Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > webOS > Smartphones (Pre serie, Pixi, Veer)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 01 maart 2010, 13:04
ishpuini ishpuini is offline
Forumbikkel
Voornaam: Wim
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 29 april 2008
Locatie: Antwerpen
Berichten: 141
Nieuw in WebOS 1.4: starten van apps

Afgelopen WE kwam WebOS 1.4 binnenrollen op m'n Palm Pre.

Belangrijkste verschil naast de hele waslijst die je in de nieuwtjes terugvindt is de nieuwe manier van applicaties launchen. Ik las daar al over in de aankondigingen, maar begreep niet goed wat werd bedoeld. Nu ik zelf WebOS 1.4 in werking zie, snap ik het helemaal en vraag ik me af waarom ze dat al niet van in 't begin zo deden.

Hoe werkt dat nu? Wel je krijgt tijdens het opstarten van een app een splash schermpje te zien, i.e. een kaart met daarop het icoontje van de app en een oplichtende halo eromheen. Van zodra de app geladen is vergroot de kaart naar het volledige scherm en wordt de app normaal zichtbaar. Onmiddellijke feedback dus na het opstarten van een app, en niet langer enkele seconden op je schermachtergrond kijken terwijl je je afvraagt wel het goede icoon aangetapt te hebben.

De andere vernieuwingen zijn mss cooler, maar deze is toch kwa useability deze met het meeste praktische effect.

Oh tss haakjes... de App Catalog is nog steeds beschikbaar bij mij, en hij blijft gestaag groeien ook voor ons die enkel geselecteerde gratis Apps kunnen downloaden. Intss zitten we net voorbij de 250 stuks. Ik testte net even de Duitstalige demo-versie van The Need For Speed. Werkt verbazend goed met erg vlotte respons en ditto graphs. Niet echt iets dat ikzelf op m'n telefoon wil, maar toch leuk even de grafische 3D mogelijkheden te hebben zien werken. Het spel zelf is intss terug van m'n Pre verwijderd. Ook van Monopoly en The Simms 3 zijn er downloads.

Wim
Met citaat reageren
  #2  
Oud 01 maart 2010, 13:48
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ah, het niet weten of je iets wel of niet aangetapt hebt is ook een van mijn grootste ergernissen van mobiele devices (ja, ik kijk naar jou, Windows Mobile!!1)

Op PalmOS was aangetikt = aangetikt, want je merkte meteen dat je toestel in actie kwam.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 02 maart 2010, 22:33
michkoopt michkoopt is offline
Senior lid
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 14 juli 2007
Berichten: 84
ja update is wel fijn, wat me wel weer ergert is de batterij
ech wel minder tov mijn treo en wat ie ook heeft van zijn broertje is die misselijke klok (die drift af en grif ook!)maar ja na twee keer misselijk vergist in de tijd is dat nu tenminste wel
opgelost met tijd sync app, om de twee uur.
wat de apps betreft niet echt een probleem, alles
eigelijkwel te vinden van flixster tot brothers in arms
hoewel ik die spelletje's alleen installeer voor een keer te zien.
ook wel gaaf is srumvm, kan weer day of the tentacle opnieuw spelen, wel grappig. Al met al toch wel gaaf ding
Met citaat reageren
  #4  
Oud 03 maart 2010, 13:45
ishpuini ishpuini is offline
Forumbikkel
Voornaam: Wim
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 29 april 2008
Locatie: Antwerpen
Berichten: 141
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michkoopt Bekijk bericht
ja update is wel fijn, wat me wel weer ergert is de batterij ech wel minder tov mijn treo
Het verbruik van de batterij lijkt me na enkele dagen 1.4 drastisch verbeterd. Met vorige versies zou ik rond deze moment van de dag aan een 30% à 40% zitten, maar momenteel staat de batterij-indicator nog op 90%! Ik kan nu effectief de werkdag door zonder opladen. M'n autolader volstaat om de zaak op peil te houden. Uitzondering is het weekeinde wanneer ik 'm nog wel aan de stroom zal moeten hangen.

Is het nu effectief een aanpassing in 1.4 die het verschil maakt, of is 't gewoon dat m'n batterij onderhand getraind is geraakt?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michkoopt Bekijk bericht
en wat ie ook heeft van zijn broertje is die misselijke klok (die drift af en grif ook!)maar ja na twee keer misselijk vergist in de tijd is dat nu tenminste wel
opgelost met tijd sync app, om de twee uur.
Dat is inderdaad vervelend. Ik dacht eerst dat het was omdat de batterij van m'n pre af en toe plat ging, waardoor de klok niet meer doorliep. Maar 't is inderdaad drift. Clock Synch helpt inderdaad, maar daarvoor heb je wel internet nodig, en da's bij mij enkel buiten de werkuren bij mij thuis. 'k Ben persoonlijk wel gewoon een aparte polshorloge te gebruiken om de tijd in 't oog te houden, dus meer dan een beetje vervelend voor reminders is het niet.

Wim
Met citaat reageren
  #5  
Oud 03 maart 2010, 14:12
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Klinkt allemaal erg 'positief'. Opstarten van programma's wat enkele seconden duurt, klok die gewoon niet goed loopt.

Zomaar een vraag: is zo'n pre nu beter dan een T|X of T3?

Ik vrees dat het antwoord mij eigenlijk niet meer zal interesseren : ik ben al overgestapt op Android en heb hiervan geen spijt. Denk hoogstens met wat weemoed aan de goede tijden met de Sony Clie's
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #6  
Oud 03 maart 2010, 15:12
ishpuini ishpuini is offline
Forumbikkel
Voornaam: Wim
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 29 april 2008
Locatie: Antwerpen
Berichten: 141
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RobB Bekijk bericht
Klinkt allemaal erg 'positief'. Opstarten van programma's wat enkele seconden duurt, klok die gewoon niet goed loopt.

