Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 03 september 2002, 10:57
Ed65
Guest
 
Berichten: n/a
Cool GPS in australië

Hoi,

Ik ga binnenkort voor een paar maanden naar Australië. Gedeeltelijk voor mijn werk, maar ook om een week of 9 vakantie te vieren. Nou wilde ik voor mijn M515 een GPS unit aanschaffen om daar niet te verdwalen. Ik heb de holux GM 251 op het oog.
Ik kan alleen nergens software of kaarten voor bijvoorbeeld tomtom die betrekking hebben op australië. Is er überhaupt wel iets voor dat continent verkrijgbaar ?

Ik wil mijn notebook niet meenemen op mijn trektocht. Hoeveel geheugenruimte nemen die gps-kaarten eigenlijk in. Kan dat op een geheugenkaartje?

Een hoop vragen, maar misschien dat iemand toch een antwoord weet.

Groeten,

Edwin.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 03 september 2002, 12:23
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
Re: GPS in australië

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ed65
Ik kan alleen nergens software of kaarten voor bijvoorbeeld tomtom die betrekking hebben op australië. Is er überhaupt wel iets voor dat continent verkrijgbaar ?
er zijn eigenlijk twee programma's van tom tom: de citymaps en de routeplanner voor Europa.

Aan beide heb je niets in australë denk ik, tenzij er een kaartmodule voor austalische steden of het hele continent is.

Als het echt om navigatie (niet routeplanning) kun je beter denken aan programma's als Atlas. Je kunt dan een zelf gemaakt kaartje gebruiken. Het programma geeft je positie op de kaart aan.
Je kunt kaarten maken voor het grove overzicht en detailkaarten voor de gebieden waar je je reis doorheen pland. Eventueel neem je nog een nivo er tussen in.
Dat zijn dan wel dingen die je van te voren moet doen

Citaat:

Ik wil mijn notebook niet meenemen op mijn trektocht. Hoeveel geheugenruimte nemen die gps-kaarten eigenlijk in. Kan dat op een geheugekaartje?

De geheugenkaartjes zijn tegenwoordig zo groot dat daar heel wat op past. Het hele continent met een oplossend vermogen van 10m zal moeilijk worden, maar zoals ik het eerder beschreef moet het wel lukken.

Als je op de website zoekt met Atlas kom je veel informatie tegen.
Forumlid patrickl heeft een bruikbare website , die je kunt gebruiken als je mapblast kaartje wilt omzetten voor Atlas. Een aanrader
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #3  
Oud 03 september 2002, 14:21
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Atlas maakt het zelfs mogelijk met je GSM kaarten op te halen in de vergrotingsfactor van je keuze. Dat moet dus lukken.
Groet,
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #4  
Oud 03 september 2002, 17:33
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Alleen zit Australie niet goed in de mapblast, dus ook Atlas heeft het hier moeilijk. Ik heb met Atlas ooit wat kaarten van een Australische site gehaald. Weet alleen niet meer welke en hoe.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 03 september 2002, 20:57
lindej lindej is offline
Lid
Voornaam: Joost
Model: Palm Vx
 
Geregistreerd: 17 juni 2002
Berichten: 28
Ik zou een skijken bij www.trippilot.com.
Maakt gebruik van Vicinbity = Navtech kaarten.
Kun je downloaden via de gsm (wel zorgen voor een australische provider dus).
Je kan 5 routes gratis uitproberen voor je koopt (@ $50).
Trippilot werkt voor mij gesmeerd.
__________________
Joost
Met citaat reageren
  #6  
Oud 03 september 2002, 23:25
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Trippilot werkt dus eigenlijk ook niet echt in Australie, want dat programma gebruikt ook mapblast.

Kijk maar eens naar het kaartje van Sydney en dan moet je vooral eens op de zoom knop drukken.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 04 september 2002, 10:49
Ed65
Guest
 
Berichten: n/a
Oké,

Zo te lezen werkt het wel, maar is het erg moeilijk om goede kaarten voor Australië te pakken te krijgen.
Ik heb zelf nog wel een ander pakket gevonden inmiddels Fugawi van de firma MapTrax http://www.maptrax.com.au/fugawi.htm
Kent iemand dat pakket misschien?

