Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 07 juli 2002, 06:10
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Palm 500 en Holux 251+

Heb sinds kort deze combinatie. Kan er mij eens iemand met dezelfde combinatie eens mailen?
Bedankt
Rudy
Met citaat reageren
  #2  
Oud 07 juli 2002, 13:18
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Hoezo mailen? Mocht je vragen hebben, stel ze hier gerust, er zijn altijd mensen die je ermee willen helpen!
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #3  
Oud 07 juli 2002, 17:17
Arator
Guest
 
Berichten: n/a
Beste Rudy,

Wat wil je precies weten??

Ik heb zelf een Palm M500 en een Holux 251+
In combinatie met TomTom citymaps werkt het alleen goed, als ik geen batterijen of een adapter gebruik... (scherm valt weg, is niet meer te lezen...)
Zonder batterijen (dus op de palm accu) werkt het wel goed...

Mocht iemand een oplossing hebben, laat het me en andere forum lezers weten...

Alsvast bedankt.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 07 juli 2002, 20:32
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Scherm probleem

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Arator
Beste Rudy,

Wat wil je precies weten??

Ik heb zelf een Palm M500 en een Holux 251+
In combinatie met TomTom citymaps werkt het alleen goed, als ik geen batterijen of een adapter gebruik... (scherm valt weg, is niet meer te lezen...)
Zonder batterijen (dus op de palm accu) werkt het wel goed...

Mocht iemand een oplossing hebben, laat het me en andere forum lezers weten...

Alsvast bedankt.
Beste Arator, dit is precies wat ik wilde horen, ik zit namelijk met hetzelfde probleem, maar aangezien ik de 500 tweedehands gekocht heb, kende ik de voorgeschiedenis niet, en was dus niet zeker of het niet mijn palmpje was (dus niet!!).
Goed, wat heb ik gedaan, ik heb de holux bij http://www.elise-shop.nl gekocht. Ding aangesloten, en net hetzelfde probleem. Bij het werken met externe spanning gaat het mis, batterijen of lader, het scherm gaat weg. (tip, als je eerst het contrast van de palm helemaal naar rechts zet, krijg je terug beeld, maar niet stabiel) Even gebeld met de leverancier (eliseshop), die had er nog een aantal nieuwe liggen, en ik mocht even komen testen.
Dus daareen (voor mij ritje van 220 km, ik woon in Antwerpen, hier vind je die dingen nog niet) en mijn holux op een nieuwe 515 getest, alles ok. Een nieuwe Holux 251+ op mijn 500, terug hetzelfde prob.
Maar ik was al aan het denken in de richting van een spanningsprobleem, aangezien alles goed werkt tot op het ogenblik dat de palm gevoed moet worden door de holux.
Dus , de pin configuratie gaan uitzoeken, en een aantal proefjes gan doen.
Ik ben tot een voorlopig goed resultaat gekomen door op de palmconnector een contactje te isoleren met een stuke tape, heel smal , anders heb je meer dan een contact onderbroken.
Leg de palm met het schermpje naar onder, de connector naar je toe. tel het achtste pinnetje van links, dat is hetgeen je moet isoleren.
Ik heb dit voorlopig met een stukje tape gedaan, een definitieve oplossing moet van holux komen, we zijn niet alleen, hoera!!!!
Wat maakt dit nou voor verschil:
Ik weet niet welk pinnetje het is op de connector, 8 of 9 ligt eraan waar 1 en 16 zit, kan ik morgen wel uitmeten.
Dus ofwel is het de Id identificatiepin, daarop zit een bepaalde weerstand die aan de palm zegt welke periferie er is, ofwel is het de spanning out, dus de voeding voor de periferie.
De palm werkt nu perfect met oplaadbare accus, en in de auto met de lader. Daar word zowel de palm als de accus opgeladen.
Minpunten:
De palm voed niet meer de holux, je moet dus altijd accus in de holux hebben. (maarvoor mij is dat voorlopig geen punt)
De hotsync knop op de cradle gaat niet mee, je doet dit even via menu. (dit is wel op te lossen door de isolatie in de holux zelf te doen, echter vanwege de waarborg doe ik dit nu niet)
Ik kies voor deze voorlopige oplossing, omdat

1 ik wil het ding nu al gebruiken.
2 de importeur is met vakantie
3 ik pruts niet aan de holux ivm de garantie . je weet wel , op het ogenblik dat je de 251 opent, ....

