Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Discussies en algemene threads

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 23 april 2003, 21:06
FreestyleR FreestyleR is offline
Senior lid
Voornaam: Denny
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 15 september 2002
Locatie: Rotterdam
Berichten: 56
PocketPC2002 onder de loep (verzoeknummer Koekiemonster)

Hallo dames en heren van de PalmClub,

September vorig jaar heb ik een Palm m130 aangeschaft (nadat een oud organisertje van me kapot was gegaan). Na enkele weken ermee gespeeld te hebben, ging de Palm wat probleempjes vertonen bij het opladen. Ik ben toen teruggegaan naar de shop en heb na een lange romp-slomp mn geld teruggehad. Vervolgens heb ik lang zitten dubben over een nieuw model (want ik was direct verslaafd aan het dure pda-speelgoed). Ik heb toen een Pocket PC aangeschaft, een Casio Cassiopeia E200 om precies te zijn (was lekker aantrekkelijk geprijsd).

Hier mijn bevindingen over het apparaat (op verzoek van koekiemonster ):
- Ik ben zeer positief over PocketPC2002. Het is stabieler dan ik had verwacht (helaas wel minder stabiel dan Palm OS).
- Er zijn genoeg deugelijke (en "gratis") programma's beschikbaar.
- De mogelijkheden zijn fantastisch (t.o.v. mn ex-m130), mp3/video heeft hij geen problemen mee
- Pocket Word/Excel gaat allemaal prima (ook met syncen) en ik vind het persoonlijk toch beter dan Docs To Go.
- Het uiterlijk is geweldig (o.a. Today-scherm dat -bij inschakelen van de pda- alle afspraken en to-do's toont die voor die dag gelden)
Ook is alles te tweaken d.m.v. theme's.
- Lekker groot scherm (320x240) t.o.v. mn m130 (met 160x160 pixels)
- De accu is te vervangen

En dan nu de nadelen:
- Zwaarder en groter dan een Palm OS model
- Accu is sneller leeg
- PPC2002 minder stabiel dan Palm OS

Conclusie: Ik heb geen spijt van mijn aankoop en ik zal in de toekomst waarschijnlijk bij de Pocket PC serie blijven. Het bevalt mij iets beter dan Palm OS. (Toch kijk ik met plezier terug op mijn Palm tijd)

Met vriendelijke groet,

FreestyleR
Met citaat reageren
  #2  
Oud 23 april 2003, 21:23
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
De mogelijkheden zijn fantastisch (t.o.v. mn ex-m130), mp3/video heeft hij geen problemen mee
De OS5-palms en de meeste Cliés doen mp3/video ook heel fatsoenlijk.
Citaat:
Het uiterlijk is geweldig (o.a. Today-scherm dat -bij inschakelen van de pda- alle afspraken en to-do's toont die voor die dag gelden)
Voor palm kun je Today downloaden om ook een Today-scherm op te kunnen roepen, hoewel een programma als Datebk ToDo's geïntegreerd heeft in de agenda.
Citaat:
Lekker groot scherm (320x240) t.o.v. mn m130 (met 160x160 pixels)
De meeste palms die nu uitkomen hebben een resolutie van 320x320 en de high-end Sony's (NR70V, NX70 en NZ90) hebben zelfs een resolutie van 320x480.
Citaat:
De accu is te vervangen
Hiervoor zou je uit moeten wijken naar een high-end Palm OS pda: de NZ90 van Sony.

Laatst gewijzigd door koekiemonster; 23 april 2003 om 21:28.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 april 2003, 21:27
Ivos's schermafbeelding
Ivos Ivos is offline
Vriend van de Palmclub
Voornaam: Ivo
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Locatie: Harreveld
Berichten: 819
Re: PocketPC2002 onder de loep (verzoeknummer Koekiemonster)