Groeten,
Edwin
Met citaat reageren
  #8  
Oud 04 september 2002, 13:47
r. dohmen's schermafbeelding
r. dohmen r. dohmen is offline
Model: Sony Clie PEG-TH55
 
Geregistreerd: 16 juni 2001
Berichten: 1.809
In nummer 14 van de Duitse C't van dit jaar stond een (lovende) beschrijving van het pakket.
__________________
groet,

r2d2

My last Sony...
Met citaat reageren
  #9  
Oud 04 september 2002, 14:54
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Fugawi ziet er inderdaad goed uit. Lijkt wel een beter versie van Atlas! Dat is echt wat voor mij

Probleem blijft nog steeds hoe je aan kaarten komt. Ik denk eigenlijk dat als je kaarten voor Fugawi kan vinden dat dat voor Atlas ook moet lukken en dan is Fugawi met $99 wel weer wat prijzig. Die kaarten op maptrax zijn ook knap duur (ook als dat australische dollars zijn).

Overigens kun je mapblast niet meer direct gebruiken om zelf kaartjes te maken. Ze hebben al de GPS informatie van de kaartjes verstopt.

Wat wil je er eigenlijk mee doen?
1) Alleen een beetje weten waar je in Australie zit
2) Ongeveer kunnen kijken hoe je bijvoorbeeld in Sydney van de haven naar je hotel komt
3) Routeplannen van punt naar punt

Punt 1) zou nog kunnen met iets als Atlas
Punt 2) Kan dan met Fugawi (of Atlas als je nog ergens een kaart vind)
Punt 3) Volgens mij niet met Fugawi of Atlas

Je kunt voor Atlas of Fugawi overigens ook zelf een kaart scannen. Dat is wel wat lastig, maar het kan wel.
Met citaat reageren
  #10  
Oud 04 september 2002, 22:23
lindej lindej is offline
Lid
Voornaam: Joost
Model: Palm Vx
 
Geregistreerd: 17 juni 2002
Berichten: 28
Patrick, betekent dit dat er geen goede Navtech kaarten zijn voor Australie?
Mapblast = Vicinity = Navtech immers....
Jammer, want Navtech heeft wat mij betreft wel de mooiste electronische kaarten.
__________________
Joost
Met citaat reageren
  #11  
Oud 05 september 2002, 09:14
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Lindej,

Ik denk van niet inderdaad. Ik zie dat mijn URL van mapblast niet werkt, maar als je op mapblast naar Sydney kijkt zie je alleen een heel grove polygoon en een weergave van wat hele grote snelwegen. Ze hebben dus wel wat, maar dat kun je alleen gebruiken om globbaal te kijken waar je in Australie zit. Of dus misschien als je over de grote snelwegen gaat rijden.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 09 september 2002, 10:49
Ed65
Guest
 
Berichten: n/a
Bedankt voor de reacties. Ik heb zelf ook nog verder gezocht, en heb toch nog wel twee aardige sites gevonden die misschien interessant zijn.

Op http://www.realmaps.co.uk/RM-sugg.htm staan een aantal links naar sites waar diverse kaarten zijn te vinden.
En op http://www.travelbygps.com/ staan kaarten voor wandelen, kanoën en dergelijke. Ze zijn niet allemaal gratis.
Maar www.maporama.com is misschien wel de mooiste. Lijkt een beetje op wat Mapblast vroeger was. Maar de kaarten zijn gedetaileerder, en je krijgt er coördinaten bij.
Als die kaarten werken met bijvoorbeeld digimap dan ben ik verkocht

Groeten,

Edwin.
Met citaat reageren
  #13  
Oud 09 september 2002, 11:03
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Die maporama heb ik toen volgens mij gebruikt ja. Dat is nog best een mooie site geworden trouwens. Veel beter dan mapblast. Alleen geen directe coordinaten in de URL. Dan moet je op de hoekjes gaan klikken om de coordinaten er uit te halen, maar goed dat kan dus wel. Overigens kun je de maporama kaarten alleen met Atlas, Tracker of Fugawi gebruiken.

