Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Discussie gesloten
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 10 juli 2002, 08:07
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Gps palm in de hand?

Vraagje:

Als ik mijn palm en holux in de hand heb, krijg ik heel moeilijk een fix, (eigenlijk gewoon onbruikbaar),is dit normaal??? Ik lees dat de Holux 251+ de beste ontvangst heeft ?? Maar ik heb met de navman getest, enkele weken terug , en had toch het gevoel dat die het beter deed.
In de auto gaat het redelijk, alhoewel tussen huizen de ontvangst redelijk snel wegvalt.
Met het prog Cetus gps, krijg ik tijdens een autorit meestal 2d3sat, 3d4sat en heel soms 5 en 6 sat, ook regelmatig nofix.
Hoe kom je nou te weten of de gevoeligheid van zo een ontvanger in orde is?
En hoe zet je nou best die antenne? horizontaal, vertikaal??
Groetjes

Rudy
  #2  
Oud 10 juli 2002, 12:57
tomboeije
Guest
 
Berichten: n/a
Ik heb precies hetzelfde probleem in Amsterdam. Bijna geen fix te krijgen, tenzij je je op een open veld/plein begeeft.
Ben benieuwd of anderen betere ervaringen in de stad hebben.
Tom
  #3  
Oud 10 juli 2002, 19:52
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Ik heb zelf dan welliswaar geen Holux, maar een Palm V/RandMcNally combinatie, en heb eigenlijk nergens last van.

het hoogste aantal satellieten dat Cetus GPS bij mij aangaf was zelfs een keer 10! Verder duurt het bij mij in de stad wel vaak langer voordat ik een fix krijg, maar over het algemeen heb ik toch geen reden tot klagen.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
  #4  
Oud 10 juli 2002, 22:10
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Tja, ofwel ben ik te veeleisend, ofwel is de holux echt minder goed, ik weet het niet, deze avond was de fix dan weer redelijk goed in de auto, zo gauw ik het ding in de hand neem, verlies ik +-50% van de fixen.
Voor de auto ben ik overtuigd van het nut van een extra actieve antenne, maar in de hand weet ik het zo niet??? ik zal eens de 2 naast elkaar moeten testen. Want de vergelijkende testen geven toch aan dat de holux 251+, let wel, +, beter is dan de andere clip-ons.
10 sats hen ik nog nooooooit gezien, maximum 6, achter de voorruit van de wagen, vw passat, dus geen speciaal warmtewerend en waarschijlijk afschermede voorruit zoals renault bvb.
Ik merk wel volgende zaken:
een fix met het Cetus duurt lenger dan bvb met tomtom city of tomtom route.
als ik in smartpath (=tomtom) in de gps keuze kies voor de palm 500, gaat het niet, ik moet de pal 7/5/3 kiezen, dan gaat het wel.
Rudy
  #5  
Oud 10 juli 2002, 22:17
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Als je in de auto zit, maak je dan, net zoals ik, ook gebruik van de 12v aansluiting van de auto?

Ik merk zelf namelijk, dat zodra hij hier op aangesloten zit, dat ik en sneller een fix krijg, en ook meer satellieten, oftewel, een betere fix.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
  #6  
Oud 10 juli 2002, 22:23
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Yep, in de auto 12 volt, maar deze avond met papa meegereden, in de hand in de auto, batterijspanning, en ging ook prima. wel ff wachen op de eerste fix. misschien is dat mijn probleem, ik denk altijd binnen een paar minuten een fix te krijgen, maar soms duurt dit langer???
R
  #7  
Oud 10 juli 2002, 22:29
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Dat kan soms inderdaad wel even duren ja... was er toevallig dit weekend weer 'even' mee aan het spelen, duurde 17 minuten voor de eerste fix...
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
  #8  
Oud 10 juli 2002, 22:33
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
als je spreekt over 17 minuten , is dat in de hand of in de auto?? als je over de auto spreekt, dan moet ik zeggen dat de holux het veel beter doet, uit de hand weet ik het zo niet, heb eerlijk gezegd nog niet dikwijls het ding zoveel tijd gegeven. lijkt me toch wel een eeuwigheid, 17 minuten...(= langer dan de gem. vrijpartij.. LOL, volgend de statistieken hé)
Rudy
  #9  
Oud 10 juli 2002, 22:36
tomboeije
Guest
 
Berichten: n/a
mmmm, dat is wel jammer. Had verwacht dat het wat sneller zou gaan. Het was mij al opgevallen dat de GPS (Holux GM251+) het beter doet in de auto. Dit na een fix die zo'n 2-3 minuten duurde. Behalve bij mijn eindbestemming (smalle straat in Amsterdam) daar verloor hij zijn fix. Lopend en 'uit de hand' is het mij helaas nog nooit gelukt in A'dam een fix te krijgen. Is het nou aan te bevelen zo'n externe antenne te kopen?
  #10  
Oud 10 juli 2002, 22:42
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
als je spreekt over 17 minuten , is dat in de hand of in de auto??
Dat is wel in de hand hoor! ik zat lekker op mijn balkon en toen duurde het dus zo lang... in de auto gemiddeld 3-4 minuten.

Citaat:
...(= langer dan de gem. vrijpartij.. LOL, volgend de statistieken hé)
Goed, ik hoor net dat ik dus niet een gemiddelde Nederlander ben...