Voila, dit is misschien een van de langste posts???

Trouwens, wie heeft hetzelfde probleem nog, met hoe meer we zijn, hoe beter!!! (of niet??)

Groeten
Rudy
Met citaat reageren
  #5  
Oud 08 juli 2002, 01:24
Arator
Guest
 
Berichten: n/a
Smile

Ik heb het geprobeerd en inderdaad als je pin 9 afdekt op de palm(scherm bovenhouden en van links naar rechts tellen )
Dan werkt inderdaadde GPS naar behoren...

Ik dacht eerst nog dat het toch een software probleem was, want er is 1 GPS programma die het toch nog deed..

Bedankt voor de tip Rudy..

Zal straks nog even een mailtje naar DSH sturen..


Maar het belangrijkste is dus dat ik toch kan GPS-en

groeten,

Emiel
Met citaat reageren
  #6  
Oud 08 juli 2002, 05:51
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Snelheid

Fijn dat het lukt !!!
Nog een vraagje:
Met de tomtom software, die het prima doet , loopt de route altijd een stukje achter, vooral als ik met de auto rij. Is dit normaal??
Ik weet dat de tomtom city en route geen echte navigatiesoft is, en verwacht van digi 2002 een beter resultaat, maar tomtom is alles wat ik heb op dit ogenblik. (is de palm te traag om de herberekingen te doen, of is het de compensatie-eigenschap van tomtom?)
Rudy
Met citaat reageren
  #7  
Oud 08 juli 2002, 09:00
Arator
Guest
 
Berichten: n/a
Hoi Rudy,

Ja dat heb ik ook met mijn TomTom software..
Maar dat is op zich niet zo erg als jemaar niet teveel bent ingezoomd..

Als je dan een geplande route volgt, kun je meestal nog net op tijd zien of je links of rechts moet.

Natuurlijk is het wel van belang om goed op de weg te blijven letten


groeten,

Emiel
Met citaat reageren
  #8  
Oud 08 juli 2002, 09:48
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Ik weet niet of het 100% correct is, maar wat ik heb begrepen MOET je de batterijen eruit halen als je externe voeding gebruikt. Oplaadbare batterijen mogen wel in de Holux blijven. Die worden dan meteen opgeladen.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 08 juli 2002, 10:02
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Onderstaande heb ik uit de handleiding:



Lader

Sluit geen NiCd accu lader aan als er gewone batterijen in de GM250/251 zitten. De gewone batterijen kunnen anders gaan lekken en de GM250/251 beschadigen.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 08 juli 2002, 10:29
Arator
Guest
 
Berichten: n/a
Dat klopt en dat doe ik dus ook niet

Het vage is dus dat kennelijk het probleem zich alleen voordoet bij een Holux 251+ en een palm M500 en niet bij een andere combinatie..

Of zou het zo zijn dat er aan de Palm M500 sinds zijn release nog iets is aangepast??

Ik zelf heb de mijne al sinds zomer vorig jaar (weet de exacte datum niet precies..) en Rudy heeft ook een tweedehands M500, dus misschien dat daar ook nog een verband mee is??

Wat ik uit Rudy's posting ook begrijp is dat hij het ook met een Palm M515 heeft geprobeerd en dan werkt het kennelijk wel...

