Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Discussie gesloten
 
Discussietools Weergave
  #21  
Oud 11 juli 2002, 18:40
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Marco,

Ik snap je opmerking dus niet . Wat is het probleem dan dat het maar 2 uur mee zou gaan? Waarom voldoet een muis model dan beter?
  #22  
Oud 11 juli 2002, 18:53
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Ok ik bedoel dat mij 2 uur gebruik te kort leek zonder externe voeding(terecht of onterecht?) en daarom helemaal afgezien heb van gebruik met de hand of fiets. Daarom heb ik gekozen voor de betere ontvangst met een muis, alleen voor gebruik in de auto.
  #23  
Oud 11 juli 2002, 19:12
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ah vandaar. Nou ik moet zeggen ik heb zelf ook altijd een hoop lol gehad van het mobiele gebruik. Maar zonder had ik het inderdaad ook wel gered. Die externe antenne is overigens ook niet zo heel duur (als je hem dus op de goede plekt koopt ) En dan heb je ook goede ontvangst in de auto. Als dat uberhaupt al nodig is hoor.

Zelf ben ik nogal een clip-on fan. Ik ben nu een clip-on aan het bouwen voor mijn Clie, uit een GM-82 en een Dicodata Keeper I . Heb ik in de auto een mooie "Car Cradle" en kan ik hem ook buiten de auto gebruiken. Als ik alles ooit aan de praat krijg zoals ik in gedachten heb

GPS op de ski is gewoon enig. Dat staat zo heerlijk "Geeky". En je kunt dan ook mooi zien hoe benenbrekend snel je die snelle afdaling af geweest bent
  #24  
Oud 11 juli 2002, 21:09
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Accutijd

Ff ter info, ik ben met de palm500 en holux 251+, zonder extra power, dus enkel de palmpower, van antwerpen naar moordrecht en terug gereden, zonder het apparaat uit te schakelen heen zonder backlight, terug met. toen ik thuis kwam, een 4 tal uurtjes later, was de palm met 25% gedaald in power. Zo een vaart zal het dus wel niet lopen. nou weet ik dat de indicator op de palm niet exact is, maar 4 uur is sowieso al flink, voor de palm met gps.
De software is tomtom route, en voor het laatste stuk tomtom cityplanner.
Greetings
Rudy
  #25  
Oud 11 juli 2002, 22:13
Taketheredpill
Guest
 
Berichten: n/a
Met zeer veel interesse volg ik deze discussie en daarom even terugkomend op het aantal sattelieten fixen met een externe GPS antenne. Ik ben eigenaar van een Holux GM-100. 2 jaar terug laten importeren uit Taiwan. Ik gebruik dus een externe antenne en het gebeurt regelmatig dat ik 12 sattelieten heb gefixt. Geen fabeltje!
Hierbij een foto van vanavond 11-07-2002. Hierop zie je dat er al 8 sattelieten zijn gefixt. Elke donkerkleurige balk is een gefixte satteliet(voor de niet ingewijden) Ik weet zeker dat een externe GPS antenne zijn nut aanzienlijk bewijst:
Dat wilde ik toch nog ff kwijt.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 8fixen-a.jpg‎ (15,2 KB, 31x gelezen)
  #26  
Oud 11 juli 2002, 22:14
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nog meer "ter info". Mijn trace van mijn locatie heeft 5 uur en 25 minuten geduurd (toen kwam de eerste accu waarschuwing). De clie accu was niet helemaal vol toen ik begon, maar toch. De GPS unit zat wel op externe voeding.

Ik weet nu in ieder geval precies waar ik woon

Ik zal een andere thread starten met de uitkomsten van mijn tracks
  #27  
Oud 11 juli 2002, 23:23
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik had inderdaad 11 satellieten gelocked en dat was voor mijn huis (huis stond duidelijk in de weg van een)

Maar op zich is een lock van 5 satellieten meer dan zat voor gewoon gebruik hoor.
  #28  
Oud 12 juli 2002, 10:36
Elise-Shop.nl
Guest
 
Berichten: n/a
Lightbulb Vanuit de hand...

Damn... zit ik een heel bericht te tikken, komt het kreng terug met de melding dat ik eerst mijn profiel aan moet passen... daag bericht :\

Dan maar overniew.

