Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Overige licentienemers - Sony CLIE, Garmin iQUE, Fossil, etc.

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 07 november 2004, 20:12
Ernstjan
Guest
 
Berichten: n/a
Question Geheugenverlies na platte baterij

Mijn vriendin heeft al een tijdje een Sony-Clie Peg... (een van de nieuwste met zo'n lang scherm)
Nu vergeet ze die af en toe op te laden (geen craddle standaard bijgeleverd...), en wat blijkt...
Als de baterij echt plat gaat. (Dus dat je hem niet meer aan kunt zetten en eerst moet opladen.) Dan reset de palm zichzelf. Ofwel is gewoon het geheugen leeg. Alle instellingen moeten dan opnieuw gebeuren en natuurlijk zijn alle progs eraf.

Nu dacht ik eerst dat dit eigenlijk niet normaal is. Zo'n palm heeft toch een flash geheugen dat juist alle data onthoudt wanneer ie zonder stroom zit.

Maar, wat blijkt...
Ik heb zelf al een aantal jaar een Palm m505. Nooit problemen gehad met opladen omdat ik daar een cradle bij heb en hem als ik hem niet gebruik hem daar meestal inzet.
De laatste heb ik mn palm wat minder gebruikt en ook zijn battery is totaal plat gegaan. Ik moest hem eerst opladen voor ik iets kon doen.
Nu tot mijn stomste verbazing was ook mijn geheugen leeg. Alle data weg, en alleen de standaard progs stonden erop.
Ik heb dit nog nooit eerder mee gemaakt. tenminste niet dat ie zo plat was (hij lag denk ik 2 weken ongebruikt en leeg). Wel al dat ie steeds begon te zeuren dat er niet genoeg power was...

Nu na een lang relaas...

Is dat nu normaal of niet. Verliest een palm-powered handheld zijn geheugen na stroomtekort?

Dank u,

Ernstjan
Met citaat reageren
  #2  
Oud 07 november 2004, 20:15
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Re: Geheugenverlies na platte baterij

Citaat:
Op 07-11-2004, om 20:12 heeft Ernstjan dit gezegd in bericht #1
Nu dacht ik eerst dat dit eigenlijk niet normaal is. Zo'n palm heeft toch een flash geheugen dat juist alle data onthoudt wanneer ie zonder stroom zit.
Slechts een deel is flashgeheugen. Het OS en de ingebouwde apps staan daarin, en gaan niet verloren, de rest wel. Bij de Tungsten|T5 is alles Flash, en daarbij gaat nooit wat verloren. Tot nu toe is dat het enige model waarbij dat het geval is.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #3  
Oud 07 november 2004, 20:22
Ernstjan
Guest
 
Berichten: n/a
OK, dat is al een begin van het antwoord.

Nu, is het dan normaal dat als de palm savonds zegt: " , Ik heb geen power en ga lekker vanzelf uit en niet meer aan voordat je mij eens tegoei oplaadt..." Dat ie als je hem de volgende avond (24u later) oplaadt en aandoet dat ie dan toch "ge-reset" (om het zo maar even te noemen) is?
Is de volgende stelling waar? :HUH:

Batterij plat = Geheugen kwijt!

Ernstjan

PS. Het is een Sony Clié PEG-TH55

Laatst gewijzigd door Ernstjan; 07 november 2004 om 20:26.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 07 november 2004, 20:27
Peter Drake's schermafbeelding
Peter Drake Peter Drake is offline
Gadgetfreak
Voornaam: Peter
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 06 juni 2003
Locatie: Schipluiden
Berichten: 1.211
Stuur een bericht via MSN naar Peter Drake
De palm heeft op een bepaald punt niet voldoende energie over in de batterij om het apparaat te laten functioneren. Dan schakelt hij zichzelf uit. Echter, het intern geheugen vergt een stuk minder stroom waardoor dat voor langere tijd bewaard blijft. Meestal blijven je bestanden dan gewoon bewaard. Echter, als die Clie een PEG-NZ90 is, dan kan het zijn dat je geheugen na 1 nacht verloren is ja. Met het doen van een Hotsync kun je alle bestanden weer terugzetten die bij je vorige hotsync gebackuped zijn. Of je kunt gewoon een normale back up terugzetten.
__________________
Met citaat reageren
  #5  
Oud 07 november 2004, 20:35
Ernstjan
Guest
 
Berichten: n/a
Nee, Het is een Sony Clié PEG-TH55

Tja, blijkbaar toch normaal... maar ik vond het wat snel.

Ze zal dan maar moeten leren haar PDA op te laden.

Zijn er goede cradles?

Ernstjan

Laatst gewijzigd door Ernstjan; 07 november 2004 om 20:43.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 07 november 2004, 21:37
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Ik dacht dat de gegevens - en dat is puur theoretisch - nadat de palm door een lege batterij niet meer aan te zetten is ongeveer een week bewaard zouden moeten blijven. Maar blijkbaar is dat niet het geval.

Over TH55-cradles is met de zoekfunctie informatie te vinden.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 07 november 2004, 21:45
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Als je je TH55 tot de grond toe gebruikt heb je hem *echt* al lang niet meer opgeladen. Het is en blijft een elektronisch apparaat, dus 1x per week opladen kan geen kwaad hoor.

Een andere oplossing is: een backupprogramma voor de geheugenkaart aanschaffen zoals Backupman of Backupbuddyvfs. Deze kun je zo instellen dat ie elke avond een backup maakt. Mocht je dan gegevens kwijt raken, dan heb je die zo weer terug.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #8  
Oud 25 november 2004, 14:42
boo_clie
Guest
 
Berichten: n/a
- niet goed gelezen - was al verteld -
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:23.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023