Vaag hoor.. ik had de Holux 251 willen aanschaffen en heb gewacht op de 251+

Zijn er toevallig nog mensen die een combinatie hebben van een M500 en een Holux 251??
Ik namelijk benieuwd of die combinatie wel werkt..

Emiel
Met citaat reageren
  #11  
Oud 08 juli 2002, 10:59
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Ik heb het geprobeerd en inderdaad als je pin 9 afdekt op de palm(scherm bovenhouden en van links naar rechts tellen )
Dan werkt inderdaadde GPS naar behoren...
Pin 9 is de Vout. Daar komt 3.3 volt uit om externe apparaten te voeden. Waaronder ook de GM251+ als er geen interne batterijen zijn geplaatst (of stroomkabeltje aangesloten is).

Misschien dat ze een diode vergeten zijn ofzo en dat ze als er wel stroom van buiten komt dat er dan stroom in de palm gaat.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 08 juli 2002, 13:57
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
3.3v out

Yep, denk ik ook, een diode vergeten of zo, als ik aan de holux zijde meet, staat daar 3.7 v op. Dit wil zeggen dat ipv een ingang, het een uitgang word, en twee uitgangen, dat gaat fout.
Er is werk aan de winkel voor Holux
Rudy
Met citaat reageren
  #13  
Oud 08 juli 2002, 18:05
oldy's schermafbeelding
oldy oldy is offline
Senior lid
Voornaam: Danny
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 30 december 2001
Berichten: 98
Stuur een bericht via ICQ naar oldy
Hoe zit het met de combinatie Holux M505???

Ik wil namelijk de holux aanschaffen.

Danny
Met citaat reageren
  #14  
Oud 08 juli 2002, 18:23
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Hoe zit het met de combinatie Holux M505?
Dat zat ik me vanmiddag ook al af te vragen. Als je je spullen een beetje netjes ontwerpt dan zou Palm zelf die diode achter pin 9 moeten inbouwen. Dan heb je ook geen probleem als een bouwer van een add-on een keer een beetje rommelt.

Blijkbaar zit die er wel op in de M515 (waardoor het daarmee wel werkt), maar niet in de M500. Aangezien de M505 uit dezelfde serie is als de M500 vermoed ik het ergste.

Ik ben bang dat mensen met een nieuwe M500 (van toen de M515 er al was) meer kans hebben dan die met een M505, maar dat is geheel een gok.

Blijkbaar heeft palm echt enorm zitten dutten met de eerste M5XX modellen. Ze zijn vergeten hun externe poort te beschermen tegen statische ontlading en nu blijkbaar ook al tegen verkeerde "laadstromen". Tsk tsk tsk

De eerste palm Vx modellen hadden ook zoiets. Die hadden een seriele poort die niet helemaal volgens de RS232 specificaties was. Daardoor werkte het niet goed met sommige modems. Op een gegeven moment zijn ze overgestapt op een betere RS232 chip.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 08 juli 2002, 19:14
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
505 is perfekt

Heb deze middag de test gedaan, met een 505 en de 251+, en dat gaat prima delux. het is dus enkel de 500. Je kan zonder probleem zo een ding aanschaffen.
Groeten
Rudy
Met citaat reageren
  #16  
Oud 08 juli 2002, 20:00
oldy's schermafbeelding
oldy oldy is offline
Senior lid
Voornaam: Danny
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 30 december 2001
Berichten: 98
Stuur een bericht via ICQ naar oldy
Thankx

Rudy,

Bedankt voor je snelle en voor mooie antwoord.

Ik ga hem van de week bestellen

Thankx



Danny
Met citaat reageren
  #17  
Oud 08 juli 2002, 20:54
Elise-Shop.nl
Guest
 
Berichten: n/a
Exclamation Palm 500 probleem in de Holux GM251BK+

Hallo allemaal,

Omdat Rudy bij ons de Holux GPS receiver heeft gekocht en de importeur op dit moment niet bereikbaar is in verband met vakantie hebben we zelf maar even contact gezocht met Holux.