Misschien dat het helpt om wat algemene informatie te geven over GPS ontvangers..

Allereerst is het aantal zichtbare satellieten, indien dit boven de acht stuks is, niet van groot belang om een goede of snelle fix te hebben. Het zichtbare aantal is afhankelijk van de interne chipset. Oudere chipsets werken met acht kanalen (dus acht zichtbare satellieten) , het maximum wat we tot nog toe gezien hebben is twaalf. Het nut van die vier extra satellieten is altijd voer voor discussie geweest. De toegevoegde waarde is marginaal!

Het krijgen van een 'fix' is zeker niet het einde van de leercyclus van een ontvanger! Dat is precies de reden waarom navigeren vanuit de hand moeilijker is dan vanuit de auto...

Een ontvanger leert eigenlijk continue van de informatie die binnenkomt. Dat leren leidt ertoe dat de ontvanger, mits voldoende 'geleerd' kan anticiperen op bewegingen. Eigenlijk begint het leren pas op het moment dat er een 3Dfix is. Als de ontvanger dan lang genoeg geleert heeft en dus van zichzelf weet dat beweging, mits in dezelfde richting, met een bepaalde snelheid leidt tot een bepaalde positie zal ie zelfs in een tunneltje vol blijven houden dat ie een 3Dfix heeft. (uiteraard afhankelijk van het toegepaste algoritme!!)

Een goed voorbeeld daarvan:
Afgelopen week heb ik een rit met de auto gemaakt van 25km met de GM251+ aan. Aan het einde van die rit heb ik mijn auto een hal ingereden. Die hal had aan de zijkant ramen, boven was afgesloten.
Tot mijn verbazing bleef ik een fix houden. Hand op de antenne, weg fix, hand weg en daar was ie weer.. (volgens Cetus 'zag' ik ook maar drie satellieten heel zwak) Vervolgens de GM251+ uitgezet en na een paar uurtjes weer aan. Geen fix uiteraard

Om de leercurve goed te doen heeft de GPS ontvanger behalve tijd ook simpelweg afstand nodig, dat is dus waar het mank gaat als je aan de wandel gaat.
De conclusie is dus dat je, wil je een zo nauwkeurig mogelijke plaatsbepaling hebben, eigenlijk eerst een leercurve moet doorlopen (met tram of taxi een rit naar het centrum terwijl de GPS naar buiten kijkt etc.) Vervolgens de ontvanger uiteraard wel aanlaten omdat ie anders weer opnieuw wil starten..

De algoritmen in de verschillende ontvangers zijn uiteraard verschillend, dat is de reden waarom de een misschien in de ene omstandigheid wat sneller is dan de ander. Vanuit onze ervaring met diverse ontvangers krijgen we de indruk dat er voor de Palm eigenlijk geen 'mindere' ontvangers gemaakt worden...

Wellicht dat dit enige verheldering geeft?
  #29  
Oud 12 juli 2002, 10:51
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Elise-Shop.nl,

Klinkt allemaal misschien aardig, maar het klopt er klopt helaas weinig van.

Vrijwel alle ontvangers kiunnen tegenwoordig 12 satellieten aan. In ieder geval alle modellen die hier op het forum besproken worden. De reden voor 12 is dat er 24 satellieten actief zijn waarvan er dus gemiddeld 12 aan jouw kant van de aarde hangen. Daarvan zit misschien een deel zo laag dat je ze niet kunt volgen, maar goed het maximum komt zo dus op 12.

Je hebt alleen voor het verkrijgen van een fix wel een flink aantal satellieten nodig (ik geloof 5). Daarna werkt het inderdaad ook wel met wat minder. Je krijgt dan misschien wel maar een 2D fix, maar je hebt in ieder geval bij benadering een locatie.

Ik geloof niet dat iemand beweerde dat de locksnelheid met het aantal satellieten boven je te maken had, maar logischerwijs is dat wel zo. Als je maar 5 satellieten kunt zien dan zul je die allemaal moeten locken voordat je de eerste fix krijgt. Dan heb je er dus ongetwijfeld een paar tussen zitten die lastiger to locken zijn. Dan duurt het dus ook langer. Kijk maar eens op zo'n satelliet status kaartje en dan zul je zien dat de satellieten recht boven je het eerst gelockt worden. Als er daar dus 5 te zien zijn ben je zo klaar. Als daar je dak tussen zit duurt het misschien een paar seconden langer.

