Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 19 december 2003, 19:20
Litje Litje is offline
Forumbikkel
Voornaam: Gerard
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 11 juni 2003
Locatie: Woerden- buiten vh Harmelen
Berichten: 147
Question Digimap 15% te langzaam

Ik ben in het bezit een TT, Digimap 2002 2.2.8 en de bluetooth muis. Nu wil ik digimap ook gebruiken om te zien hoever, en hoe snel of langzaam, ik gelopen heb. In de auto gecheckt of de afstandmeter van Digimap hetzelfde aangeeft als de kilometerteller en de hectometerpaaltjes langs de snelweg. De kilometerteller van de auto klopt met de hectometerpaaltjes. Echter Digimap geeft ruim 16% minder kilometers aan. Ook in snelheid, zo'n 16 a 17% langzamer. Weet iemand hier een oplossing voor? Is dit wellicht softwarematig aan te passen?
Ik wacht je reactie af.

Gerard
__________________
Het handig hulpmiddel de TX, alleen jammer dat er zoveel tijd in gaat zitten
Met citaat reageren
  #2  
Oud 19 december 2003, 23:54
Werfje's schermafbeelding
Werfje Werfje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 13 februari 2002
Locatie: Veldhoven
Berichten: 119
Stuur een bericht via Yahoo naar Werfje
snelheid

hoi,

over die snelheid kan ik je volgen. Mijn snelheid klopt ook niet als ik de twee vergelijk. Bij 100 km/u op de auto teller rijd ik op digimap 95km/u ongeveer en naarmate ik harder ga wordt de marge groter.
120 km/u is op digimap 110

Waar zit de fout: digimap of de auto teller??? Wie zal het zeggen?
__________________
Yours Magically,

Werfje
Met citaat reageren
  #3  
Oud 20 december 2003, 09:12
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
De autoteller mag nooit te laag afgesteld zijn, een gevolg is dus dat ze over het algemeen wat optimistisch wat snelheden betreft zijn. Digimap zit constant te laag, dus de waarheid zal ergens in het midden liggen.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 20 december 2003, 09:22
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 20-12-2003, om 10:12 heeft koekiemonster dit gezegd in bericht #3
De autoteller mag nooit te laag afgesteld zijn, een gevolg is dus dat ze over het algemeen wat optimistisch wat snelheden betreft zijn. Digimap zit constant te laag, dus de waarheid zal ergens in het midden liggen.
Mijn ervaring is dat alle GPS-proggies die ik wel eens gebruik - Mapopolis, Cetus en cotoGPS - standaard een lagere snelheid aangeven dan de teller van mijn auto. Het gebeurt dus niet alleen bij Digimap.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #5  
Oud 20 december 2003, 10:27
JohanE JohanE is offline
Just some member
Voornaam: Johan
Model: Palm m505
 
Geregistreerd: 07 januari 2002
Locatie: Westland
Berichten: 103
KM teller in auto

Voor zover ik weet is dat de kmteller in de auto altijd te weinig aan geeft. Het valt namenlijk niet te veklaren dat je als op de teller 120 rijdt een boete krijgt voor 123 oid. De snelheid die digimap (en de andere GPS proggies) aangeeft is de snelheid die berekent is volgens de satelieten. Hierdoor kan er een afwijking in zitten tussen digimap en de kmteller. Als je ver genoeg rijdt wordt deze afwijking vanzelf groter (in het aantal km.)

Groet,

Johan
Met citaat reageren
  #6  
Oud 20 december 2003, 10:35
jwoerdma's schermafbeelding
jwoerdma jwoerdma is offline
Forumbikkel
Model: Handspring Treo 600
 
Geregistreerd: 07 maart 2001
Locatie: leiden
Berichten: 219
Ik heb de boel wel eens geijkt met km paaltjes en de teller van de auto zit er iets boven. Ook met van die palen waar je snelheid op staat blijkt dat de GPS er precies op zit!
__________________
Woerdman
Met citaat reageren
  #7  
Oud 20 december 2003, 15:22
Litje Litje is offline
Forumbikkel
Voornaam: Gerard
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 11 juni 2003
Locatie: Woerden- buiten vh Harmelen
Berichten: 147
Even ter verduidelijking,

