Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > Actueel > Nieuws en Reviews > Nieuwsarchief

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

 
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 09 december 2003, 18:52
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Eerste Bluetooth toetsenbord voor Palm!

Think Outside (die al eerder veel toetsenborden voor de Palm heeft ontwikkeld) kondigt een Bluetooth-toetsenbord aan. Lees meer bij Palminfocenter.com. Het toetsenbord komt in 2004 (zeggen ze).

Wat misschien nog wel belangrijker is, is dat Thinkoutside royalty-free een driver voor het HID-protocol beschikbaar stelt (het toetsenbord gebruikt dit, maar andere externe aparaten die een Palm aansturen worden zo ook mogelijk).
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...

Laatst gewijzigd door r. dohmen; 09 december 2003 om 18:56.
  #2  
Oud 09 december 2003, 19:37
w-k-pieters's schermafbeelding
w-k-pieters w-k-pieters is offline
lerend lid
Voornaam: Rogier
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Heemstede
Berichten: 58
Thumbs up

Bedankt voor dit leuke bericht. Jeetje bluetooth wordt zo steeds leuker. Laten we hopen dat dit gaat lukken en zo door gaat.

Ik zie het wel zitten om met m'n bluetooth toetsenbordje van Microsoft op m'n palmpje te werken .

Laatst gewijzigd door w-k-pieters; 09 december 2003 om 19:39.
  #3  
Oud 09 december 2003, 20:14
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Vanwaar het enthousiasme voor een bluetoothtoetsenbord. Je wilt je palm tijdens het typen toch altijd in de buurt houden om ook op het scherm te kunnen zien dat je alles ordentelijk intypt?
Het nut van het IR-toetsenbord dat sinds kort verkocht wordt door Palm begrijp ik dan nog wel; dat is handig omdat je daar je TT3 in de landscapemodus mee kunt gebruiken.
Maar een bt-toetsenbord, daar zie ik het nut niet van in.

Ik ben dan ook met spoed op zoek naar iemand die me dat nut kan bijbrengen .
  #4  
Oud 09 december 2003, 20:17
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Citaat:
Op 09-12-2003, om 21:14 heeft koekiemonster dit gezegd in bericht #3
Ik ben dan ook met spoed op zoek naar iemand die me dat nut kan bijbrengen .
Misschien dat je hem ook direct aan je computer kan koppelen, en als je dan in een straal van 10m van je computer op je Palm gaat typen, staat het direct op je PC, en spaar je de synctijd.

Maar misschien kun je hem ook aan je GSM koppelen om te SMS'en? GSM's hebben ook wel Ir, dus dat is het ook niet.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
  #5  
Oud 09 december 2003, 20:22
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Tjah, ik zie het nut niet echt van simultaantypen op verschillende elektrieke apparaten middels een toetsenbord, behalve dat het indrukwekkend klinkt op feesten en partijen. Dat kunnen typen met een toetsenbord op verschillende apparaten lijkt me alleen maar verwarrend werken, of denk ik nu te ouderwets?
  #6  
Oud 09 december 2003, 20:27
Kaz's schermafbeelding
Kaz Kaz is offline
Forumbikkel
Voornaam: Kasper
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 16 oktober 2003
Locatie: Zeist
Berichten: 200
Stuur een bericht via MSN naar Kaz
Is een bt-toetsenbord-verbinding misschien stabieler dan een IR-verbinding?
  #7  
Oud 09 december 2003, 20:34
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Bij infrarood moeten de infraroodpoorten van beide apparaten die je wilt verbinden tegenover elkaar liggen, hetgeen bij toetsenbord en palm geen probleem is. Je wilt je palm en toetsenbord immers bij elkaar in de buurt houden.
Met bluetooth kun je probleemloos tussen twee apparaten communiceren zolang het maar binnen een straal van 10 meter blijft, maar wie plaatst z'n toetsenbord nou 10 meter van z'n palm? Om het maar even simpel te stellen.
  #8  
Oud 09 december 2003, 20:42
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 09-12-2003, om 21:14 heeft koekiemonster dit gezegd in bericht #3
Vanwaar het enthousiasme voor een bluetoothtoetsenbord. Je wilt je palm tijdens het typen toch altijd in de buurt houden om ook op het scherm te kunnen zien dat je alles ordentelijk intypt?
Het nut van het IR-toetsenbord dat sinds kort verkocht wordt door Palm begrijp ik dan nog wel; dat is handig omdat je daar je TT3 in de landscapemodus mee kunt gebruiken.
Maar een bt-toetsenbord, daar zie ik het nut niet van in.
IR is erg richtingsafhankelijk bijvoorbeeld. Vandaar dat je op IR-toetsenbord vaak zo'n armpje ziet dat het signaal direct van de Palm probeert te plukken. BT heeft dat niet. Je hoeft de Palm niet perse op een bepaalde plek of in een bepaalde stand te houden om het contact met (bijvoorbeeld) het toetsenbord te (be-)houden. Wie weet wat voor een ultracompacte toetsenborden dat daar door mogelijk worden.

