Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #41  
Oud 02 oktober 2003, 02:32
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
In een van de eerdere berichten werd een lijstje van features aangehaald. Zo zou "cross border navigation" tot de mogelijkheden behoren.

1MB voor een kaart van Londen is overigens verdomd weinig. Of is het maar een klein deeltje van Londen?

Als je trouwens bij 1 MB begint te piepen kun je navigatie maar beter helemaal vergeten. De kleinste versie van een detail kaart die ik van heel Nederland heb gezien is al meer dan 30MB.

Overigens geven ze in de requirements dus ook aan dat je minimaal 8MB moet vrijhouden. Misschien moeten jullie anders de vorige pagina nog even teruglezen, want met alle standaard specs begon de thread.
Met citaat reageren
  #42  
Oud 02 oktober 2003, 07:02
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Cross border wel, maar ik denk niet dat je bjv. Nederland en Belgie in 1 kaart krijgt, dus volgens mij moet je altijd met meerder kleine kaartjes werken.
Met citaat reageren
  #43  
Oud 02 oktober 2003, 11:26
Boss's schermafbeelding
Boss Boss is offline
Forumbikkel
Model: Geen
 
Geregistreerd: 08 maart 2001
Locatie: Delft
Berichten: 428
1 MB is inderdaad wel te overzien, gezien het detailniveau van die kaart. Ik zat het te vergelijken met de mapopolis kaart van Amsterdam, die is rond de 700KB. Maar daar staan dan geen poi's, richtingen en wegsoorten bij. Dus daar is mee te leven.

Alleen is het mij nog niet gelukt om van de bijgeleverde londen kaart verschillende uitsnedes te maken met verschillende detailniveaus.
Ik kan wel verschillende delen van de kaart selecteren, en per deel opgeven of het low of hi moet zijn, maar bij het exporteren blijft het bestand ruim 1 MB.

Verder een top programma, en voor 200 euro voor heel europa goed te betalen!
Met citaat reageren
  #44  
Oud 02 oktober 2003, 11:45
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 02-10-2003, om 07:02 heeft Marco dit gezegd in bericht #42
Cross border wel, maar ik denk niet dat je bjv. Nederland en Belgie in 1 kaart krijgt, dus volgens mij moet je altijd met meerder kleine kaartjes werken.
Waarom denk je dat dan? Met MapViewer kun je ook al grote kaarten maken. Per land dan, maar dat kun je nauwelijks kleine kaartjes noemen.

Je kunt met MapViewer inderdaad ook geen verschillende detailniveau's aan. Op zich spreekt dat principe mij ook veel meer aan. Een groot problem met Digi-Map is nou juist dat gemodder met die detail en overzichtskaarten (gecombineerd met het feit dat je beperkt bent in de grootte van de kaartbestanden). Als je de route berekend op een te laag detail kaart dan krijg je hele vreemde routes.

De aanpak van MapViewer (en ik vermoed dus ook MapSonic) werkt in de meeste situaties veel handiger. Je hebt gewoon een grote kaart van een heel land en daar plan je direct je routes op. Eventueel worden er in MapSonic dus blijkbaar meerdere kaarten aan elkaar geknoopt (dat laatste doet Mapopolis dacht ik ook, MapViewer doet dat nog niet)

Volgens mij dus:
- Wel grote kaarten
- Geen verschillende detail niveau's
- Wel plannen over meerdere kaarten heen
Met citaat reageren
  #45  
Oud 02 oktober 2003, 11:57
Boss's schermafbeelding
Boss Boss is offline
Forumbikkel
Model: Geen
 
Geregistreerd: 08 maart 2001
Locatie: Delft
Berichten: 428
Maar dat gaat dan nooit werken (met die kaarten), alleen als je veel binnen een bepaalde, kleine regio zit. Ik kan toch nooit de kaart van heel Nederland in 1x op mn Palm krijgen? Hij zal wel op een SD kaart passen, maar ik neem aan dat voor het berekenen de kaart eerst naar mn Palm overgezet moet worden.