Op basis van de kilometerpalen, hectometerpaaltjes langs de snelweg geeft digimap ook zo'n 15 % minder afstand aan. Heeft iemand dit toevallig ooit met een fietscomputer getest? Dus de snelheid mag van mij afwijken als de afstand maar klopt.
Gerard
__________________
Het handig hulpmiddel de TX, alleen jammer dat er zoveel tijd in gaat zitten
Met citaat reageren
  #8  
Oud 23 december 2003, 00:36
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Ik denk dat het heel moeilijk is de afstand tussen de hectometerpaaltjes nauwkeurig te meten, gps kan een afwijking van 10-15 meter hebben, soms meer, soms minder. Je zit dus zo op 10-20% onnauwkeurigheid op zo'n afstand.
Snelheid is een ander punt, middels het doppler effect kan de gps-ontvanger veel nauwkeuriger de snelheid bepalen dan de snelheidsmeter van de auto.
Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 december 2003, 09:24
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Dan kun je beter de afstand meten over 10 hectometer paaltjes, wordt de relatieve fout kleiner.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #10  
Oud 23 december 2003, 19:25
Litje Litje is offline
Forumbikkel
Voornaam: Gerard
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 11 juni 2003
Locatie: Woerden- buiten vh Harmelen
Berichten: 147
Ik heb de afstand over zo'n 20 kilometer gecheckt. Het resultaat bleef ongeveer procentueel hetzelfde, 15% te weing meters op de Palm. Is dit bij te stellen? Kloppen de hectometerpaaltjes niet? of is er een valide wijze om de palm te eiken?
__________________
Het handig hulpmiddel de TX, alleen jammer dat er zoveel tijd in gaat zitten
Met citaat reageren
  #11  
Oud 23 december 2003, 20:22
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 23-12-2003, om 20:25 heeft Litje dit gezegd in bericht #10
Ik heb de afstand over zo'n 20 kilometer gecheckt. Het resultaat bleef ongeveer procentueel hetzelfde, 15% te weing meters op de Palm. Is dit bij te stellen? Kloppen de hectometerpaaltjes niet? of is er een valide wijze om de palm te eiken?
Ik ga ervan uit dat de hectometerpaaltjes nagenoeg perfect kloppen. Het ijken van de palm is geen optie omdat de fout niet in je palm zit, maar in de gps-muis die je gebruikt.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #12  
Oud 23 december 2003, 22:02
jeeptricks's schermafbeelding
jeeptricks jeeptricks is offline
Forumbikkel
Model: PocketPC
 
Geregistreerd: 29 november 2000
Locatie: Madurodam
Berichten: 598
Ik begrijp het niet helemaal. Eigenlijk kan ik niet geloven dat GPS + software verkeerde informatie laten zien.
Zo'n GPS geeft toch als output een aantal gegevens zoals plaatsbepaling? Met een ad random foutje van hoogstens een paar meter. De software weet heel goed om te gaan met die plaatsbepaling. Dat kun je zo op je scherm checken. Dus het lijkt me niet aan GPS en software te liggen.
Op de cruisecontrol geven Tracker, Cetus GPS en Digimap bij mij dezelfde snelheid weer.

De enige optie zou zijn dat de software de plaatsbepalingen verkeerd bij elkaar optelt, waardoor de verrreden afstand verkeerd weergegeven wordt? Lijkt me raar. Wie geeft verduidelijking?
__________________
[][][][][][][]
Met citaat reageren
  #13  
Oud 27 december 2003, 17:53
Anubix
Guest
 
Berichten: n/a
De autometer is onnauwkeurig (en geeft meer aan dan je rijdt), dit is gedaan om de prijs te drukken en om geen boete te krijgen terwijl je maar een paar kilometer te hard reed.
Met citaat reageren
  #14  
Oud 28 december 2003, 13:45
Litje Litje is offline
Forumbikkel
Voornaam: Gerard
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 11 juni 2003
Locatie: Woerden- buiten vh Harmelen
Berichten: 147
Citaat:
Op 23-12-2003, om 21:22 heeft metck dit gezegd in bericht #11

