Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 29 februari 2004, 22:19
Bob_Basli Bob_Basli is offline
Senior lid
Voornaam: Arjan
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 23 december 2003
Locatie: Dronten
Berichten: 62
Question Digimap of Mapsonic

Ik denk enrover om een navigatiesysteem voor mijn Palm Tungsten T aan te schaffen. In de verschillende threads lees ik erg veel. Ik heb alleen nog steeds geen duidelijk beeld of ik nu moet kiezen voor de Digimap variant of de Mapsonic.
Wie-o-wie geeft advies.
Met citaat reageren
  #2  
Oud 29 februari 2004, 22:24
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Als je nou wat je leest even in een kolommetje "Positief" en "Negatief" zet, en dat tegen elkaar opweegt, dan kun je zelf toch een keuze maken? Nu vraag je in feite de mensen om opnieuw op te schrijven wat ze in de verschillende threads ook al zeggen...

... en bovendien kun je zelf ook een DEMO downloaden en zelf aan de slag gaan.
__________________
FoleoCentral.com

Laatst gewijzigd door Gazpacho; 29 februari 2004 om 23:04.
Met citaat reageren
  #3  
Oud 01 maart 2004, 18:21
hnijho
Guest
 
Berichten: n/a
het schijnt dat Mapsonic wat sneller rekend. Dit heeft volgens Perfect Passenger te maken hebben met het feit dat PP een hele nieuwe route berekend vanaf het punt waar je verkeerd rijd. En Mapsonic de route berekend zodat je weer terugrijd naar het punt waar je verkeerd rijd
Met citaat reageren
  #4  
Oud 01 maart 2004, 20:05
Alex2
Guest
 
Berichten: n/a
Ervaring met PPP

Hoi,

Ik heb onlangs ook een T3 gekocht (bij PDASHOP) en er een Palm Perfect Passenger bijgenomen.
De eerste week leek alles oke, daarna alleen maar kommer en kwel.
Langere routes worden niet goed geladen, mijn T3 crashed dan meteen (sneeuw op scherm). Heb al alle fixes van de leverancier geinstalleerd. Ben een keer compleet verdwaald in Duitsland etc etc.
In overleg met PDAshop wordt mijn kaartje omgeruild, maar alleen als ze de gemeldde defecten ook kunnen constateren.
Inmiddels is natuurlijk de omruilperiode afgelopen.... door alle harde resets en overige pogingen.
Als ik jouw was dan zou ik maar snel inschrijven op TomTom voor T3!

Overigens: Ik ga via de Consumentenbond een klacht indienen voor het leveren van een MMC card, terwijl overal een SD kaart wordt vermeld. Zelfs op de site van PP staat een tekening van een SD kaart, die er toch heel anders uitziet (inkepingen, dikker en schrijfbeveiligd). Kenmerken die softwarematig zijn daargelaten.

Of: iemand moet me hier kunnen vermelden dat er geen verschil is tussen MMC en SD!
De cosumentenbond heeft een succesvolle zaak gelopen tegen Lidl voor het leveren van een MMC ipv SD.....
Met citaat reageren
  #5  
Oud 01 maart 2004, 20:12
Phil's schermafbeelding
Phil Phil is offline
Senior lid, alhoewel :-)
Voornaam: Philip
Model: Palm Tungsten|C
 
Geregistreerd: 01 december 2000
Locatie: Sint-Niklaas België
Berichten: 384
Stuur een bericht via ICQ naar Phil
Titel zou beter zijn: Digimap (of Perfect Passenger) of Mapsonic of Tom Tom Navigator
__________________
Greetings, Phil from Belgium (not the prince)... bijna ex-lid.



Met citaat reageren
  #6  
Oud 02 maart 2004, 07:00
Carolien's schermafbeelding
Carolien Carolien is offline
Forumbikkel
Voornaam: Carolien
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: Delft
Berichten: 136
Niet iedereen heeft vervelende ervaringen met PP... Ik ben er zeer tevreden over. Tot nu toe is het programma slechts een keer vastgelopen en een soft reset verhielp het probleem. Ik heb het pakket drie maanden in huis.
Ook de routes en berekeningen verlopen vlekkeloos.

