Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Overige licentienemers - Sony CLIE, Garmin iQUE, Fossil, etc.

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 16 september 2004, 01:06
CarpHunter
Guest
 
Berichten: n/a
Clie blijft niet aan met autolader

Heb gister mn pakketje binnen gekregen met een carhouder + gps muis (Rikaline 6010) + kabel (gps+oplaad)

Nu werkt alles zover na behoren op 1 ding.

Als ik een andere aplicatie start dan Mapsonic (die ik erbij heb gekocht) dan valt mn Clie uit na de 3minuten die ik heb ingesteld. Hij blijft dus niet werken ook al laad deze op (heb in Prefs/General een vinkje staan bij: stay on in cradle)

Ik ben toen es gaan kijken wat het verschil is met in de cradle (en het stekkertje dat bij mn Clie zat) en aan de auto lader. Nu blijkt dat in de cradle er een charge icoontje komt. In de autolader komt dit niet.

Is er iemand die weet hoe ik dat kan aanpassen in de autolader (lijkt mij nl dat er ergens een pinnetje extra is verbonden in de cradle dat in de autolader niet is verbonden)
Met citaat reageren
  #2  
Oud 16 september 2004, 08:00
Erik4281
Guest
 
Berichten: n/a
Misschien een stomme vraag, maar draait de motor van de auto tijdens het testen van jou? Het wil nog wel eens voorkomen dat de sigarettenadapter geen stroom levert als de motor niet draait. Als er geen stroom geleverd wordt, kan jouw Clie niet opladen ook, dus zal ie na de ingestelde 3 minuten automatisch uit gaan. Als je motor draait zou het dan wel goed moeten gaan.

Het kan ook zijn dat je de auto-lock functie aan hebt staan, zoals een paar dagen geleden in een andere thread hier voorkwam...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 16 september 2004, 11:27
CarpHunter
Guest
 
Berichten: n/a
Dat was misschien wel handig om te vermelden idd

Dit is dus bij op contact/draaiende motor (oranje lampje bovenin brand dan ook net als in cradle)

De autolock functie gebruik ik niet (als je tenminste de functie uit het password prefs menu bedoelt)
Met citaat reageren
  #4  
Oud 17 september 2004, 07:30
Erik4281
Guest
 
Berichten: n/a
Toevallig heb ik gistermiddag de hele middag in de auto gezeten. Ik heb mijn Clie TH55 pas 1,5 maand en mijn BT GPS ontvanger (Rikaline 6030) pas 1,5 week, dus ik heb er nog niet zo veel ervaring mee.

Bij het wegrijden had ik zowel de Clie als de GPS op zijn eigen accu draaien. Omdat ik verwachtte dat de accu van de GPS snel leeg zou zijn, heb ik halverwege de reis mijn autolader van de GPS aangesloten. Er ging echter geen lampje branden van de laadfunctie.

Op de terugweg heb ik mijn Clie aangesloten op de autolader (die ik er los heb bijgekocht) en de GPS weer op zijn eigen accu laten werken. Het lampje linksboven werd rood, maar het charge-icoontje verscheen slecht zo nu en dan. Het laden ging dus wel, maar niet erg snel. Op een gegeven moment viel alle ontvangst weg en heb ik de GPS maar weer aangesloten op de autolader. De ontvangst was toen binnen enkele ogenblikken terug, maar nog steeds geen spoor van het opladen van de GPS.

De conclusie die ik dus eigenlijk kan trekken is dat de autolader onvoldoende spanning levert voor het opladen van de Clie. Als ik mij niet vergis draait de Clie op een voltage van 5,2 V (de accu dan). Dit voltage loopt tijdens het gebruik op de accu langzaam af. Om de accu op te laden is een voltage hoger dan die 5,2 V nodig. De autolader kan deze spanning wellicht niet leveren. Mogelijk is het zo dat die spanning wel geleverd wordt, maar dat de laadstroom lager is dan (of vrijwel gelijk is aan) de ontlaadtstroom (dat er dus meer energie verbruikt wordt dan toegevoerd wordt). Dan blijft er dus tijden het gebruik niet voldoende energie over voor het opladen.

Momenteel ben ik mijn Clie aan het opladen met de penlite-batterij-oplader van Boxwave en ook hier hetzelfde probleem.