Ik ga ervan uit dat de hectometerpaaltjes nagenoeg perfect kloppen. Het ijken van de palm is geen optie omdat de fout niet in je palm zit, maar in de gps-muis die je gebruikt.
De muis vertelt de Palm waar hij zich bevind en doet dit zeer regelmatig. Het is volgens mij dan aan de software in de Palm, om de gevens die deze van de muis krijgt te verwerken. Tenzij de muis af en toe even geen signaaltje geeft. Dan krijgt de Palm geen info en zal deze gap dan buiten beschouwing laten bij de berekening. Om dit te ondervangen heb ik de meting per 10 kilometer gedaan. De procentuele afwijkingen blijven gelijk. Mijn conclusie is dus dat het wel aan de software moet liggen.
Inmiddels heb ik de laatste versie van digimap, 2.28b geinstalleerd. Deze week eens onderzoeken of het beter geworden is.

Als iemand een betere oplossing heeft hoor ik dit graag.

Gerard
__________________
Het handig hulpmiddel de TX, alleen jammer dat er zoveel tijd in gaat zitten
Met citaat reageren
  #15  
Oud 28 december 2003, 13:57
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 28-12-2003, om 14:45 heeft Litje dit gezegd in bericht #14
Mijn conclusie is dus dat het wel aan de software moet liggen.
Inmiddels heb ik de laatste versie van digimap, 2.28b geinstalleerd. Deze week eens onderzoeken of het beter geworden is.
Ik blijf het dan vreemd vinden dat alle GPS-software die ik gebruik of heb gebruikt dezelfde afwijking laat zien. Ik vermoed eerder dat een GPS-muis gegevens continu doorstuurt, echter op een te onregelmatige basis waardoor de Palm bij hoge snelheden de snelheid niet geheel accuraat kan weergeven. Ergo, het ligt het aan de GPS-muis.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #16  
Oud 28 december 2003, 14:05
Litje Litje is offline
Forumbikkel
Voornaam: Gerard
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 11 juni 2003
Locatie: Woerden- buiten vh Harmelen
Berichten: 147
Citaat:
Op 28-12-2003, om 14:57 heeft metck dit gezegd in bericht #15

Ik blijf het dan vreemd vinden dat alle GPS-software die ik gebruik of heb gebruikt dezelfde afwijking laat zien. Ik vermoed eerder dat een GPS-muis gegevens continu doorstuurt, echter op een te onregelmatige basis waardoor de Palm bij hoge snelheden de snelheid niet geheel accuraat kan weergeven. Ergo, het ligt het aan de GPS-muis.
Wat is dan een "hoge" snelheid? Ik gebruik nu de Bluetooth Emtac muis. Wie weet er een betere muis voor mij?

Wellicht moet ik gewoon een fiets met snelheidsmeter kopen om de palm te ijken? of topic heet zoiets in cybertaal????????

Groetjes Gerard
__________________
Het handig hulpmiddel de TX, alleen jammer dat er zoveel tijd in gaat zitten
Met citaat reageren
  #17  
Oud 28 december 2003, 14:30
metck's schermafbeelding
metck metck is offline
Moderator
Model: Palm Treo 680
 
Geregistreerd: 21 april 2003
Locatie: N 51°47 / E 5°52
Berichten: 4.926
Citaat:
Op 28-12-2003, om 15:05 heeft Litje dit gezegd in bericht #16
Wat is dan een "hoge" snelheid? Ik gebruik nu de Bluetooth Emtac muis. Wie weet er een betere muis voor mij?