Carolien
Met citaat reageren
  #7  
Oud 02 maart 2004, 22:16
Gazpacho's schermafbeelding
Gazpacho Gazpacho is offline
Moderatorsoep
Voornaam: Karel
Model: Apple iPhone
 
Geregistreerd: 24 december 2002
Locatie: Eindhoven
Berichten: 10.385
Ik heb de threadtitel aangepast, hij is nu erg breed, dus er valt lekker te vergelijken.
__________________
FoleoCentral.com
Met citaat reageren
  #8  
Oud 03 maart 2004, 09:41
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 01-03-2004, om 19:21 heeft hnijho dit gezegd in bericht #3
het schijnt dat Mapsonic wat sneller rekend. Dit heeft volgens Perfect Passenger te maken hebben met het feit dat PP een hele nieuwe route berekend vanaf het punt waar je verkeerd rijd. En Mapsonic de route berekend zodat je weer terugrijd naar het punt waar je verkeerd rijd
Dat klopt natuurlijk niet. Mapsonic gaat gewoon uit van de beste nieuwe route. Overigens zijn er ook klachten (met name van T3 gebruikers) dat Mapsonic juist traag rekent.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 03 maart 2004, 23:00
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi,


Het onderscheid tussen PP en mapsonic zit hem in de berekeningstijden en herberekeningstijden.

De berekeningstijden van mapsonic zijn al snel hoger dan die van PP, zeker bij grote afstanden. Mapsonic kan er dan soms minuten over doen. Echter, mapsonic doet een voorberekening van alle(!) vertrekpunten in een bepaalde omgeving naar het eindpunt. Het gevolg is dat zodra je van de route afwijkt mapsonic vrijwel instantaan een nieuwe route voor je klaar heeft (wat erg prettig is).

Overigens sinds gisteren de 2.30beta1 van digimap in huis en vandaag geprobeerd. Het product is wel verbeterd maar het duurt vooral erg lang voordat hij detecteert dat je van de route afwijkt en ook laat hij je nog steeds erg snel U-turns maken. Verder is de herberekening niet consistent. Zo moest ik van de snelweg af, en na een verkeerde afslag wilde hij me weer terug de snelweg op leiden. Er zijn wel enkele serieuze routing problemen opgelost dus dit is zeker een stap in de goeie richting.

Persoonlijk vind ik mapsonic nog steeds beter voor het rijden. De automatische zoom helpt je echt en je weet precies waar je bent. Bij Digimap is het display toch onduidelijk (ziet er wel leuk uit maar is niet functioneel want er worden teveel verschillende kleuren gebruikt). De 3-D view van mapsonic voegt toch ook nog wat toe. De foutjes in de aanwijzingen die mapsonic geeft doen er dan vrijwel niet meer toe. Na een dagje met de 2.30beta1 van digimap ben ik weer gewoon terug naar mapsonic.

Waar het waarschijnlijk op neer zal komen is een overzichtskaart van Europa (met digimap) voor navigeren over lange afstanden en mapsonic voor de rest. Zodra Tom Tom een software only versie uitbrengt ga ik die proberen. Ik ga ze trouwens allemaal spreken op 20 maart op de CEBIT (viamichelin, hekosoft, tomtom). Lijkt me erg interessant.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #10  
Oud 05 maart 2004, 11:50
pawi pawi is offline
Lid
Voornaam: Paul
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 09 maart 2003
Locatie: Groningen
Berichten: 26
Route Rekentijden Mapsonic

Eigenlijk rekent mapsonic best snel, alleen is de rekentijd afhankelijk van de grootte van de kaart. Ik heb bijvoorbeeld nederland eens opgenkipt in noord-oost, noordwest, randstad, gelderland, brabant, zeeland en limburg. In elk van die gebieden is een willekeurige route binnen 40 sec berekend. Maak ik een kaart van heel benelux (124mb), dan duurt een het uitrekenen van een korte route 3,2 minuut!

Ik heb daarom voor lange routes een kaart gemaakt, waarbij ik alleen de snelwegen en door mij veel gebruikte steden van NL samen heb genomen. (40mb). Hiermee kan ik binnen een minuut de meeste routes laten berekenen.

Overigens blijkt dat de snelheid ook erg afhankelijk is van de plaats waar de kaarten staan. SD kaartjes zijn 50% langzamer dan een kaart in het interne geheugen van de palm. Ook heb ik me laten vertellen dat er snelheidsverschil bestaat tussen verschillende merken SD kaartjes (hoewel er volgens mij maar 2 of 3 fabrikanten zijn).