Om trouwens op het eigenlijke verhaal terug te komen. Mijn Clie blijft wel degelijk aan met Tomtom. En ik heb ook Mapsonic geprobeerd en ook die blijft aan. Beide onafhankelijk van het oplaadproces trouwens.

Laatst gewijzigd door Erik4281; 17 september 2004 om 07:40.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 17 september 2004, 08:29
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Citaat:
Als ik mij niet vergis draait de Clie op een voltage van 5,2 V (de accu dan).
De Clié gebruikt een lithium-ion batterij en die werken maximaal op 4.2 V, teruglopend naar, zeg, 3.7 V. De maximale laadspanning zal waarschijnlijk 5.2 V zijn.
Met citaat reageren
  #6  
Oud 17 september 2004, 08:34
Erik4281
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 17-09-2004, om 09:29 heeft domo dit gezegd in bericht #5

De Clié gebruikt een lithium-ion batterij en die werken maximaal op 4.2 V, teruglopend naar, zeg, 3.7 V. De maximale laadspanning zal waarschijnlijk 5.2 V zijn.
Dat kan heel goed kloppen, want achterop de Clie staat inderdaad 5,2 V en met BatteryGraph geeft ie als maximumspanning 4,2 V aan en als minimum 3,7.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 18 september 2004, 00:15
CarpHunter
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 17-09-2004, om 08:30 heeft Erik4281 dit gezegd in bericht #4
....

Om trouwens op het eigenlijke verhaal terug te komen. Mijn Clie blijft wel degelijk aan met Tomtom. En ik heb ook Mapsonic geprobeerd en ook die blijft aan. Beide onafhankelijk van het oplaadproces trouwens.
Dat klopt bij mij ook (heb nu TomTom geleend van iemand en dat werkt verder ook prima)

Nu ben ik zelf eens gaan zoeken.
Heb me de multi meter te hand genomen en een schrovendraaien en begonnen met zoeken.

Eerst maar eens meten of de geleverde spanning voldoende was. Ter vergelijk heb ik de net adapter even nagemeten (die was 5,36Volt en zakte in naar 5,20 bij aansluiten op de cradle)
Autolader open en meten maar: 5,20Volt en die blijft ook zo (zit een fijne geschakelde voeding in de autolader :P)

Daar lag het verschil niet. Toen heb ik de cradle en en de extra stekker (die bij de Clie zat voor aansluiten zonder cradle) eens opengemaakt en alle pinnen nagemeten en opgetekent. Ondertussen naar een schema/pinout gezocht van de stekker.

Pin 1 is rechts (vanvoren tegen het scherm gezien)
Code:
1  - ( )  - NC 
2  - (1)  - GND
3  - (2)  - USB D+
4  - (3)  - USB D-
5  - (4)  - USB GND
6  - (5)  - VBUS (USB +5V)
7  - (6)  - NC
8  - (7)  - externe voeding (5,2V)
9  - (8)  - oplaad spanning (5,2V)
10 - (9)  - NC
11 - (10) - UItgang accu (3,4-4,2V)
12 - (11) - Hotsync (laag aktief, anders open(tristate))
13 - (12) - DTR (RS232)
14 - (13) - RxD (RS232)
15 - (14) - TxD (RS232)
16 - (15) - CTS (RS232)
17 - (16) - RTS (RS232)
18 - (17) - CNT (periphrial detect (220kOhm weerstand naar ground)
19 - (18) - GND
20 - ( )  - NC
(Clie heeft 20 pinnetjes maar de meeste stekkers maar 18. Afhankelijk van welke stekker deze nummering)

Bij het openmaken van de stekker aan de acculader blijkt dat pin 9(8) alleen is aangesloten (laad dus alleen op)
Ik heb nu pin 8(7) ook aan de 5,20Volt gehangen en nu verschijnt het charge icoon wel en de Clie blijft altijd aan in welke toepassing dan ook.

Hopelijk heeft iemand anders (met een soldeerbout of kennissen met een soldeerbout ) hier ook iets aan.

Deze pinout is voor 100% gelijk bij alle NR en NX modellen (zou ook hetzelfde moeten zijn bij de T, SJ en SL).
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:11.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023