Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Palm Tungsten en T|X

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 16 februari 2003, 21:32
pa3hfu's schermafbeelding
pa3hfu pa3hfu is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 08 juni 2001
Locatie: Hoogland
Berichten: 97
Scherm Tungsten-T

Gisteren bij OfficeCentre een Tungsten-T aangeschaft. Wat me aan het scherm opvalt is dat wanneer ik de bovenkant van de Tungsten van mij af en naar mij toe beweeg, er horizontale 'reflecties' verticaal over het scherm bewegen. Net of je de prismaspiegel van de schermverlichting steeds weer gereflecteerd ziet. Hoort dit ???
Voor de rest een prima PDA !!
Mathieu
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 februari 2003, 21:38
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Als ik onder een hoek kijk naar het scherm (top verder van ogen dan onderkant bijv.) dan zie ik naast de pixels zelf, deze pixels ook nog in lichte mate reflecteren tegen de touch-sensor of de bovenkant van het glas, zeg 1/10 tot 5/10 millimeter van elkaar af. Dit vind ik echter niet storend, het is zelden te zien. Soms 's nachts in bed, maar als ik het apparaat onder een (sowieso) prettige hoek voor me houdt, dan treedt dit artefact niet op.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 februari 2003, 22:30
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Dat lens effect zit hem in in het type scherm. "Reflective" TFT schermen hebben inderdaad allemaal dit euvel. De nieuwere "Transflective" schermen hebben daar geen last van, maar die hebben weer meer licht nodig om er mee te kunnen werken (bijna altijd backlight aan dus).
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 februari 2003, 08:11
pa3hfu's schermafbeelding
pa3hfu pa3hfu is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 08 juni 2001
Locatie: Hoogland
Berichten: 97
Mijn zoon heeft een Clie SJ30. Daar zie ik dat effect in het geheel niet. Of heeft die geen reflective scherm??
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 februari 2003, 09:56
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Dat lens effect zit hem in in het type scherm. "Reflective" TFT schermen hebben inderdaad allemaal dit euvel.
Is het 'lens-effect' wat ik boven bespreek? Ik had het over spiegeling van de letters. Dat je van alle pixels een 'shadow' ziet. Als ik scheef op het scherm kijk zie ik wel een bolling of 'golf' die ik als lens-effect zou kunnen beschrijven. Worden beide artefacten veroorzaakt door hetzelfde? (Prima schermpje trouwens hoor, alleen onder rare hoeken merk je dit.)
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 februari 2003, 11:27
pa3hfu's schermafbeelding
pa3hfu pa3hfu is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 08 juni 2001
Locatie: Hoogland
Berichten: 97
Het "lens-effect" treedt vooral op, wanneer je de bovenkant van het scherm naar je toe of van je af beweegt. Doe je dit alleen met de onderzijde, dan zie je de pixels dubbel, zoals jij opmerkt. Het lens- effect valt bij daglicht minder op dan 's avonds.
Maar als dit verschijnsel kenmerkend is voor dit type scherm, breng ik 'm niet terug. Want voor het overige vind ik het een zeer fraaie PDA !!
Met citaat reageren
  #7  
Oud 17 februari 2003, 19:44
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik bedoel de "rare spiegelingen" of "vreemde dieptes" die je in reflective schermen altijd ziet. Ik weet niet of je dat bedoelde, maar dat was het effect waar ik op doelde. De meest PocketPC's hebben dat ook. Het is inderdaad wat lastig om het goed te beschrijven

Van Sony heeft geloof ik alleen de oude N serie een reflective scherm. Alle huidige Sony CLIE modellen hebben een transflective scherm dus dan heb je dat effect niet.