Citaat:
Op 23-04-2003, om 22:06 heeft FreestyleR dit gezegd in bericht #1

Hier mijn bevindingen over het apparaat (op verzoek van koekiemonster )
- Ik ben zeer positief over PocketPC2002. Het is stabieler dan ik had verwacht (helaas wel minder stabiel dan Palm OS).
- Er zijn genoeg deugelijke (en "gratis") programma's beschikbaar.
- De mogelijkheden zijn fantastisch (t.o.v. mn ex-m130), mp3/video heeft hij geen problemen mee
- Pocket Word/Excel gaat allemaal prima (ook met syncen) en ik vind het persoonlijk toch beter dan Docs To Go.
- Het uiterlijk is geweldig (o.a. Today-scherm dat -bij inschakelen van de pda- alle afspraken en to-do's toont die voor die dag gelden)
Ook is alles te tweaken d.m.v. theme's.
- Lekker groot scherm (320x240) t.o.v. mn m130 (met 160x160 pixels)
- De accu is te vervangen
/edit sjit koekiemonster was me net voor.....

Hieronder mijn bevindingen voor PalmOS (dezelfde punten als hierboven):
- PalmOS Stabieler = dus beter
- Voor PalmOS ook veel gratis programma's, veel meer als pocketpc
- mijn Clie Nr70V heeft ook geen problemen met video/mp3
- Als ik de verschillen zie (die op het net wel te vinden zijn) lijkt
mij Doc's to Go toch beter
- Voor dit today scherm heb je voor PalmOS o.a Wassup of Today, en verder zijn er veel verschillende lauchers, dus voor elk wat wils.
- Mijn clie heeft een nog groter scherm (320x480) :P
- De accu is niet te vervangen, maar dat is niet nodig want hij is toch bijna nooit leeg

Zo hier had ik even zin in ...

/edit, sjit koekiemonster was me net voor......

Laatst gewijzigd door Ivos; 23 april 2003 om 21:30.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 23 april 2003, 21:33
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Re: Re: PocketPC2002 onder de loep (verzoeknummer Koekiemonster)

Citaat:
Op 23-04-2003, om 22:27 heeft Ivos dit gezegd in bericht #3


Als ik de verschillen zie (die op het net wel te vinden zijn) lijkt
mij Doc's to Go toch beter
Sterker nog, uit verschillende onafhankelijke testen is naar voren gekomen dat DocumentsToGo beter omgaat met het bestandsformaat en het weer terug converteren naar de PC dan Microsoft's eigen PocketWord en PocketExcel...

O ja, en dan doe ik ook een nog een duit in het zakje, Tealglance biedt de mogelijkheden ook die je noemt over todo's weergeven etc, maar dan uitgebreider...

Los daarvan, ik ben vandaag bij een presentatie geweest, en daar werd een onafhankelijk onderzoek gepresenteerd over de hoeveelheid palms in Nederland. Het blijkt dat momenteel 44% van de bezitters een PalmOS gebaseerde handheld heeft, en 27% een PocketPC gebaseerde handheld. Vergeleken bij vorig jaar rond deze tijd blijkt dat PalmOS gestegen is, en dat het marktaandeel PocketPC's met 2% gedaald is...

Maar goed, ik zou zlef nooit een PPC kiezen, al vind het wel ok dat het er is. Concurrentie houdt namelijk de prijzen laag en de ontwikkelingen op een hoog peil!
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 23 april 2003, 21:33
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Citaat:
Hier mijn bevindingen over het apparaat (op verzoek van koekiemonster ):
En nu kan koekiemonster er naar hartelust op reageren
Met citaat reageren
  #6  
Oud 23 april 2003, 21:35
FreestyleR FreestyleR is offline
Senior lid
Voornaam: Denny
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 15 september 2002
Locatie: Rotterdam
Berichten: 56
Koekiemonster:
Citaat:
Voor palm kun jeToday downloaden om ook een Today-scherm op te kunnen roepen, hoewel een programma als Datebk ToDo's geïntegreerd heeft in de agenda.
Dat wist ik niet, maar Datebk kost weer centjes en kweenie of Today voor de Palm gratis is... iig krijgt PPC het standaard mee

Citaat:
De meeste palms die nu uitkomen hebben een resolutie van 320x320 en de high-end Sony's (NR70V, NX70 en NZ90) hebben zelfs een resolutie van 320x480.
Daar moet ik eens naar gaan kijken, alhoewel..wat gaat zoiets kosten?