(het verschil tussen viewer en sonic is me ook duidelijk geworden na de demo's bekeken te hebben: viewer heeft NIET de navigatie mode met roterende kaart. Wel een planner waarop je ziet waar je zit. Moet je zelf het groene lijntje zien te volgen.)
Met citaat reageren
  #46  
Oud 02 oktober 2003, 12:09
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 02-10-2003, om 11:57 heeft Boss dit gezegd in bericht #45
Maar dat gaat dan nooit werken (met die kaarten), alleen als je veel binnen een bepaalde, kleine regio zit. Ik kan toch nooit de kaart van heel Nederland in 1x op mn Palm krijgen? Hij zal wel op een SD kaart passen, maar ik neem aan dat voor het berekenen de kaart eerst naar mn Palm overgezet moet worden.
Dat werkt met MapViewer ook al. Gewoon een kwestie van cachen. Digi-Map doet dat in de laatste versies trouwens ook al. De laatste versie die ik had was 2.25 en die doet ook al aan caching. Dus niet de hele kaart wordt in het geheugen gezet. Je moet wel een deel RAM vrijhouden om de cache groot genoeg te houden om de boel snel genoeg te krijgen. Blijkbaar hebben ze dat op iets van 8MB gezet. Met MapViewer was het geloof ik iets van 1/16 of 1/32 van de kaartgrootte. Ik heb die foutmelding in ieder geval wel eens gehad. Maar een kaartbestand van 120MB werkt bij MapViewer prima. TomTom Navigator doet dat trouwens ook. Zo moeilijk is het ook niet om te programmeren.

Citaat:
(het verschil tussen viewer en sonic is me ook duidelijk geworden na de demo's bekeken te hebben: viewer heeft NIET de navigatie mode met roterende kaart. Wel een planner waarop je ziet waar je zit. Moet je zelf het groene lijntje zien te volgen.)
Klopt, MapViewer kun je het beste vergelijken met CityMaps, maar dan beter (zelf kaarten knippen, richtingindicator, werkt met OS5, werkt met VFS) Ik neem aan dat Viewer en Sonic daar ook wat mee te maken heeft Bij de ene versie moet je kijken en bij de andere luisteren naar wat je moet doen. Die roterende kaarten zouden ze bij MapViewer ook wel in kunnen bouwen, maar dat kon op OS4 PDA's nog niet echt lekker (processor te zwak)
Met citaat reageren
  #47  
Oud 02 oktober 2003, 12:22
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Als je inderdaad heel Nederland als 1 kaart kan maken lijkt het mij een prima pakket. De demo zag er in ieder geval goed uit.
Met citaat reageren
  #48  
Oud 02 oktober 2003, 12:41
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 02-10-2003, om 12:22 heeft Marco dit gezegd in bericht #47
Als je inderdaad heel Nederland als 1 kaart kan maken lijkt het mij een prima pakket. De demo zag er in ieder geval goed uit.
Met MapViewer kan dat dus. Alleen een kleine kleinigheid. De kaart van Nederland is 123MB! Ik hoop dat ze daar wel wat aan gedaan hebben. TomTom Navigator perst dezelfde info in iets van 30MB en Digi-Map in 54MB.
Met citaat reageren
  #49  
Oud 02 oktober 2003, 14:35
Harrie
Guest
 
Berichten: n/a
Waarom wordt er hier alleen maar gekeken naar Mapsonic, mapviewer en de garmin Ique.

Er is ook een ander nieuw pakket op de markt. Perfect Passenger.

Is gebasseerd op Digi-Map maar volledig aangepast met nieuwe functionaliteiten net zoals er in Engeland gedaan is voor Kane. Maar nu in Nederland, in het Nederlands en Nederlands gesproken. Snelwegen vermijden enz.

En geen gehannes meer met CD-roms en mappen knippen en plakken en uitsnijden enz. Alles staat al op een SD-card geïnstalleerd, de hele Benelux op huisnummer niveau en alle hoofdwegen van Europa. Dus ook navigatie over de grens heen kan zonder problemen.

De installatie is niks anders dan het SD-kaartje in je Palm te doen en 10 seconden later kun je gaan rijden. Ze zeggen zelf Plug & Play in 2 minutes.

Ik heb het zelf aangeschaft bij Raf en het werkt echt perfect! En alles zit in de doos wat je nodig hebt.

Wat mij betreft een echte aanrader en zeker de moeite waard. Op www.perfectpassenger.com kun je er het een en ander over zien en ook info aanvragen. Wat ik nu lees in deze thread wordt bijna allemaal ondervangen door dit pakket.
Met citaat reageren
  #50  
Oud 02 oktober 2003, 14:42
Marco Marco is offline
Forumbikkel
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 12 februari 2001
Locatie: Amsterdam
Berichten: 205
Hoi Harrie,

kun je iets meer vertellen over de nieuwe functionaliteiten in Perfect Passenger? Is het 1 grote kaart of zijn het afzonderlijke kaarten?
Met citaat reageren
  #51  
Oud 02 oktober 2003, 14:54
Boss's schermafbeelding
Boss Boss is offline
Forumbikkel
Model: Geen
 
Geregistreerd: 08 maart 2001
Locatie: Delft
Berichten: 428
Dat PerfectPassenger ziet er goed bruikbaar uit, vooral het Plug&Play systeem ziet er goed uitgevoerd uit.

