zou doen......
Met citaat reageren
  #80  
Oud 28 oktober 2001, 00:21
Arent Arent is offline
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Berichten: 1.021
Auteursrecht op de digitale snelweg

Ter informatie.

"Auteursrecht op de digitale snelweg" is de titel van een "Dossier Auteursrecht" op de website van NRC Handelsblad: http://www.nrc.nl/W2/Lab/Auteursrecht/inhoud.html. Hierin zijn vanaf begin 1996 krantenberichten en -artiekelen verzameld over Auteursrecht. Meestal gaat het over rechtszaken. Onder andere rechtszaken die KPN heeft gevoerd tegen het Haarlemse Internetbedrijf Vuurwerk, dat ooit de Nederlandse telefoongids op Internet aanbood op basis van gegevens van de CDFoongids van KPN.

Zoals Susan al aanhaalde en zoals blijkt uit de in het verleden uitgegeven "zelfgemaaakte" telefoongidsen zitten er wel juridische haken en ogen aan het uitgeven van een "zelfgemaakte" Palm versie van de NS Reisplanner. Onder andere het auteursrecht speelt een rol. Het wil niet zeggen dat een zelfgemaakte versie onmogelijk is. Uit het laatste stukje over een zelfde zaak in Duitsland blijkt dat zelf intypen misschien nog de veiligste manier is. Maar ik zou zeker proberen vooraf zekerheid zien te krijgen over de inbreuk op bijvoorbeeld de Auteurswet. Voor je het weet zit er voor honderden uren werk in in en loop je tegen flinke boetes en rechtszaken aan. En dan is het ook nog voor niets geweest als je de "zelfgemaakte" Reisplanner niet mag gebruiken...

Voor geinteresseerden hieronder een paar interessante citaten uit het NRC dossier. Een paar opvallende zinsneden heb ik vet weergegeven. Volledige artiekeln te vinden op adres: http://www.nrc.nl/W2/Lab/Auteursrecht/inhoud.html

http://www.nrc.nl/W2/Lab/Auteursrecht/960713eco.html
"Vuurwerk met Webtel niet meer op Internet
Uit 'CIJFERS EN BEDRIJVEN' (NRC Handelsblad, 13 juli 1996)
Het Haarlemse bedrijf Vuurwerk moet onmiddellijk ophouden met het aanbieden van Webtel op Internet. In Webtel zijn telefoonnummers en bijbehorende gegevens opgenomen uit de CD-foongids op cd-rom van PTT. De president van de rechtbank in Haarlem, mr. C.A. Terwee-van Hilten, heeft dit bepaald in een kort geding dat PTT Telecom had aangespannen tegen Vuurwerk.

Vuurwerk maakte met het aanbieden van Webtel inbreuk op de geschriftenbescherming van PTT Telecom, vindt de rechtbankpresident. Het Haarlemse bedrijf heeft van de CD-foongids de databestanden afgehaald met alle telefoonnummers en gegevens en biedt deze kosteloos aan op Internet. De PTT komt na de zomer met een eigen gids op Internet. Vuurwerk moet een voorlopige schadevergoeding van 15.000 gulden betalen aan de PTT."

http://www.nrc.nl/W2/Lab/Auteursrecht/960627eco.html
"Volgens advocate M. Metz van Vuurwerk vallen de databestanden van PTT Telecom niet onder het auteursrecht. De CD-foongids zou door Vuurwerk slechts gedecodeerd zijn om aan de informatie te komen. Volgens haar is dat niet verboden. De twee advocaten van PTT Telecom haalden een uitspraak van de Hoge Raad uit 1937 aan, waaruit zou blijken dat het kopiëren van gidsen wel in strijd is met het auteursrecht. De indeling van het PTT-bestand zou zo specifiek zijn, dat het om een persoonlijke, intellectuele keuze van informatieordening gaat. Bovendien zou de beveiliging op de CD-foongids door Vuurwerk gekraakt zijn."


http://www.nrc.nl/W2/Lab/Auteursrecht/960422eco.html
"In Duitsland heeft Deutsche Telekom juridische stappen ondernomen tegen het bedrijf TopWare dat in juni vorig jaar een CD-Rom met telefoonnummers op de markt bracht. Het bedrijf heeft er daarvan meer dan 800.000 verkocht voor ongeveer 50 Duitse mark per stuk. Intussen is de verkoop op last van de rechter stilgelegd en heeft Deutsche Telekom zelf een CD-Rom met 32 miljoen Duitse telefonnummers, adressen en namen op de markt gebracht. TopWare heeft zich door de juridische maatregelen van Deutsche Telekom niet uit het veld laten slaan. In China hebben 400 medewerkers in vier maanden de Duitse telefoonnummers, namen en adressen handmatig in de computer gevoerd. Op basis van deze gegevens heeft TopWare in februari van dit jaar opnieuw een CD-Rom met gegevens uit het telefoonboek op de markt gebracht."

Laatst gewijzigd door Arent; 28 oktober 2001 om 00:24.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023