Wellicht moet ik gewoon een fiets met snelheidsmeter kopen om de palm te ijken? of topic heet zoiets in cybertaal????????
Wat een hoge snelheid is, weet ik ook niet. Maar volgens mij is het ook geen belemmering van jouw gps-muis, maar van elke. Ik kan me herinneren dat ik ooit een keer gelezen heb dat voor burger-gebruik van het GPS-systeem de signalen minder regelmatig zijn dan bij militair gebruik. Klinkt op zich plausibel...
Trouwens, dat ijken, hoe wil je dat aanpakken? Volgens mij kan dat niet in je palm.
__________________
What the FAQ?
Met citaat reageren
  #18  
Oud 28 december 2003, 14:53
Anubix
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 28-12-2003, om 15:30 heeft metck dit gezegd in bericht #17

Wat een hoge snelheid is, weet ik ook niet. Maar volgens mij is het ook geen belemmering van jouw gps-muis, maar van elke. Ik kan me herinneren dat ik ooit een keer gelezen heb dat voor burger-gebruik van het GPS-systeem de signalen minder regelmatig zijn dan bij militair gebruik. Klinkt op zich plausibel...
Trouwens, dat ijken, hoe wil je dat aanpakken? Volgens mij kan dat niet in je palm.
De fout zit op de meter van de auto, daar ben ik 100% zeker van, je mag het zelfs nagaan met een test.

De militairen hebben 2 signalen voor gps, en de burgers maar 1 signaal. De gps van de militairen is tot 1 à 2 meter nauwkeurig en die van de burgers tot 5 meter. Vroeger was daar door de amerikaanse regering een toegevoegde onnauwkeurigheid op tot 100 meter maar deze is nu weggehaald. Het probleem van de 5 meter afwijking nu komt doordat de signalen afremmen in de ionosfeer. De militaire gps kan dit compenseren door de 2 signalen met elkaar te vergelijken en zo de afremming te berekenen. Hierdoor zijn WAAS/EGNOS ontwikkeld voor de burger GPS, zei gebruiken een computerberekende simulatie van de afremming en sturen de verbetering door naar de GPS van de burger (als deze waas ontvangt en heeft aangezet). Hierdoor kan de burger GPS met waas tot 3 meter nauwkeurig zijn...
Met citaat reageren
  #19  
Oud 28 december 2003, 14:55
Litje Litje is offline
Forumbikkel
Voornaam: Gerard
Model: Palm T|X
 
Geregistreerd: 11 juni 2003
Locatie: Woerden- buiten vh Harmelen
Berichten: 147
Citaat:
Op 28-12-2003, om 15:30 heeft metck dit gezegd in bericht #17

Wat een hoge snelheid is, weet ik ook niet. Maar volgens mij is het ook geen belemmering van jouw gps-muis, maar van elke. Ik kan me herinneren dat ik ooit een keer gelezen heb dat voor burger-gebruik van het GPS-systeem de signalen minder regelmatig zijn dan bij militair gebruik. Klinkt op zich plausibel...
Trouwens, dat ijken, hoe wil je dat aanpakken? Volgens mij kan dat niet in je palm.
Hoi MH,

Ik heb de quoteknop ook ontdekt. Je hebt volkomen gelijk. IJken zal niet lukken. Als je de foutmarge weet, kan je bij benadering wel berekenen wat de juiste afstand zou moeten zijn.
Ik vind het wel lastig om op de snelweg 30 km p/u te gaan rijden om te checken of de foutmarge van de Palm dan kleiner wordt.
Toch die fiets maar kopen??

Gerard
__________________
Het handig hulpmiddel de TX, alleen jammer dat er zoveel tijd in gaat zitten
Met citaat reageren
  #20  
Oud 29 december 2003, 17:25
Erik076 Erik076 is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 09 januari 2001
Locatie: Breda
Berichten: 269
Hoi allemaal,


Het is logisch denk ik dat digimap te weinig afstand aangeeft. Dit komt doordat de GPS iedere seconde een plaatsbepaling geeft.

De route die digimap dus "ziet" bestaat dus uit een reeks punten. Digimap rekent waarschijnlijk de afstand uit door tussen die punten rechte lijnen te trekken.

En zoals je weet is een rechte lijn de kortste afstand tussen twee punten. In werkelijkheid is de weg nooit zo recht dus zal digimap altijd te weinig aangeven.


Groeten
Erik
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:33.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023