Een GPS doet het ook prima zonder dat die verplaatst wordt. Schudden of verplaatsen heeft geen enkele invloed op de werking van de GPS. Net zo min als een radio daar last van heeft. Alleen als je de antenne blokkeert heeft de GPS daar last van. GPS heeft dus alleen een initiele fix periode. Daarna heb je geen leercurve meer.

Ik hoop dat dit de ontstane verwarring wegneemt.
  #30  
Oud 12 juli 2002, 12:57
Elise-Shop.nl
Guest
 
Berichten: n/a
mmmm....?!??

Beste Patrick,

In het verhaal wordt ook niet gesteld dat er geen ontvangers zijn die meer dan acht kanalen hebben. Alleen dat ze bestaan en tegenwoordig vaak meer kanalen hebben.

Voor wat betreft de beweging en de leercurve die daaruit onstaat adviseren we om eens te rade te gaan bij de fabrikanten van de werkelijke ontvanger (dus niet de Holuxen van deze wereld, maar de producenten van de chips) Het is opmerkelijk hoeveel verschil er zit tussen de technische uitleg van zo'n appatenproducent en die van de chipsproducent.
Let wel, in de chipset zit firmware die niet gewijzigd wordt door de apparatenproducent. De karakteristieken van die chipset zijn dus bepalend voor de eigenschappen van het apparaat.

Zoals jij het stelt komt het aardig overeen met de marketing verhalen van apparatenbouwers (het is tenslotte marketingtechnisch helemaal niet leuk te moeten vertellen dat zo'n ding misschien in sommige omstandigheden voor leken onverklaarbare dingen doet), maar probeer maar eens een serieuze test uit te zetten.. je zal verbaast staan!
  #31  
Oud 12 juli 2002, 13:48
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Die opmerking van die maximale 8 kanalen kon ik niet helemaal plaatsen. Ik waarschuwde alleen maar dat die hier niet in gebruik zijn. Ik stel dus ook niet dat ze nooit bestaan hebben. Ik stel alleen maar dat we het hier eigenlijk alleen maar hebben over GPS ontvangers met 12 kanalen.

Ik heb een hoop ervaring met GPS en ik weet dat er geen verschil is of de GPS fysiek stil staat of dat je ermee rondrijdt. Ik heb ook al een hele zooi technische documenten gelezen. Toevallig heb ik gisteren nog een reference manual van de SirfIIe chipset ontvangen. Het is misschien een geruststelling dat daar ook niets over een vermeende leercurve instond.

Toevallig ben ik gisteren ook de hele dag aan het testen geweest met mijn GPS. En dan heb ik het niet over een proefritje waarbij ik me er dan over verbaas dat de lock niet de seconde dat ik de garage in rijd wegvalt. Dan heb ik het over een echte test.

Ik ben echt nog nooit ergens ook maar een hint tegengekomen dat verplaatsing hoe dan ook wat uit zou maken voor de kwaliteit van de GPS fix. Of hoe dan ook op GPS gebruik. De enige referentie naar beweging en GPS die ze noemen is dat je niet harder dan bijvoorbeeld 700 knopen mag gaan

Ga maar na. Het is in feite een soort radio ontvanger. Als je met je radio gaat lopen. Wordt de ontvangst daar dan beter van? Nee. Slechter dan? Nee ook niet.

De berekening van de locatie bestaat simpel gesteld uit het verschil in de tijden die je van de satellieten ontvangt. Verandert die tijd als je beweegt. Ja (strikt genomen), maar de fix wordt er dan hooguit slechter van. Hoe harder je gaat des te groter wordt die afwijking.

Ik heb echt geen flauw idee hoe je aan dit verhaal komt. Weet je zeker dat je dit verhaal niet gewoon zelf verzonnen hebt? Of je heb je een techneut misschien gewoon een keer niet helemaal kunnen volgen?