Met DigiMap kun je alleen de bijgeleverde kaarten gebruiken. Die moeten in een speciaal formaat staan. Bij Atlas, Tracker en Fugawi wordt software bijgeleverd om zelf kaarten te maken voor gebruik met de GPS.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 09 september 2002, 11:14
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Je mag maporama niet gebruiken voor GPS navigatie

Citaat:
Restrictions: Without limiting the foregoing, you may not use this information with any products, systems, or applications installed or otherwise connected to or in communication with vehicles, capable of vehicle navigation, positioning, dispatch, real time route guidance, fleet management or similar applications. You also may not use this information with or in communication with any mobile or wireless-connected electronic or computer devices (except as provided in subpart (iv) of the preceding paragraph), including without limitation cellular phones, palmtop and handheld computers, pagers, and personal digital assistants or PDAs.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 09 september 2002, 11:37
Ed65
Guest
 
Berichten: n/a
Hmm, waarom staat er dan een button bij waarmee je het boeltje naar je PDA kunt syncen?

Maar goed. Het werkt dus niet met DigiMap. Dan nog maar eens goed kijken naar de andere paketten.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 09 september 2002, 11:51
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Je mag het wel op je PDA zetten, maar alleen "thuis". Dus niet mobiel. De kaarten mogen ook niet gebruikt worden samen met een navigatie programma. Tsja. Dat zullen we nog wel eens zien

Volgens mij is dat overigens zo voor bijna elke "gratis" kaart die je kunt vinden. Je mag ze wel hebben, maar je mag ze eigenlijk niet gebruiken. Tenminste de mapdatabases zijn hun voorwaardes allemaal aan het aanpassen. Ze willen waarschijnlijk niet dat die kaarten hun opbrengsten in de navigatie verkoop in gevaar brengt.

Het zijn wel hele mooie kaarten trouwens. En je kunt ze ook nog helemaal naar wens instellen (grootte, kleurstelling, detailniveau etc) Ik zal toch maar eens kijken hoe je die eenvoudig in Atlas binnen lepelt.
Met citaat reageren
  #17  
Oud 09 september 2002, 12:02
Ed65
Guest
 
Berichten: n/a
Ik ben erg benieuwd. Ik heb inmiddels al een versie van Atlas op de kop getikt.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 09 september 2002, 12:58
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Oh, dat is misschien wat voorbarig (als je Atlas alleen hiervoor wilt gebruiken). Het is niet zomaar zeker dat je die kaarten ook daadwerkelijk kunt gebruiken.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 10 september 2002, 08:55
Ed65
Guest
 
Berichten: n/a
Ach, de software heb ik vooralsnog gratis, dus dat valt allemaal wel mee.

Ik heb gisteravond nog een tijdje zitten spelen met Atlas en Maporama, maar het is me nog niet gelukt om die kaartjes er goed in te krijgen.
De coördinaten die onder de kaart staan, zijn die van het centrum van de kaart ?
Met citaat reageren
  #20  
Oud 10 september 2002, 09:23
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik heb gisteren ook even zitten spelen op Maporama. Er zitten nog wel wat bugs in die site. Ik krijg om de haverklap de verkeerde kaart.

De coordinaten die onderaan staan zijn inderdaad van het midden. Wat je dan bij mapblast moest doen was. Klik linksboven en noteer die coordinaten. Weer terug naar origineel en klik rechtsonder. Noteer die coordinaten en ga weer terug naar het origineel. Zo krijg je dan de hoekcoordinaten.

Dat is wat bewerkelijk, dus ik had voor MapBlast precies uitgerekend hoe breed en hoog die kaartjes zijn op basis van zoom en aantal pixels. Mijn CoordCalc pagina kon op basis van de mapblast URL de hoekcoordinaten opleveren. Helaas is MapBlast niet meer bruikbaar, maar ik zou dat dus moeten aanpassen om met Maporama te werken.

Het probleem met Maporama lijkt mij dat de projectie niet lineair is. Als je horizontaal beweegt met de cursor moet de breedtegraad hetzelfde blijven. Bij een vertikale beweging moet de lengtegraad constant blijven. Dat lijkt bij Maporama niet zo te zijn. Dan kun je de kaarten dus eigenlijk ook niet goed gebruiken in Atlas. Als je weet welke projectie het is misschien wel in Fugawi overigens. Mar dt zou ik niet zeker weten.

Aan de andere kant kan het ook liggen aan een soort "randomizer". Het lijkt wel of ze de Maporama kaarten proberen te "beschermen" door een random variatie op de coordinaten toe te passen als je klikt op het kaartje of de navigatie cursor.

Ik heb een kaartje uit Maporama gekregen in Atlas met de goede hoekcoordinaten (denk ik). En toen werkte het kaartje nog steeds niet helemaal goed. Het was wel bruikbaar, maar er zat op somige plaatsen wel een flinke afwijking in.
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023