Op zich maakt het inderdaad niets uit. Je kijkt normaal gesproken toch recht van voren.
Met citaat reageren
  #8  
Oud 18 februari 2003, 11:52
pa3hfu's schermafbeelding
pa3hfu pa3hfu is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 08 juni 2001
Locatie: Hoogland
Berichten: 97
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickl
Ik bedoel de "rare spiegelingen" of "vreemde dieptes" die je in reflective schermen altijd ziet. Ik weet niet of je dat bedoelde, maar dat was het effect waar ik op doelde. De meest PocketPC's hebben dat ook. Het is inderdaad wat lastig om het goed te beschrijven
Mijn Casio E200 met reflective scherm (aan de zijkant verlicht) heeft die 'luxaflex-achtige' reflecties niet. Ik vraag me toch af of mijn Tungsten wel 100% oke is. Overal lees je, dat het scherm grandioos is. Dat klopt wel, alleen de verlichting met al zijn reflecties die bewegen als je de TT beweegt, vind ik maar matig...
Met citaat reageren
  #9  
Oud 18 februari 2003, 20:05
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nee dan hebben we het waarschijnlijk toch over iets anders. Dat van die "lens effecten" zie je eigenlijk alleen als je het scherm onder een extreme hoek bekijkt.

Kun je er anders mee terug naar de winkel? Dan kunnen ze er daar even naar kijken. Of op zijn minst vergelijken met een ander model.



Beetje jammer dat er geen reacties komen van echte Tungsten-T gebruikers.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 18 februari 2003, 20:30
zuidf00
Guest
 
Berichten: n/a
Question Scherm Palm T

Beste Mathieu, ik gebruik mijn Tungsten inmiddels 2 maanden en over het scherm ben ik zeer tevreden. Ondanks pogingen krijg ik het niet voor elkaar om het effect wat jij beschrijft op te wekken. Wellicht toch even naar laten kijken? Garantie!!
Fred
Met citaat reageren
  #11  
Oud 19 februari 2003, 10:00
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
In dag- en kamerlicht is het bij mij erg moeilijk die reflecties zichtbaar te krijgen. 's Nachts in het donker is heel makkelijk. pa3hfu, kijk je soms 's nachts veel en valt het je misschien daarom op? Als het in daglicht ook sterk zichtbaar is lijkt me er iets mis, anders niet.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 19 februari 2003, 12:30
pa3hfu's schermafbeelding
pa3hfu pa3hfu is offline
Senior lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 08 juni 2001
Locatie: Hoogland
Berichten: 97
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MendriX
In dag- en kamerlicht is het bij mij erg moeilijk die reflecties zichtbaar te krijgen. 's Nachts in het donker is heel makkelijk. pa3hfu, kijk je soms 's nachts veel en valt het je misschien daarom op? Als het in daglicht ook sterk zichtbaar is lijkt me er iets mis, anders niet.
Met name in een donkere ruimte is het effect (goed) zichtbaar. Ik heb vandaag een M515 van een collega bekeken en zie hetzelfde effect. Nu een 'zich massaal melden van TT-users' uitblijft, ga ik ervan uit dat Palm gewoon geen betere schermen maakt.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 21 februari 2003, 08:58
Yeti
Guest
 
Berichten: n/a
Mij viel iets anders op aan het scherm van mijn Tungsten. Als ik de sneltoetsen aan de rechterzijde van de palm gebruik bij een spelletje of ik hou de palm aan de rechterzijde vast dan vertekend het beeld. Het lijkt dan wel of er te hard op het scherm wordt gedrukt (terwijl het scherm zelf niet wordt aangeraakt). Weet iermand of dit normaal is, of is dit een foutje in het apparaat?
Met citaat reageren
  #14  
Oud 21 februari 2003, 10:09
MendriX MendriX is offline
-
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 13 februari 2003
Berichten: 473
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yeti
..lijkt dan wel of er te hard op het scherm wordt gedrukt (terwijl het scherm zelf niet wordt aangeraakt). Weet iermand of dit normaal is..
Ik heb even overal gedrukt. Als ik met STEVIGE druk de case 'platdruk' rechts, of wanneer ik de Tungsten HARD samendruk in de breedte kan ik ENIGE kleurvariatie zien optreden door vervorming van het scherm. Niet door de knoppen of een andere druk. Ik heb aanzienlijke druk toegepast, meer dan ik zou verwachten dat je bij eht spelen van een spelletje zou krijgen. Maar uiteraard ook niet zo harder dan wat ik vindt dat acceptabel is. (Wil nix stukmaken he.)
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:57.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023