Heb je bijvoorbeeld misschien een keer gehoord dat sommige ontvangers zelf hun signaal door interpoleren als het signaal wegvalt? Dat is inderdaad zo. Dan schatten ze zelf de fix op basis van je beweging voordat de fix wegviel. Zo kun je door een (rechte) tunnel nog steeds een fix krijgen terwijl je echt geen satelliet meer kunt ontvangen.

Die opmerking over marketing helpt ook niet echt. Ik kan me al niet zo goed voorstellen dat een autodealer contacten heeft met Sirf. Maar dan al helemaal niet dat ze bij Sirf gaan zeggen dat hun chipset at random resultaten oplevert en dat je eerst 20 kilometer moet rijden om een goede fix te krijgen.

Het is wel een beetje jammer dat je een dergelijk spookverhaal als een soort technisch vaststaand feit presenteert. Dat zou een hele hoop verwarring kunnen veroorzaken. Ik hoop maar dat iedereen snel inziet dat het kant nog wal raakt en dat het niet weer gaat rondzingen.

Overigens is het hele verhaal begonnen met dat iemand slechte ontvangst had als de GM215+ in de hand gehouden werd. Ik weet niet zeker waar dat door komt, maar de beweging van die GPS helpt dus ook niet om hem beter te krijgen. Maar daar is hoe dan ook vast een rationele verklaring voor.

Ik neem eerder aan dat het, zoals al eerder gesteld, te maken heeft met spannings problemen of op de een of ander manier blokkeren van de antenne. Bijvoorbeeld doordat je lichaam of het autodak de ontvangst blokkeert. Als je de GPS ontvanger op de passagiersstoel vasthoudt heb je een slechtere ontvangst dan wanneer deze onder de voorruit wordt gemonteerd (geen vrij zicht op de hemel onder een autodak).

Het enige mysterieuze aan een GPS is inderdaad de eerste fix. De optimalisaties om een snelle fix te krijgen werken slechter naarmate je de GPS langer niet gebruikt hebt of dat de GPS ver van zijn vorige fix locatie verwijderd is. Ook (gebrekkige) software kan een enorme invloed hebben op de tijd die het kost om een fix te krijgen.
  #32  
Oud 12 juli 2002, 16:51
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Pfoeee,wat een discussie.
Om nou eerlijk te zijn, ik heb meer en meer het gevoel dat een gps ontvanger zoals de holux 251+ beter zijn fix vind / behoud, naarmate hij langer aanstaat. Ergens heb ik het vermoeden dat er een stukje software in, dat ding zit dat een aantal "tekortkomingen" opvangt, en niet om de haverklap zijn fix kwijt is. Wat ik ook zie, het lampje op de holux dat de fix aangeeft, knippert soms niet (wil zeggen geen fix), terwijl toch de tomtom city maps de weg volgt.
Waarmee ik wil zeggen dat de chipsfabrikant misschien niet over eventuele kunstmatige ingrepen spreken, en die er op hun niveau ook misschien niet zijn, maar wel in het totaalprodukt??

Ik begin de Holux 251+ wel te waarderen, en met tomtom sogtware uit de hand gaat het toch al een stuk beter dan bvb de cetus software.
Nu nog een fatsoenlijk steun voor de auto.

Groetjes
Rudy
  #33  
Oud 12 juli 2002, 17:25
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Hierom wordt ik er nou zo droevig van als mensen dergelijke kulverhalen als een soort vaste waarheid presenteren. Zo ontstaat er toch weer verwarring.

De ontvangst van satelieten heeft niets te maken met hoe lang de GPS aan staat of met of ie al 10 kilomter verplaatst is. Dat kan gewoon niet. Een lock bestaat uit de kwaliteit van de satelliet ontvangst. Die ontvangst wordt niet beter van verplaatsen. PUNT

Het enige wat inderdaad zou kunnen dat ze dus een soort "fake fix" hebben ingebouwd die door blijft lopen als de feitelijke fix weg is. Dat is niets anders dan een interpolatie van de voorgaande beweging.

Bij de Cetus track functie kun je zelfs uitzetten dat je zulke fix records kunt negeren in je track.

Ik hoop sowieso niet dat je die vaak nodig hebt, want dan "beweeg" je dus gewoon kunstmatig in een rechte lijn. Aangezien je dat meestal toch wel al doet maakt het niet zoveel uit, maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat je een echte fix krijgt.

