Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Overige licentienemers - Sony CLIE, Garmin iQUE, Fossil, etc.

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen
  #1  
Oud 22 juni 2002, 18:25
lnabben
Guest
 
Berichten: n/a
beeldscherm pal 515 contra Sony

Mijn partner heeft een half jaar geleden de Sony Clie gekocht. Mooi dingetje. Leuke mp3-tjes afspelen en een perfect beeld.
Omdat ik graag met GPS wil gaan spelen heb ik net de nieuwste, duurste Palm gekocht. De 515 met "het beeldscherm dat de 505 eigenlijk zou moeten hebben" (zie jullie Review). Echter, het scherm kan nog niet tippen aan dat van Sony. Hoe komt dit. Oftewel, is er een techneut in de zaal die dit kan verklaren. Ze hebben beide namelijk 65.000 verschillende kleuren. Kan ik op de Palm iets anders instellen (behalve de helderheid) bij het scherm?

Groetjes, Leo Nabben
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 juni 2002, 23:09
domo's schermafbeelding
domo domo is offline
Administrator
Voornaam: Doménique
Model: HP Pre3
 
Geregistreerd: 25 februari 2002
Locatie: Sydney
Berichten: 3.499
Dit heeft te maken met de manier waarop het scherm is gemaakt. Waarschijnlijk is de belichting van het scherm van de Palm m515 wat zwakker, zodat dat licht zwakker weerkaatst en het beeld dus fletser lijkt. Het heeft wel als voordeel dat de batterijen minder zwaar belast worden.

Of dit helemaal klopt weet ik niet, maar ik zal wel in de richting zitten.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 23 juni 2002, 00:51
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Misschien dat door de hogere resoluitie (320x320 ipv 160x160) het beeld wat beter wordt? Je ziet het pixel raster dan niet meer zo.

Ik heb eergisteren inderaad in de winkel ook mijn Clie naast de Palm 515 gehouden. Ik had verwacht dat de 515 beter zou zijn (de Clie T625C heeft een wat blauwig licht en daardoor zijn de kleuren fletser), maar dat viel "tegen". Qua helderheid zag ik geen verschil, maar de 515 ziet er inderdaad wat "korrelig" uit. Het verschil in kleur viel ook reuze mee. Zeker als je nog wat (wit) omgevingslicht hebt.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 24 juni 2002, 08:45
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Voor zover ik weet komt het door het verschil in resolutie. doordat het scherm van de Clié 320x320 heeft, en de Palm modellen 'slechts' 160x160, is het beeld veel scherper. Hierdoor zien applicates er veel mooier uit, onder andere om dat rond ook veel ronder is (je kan namelijk met 2 keer zoveel puntjes een cirkel tekenen op hetzelfde oppervlak, waardoor het er voor het oog vloeiender uitziet).

Aan dit Higres scherm kleeft echter ook een nadeel, de applicatie zal het wel moeten ondersteunen! Anders ziet het er dus echt niet uit.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 03 juli 2002, 17:25
RogPDA
Guest
 
Berichten: n/a
Exclamation

Hier heb ik ook nog wat over te vermelden.

Ongeveer twee maanden geleden kocht ik een m515 met een perfect scherm, dat zeker kon tippen aan een HiRes Clie qua scherpte en kleuren etc. (dan heb ik het natuurlijk niet over de HiRes op zich). Daar was helaas de accu niet goed van.

Omgeruild dus, maar wat schetste mijn verbazing na het aanzetten van de nieuwe m515: het scherm was veel en veel minder van kwaliteit. Het had veel fletsere kleuren dan het eerste model en vreemde reflecties bij scheefhouden van het apparaat. Ook waren de witte achtergronden grauw van kleur en zag je veel beter dat het scherm uit pixels bestond.

Weer omgeruild. Maar hierna weer zo'n slecht beeldscherm waar ook nog pixels van kapot waren. Een contactpersoon bij Palm legde uit dat Palm schermen gebruikt van verschillende leveranciers (o.a. Sony) die allemaal voldoen aan de kwaliteitsnormen van Palm. Eerlijk gezegd vind ik die dan wel erg ruim. Verder gaf deze persoon aan dat Palm aan het serienummer van een m515 niet kan zien welk scherm van welke leverancier er is ingebouwd. Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk, want volgens mij zijn daar juist serienummers voor, om eventueel een serie terug te kunnen halen indien er met een van de onderdelen iets mis is.
Van Palm geen hulp dus.

Ik ben er achter gekomen dat een goed scherm te herkennen is aan een klein metalen halfrond plaatje aan de uiterste zijkanten van het onderdeel, terwijl de slechte schermen een volledig zwarte rand hebben.

Verder moet ik toegeven dat ik waarschijnlijk niets had gemerkt als ik geen m515 zou hebben gehad met zo'n perfect scherm. Maar als je twee devices met goed en slecht scherm naast elkaar ziet dan is het verschil meer dan duidelijk en zou je geen slecht scherm accepteren.

Misschien is het interessant om eens te inventariseren wie welke schermen hebben, welk serienummer eraan hangt en of er meer mensen zijn die dit gesignaleerd hebben.

Mobileware, waar ik de m515 gekocht heb, verleende en verleent overigens perfecte service m.b.t. geval. Mag ook wel eens gezegd worden.

Grtz.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:43.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023