Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Software (synchronisatie, tips, hacks)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 18 mei 2004, 02:16
pal's schermafbeelding
pal pal is offline
Forumbikkel
Voornaam: Paul
Model: Tapwave Zodiac
 
Geregistreerd: 28 mei 2001
Locatie: Nijmegen
Berichten: 178
Question Mag je geregistreerde software verkopen?

Ik heb er op gezocht, maar kan niet echt iets vinden. Maar enfin,
mag dat dus? Er is dus sprake van overlegbare aankoopbewijzen. Het betekent dus wel dat de software op de koper zijn naam en device zou moeten worden overgezet.
__________________
pal(m)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 18 mei 2004, 07:27
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ja dat mag.

(hoewel het hele idee daarachter mij altijd ontschoten is)
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #3  
Oud 18 mei 2004, 08:21
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Nee dat mag niet.

M.a.w. zo eenduidig als Gaz het stelt is het niet.

Meestal staat het wel in de licentievoorwaarden beschreven.
(Jeweetwel, dat papiertje wat niemand leest).

Hoe de BSA hierop kan controleren zou ik echter niet weten.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 18 mei 2004, 08:25
RobB's schermafbeelding
RobB RobB is offline
Huisprogrammeur
Voornaam: Rob
Model: Overig
 
Geregistreerd: 06 december 2000
Locatie: 82.174.252.255
Berichten: 911
Nee, het mag NIET. De reden is dat je de software niet zelf maar slechts een overeenkomst koopt wat aangeeft dat je het programma onder bepaalde voorwaarden mag gebruiken.
Ik denk dan ook niet dan een leverancier op verzoek een nieuwe registratiecode zal opsturen alleen maar omdat je de software tweedehands hebt gekocht. Wie garandeerd je dat de eerste koper inderdaad het programma niet meer gebruikt.
__________________
Rob.

The real source of applications.
___________________________________
Met citaat reageren
  #5  
Oud 18 mei 2004, 10:05
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Ik denk dan ook niet dat een leverancier op verzoek een nieuwe registratiecode zal opsturen alleen maar omdat je de software tweedehands hebt gekocht.
Volgens mij doet Hekosoft (Digimap) dat wel, dus zo simpel ligt het niet. Bovendien: waarom zou je een CD wel en een overeenkomst niet kunnen verkopen?
Met citaat reageren
  #6  
Oud 18 mei 2004, 10:56
Boss's schermafbeelding
Boss Boss is offline
Forumbikkel
Model: Geen
 
Geregistreerd: 08 maart 2001
Locatie: Delft
Berichten: 428
Volgens veel leveranciers mag het niet. Echter, zij staan niet boven de wet. Je hebt het recht gekocht om iets te gebruiken, en dat recht kan je doorverkopen. Net zoals je een object kan kopen en doorverkopen.

Een kennis van mij die rechten doet, heeft zo laatst een aantal oude NT licenties overgenomen van mij. Hij wist dat niet mocht volgens de voorwaarden, maar durfde het wel aan er een zaak van te maken mocht de situatie zich voordoen (Kleine kans natuurlijk)
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 mei 2004, 11:00
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Pa(u)l, heb je het al aan de software-maker zelf gevraagd? Als die het prima vindt dan is je probleem opgelost. Vindt die het niet prima dan discussieren we hier fijn verder
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 mei 2004, 11:19
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Tja, als je iets materialistisch doorverkoopt kan de verkoper het uiteraard niet zelf meer gebruiken. Met software kan dat nog altijd wel, dus alleen daarom vind ik het al als een tang op een varken slaan.

Maar ik las de oorspronkelijke vraag te beperkt, en dacht dat Pal alleen wilde weten of dit het geval was voor Palmsoftware op de Palmclub. En wat dat betreft zie ik hier behoorlijk wat tweedehands software heen en weer gaan, voornamelijk veel digimappen.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #9  
Oud 18 mei 2004, 11:32
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Tja, als je iets materialistisch doorverkoopt kan de verkoper het uiteraard niet zelf meer gebruiken. Met software kan dat nog altijd wel, dus alleen daarom vind ik het al als een tang op een varken slaan.
Beetje kortzichtig niet?
Als ik een kopietje maak van software waar iemand anders een licentie op heeft kan ik het ook gebruiken. Wat is het verschil? Dat de varken opeens op de tang slaat?