Het is me echter niet gelukt om verschillende bestanden te combineren, bijvoorbeeld een route plannen over twee landen heen ofzo. Dat zou de wereld aan verschil maken, omdat mapsonic dan alleen de kaarten hoeft te laden die echt nodig zijn..

Paul
Met citaat reageren
  #11  
Oud 05 maart 2004, 13:18
Harrie
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Overigens: Ik ga via de Consumentenbond een klacht indienen voor het leveren van een MMC card, terwijl overal een SD kaart wordt vermeld. Zelfs op de site van PP staat een tekening van een SD kaart, die er toch heel anders uitziet (inkepingen, dikker en schrijfbeveiligd). Kenmerken die softwarematig zijn daargelaten.
Om hier direct op in te haken: ik heb van Perfect Passenger zelf te horen gekregen dat er een bewuste keuze voor MMC is gemaakt t.o.v. SD kaarten. Perfect Passenger is t.o.v. Mapsonic een Plug & Play navigatie systeem en ze wilden dat natuurlijk ook waarmaken, nu is het zo dat de Zire71 vanuit de winkel niet overweg kan met kaarten groter dan 64MB, en er zit 128MB bij, dit werkt niet met een SD kaart maar wel met een MMC kaart. De 2e reden volgens hun is dat er tevens gebruik wordt gemaakt van een industriële kaart die kwalitatief veel beter is, deze heeft ook een hogere temperatuurrange omdat het bij sommige mensen enkel als navigatiesysteem wordt gebruikt en dus in het dashboard kastje blijft liggen. In sommige auto's kan het heel warm of heel koud worden en deze kaartjes kunnen daar tegen. Verder is er geen enkel verschil met een SD kaartje enkel dat hier een schuifje op zit zodat je er niks extra op zou kunnen zetten. Dus een klacht indienen kan maar dan zou je dat doen om je kaartje omgeruild te krijgen voor een kaartje die slechter is en minder kost. Ik denk dat ze alleen maar blij zouden zijn

Ook komt er volgens hun support afdeling over max. 2 weken weer een volledig nieuwe versie aan die voor alle huidige gebruikers gratis te downloaden is. Deze rekent sneller, heeft nog steeds wat al eerder in deze thread is vermeld dat hij steeds weer gaat rekenen vanaf het huidige punt naar het definitieve eindpunt en niet weer terug naar een tussenpunt. Er zit een zoekfunctie in dat je bij het zoeken niet de eerste letters van de plaats of straatnaam hoeft te pakken maar je kan ook woorden middenin of letters pakken dan wordt de straat ook gevonden en direct op specifiek huisnummer, niet meer doorklikken naar nummerblokken! Ook is de automatische zoomfunctie nog aangepast zoals ze zeggen en dan zie je alvast een stukje verderop uitvergroot wat je zodadelijk moet gaan doen.

Ze gaven ook aan dat in versie 1.2 op sommige T3 modellen er een crash kan voorkomen, dit is niet op alle T3 modellen maar zal met deze nieuwe versie ook verholpen zijn.

Die gasten helpen je zoals je ziet uitvoerig als je iets te vragen hebt of meer info wilt en er wordt continue gewerkt aan verbeteringen van het product, ook mijn tip over het zoeken op specifiek huisnummer niveau is meegenomen, vind ik leuk om mee te denken als gebruiker van dit product en hiermee invloed te hebben op het product! Ik ben uitermate tevreden over Perfect Passenger, ik ken de andere producten ook maar die halen het niet bij Perfect Passenger.

Wisten jullie trouwens dat dit door een Nederlands bedrijf ontwikkeld en vervaardigd is en door Hekosoft is de software aangepast en aangeleverd.
Met citaat reageren
  #12  
Oud 05 maart 2004, 13:31
GJHartog's schermafbeelding
GJHartog GJHartog is offline
Moderator
Voornaam: Gert-Jan
Model: Overig
 
Geregistreerd: 19 februari 2001
Locatie: Purmerend
Berichten: 2.788
Citaat:
Verder is er geen enkel verschil met een SD kaartje enkel dat hier een schuifje op zit zodat je er niks extra op zou kunnen zetten.
Dit is dus niet helemaal waar. Een SD kaart (SD staat voor Secure Digital) is zo opgebouwd dat er een extra beveiligingsmogelijkheid in zit, waardoor fabrikanten bijvoorbeeld hun software kunnen linken aan het (unieke en niet te wijzigen) serienummer van de SD kaart, om zo bijvoorbeeld het kopieeren van software tegen te gaan. Een MMC heeft dit niet. Er zit dus wel degelijk een verschil tussen MMC en SD.