Weet je overigens wel zeker dat tomtom zijn route vervolgd. Dat is het probleem met sofware als CityPlanner en MapViewer Je ziet gewoon nauwelijks dat er iets beweegt.

Als een verschil in software al uitmaakt hoe goed de GPS werkt dan zou je er toch eens serieus over na moeten denken om hem terug te sturen. Dat is echt niet goed hoor. Zelfs een GPS van jaren geleden werkte niet zo rommelig. Die nieuwe SirfII chipset is echt super

Misschien is dat wel de achtergrond van het "leercurve" verhaal. Breng er een beetje mystiek in en de consument accepteert ook de defecte GPS units wel.

Ik vind het jammer voor je dat de GM251+ zo belabberd werkt, maar mijn GM-82 met dezelfde chipset werkt wel goed. Vanaf het moment dat ik hem aanzet tot het moment dat ik hem uitzet.

Het enige wat Citymaps en cetus doen is op de seriele poort luisteren wat de GPS ze meedeelt. Daar komt vanuit deze software geen enkele sturing aan te pas. Er kan dus geen verschil zijn in het behouden van de fix.

Wat wel weer zou kunnen is dat Cetus er langer over doet om een fix te krijgen. Cetus stuurt waarschijnlijk geen locatie init bij het opstarten en CityMaps misschien wel. Dan heef CityMaps sneller een fix. Daarna is er zeker geen verschil mogelijk.

Als je een goed werkende GPS heb krijg je een fix na 30 to 60 seconden (ok soms langer maar gemiddeld). Die fix gaat niet meer weg of je moet echt in een tunnel of een andere sterk afschermende constructie rijden. Als jouw GPS dat niet doet is ie stuk of niet goed geinstalleerd (achter iets dat de antenne afschermd).

Gezien de vele ander rare klachten met betreeking tot de GM251+ zou ik zo op het defect (dan wel slecht ontworpen) zijn van de GPS gokken.
  #34  
Oud 12 juli 2002, 18:27
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Nou moet je je niet zo druk maken over lulverhalen en dergelijke hé, ik besef heel goed dat ivm de fix van de gps geen software truks zouden mogen zijn. Maar zoals je zelf zegt, zelfs tomtom en dergelijke doen dit wel. Alhoewel, de route vervolgen heb ik nog nooit gezien. Maar, ik strijd het niet af. Feit is dat er technische tekortkomingen zijn aan gps ontvangers, zelfs jou superontvangers, en als die dan kunnen opgevangen worden door truuks, waarom niet?? Vergeet ook niet dat we over een draagbaar spul met een kleine antenne spreken. ik heb trouwens ook geen zin om met een hele uitrusting op wandel te gaan. En als het resultaat beter gemaakt kan worden door software , so be it.
Maar, ik blijf erbij, dat ik het idee heb dat de fixen, of virtuele fixen (dat zal mij worst zijn als de afwijkingen binnen de perken blijven) beter zijn als het toestel ff aanstaat.


Nou ga ik je helemaal achte het behang jagen:
de ford van mijn vriend, met ingebouwde gps, blijft in de tunnel lekker doorwerken, terwijl er geen enkele fix meer mogelijk is. Hoe? door middel van de snelheidsteller en een soort gyroscoop??
Dat is dan ook een loopje nemen met de werkelijkheid, voor jou toch, terwijl dit prima funktioneert.

Groetjes
Rudy
  #35  
Oud 12 juli 2002, 18:53
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Rudy,

Je moet het zelf weten. Jouw GPS is stuk of werkt in ieder geval niet naar behoren. Dat maakt mij verder niet uit. Ik vindt het jammer dat je dat verhaal blijkbaar gelooft. Alhoewel ik absoluut niet inzie hoe je de waarheid daarvan zou kunnen staven.

De bottom line is dat je GPS gewoon continu een fix moet houden indien niet, dan is het ding stuk. Of het model is gewoon slecht natuurlijk. Je zou eens naar een GM210 kunnen kijken. Marco is daar erg tevreden over. Ik heb helaas nog niemand gezien die blij is met zijn GM251+. (Of althans niemand die blij was en dat later niet weer introk)

Die locatie init "truc" is overigens geen truc. Dat is een standaard in de GPS ontvangers. Zit gewoon in het NMEA protocol.