Het wordt pas echt spannend als er andere invoerapparaten zoals muizen en joysticks bruikbaar worden.
Tekenen en gamen op een Palm krijgt dan een nieuwe dimensie!

Het is ook niet gek als je het BT-toetsenbord en de BT-muis van de PC voor je Palm kunt gebruiken (dat die niet erg portabel zijn is weer wat anders).

Het nut van het IR-toetsenbord is (denk ik) vooral dat het een toetsenbord is dat met alle palm te gebruiken is, omdat ze tot nu toe allemaal IR hadden. Een UX is ook in landscape te gebruiken en misschien dat een oude OS3 Palm met FlipHack (draait het in stappen van scherm 90 graden) ook nog wel werkt (hoewel het met een vierkant scherm moeilijk van landscape te spreken is...).
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
  #9  
Oud 09 december 2003, 20:43
Kaz's schermafbeelding
Kaz Kaz is offline
Forumbikkel
Voornaam: Kasper
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 16 oktober 2003
Locatie: Zeist
Berichten: 200
Stuur een bericht via MSN naar Kaz
Hmmmm....

misschien een optie als je palm op een soort verhoging staat, als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar bij bluetooth hoeven de palm en het toetsenbord niet pcies tegenover elkaar te liggen, toch?
  #10  
Oud 09 december 2003, 20:47
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
De oplossing!

Ik heb de oplossing! Het heet 'op elkaars Palmpje typen'. Het komt erop neer dat je 2 mensen nodig hebt, elk met een Palm en zo'n toetsenbord. Vervolgens verbindt je jouw toetsenbord met de andere Palm, en het andere toetsenbord met jouw Palm. Dan kun je met een beetje geluk op school met iemand chatten die een verdieping lager zit
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
  #11  
Oud 09 december 2003, 20:50
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Citaat:
Op 09-12-2003, om 21:34 heeft koekiemonster dit gezegd in bericht #7
... maar wie plaatst z'n toetsenbord nou 10 meter van z'n palm? Om het maar even simpel te stellen.
Er zijn natuurlijk ook argumenten voor denkbaar. Bluetooth is veel universeler. Via BT kunnen meerdere aparaten tegelijk op een handcomputer aangesloten worden, met IR gaat dat niet.
Bovendien bespaart een fabrikant weer wat centjes als ze IR niet hoeven in te bouwen. Dat lijkt niet de moeite, maar als je miljoenen computers verkoopt, telt dat uiteindelijk ook.
Daarom zal op (niet al te lange) termijn IR zeker verdwijnen.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
  #12  
Oud 10 december 2003, 14:27
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Aldus BrightHand.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
  #13  
Oud 10 december 2003, 15:06
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Nog een voordeel van één standaard driver voor dergelijke toetsenborden (net zoals nu een toetsenbord op iedere PC werkt): Je kan je Bluetooth toetsenbord dan dus ook gebruiken om SMS'jes te typen, dus nooit geen blaren meer op je duim
  #14  
Oud 10 december 2003, 19:09
Peter Bulthuis's schermafbeelding
Peter Bulthuis Peter Bulthuis is offline
Nog hetzelfde hier ;-)
Voornaam: Peter
Model: Overig
 
Geregistreerd: 23 november 2000
Locatie: Holten (bij de Holterberg)
Berichten: 1.020
Het voordeel van een bt-toetsenbord is, dat je je Palm gewoon in de cradle kunt laten zitten.

Met een ir-toetsenbord heb je sneller problemen, wanneer het omgevingslicht erg sterk is. Hierdoor is de ir-straal minder makkelijk te ontvangen.

Peter
  #15  
Oud 10 december 2003, 19:37
w-k-pieters's schermafbeelding
w-k-pieters w-k-pieters is offline
lerend lid
Voornaam: Rogier
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 08 september 2002
Locatie: Heemstede
Berichten: 58
Lightbulb

Citaat:
Op 09-12-2003, om 21:14 heeft koekiemonster dit gezegd in bericht #3
Vanwaar het enthousiasme voor een bluetoothtoetsenbord. Je wilt je palm tijdens het typen toch altijd in de buurt houden om ook op het scherm te kunnen zien dat je alles ordentelijk intypt?
Het nut van het IR-toetsenbord dat sinds kort verkocht wordt door Palm begrijp ik dan nog wel; dat is handig omdat je daar je TT3 in de landscapemodus mee kunt gebruiken.
Maar een bt-toetsenbord, daar zie ik het nut niet van in.

Ik ben dan ook met spoed op zoek naar iemand die me dat nut kan bijbrengen .
Het nut is natuurlijk dat je een bluetooth toetsenbord dan voor verschillende apparaten kan gebruiken, zoals laptop, computer, telefoon en palm.

En aangezien ik al een microsoft bluetooth toetsenbord heb en de Palm dit zou gaan ondersteunen, dan heb ik heel goedkoop een extern toetsenbord.
 

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:55.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023