Ook schijnt er een verschil in lees en schrijfsnelheid te zitten, maar daarvoor kan je het beste de zoekfunctie van dit forum even gebruiken om naar relevante threads daarover te zoeken.
__________________
Tip! Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Met citaat reageren
  #13  
Oud 05 maart 2004, 13:47
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
ik heb van Perfect Passenger zelf te horen gekregen dat er een bewuste keuze voor MMC is gemaakt t.o.v. SD kaarten.
Maar als er een bewuste keuze is gemaakt, waarom schamen ze zich dan voor die keuze? Overal - in de advertenties althans - lees je dat het kaartmateriaal op een SD-kaartje staat.
Citaat:
De 2e reden volgens hun is dat er tevens gebruik wordt gemaakt van een industriële kaart die kwalitatief veel beter is
Industriële kaart? Hoe zouden geheugenkaarten anders vervaardigd moeten worden. SD- en MMC-geheugen kan sowieso wel wat hebben, ik heb nog nooit last gehad van storingen met m'n geheugenkaartjes.
Citaat:
Dus een klacht indienen kan maar dan zou je dat doen om je kaartje omgeruild te krijgen voor een kaartje die slechter is en minder kost. Ik denk dat ze alleen maar blij zouden zijn
Incorrect, kijk maar eens op een site waar ze SD- én MMC-geheugen verkopen. SD-geheugen is steevast duurder.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 05 maart 2004, 14:00
Harrie
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Industriële kaart? Hoe zouden geheugenkaarten anders vervaardigd moeten worden. SD- en MMC-geheugen kan sowieso wel wat hebben, ik heb nog nooit last gehad van storingen met m'n geheugenkaartjes.
Industriële kaarten zijn kaarten die uiteraard door een fabriek, indutrieel vervaardigd zijn maar er wordt mee bedoelt dat het kaarten zijn die juist voor het zwaardere werk en binnen de industrie zelf gebruikt worden, is gewoon een benaming. Je hebt toch overal A en B merken van sowieso al, maar ook speciale producten voor het "zwaardere" werk of hoe je het ook wilt noemen. Deze zijn van iets betere materialen vervaardigd of secuurder op een printplaat gemonteerd enz. enz. En als je deze gaat vergelijken met bijvoorbeeld een boormachine voor huis, tuin en keukengebruik dan is deze heel anders dan diegene die in de bouw gebruikt wordt. Misschien kromme vergelijking maar kon zo snel niks anders verzinnen

En er zullen ook in 9 van de 10 gevallen geen storingen optreden maar de kans is kleiner dan bij gewone kaartjes. Dat bedoelde ik er mee...

En deze kaartjes mag duidelijk zijn dat die iets duurder zijn, zal vast niet in de vele euro's lopen maar toch. Ik denk die gasten nu een beetje kennende dat ze echt alles doen om hun produkt zo goed mogelijk te maken. De bekabeling is bijvoorbeeld ook allemaal "Palm approved" en de Holux GPS ontvangers komen ook veel beter uit de tests dan Rikaline of andere merken...
Met citaat reageren
  #15  
Oud 05 maart 2004, 14:15
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Industriële kaarten zijn kaarten die uiteraard door een fabriek, indutrieel vervaardigd zijn maar er wordt mee bedoelt dat het kaarten zijn die juist voor het zwaardere werk en binnen de industrie zelf gebruikt worden, is gewoon een benaming. Je hebt toch overal A en B merken van sowieso al, maar ook speciale producten voor het "zwaardere" werk of hoe je het ook wilt noemen. Deze zijn van iets betere materialen vervaardigd of secuurder op een printplaat gemonteerd enz. enz. En als je deze gaat vergelijken met bijvoorbeeld een boormachine voor huis, tuin en keukengebruik dan is deze heel anders dan diegene die in de bouw gebruikt wordt. Misschien kromme vergelijking maar kon zo snel niks anders verzinnen
Nee, dat was een heldere vergelijking. Ik zat wat betreft "industriële" op een dwaalspoor, maar dat bedoelen ze er dus mee.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 05 maart 2004, 19:52
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi Pawi,

Citaat:
Maak ik een kaart van heel benelux (124mb), dan duurt een het uitrekenen van een korte route 3,2 minuut!
Als je in het menu File/parameters de calculation extent op limited zet krijg je ook bij de gehele benelux kaart korte berekeningstijden bij korte routes.