Ivos:
Citaat:
Voor PalmOS ook veel gratis programma's, veel meer als pocketpc
Dat klopt. Ik doelde met "gratis" ook wat meer op de warez die ik voor PPC gevonden heb, die kon ik dus voor Palm niet zo vinden (verder zal ik hier niet over doorzagen )

Citaat:
mijn Clie Nr70V heeft ook geen problemen met video/mp3
Dat is wel een prachtig apparaat ja!

Citaat:
Mijn clie heeft een nog groter scherm (320x480)
Punt voor jou

Citaat:
Zo hier had ik even zin in
Ieder z'n ding

GJHartog:

Citaat:
en dat het marktaandeel PocketPC's met 2% gedaald is...
Palms zijn over het algemeen stukken goedkoper dan ppc's. En ik vind het ook prima dat Palms er zijn, 't blijven prachtapparaten

greetz
Met citaat reageren
  #7  
Oud 23 april 2003, 21:36
Ivos's schermafbeelding
Ivos Ivos is offline
Vriend van de Palmclub
Voornaam: Ivo
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Locatie: Harreveld
Berichten: 819
Citaat:
Op 23-04-2003, om 22:33 heeft domo dit gezegd in bericht #5


En nu kan koekiemonster er naar hartelust op reageren
dat heeft hij ook al gedaan 2 posts hierboven
Met citaat reageren
  #8  
Oud 23 april 2003, 21:41
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Ach, ieder zijn heug...

Ik moet trouwens wel even kwijt dat ik dit tot nu toe één van de leukste Palm vs. PocketPC discussies vind. Ook dank zij jou FreestyleR! Ik surf aardig wat forums af, maar ik kom toch regelmatig dingen tegen dat ik te zielig vind om hier te herhalen....

Maar zo kan het dus ook! Top!
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 april 2003, 21:45
Ivos's schermafbeelding
Ivos Ivos is offline
Vriend van de Palmclub
Voornaam: Ivo
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 28 november 2000
Locatie: Harreveld
Berichten: 819
Idd, ik wilde net hetzelfde vertellen!!! Erg leuk zo positief over beide apparaten te praten

/me vindt dit 1 van de leukste discussies ooit gevoerd op het forum
Met citaat reageren
  #10  
Oud 23 april 2003, 21:52
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Dat wist ik niet, maar Datebk kost weer centjes en kweenie of Today voor de Palm gratis is... iig krijgt PPC het standaard mee
ToDay voor Palm OS is gratis.
Citaat:
Daar moet ik eens naar gaan kijken, alhoewel..wat gaat zoiets kosten?
Zo'n € 500 nieuw. Maar in het vraag en aanbod forum zijn behoorlijk wat tweedehands NR70V's te vinden.
Citaat:
Dat klopt. Ik doelde met "gratis" ook wat meer op de warez die ik voor PPC gevonden heb, die kon ik dus voor Palm niet zo vinden (verder zal ik hier niet over doorzagen )
Warez is er voor ieder OS wel te vinden, dus ook voor het Palm OS. Maar mijn principe is dat er voor goede software betaald dient te worden.
Citaat:
Palms zijn over het algemeen stukken goedkoper dan ppc's.
Dat is een argument. Maar Palm OS pda's zijn daarnaast nog eens (over het algemeen) kleiner en hebben een langere batterijlevensduur. Zowaar argumenten die mee kunnen spelen in een aankoop.

Citaat:
En ik vind het ook prima dat Palms er zijn, 't blijven prachtapparaten
Laten we vooral verzoenend eindigen .
Met citaat reageren
  #11  
Oud 23 april 2003, 22:04
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Hieronder, in het quotegebied, volgt de beginpost van deze thread.
Zou je een reactie kunnen geven op de genoemde tegenargumenten van het PocketPC-besturingssysteem en eventueel ook een reactie op de argumenten voor het Palm-besturingssysteem?
Citaat:
Palm naar PocketPC naar Palm (bericht #1)

Al jaren een trotse PalmIIIe en IIIc gebruiker, tot vorig jaar zomer.

Na al het grafische en audio visuele geweld te hebben gezien op de PocketPC, heb ik mij zelf overtuigd om een PPC aan te schaffen.