Met andere woorden: alle software (ok: behalve freeware) mag je alleen gebruiken met een licentie.
Als ik een kopietje draai van jouw software ben ik strafbaar.
Als jij mij je licentie verkoopt en jij blijft de software gebruiken ben jij strafbaar.

Toch?
Met citaat reageren
  #10  
Oud 18 mei 2004, 11:36
pal's schermafbeelding
pal pal is offline
Forumbikkel
Voornaam: Paul
Model: Tapwave Zodiac
 
Geregistreerd: 28 mei 2001
Locatie: Nijmegen
Berichten: 178
Wat is er aan de hand

Tja, verschillende antwoorden op mijn vraag. What is the case?
Ik koop nog wel eens (over)enthousiast software voor mijn Palm (PalmGear, Handango, of bij developer zelf). Soms kom je er na een tijdje achter dat de software door jou toch niet echt gebruikt wordt, of simpelweg te weinig. Soms vind je een (beter) alternatief. Denk aan: Tja, ik vind Datebk5 eigenlijk toch fijner dan Agendus (=persoonlijke smaak).

Welnu, deze software kost soms stiekum toch nog redelijk wat. In ieder geval als je het optelt. Ik heb de developer (in dit geval Iambic) nog niet gevraagd of ik de software mag doorverkopen. Dat wilde ik eerst hier vragen. Wat ik WEL heb gevraagd, is of ik de software mag ruilen tegen een ander product uit de collectie.
Daar heb ik nog geen antwoord op gekregen...

Gr,

Paul
__________________
pal(m)
Met citaat reageren
  #11  
Oud 18 mei 2004, 11:43
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Citaat:
Op 18-05-2004, om 11:32 heeft fransbr dit gezegd in bericht #9
Beetje kortzichtig niet?
Als ik een kopietje maak van software waar iemand anders een licentie op heeft kan ik het ook gebruiken. Wat is het verschil? Dat de varken opeens op de tang slaat?

Met andere woorden: alle software (ok: behalve freeware) mag je alleen gebruiken met een licentie.
Als ik een kopietje draai van jouw software ben ik strafbaar.
Als jij mij je licentie verkoopt en jij blijft de software gebruiken ben jij strafbaar.

Toch?
Gaat me niet om wie strafbaar is of niet. En volgens mij mis je het punt van mijn verhaal. Ik vind persoonlijk het een stom idee dat je iets kunt doorverkopen wat je na een kopie evengoed zelf nog kunt gebruiken, strafbaar of niet. Kijk als je moralistisch wil doen dan heb je gelijk, en als dat je mening is dan moet je die vooral houden. En dat is de tang op het varken.

Om het even praktisch te houden, en gebaseerd op wat Heck zegt: als het van de producent mag (Hekosoft), dan moet je het vooral doen. Ik ben zelf alleen bang dat als iedereen hier zijn tweedehands software gaat verkopen er ook een boel warez tussen gaat zitten (wel meer dan eens meegemaakt, was een gast die mij een VEROUDERDE gekraakte versie van Agendus wilde verkopen ) en dat hebben we liever niet.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 18 mei 2004 om 11:48.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 18 mei 2004, 11:57
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Gazpacho, ik denk inderdaad dat we hier moeten uitkijken met het toestaan van software-verkoop. Dat is namelijk een bijzonder schimmige (lees: niet te controleren) wereld. Ik denk dat we ons hier maar moeten beperken tot een Digimapje hier en daar .
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #13  
Oud 18 mei 2004, 13:42
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
En daar sluit ik me van harte bij aan!
Met citaat reageren
  #14  
Oud 18 mei 2004, 13:43
pal's schermafbeelding
pal pal is offline
Forumbikkel
Voornaam: Paul
Model: Tapwave Zodiac
 
Geregistreerd: 28 mei 2001
Locatie: Nijmegen
Berichten: 178
Moeilijk

Tja, ik kan me inderdaad voorstellen dat het wat gecompiceerd ligt.
Ik heb weliswaar mijn officiéle registraties en dat staat vast, maar ik zou inderdaad de software kunnen blijven gebruiken. Overigens is dat 'm nu juist: ik gebruik het niet en dat vind ik nogal zonde. Zou ik het wél gebruiken na door verkoop, dan ben ik inderdaad starfbaar, omdat ik geen licentie meer heb.