Zomaar een vraag: is zo'n pre nu beter dan een T|X of T3?
Over het verschil met een T|X of T3 kan ik geen uitspraak doen. Ik kom van een Vx, en toen ik m'n Pre kocht was het al te lang geleden dat ik de Vx nog gebruikte (omdat ik na een te platte batterij m'n back-up niet meer kon restoren wegens niet langer seriële bus in hedendaagse PCs) dus zelfs daarmee vergelijken laat m'n geheugen eerlijk gezegd niet meer toe. Ik ervaar de wachttijden in elk geval niet als hinderlijk.

Enkele seconden is nu wel overdreven, het gaat eerder over perceptie van verlopen tijd dan over een feitelijke tijdsmeting. Laat ons zeggen dat de wachttijd soms net iets te lang aanvoelt om zonder feedback te blijven. Nu WebOS de gebruiker weldegelijk feedback geeft voelt het opstarten van de apps een stuk sneller aan.

In termen van usability is perceptie van tijdsverloop belangrijker dan de tijd die werkelijk verloopt. Applicaties worden vaak door technici ontworpen om perfect binnen opgestelde tijdslimieten te reageren, maar toch klagen gebruikers nog over performantie. En dit enkel omdat de applicatie het nalaat om op de juiste manier feedback te geven. In een windows omgeving moet je zo bvb van zodra een wachtmoment merkbaar wordt een zandlopertje laten zien. Maar voor iets langere wachttijden is zo'n zandloper niet voldoende en moet je een boodschap tonen of zelfs een progress bar. Doe je dat niet, dan ervaren gebruikers de wachttijden als veel langer.

Feedback geven zoals WebOS 1.4 dat nu doet is m.a.w. onontbeerlijk in een gebruiksvriendelijke interface zoals Palm die ambieert aan te bieden.

Wim
Met citaat reageren
  #7  
Oud 03 maart 2010, 15:19
ishpuini ishpuini is offline
Forumbikkel
Voornaam: Wim
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 29 april 2008
Locatie: Antwerpen
Berichten: 141
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RobB Bekijk bericht
Ik vrees dat het antwoord mij eigenlijk niet meer zal interesseren : ik ben al overgestapt op Android en heb hiervan geen spijt. Denk hoogstens met wat weemoed aan de goede tijden met de Sony Clie's
Nog dit over Android. Ik heb enkele collega's die Android smartphones hebben. O.a. de HTC Hero. De Palm Pre moet zeker niet onderdoen inzake respons, wel in tegendeel. De interface op de HTC hapert bovendien nogal volgens wat ik zag. Mogelijk ligt het aan het specifieke model en niet aan het OS, maar Web OS doet het beter in vgl met wat ik zag van Android in m'n omgeving.

Wim
Met citaat reageren
  #8  
Oud 03 maart 2010, 22:24
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RobB Bekijk bericht
Klinkt allemaal erg 'positief'. Opstarten van programma's wat enkele seconden duurt, klok die gewoon niet goed loopt.

Zomaar een vraag: is zo'n pre nu beter dan een T|X of T3?

Ik vrees dat het antwoord mij eigenlijk niet meer zal interesseren : ik ben al overgestapt op Android en heb hiervan geen spijt. Denk hoogstens met wat weemoed aan de goede tijden met de Sony Clie's
Maar Rob, ook op Android moet je een paar seconden wachten voordat iets opgestart is toch? Dat moet je tegenwoordig op elk platform, met uitzondering van sommige kleine applicaties van de Blackberry...

Ik gebruik mijn TG50 als universele afstandsbediening. Gaat best goed!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 03 maart 2010, 22:50
michkoopt michkoopt is offline
Senior lid
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 14 juli 2007
Berichten: 84
was inderdaad te snel met de batterij, maar heb de update
pas sinds zaterdag en wou eigenlijk niet te voorbarig zijn omdat
ik het in eerste instantie niet ech durfde te geloven, maar nu op
woensdag na weer un dag met toch goed doorgekomen
zeer zeker een verbetering.
wat betreft enkele seconden wachten, kom op zeg waar hebben
we het eigenlijk over, begrijp me niet verkeerd, maar in mijn ogen is het smartphone en wat verwach je. En een mooi scherm gps telefoon email wifi internet en een 3 gig procesor en een stanby tijd van een week, ja daar moet je ergens ophouden
en dat doet ie het toch verdomd goed, maar ik moet wel zegge
ik heb geen ervaring met HTC of andere merken.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 04 maart 2010, 08:31
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Maar Rob, ook op Android moet je een paar seconden wachten voordat iets opgestart is toch? Dat moet je tegenwoordig op elk platform, met uitzondering van sommige kleine applicaties van de Blackberry...
Het opstarten van een applicatie op mijn robotje (Samsung Galaxy) gaat ongeveer even snel als op de vertrouwde Palmpjes (afgezien van een Zire en Z22 dan).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gazpacho Bekijk bericht
Ik gebruik mijn TG50 als universele afstandsbediening. Gaat best goed!
Ik gebruik ook dagelijks mijn TJ35 als tv gids, met dank aan Frans
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________

Laatst gewijzigd door RobB; 04 maart 2010 om 20:08. Reden: Hoe stom kon ik een TJ35 uitschelden voor een TJ31
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:18.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023