Een Pocket LOOX van Siemens.

En ik moet zeggen, de eerte paar weken liep ik trots door het bedrijf, en liet em aan iedereen zien.

Filmpjes, foto's, outlook, DiVX en MP3 het kon allemaal, wat een enorm verschil met mijn Palm zeg. Verkopen die Palm ! En jawel verkocht een Palm IIIc voor 90 Euro's.

Maar nu een aatal maanden later heb ik spijt.........ENORME spijt.

De Reden (en);

1. Backup / Updates
Het begon allemaal toen de 1e update werdt uitgebracht.
Het ding resetten , en de update flashen, precies zoals we dat af van d palm kenden. Ziezo klaar............maar.............waar zijn mijn programma's ?

Juist, na een update (of volledige reset ) gewoon weer 1 voor 1 alle programma's installeren en registreren.

2. Batterij verbruik.
Ik was gewend aan een PalmIIIe en c, dus een weekje niet op de oplader geen probleem. Sterker nog 3 weken ook niet !
Maar met de PPC is een weekje niet laden een ramp, dit betekend nl weer ALLE programma's installeren en registreren !!!!!!!! (1 voor 1)

Mijn oude palm kon je rustig 1 dag aan laten staan, zonder dat de batterijden leeg waren. Met de PPC was na 3 uur echt over !
Als de batterij leeg was, MOET je binnen 8 uur de PPC weer opladen, anders verval je weer in de onder Nr1 omschreven ritueel.

3. Programma's
Net zoals de echte windows, resulteerd het steeds meer programma's installeren een tragere PPC. Uiteindelijk staat er zoveel shit op het ding en in de registry dat je het beste alles weer kan wissen en opnieuw beginnen.

Op de palm was ik gewend aan programma's van 5kb en hele grote van een paar honderd KB.
Mijn eerste PPC programma dat ik installerde was een update voor de WINDOWS MEDIA PLAYER van 8MB groot !. (al snel bleek dat de 64MB geheugen in de PPC evenveel is als 2 MB in je PALM)

4. WORD en EXCEL
Het zit er standaard bij, maar ik heb nog geen 1 word of excel document op mijn pc kunnen overzetten naar de PPC. Alleen het WORD en EXCEL icoontje blijkt hetzeflde, maar vaniedere andere compatibiliteit is geen spraken.

Maar nu het belangrijkste, ik gebruikte de PPC nauwelijkt voor adressen en afspraken e.d. En dat is best raar te noemen, want op de PALM deed ik niet anders. En dit komt alleen maar doordat het op 1 of andere manier niet zo lekker in elkaar zit als de PALM.

Het ziet er allemaal lekkerder uit op de PPC, maar om een duistere reden werkt het niet lekker. (ergonomisch ?????)

Om maar nog niet te spreken over het aantal bugs en ongemakken dat er in het PPC OS 2002 zitten. Neem nu het alarm signaal dat NIET in te stellen is om te herhalen. Het is 1 keer PIEP, en heb je het niet gehoord...............jammer dan er komt geen herhaling meer !
(Dit is op ALLE PPC's zo, zelf na de laatste Microsoft update)

Deze week heb ik besloten om weer terug te gaan naar de PALM, ik had mijn PALM IIIe nog liggen. en je denkt nu natuurlijk wat een enorme teruggang!

Maar nee , ik gebruik em weer als vanouds, en hij gaat nu overal weer mee naartoe !!!! Als ik em aanzet doet ie het gewoon, data wordt weer automatisch gebackupped...........GEWELDIG !!!

Nu ben ik toch weer eens aan het kijken naar een kleuren model, dit omdat ik graag wat foto's wil bekijken.............

Dus tips over welke ik het beste kan kopen hoor ik graag !

Hij moet voorral portable zijn, lieft met beschermklep en met een gunstig batterijverbruik.

Ik hoor het graag !