Je zult mij niet achter het behang jagen als je geen domme dingen beweert op een semi technische toon. Ik weet best dat je zonder GPS ook je positie wel kunt bepalen. Dat is alleen geen algoritme kwestie, maar een hardware kwestie. Ik ben zelf ook zo iets aan het bouwen. Met accelerometers en een magnetische veld detector.

We hebben het hier alleen over een gebrekkige GM251+ en daar zit dat allemaal niet in.

Overigens, die "super" ontvanger van mij weegt 18 gram en meet 4 bij 5 centimeter. Ik bedoel eigenlijk dat je van zo'n groot gevaarte als de GM251+ eigenlijk meer zou verwachten dan van een simpel printje als de GM-82.
  #36  
Oud 12 juli 2002, 20:20
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Tja, ik krijg binnenkort toch een andere 251+, er moet nog een aanpassing gebeuren om met de 500 samen te werken. Dan ben ik benieuwd over de eventuele verbetering

De 251+ is toch zo slecht niet, als ik de vergelijkende praktijktests op volgende sites mag geloven, met actieve antenne zelfs in de top regionen, kijk zelf:
www.palmrouter.de/tests/hard/htest1.html
Zonder extra antenne blijft het behelpen.
Trouwens, wat is volgens jou dan een betere clip-on voor de 500?? Ik zie er daar niet zoveel staan?? alzeker niet veel beter?? En dat de 210ps beter is, daar ben ik wel van overtuigd, maar die is niet bruikbaar. Trouwens, zo gauw ik mijn definitieve 251+ heb, bouw ik er nog een externe rs232 uitgang aan, zodat ik dat ding op mijn notebook kan zetten. En de actieve antenne, voor een 25€ dacht ik, schaf ik me ook aan hoor. Dan zit ik wel hééél dicht tegen de specs van de 210ps.

Och, en een 505 of 515 moet er ook nog komen , maar alles op zijn tijd.
En ik ben ook nog in blijde verwachting voor de nieuwe digi-map software, dan hebben we een echte navigatiesoftware.

Weet jij trouwens hoe ik de in de software navman/tomtom city kan prutsen?? ik zou bvb graag de nog te rijden meters tot de volgende afslag groter op het scherm willen. of het "magnetisch" effect willen verkleinen, dat volgens mij verantwoordelijk is voor het iets achterlopen op de kaartjes.
Groetjes
Rudy
  #37  
Oud 12 juli 2002, 21:43
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik dacht ook dat de GM251(+) de beste optie was. Ik zie er alleen niets dan ellende mee op het forum. Dat kan misschien vertekenen (alleen mensen met problemen mopperen daarover) Maar de mensen met muis modellen (GM210) mopperen nooit. Als je er vanuit gaat dat je een GPS toch niet te de voet kunt gebruiken, omdat het algoritme van de GPS dat niet aankan. Dan kun je dus ook net zo goed een muismodel nemen. Ik heb zelf altijd veel plezier van mijn clip-on model. Daarom ben ik er dus zelf een aan het in elkaar zetten voor de Clie. daar hebben ze helaas (nog?) geen standaard clip-on voor.

Ontvangst problemen zouden inderdaad wel kunnen liggen aan de antenne. Ik heb een actieve antenne bij die GM-82. Voor zover ik kan nagaan is het voor de rest allemaal inderdaad redelijk hetzelfde GM210, GM251+, GM82. Allemaal SirfII chipset met eventueel actieve antenne. In die test ontloopt het mekaar ook inderdaad niet veel. valt me overigens wel tegen dat die GM-251 het daarin ook slechter doet dan de GM210.

Het zou wel vreemd zijn als het alleen aan de antenne lag. Ik heb jarenlang plezier gehad (en dat heb ik nog steeds wel) van mijn Rand McNally streetfinder met verouderde chipset en inactieve antenne. Zie mijn vergelijking elders op het forum. Ik zou denk dat die oude Rand Mcnally qua nauwkeurigheid zeker niet onderdoet voor de GM-82 met actieve antenne. Qua locksnelheid en instelbaarheid wel.