Intussen heeft men bij Holux zelf ook ontdekt wat er aan de hand is. Men heeft ook bevestigd dat het probleem UITSLUITEND VOORKOMT BIJ DE PALM M500.

Klaarblijkelijk is het probleem niet eenvoudigweg het plaatsen van een diode. (gezien de spanningsval van 0.7 Volt over een diode zou dit een probleem veroorzaken omdat er dan slecht 2.6 Volt over zou blijven om het betreffende apparaat te voeden!)

De oplossing die men bij Holux heeft bedacht is op zich rigoreus, aan de andere kant.. wij denken dat ze niet helemaal ongelijk hebben met de stelling die ze nemen..
Men verwijdert in de GM251 een component waarmee de mogelijkheid om de Holux te voeden vanuit de Palm volledig vervalt.

Met andere woorden, de GM251 werkt op dat moment uitsluitend op batterijen, accu of externe voedingskabel maar niet meer vanuit de Palm.

Zoals hierboven gemeld denken we dat dit niet zoveel van de functionaliteit weghaalt van de ontvanger. Als je de ontvanger gebruikt zonder voeding trekt ie sowieso vrij rap de gehele Palm leeg.. dat is over het algemeen ook niet iets waarop je zit te wachten..

Mochten er mensen zijn die via onze site een Holux GM251+ besteld hebben of gaan bestellen die ook een Palm M500 hebben, meldt dan svp even aan ons dat dit zo is zodat wij ervoor zorg kunnen dragen dat e.e.a. in goede banen geleid wordt.

Bij vragen kunnen jullie bij ons terecht op E-mail adres: Tech@elise-shop.nl

Uiteraard kunnen wij eventuele retouren voor omruiling uitsluitend in behandeling nemen indien de ontvanger ook bij ons is aangeschaft!
Met citaat reageren
  #18  
Oud 22 juli 2002, 20:38
Arator
Guest
 
Berichten: n/a
Service van DSH

Heb vandaag een mailtje gehad van DSH, waarin ze aangeven dat ik mijn Holux 251+ kan terugsturen..

Zij passen hem dan aan..

Dat ga ik morgen dus maar even doen..

groeten..
Met citaat reageren
  #19  
Oud 24 juli 2002, 06:58
GMarcelK GMarcelK is offline
Lid
Voornaam: Marcel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 mei 2002
Locatie: Amersfoort
Berichten: 39
M130 heeft het ook...

Hallo,

Mijn Palm M130 heeft in combinatie met de Holux251+ hetzelfde probleem als jullie beschrijven hier voor de M500. Ik ga pin9 ook maar eens afplakken. Heb mijn Holux via Palmrouter.de gekocht en zal hen ook eens mailen hoe zij hiermee omgaan.

Ik denk ook niet dat het een probleem is wanneer je gewoon standaard batterijen (oplaadbaar) in je Holux stopt.

Marcel
Met citaat reageren
  #20  
Oud 26 juli 2002, 12:52
DSH
Guest
 
Berichten: n/a
Holux GM251 en Palm 500: Modificatie nodig

De Holux GM251+ werkt prima met de M125, M130, M505 en M515.

Inzake de M500 meldt Holux echter dat een kleine modificatie nodig is teneinde te voorkomen dat de M500 afschakelt bij het insteken in de GM251+. Dit betreft het verwijderen van een transistor. Voor onze klanten (DSH electronics) wordt dit kosteloos gedaan en vanaf heden wordt de GM251+ inclusief de modificatie geleverd.

Na de modificatie kan de GM251+ geen stroom meer uit de M500 betrekken en moet dan op de eigen batterijtjes draaien.

Bij volgende leveringen wordt de GM251+ geleverd met 3 kleine oplaadbare batterijen.

Ing. D.S.Hoefsloot
DSH electronics
www.dsh2000.com
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:48.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023