Ik vind het wel goed om het eens aan te kaarten. Er wordt hier zoveel aangeboden aan hardware en accesoires. Ook daarvoor geldt dat bijv. iemand die een Palm zonder cradle verkoopt weleens een gestolen exemplaar zou kunnen aanbieden. Toont hij echter weer een aankoopbon van diezelfde Palm, dan is het weer ok.

Overigens weet ik dat er hier ooit iemand een pakketje (geregistreerde) software aanbood voor een tweedehands prijs of een ruil tegen een andere applicatie. Kan de topic echter niet meer vinden.
Maar enfin, iedereen was toen erg enthousiast en zelfs iemand van het bestuur zei toen dat dat een hele mooie deal was, al die software voor dat geld.
__________________
pal(m)
Met citaat reageren
  #15  
Oud 18 mei 2004, 13:54
pal's schermafbeelding
pal pal is offline
Forumbikkel
Voornaam: Paul
Model: Tapwave Zodiac
 
Geregistreerd: 28 mei 2001
Locatie: Nijmegen
Berichten: 178
12 september 2002

OK, gevonden dus die topic gestart door niemand minder dan onze eigen Zeke.

Op 12 september 2002 ging het zo:
Zeke heeft geregistreerde software over
__________________
pal(m)
Met citaat reageren
  #16  
Oud 18 mei 2004, 14:11
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Aangezien ik degene was die daar erg enthousiast was zal ik er ook maar op reageren. We hebben het wel over een thread van twee jaar geleden (voortschrijdend inzicht) en daarbij vind ik de vergelijking met hardware ook niet helemaal correct. Natuurlijk kan hardware gestolen zijn, maar dat is voor ons - en Ebay, Marktplaats en soortgelijken - bijna ondoenlijk om te controleren. De koper heeft hier - ook wettelijk gezien - een bepaalde mate van zelfonderzoek in.
Maar een eenmaal verkochte cradle of Palm kun je als verkoper niet nog zelf hergebruiken. Dat principe geldt nu eenmaal wel voor software, dus vandaar dat we ervoor kiezen om het liever niet toe te staan. Dat Digimap wordt getolereerd is al een zeer grijs schemergebied, maar de kans op verkoop van warez of een makkelijke manier om de kosten voor software te delen is hier gewoon te groot.

Maar ik sta open voor verdere discussie...

- jp
Met citaat reageren
  #17  
Oud 18 mei 2004, 14:42
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Maar ik sta open voor verdere discussie...
Stel ik verkoop mijn Palm III met een legale OS update 4.0 door. Wat dan? (Van wie is die update 4.0?)
Met citaat reageren
  #18  
Oud 18 mei 2004, 15:04
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Frans, wat is een OS-update volgens jou?
__________________
What the FAQ?

Laatst gewijzigd door metck; 18 mei 2004 om 15:07.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 18 mei 2004, 15:18
jean-paul's schermafbeelding
jean-paul jean-paul is offline
Admin
Voornaam: Jean-Paul
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 22 november 2000
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.828
Stuur een bericht via ICQ naar jean-paul Stuur een bericht via Instant Messenger naar jean-paul Stuur een bericht via MSN naar jean-paul Stuur een bericht via Yahoo naar jean-paul Stuur een bericht via Skype™ naar jean-paul
Frans bedoelt een OS-upgrade waarbij je eerst de CD van Palm moet kopen. De 4.1-upgrade-cd is hier een goed voorbeeld van. Theoretisch gezien zou je dan met één cd meerdere Palm's met een ouder OS kunnen upgraden, waarbij je telkens de Palm met de nieuwe, geupgrade versie van het OS verkoopt.
Overigens is dit ook strafbaar, want de upgrade is gekocht voor het opwaarderen van één Palm. De upgrade-cd hoort dus bij de opgewaardeerde Palm meegeleverd te worden.

Laatst gewijzigd door jean-paul; 18 mei 2004 om 15:22.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 18 mei 2004, 15:19
fransbr's schermafbeelding
fransbr fransbr is offline
FBTV: Palm TV Gids
Voornaam: Frans
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 22 oktober 2003
Locatie: Sleen
Berichten: 1.450
Citaat:
Frans, wat is een OS-update volgens jou?
Volgens mij gelicenseerde software.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:48.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023