Citaat:
Is het nou aan te bevelen zo'n externe antenne te kopen?
Kan ik je niks over zeggen de RandMcNally heeft zo'n optie niet. Al denk ik persoonlijk dat het natuurlijk helpt, zo'n antenne heeft dan een groter oppervlak e.g. zal makkelijker de signalen opvangen.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
  #11  
Oud 10 juli 2002, 22:48
tomboeije
Guest
 
Berichten: n/a
Ik vraag me soms af, wie is die gemiddelde Nederlander dan wel?
  #12  
Oud 10 juli 2002, 22:49
Rudy Rudy is offline
Forumbikkel
Model: Palm m500
 
Geregistreerd: 01 juli 2002
Berichten: 136
Wel, ik denk als je wil verbeteren in de auto, dat een actieve antenne zeker zal verbeteren, maar eigenlijk ga ik dan in mijn geval het doel voorbij, had ik net zo goed de muis kunnen kopen, en de wandeloptie vergeten. Maar, ik moet het nog eens grondig testen in de hand en wat langer wachten.
R
  #13  
Oud 10 juli 2002, 22:55
tomboeije
Guest
 
Berichten: n/a
Dat is precies wat ik ga doen, tijdens de vakantie onderwerp ik de GPS maar eens aan wat veldtesten. Misschien wel een keer Geocachen als ik in een avontuurlijke bui ben.
  #14  
Oud 11 juli 2002, 11:38
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Met de Holux muis in de auto heb ik in 30 seconden een fix. Ik heb afgezien van een clip-on ontvanger omdat de kaart software op de Palm voor een behoorlijk stroomverbruik zorgt. Ik denk dat de Palm binnen 1 a 2 uur leeg is, dat vind ik een behoorlijke beperking.
  #15  
Oud 11 juli 2002, 12:49
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Marco,

Die clip-on gaan toch ook batterijen in? Dan gaat dat net zo lang mee als de muis + palm combo. Of bedoel je dat de software zoveel stroom trekt?


Rudy,

Bij mijn RandMcNally helpt het als ik PlaceTrace of Atlas gebruik om een eerste fix te krijgen. Die sturen een init naar de GPS om een start positie op te geven. Dan komt de fix een stuk sneller.

Maar als het een tijd geduurd heeft (een paar weken of maanden) sinds de laatste fix dan moet er weer een hele nieuwe fix gevonden worden en dat kan wel 20 minuten duren inderdaad.
  #16  
Oud 11 juli 2002, 17:02
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Ja, ik heb de indruk dat de software veel stroom trekt. De spanning loopt in ieder geval vrij snel terug.
  #17  
Oud 11 juli 2002, 17:09
tomboeije
Guest
 
Berichten: n/a
De Holux GM251+ is een clip-on ontvanger met een externe voeding (autostekker) die ook de Palm laadt. De software zal de accu dus niet leegtrekken.
  #18  
Oud 11 juli 2002, 17:15
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Dat klopt, maar als je gaat wandelen heb je geen externe voeding.
  #19  
Oud 11 juli 2002, 17:25
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Marco,

Ik ben bang dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt.

Uit jouw opmerking maak ik op dat je de GPS niet "mobiel" (buiten de auto) denkt te kunnen gebruiken, omdat de batterij te snel op zou gaan.

Het is mijn ervaring dat de batterijen van de GPS eerder op zijn dan die van de PDA.

Ik heb een RandMcNally GPS en die laadt de accu van de PDA niet op. Daar rijd ik mee naar Zwitserland zonder opladen tussendoor.

Ik heb op een skivakantie al mijn ski tochten getracked. Dat ging prima. Ik moest alleen om de 4 uur batterijen wisselen. Dat was wel met een Palm Vx, maar een Clie of Palm M5XX met backlight uit moet het toch ook lang genoeg vol kunnen houden.

Ik ben op dit moment mijn positie aan het bepalen met een Clie en een Holux GM-82. Dat loopt al 3 uur.

Maar zelfs als het 2 uur mee gaat is dat toch zat? Je hoeft hem meestal niet continu aan te hebben. Als je wilt routeplannen is het vaak genoeg om de boel zo nu en dan even aan te zetten en te kijken waar je bent.

Met een muis model kun je zeker niet mobiel GPSsen. Maar met een clip on kun je prima in de auto aan de slag. Het is dus eerder een verlies aan opties dan dat je met een muis ontvanger meer kan.

Ik heb tovallig ook laatst wat stroom verbruiken zitten meten. Atlas was een van de zuinigste programma's misschien heeft dat er mee te maken dat ik wat verder kom dan jij verwacht. Misschien is Digimap inderdaad wat gulziger.

Het zwaarste programma (zonder geluid of IR) dat ik kon vinden was Battery Bench 2 in het startmenu (!) Dat gaf een extra verbruik van 80% ten opzichte van idle (zonder backlight). Maar dat is dan 145mA ten opzichte van 80mA. Atlas kwam op 90mA tot 120mA.
  #20  
Oud 11 juli 2002, 17:33
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Het zou inderdaad kunnen afhangen van de software. Ik heb alleen ervaring met Digimap, waarschijnlijk zijn andere programma's beter geschikt voor gebruik zonder externe voeding.
Discussie gesloten

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:00.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023