Hopelijk houden de Palm OS5 palm modellen dezelfde connector. Kun je daar over een paar maanden anders op over.

Ik denk niet dat je aan CityMaps zelf iets kunt veranderen. Zou dat niet gewoon komen doordat het programma wat traag is. Bij Atlas merk ik dat ook inderdaad. Het is inderdaad net of het 1 of 2 seconden achterloopt bij de werkelijkheid.
  #38  
Oud 12 juli 2002, 21:50
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Wat is volgens jou dan wel goede software?? want alhoewel ik verzot ben op die digi, ben ik een beetje terughoudend over de prijs, 250€ is niet niks hé, we zijn hier toch allemaal bezig met een low-cost gps systeem, wel eens oneerbiedig arme luis gps genoemd.

Wat wil ik?? een route van belgie naar spanje, met veel detail van een aantal steden in spanje, zoals barcelona, tarragona en nog wat kleinere steden ertussen.
En liefst iets wat automatisch overschakeld, en dan niet die typische tomtom vertraging heeft.
Groetjes
Rudy
  #39  
Oud 12 juli 2002, 22:13
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Nou ik ben zelf dus een Atlas fan. Kost maar $35. Dan moet je alleen wel zelf nog de kaarten samenstellen. Maar voor die paar keer per jaar dat ik een routeplanner nodig heb is dat de moeite. Je hebt via mapblast ook gratis beschikking over kaarten van minstens de halve wereld.

Atlas floept zelf over naar de juiste kaart en eventueel het juiste zoomniveau (afhankelijk van de kaartjes die je zelf opneemt). Atlas houdt de cursor in het midden. Belangrijk verschil is ook de pijl. Atlas geeft de richting aan waarin je rijdt. Ik heb zelf MapViewer en die doet dat niet. Dan wil ik nog wel eens de verkeerde kant uitgaan.

De vertraging is volgens mij ook een stuk minder, maar hij zit er wel nog in.

Ik heb vroeger tomtom route europa gebruik. Daar werd ik echt helemaal gek van. MapViewer was al een hele verbetering, maar toch niet wat ik ervan gehoopt had. Ik neem er nog steeds verkeerde afslagen mee en soms rijdt ik gewoon stug tegen de route in en dan zie je dat dus niet eens! Met atlas rijd je (ik in ieder geval) niet zo snel verkeerd. Ja als je zit te bellen ofzo, maar als je een beetje oplet gaat het prima. En dan heb je nog 200 euro over.

Mapviewer (en CityMaps ook neem ik aan) is eerder handig als je door een stad gaat wandelen. Dan weet je van te voren namelijk niet altijd waar je uit gaat komen. Dan kun je met de GPS je auto weer terugvinden

Grootste nadeel van Atlas is dat het wat meer werk kost om de kaarten van internet of uit Route 66 (planner op de PC) te halen en dat je dus redelijk vast zit aan je van te voren bepaalde route.

Je kunt wel via je GSM kaartjes van internet downloaden, maar ik ben bang dat dat nogal prijzig wordt.
  #40  
Oud 13 juli 2002, 10:12
Arator
Guest
 
Berichten: n/a
Hoi Rudy,

Citaat:
Tja, ik krijg binnenkort toch een andere 251+, er moet nog een aanpassing gebeuren om met de 500 samen te werken. Dan ben ik benieuwd over de eventuele verbetering
Hoe heb je dat dan voor elkaar gekregen???

BTW
Ik gebruik mijn Holux 251+ op dit moment met veel plezier, misschien is dat ook omdat ik meer aan het kijken ben wat het allemaal kan.

Zo ben ik op dit moment meer bezig met kaarten in het geheugen te plaatsen Heb hier gelukkig al een thread voor gevonden..

Wat betreft de fix, ik zet mijn Holux gewoon aan(voorlopig werk ik nog met batterijen, moet mijn dicota houder nog "aanpassen" )
en niet veel later heb ik dan een fix en werkt alles. Meestal gebruik ik GPS-meter om te kijken hoeveel satelieten ik kan zien en met hoeveel de Holux dan communiceerd, dan later schakel ik over naar 1 van de Tomtom applicaties (routeplanner of citymaps)
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:20.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023