Verder is mapsonic niet in staat om meerdere kaarten te combineren zoals je zelf ook al gemerkt hebt. Mapopolis schijnt dit wel te kunnen maar dit ziet er weer minder uit.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #17  
Oud 05 maart 2004, 19:59
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi Harrie,

Citaat:
Wisten jullie trouwens dat dit door een Nederlands bedrijf ontwikkeld en vervaardigd is en door Hekosoft is de software aangepast en aangeleverd.
Strikt genomen heb je misschien wel gelijk. Het is alleen wel zo dat Hekosoft de software heeft bedacht en ontwikkeld en dat Perfect Passenger niets meer is dan een slimme marketing methode voor het pakket (een reseller). Het is vergelijkbaar met de ANWB die een Engin concept heeft bedacht wat in feite niets anders is dan de Navigon software.

Dit kan je trouwens ook zien aan de nieuwe features van PP, volledig identiek aan Digimap versie 2.30(beta1), en aan de bugs (T3 stabiliteitsproblemen), volledig identiek aan Digimap versie 2.28beta2.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #18  
Oud 08 maart 2004, 13:09
Palm_computer Palm_computer is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 08 maart 2004
Berichten: 51
Stuur een bericht via MSN naar Palm_computer
Re: Route Rekentijden Mapsonic

Citaat:
Op 05-03-2004, om 12:50 heeft pawi dit gezegd in bericht #10
Eigenlijk rekent mapsonic best snel, alleen is de rekentijd afhankelijk van de grootte van de kaart. Ik heb bijvoorbeeld nederland eens opgenkipt in noord-oost, noordwest, randstad, gelderland, brabant, zeeland en limburg. In elk van die gebieden is een willekeurige route binnen 40 sec berekend. Maak ik een kaart van heel benelux (124mb), dan duurt een het uitrekenen van een korte route 3,2 minuut!

Ik heb daarom voor lange routes een kaart gemaakt, waarbij ik alleen de snelwegen en door mij veel gebruikte steden van NL samen heb genomen. (40mb). Hiermee kan ik binnen een minuut de meeste routes laten berekenen.

Overigens blijkt dat de snelheid ook erg afhankelijk is van de plaats waar de kaarten staan. SD kaartjes zijn 50% langzamer dan een kaart in het interne geheugen van de palm. Ook heb ik me laten vertellen dat er snelheidsverschil bestaat tussen verschillende merken SD kaartjes (hoewel er volgens mij maar 2 of 3 fabrikanten zijn).



Paul


Bij Mapsonic kan je een selectie doorvoeren tot de gemeente waar je het adres zoekt, waardoor het zoeken zeer snel gaat (toch op mijn T3). Als je een adres zoekt met de scoop = Nederland (volledig) dan zal het zoeken veel langer duren dan wanneer je een stad selecteerd en daarna het adres opgeeft.

Ik gebruik zowel Digimap als Mapsonic en mijn voorkeur gaat duidelijk naar Mapsonic.
Met citaat reageren
  #19  
Oud 08 maart 2004, 21:40
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi,

Het zoeken van een adres in mapsonic vereist toch nog steeds veel meer taps dan bij digimap. Als je in digimap (2.30beta1) een adres uit je adresboek opzoekt heb je vrijwel a-la-minute een hit met slechts 1 tap (selectie van adres). Address search is dus duidelijk een punt waarop digimap beter is dan mapsonic.

Nadeel van digimap is dat je alleen maar de adressen kan zoeken waarbij een voornaam is ingevuld en niet per categorie kan filteren.

Groeten
Erik
Met citaat reageren
  #20  
Oud 08 maart 2004, 22:09
Bob_Basli Bob_Basli is offline
Senior lid
Voornaam: Arjan
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 23 december 2003
Locatie: Dronten
Berichten: 62
Smile

Ik hoor nu veel reacties van mensen met een T3. Zijn er ook ervaringen van mensen met een T, dus lagere pocessorsnelheid en minder geheugen?
En hoe is het gesteld met de grootte van de kaarten van de verschillende programma's?
En heeft de grootte ook invloed op de snelheid van plannen, herberekenen en navigeren?
Veel vragen nog.....
maar toch
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:19.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023