Rene Cloosterman
Met citaat reageren
  #12  
Oud 24 april 2003, 11:31
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 23-04-2003, om 22:52 heeft koekiemonster dit gezegd in bericht #10

Zo'n € 500 nieuw. Maar in het vraag en aanbod forum zijn behoorlijk wat tweedehands NR70V's te vinden.
Elders op het forum is te lezen dat Dixons de NR70 voor 399 euro in de aanbieding heeft net als de Mediamarkt in Duitsland.

__________________
groet,

r2d2

My last Sony...

Laatst gewijzigd door r. dohmen; 24 april 2003 om 11:37.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 24 april 2003, 14:54
FreestyleR FreestyleR is offline
Senior lid
Voornaam: Denny
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 15 september 2002
Locatie: Rotterdam
Berichten: 56
Citaat:
Warez is er voor ieder OS wel te vinden, dus ook voor het Palm OS. Maar mijn principe is dat er voor goede software betaald dient te worden.
Om hier ffies op terug te komen: Dat ben ik volledig met je eens, maar ik ben wel van mening dat sommige fabrikanten het echt te duur maken voor deze jongen (terwijl die software soms niet eens perfect is)... En btw, ik download ook niet aan de lopende band hoor heeeeel af en toe maak ik me er schuldig aan
Met citaat reageren
  #14  
Oud 24 april 2003, 15:24
FreestyleR FreestyleR is offline
Senior lid
Voornaam: Denny
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 15 september 2002
Locatie: Rotterdam
Berichten: 56
Mijn reactie op Palm naar PocketPC naar Palm (bericht #1)

Citaat:
Een Pocket LOOX van Siemens.
Meteen een prijzige instapper (ik ga ervan uit dat hij nieuw gekocht heeft). Er zijn goedkopere alternatieven. (eventueel 2e hands)

Citaat:
Maar met de PPC is een weekje niet laden een ramp, dit betekend nl weer ALLE programma's installeren en registreren !!!!!!!! (1 voor 1)
Mijn Casio heeft een back-up battery, kweenie of dat het probleem volledig oplost. In ieder geval is dit een punt dat de persoon niet goed heeft geinformeerd naar PPC's.

Citaat:
Mijn eerste PPC programma dat ik installerde was een update voor de WINDOWS MEDIA PLAYER van 8MB groot !. (al snel bleek dat de 64MB geheugen in de PPC evenveel is als 2 MB in je PALM)
Tja, bij afbeeldingen en mp3 bestanden geldt bovenstaande dus niet.

Citaat:
Het zit er standaard bij, maar ik heb nog geen 1 word of excel document op mijn pc kunnen overzetten naar de PPC. Alleen het WORD en EXCEL icoontje blijkt hetzeflde, maar vaniedere andere compatibiliteit is geen spraken.
Iets waar ik dus helemaal geen last van heb. Al kijk ik niet zo op lay-out, het gaat mij echt puur om de inhoud.

Citaat:
En dit komt alleen maar doordat het op 1 of andere manier niet zo lekker in elkaar zit als de PALM.
Dit is puur een mening. Het is voor vele mensen even wennen, omdat het Palm OS anders in elkaar zit. (simpeler voor velen)

Citaat:
Het is 1 keer PIEP, en heb je het niet gehoord...............jammer dan er komt geen herhaling meer !
Je kunt voor alle acties ZELF een soundje instellen. Je kunt dus ook een (lang en irritant) geluidje van internet halen en dat op de PPC zetten.
----
Over het algemeen ben ik van mening, dat deze persoon iets beter zn best had moeten doen om informatie in te winnen, aangezien PPC iets heel anders is dan Palm OS. Het updaten van het besturingssysteem ging bij mij prima, omdat ik stap voor stap de (duidelijke) handleiding heb opgevolgd, zonder te gaan klooien.

Is de persoon in kwestie op dit forum aanwezig? Misschien ist wel interessant als hij zich in deze discussie mengt.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 24 april 2003, 16:47
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
In bericht 11 van deze thread vind je een link naar de thread waar dat bericht vandaan komt.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 24 april 2003, 16:49
FreestyleR FreestyleR is offline
Senior lid
Voornaam: Denny
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 15 september 2002
Locatie: Rotterdam
Berichten: 56
yep kheb ffies in die draad gekeken, en tis gister geplaatst...
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023