Alleen is het weer een stuk duurder. ¤ 289,- (bij www.mobileware.nl) voor de software-only versie. Dan heb je de Benelux op huisnummer niveau en Europa op hoofdweg-niveau. Wat zou 'hoofdweg' niveau dan inhouden? Alleen snelwegen, of nog een stapje erbij?
Met citaat reageren
  #52  
Oud 02 oktober 2003, 15:01
Harrie
Guest
 
Berichten: n/a
Post

Het is een grote kaart van de Benelux helemaal en afzonderlijke andere kaarten van gedeelten van de Benelux en daarnaast de gewone detailkaarten op huisnummer niveau. In mijn bevindingen rekent het sneller dan een normaal navigatie systeem, maar dat komt misschien omdat de mijne al 2 jaar oud is

Verder stuurt hij me overal naartoe waar ik naartoe wil. Ik heb eigenlijk nog geen rare routes gekregen om eerlijk te zijn.

Er is een extra menu toegevoegd met iconen waar je onder het rijden gewoon met je vinger op kan drukken. Dus geen stylus meer waar je allemaal moeilijk mee moet doen. Enkel voor het zoeken van een adres om een adres in te geven maar dat is logisch toch?

Maar die iconen. Ik heb hem er even bijgepakt. Er is een icoon om snelwegen te vermijden, dit is als je een file ziet dan druk je hierop en wordt de route in een paar seconden herberekend naar je al eerder ingegeven bestemming maar dan worden er geen snelwegen gebruikt. Dus als je weet dat er ergens file staat dan schakel je dit in en als je er voorbij bent dan schakel je het weer uit. Kun je helemaal zelf bepalen.

Verder een knop om al je vooraf ingestelde routes te kunnen selecteren. Een knop om direct naar je instellingen te gaan. Een Mute knop, erg handig als je even rust wilt. 2 knoppen voor volume harder en zachter. Een icoon om naar het zoekscherm en de Points of Interest te gaan. Een vlaggetje om de positie waar je nu staat in een eigen lijst te zetten om de volgende keer naartoe te rijden. Hier staat nu alleen Thuis in bij mij. En een knop met rijvoorkeuren. Hier kun je door middel van schuifbalken precies aangeven over welke soort wegen je het liefste rijdt. Hier wordt dan rekening mee gehouden met het route bepalen.

Ook wordt de kaart automatisch geroteerd naar de rijrichting en zit er een knooppunt modus op wat ik zelf wel erg handig vindt. De kaarten zijn allemaal heel mooi in kleur, met water en bossen enz. erop maar als je een wirwar van wegen hebt is het overzicht weg. Hiervoor kun je in de instellingen aangeven dat je de knooppunt functie wilt gebruiken. Wat er dan gebeurt dan worden alle kleuren van de kaarten afgehaald en alleen de weg die je moet rijden blijft in het groen over. Helemaal goed!
Met citaat reageren
  #53  
Oud 02 oktober 2003, 15:05
Harrie
Guest
 
Berichten: n/a
Die € 289,- voor de software only version, die is toch net zoals mijn pakket dan toch ook inclusief een SD kaartje. Die dingen zijn ook niet goedkoop toch?
Met citaat reageren
  #54  
Oud 02 oktober 2003, 16:25
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Citaat:
Op 02-10-2003, om 14:35 heeft Harrie dit gezegd in bericht #49
Waarom wordt er hier alleen maar gekeken naar Mapsonic, mapviewer en de garmin Ique.
Om de doodeenvoudige reden dat deze thread over MapSonic gaat. MapSonic wordt hier inderdaad terloops vergeleken met andere software, maar als je uitgebreid over Perfect passenger wilt schrijven dan doe je dat in de thread over Perfect Passenger/Digi-Map SD solution.

Bovendien hebben we MapSonic ook vergleken met Digi-Map en Perfect Passenger is gewoon Digi-Map met de kaarten al 'af fabriek' op SD en wat minimale aanpassingen in de software. Het heeft niet veel zin om alle bundels waar Digi-Map in verkocht wordt los te gaan noemen.
Met citaat reageren
  #55  
Oud 02 oktober 2003, 22:54
snarfman
Guest
 
Berichten: n/a
Vandaag Mapsonic gedownload en onder de indurk. Werkt prima en je kan op diverse methoden de kaarten kleiner maken. Je kan ten eerste alle minder belangrijke wegen weglaten en daarnaast ook detail level verkleinen. Op het minste detail zijn de kaarten een stuk kleiner. Het geluid werkt prima en is helder van klank.

De kaarten zijn aanelkaar te koppelen en je kan dus vertrek en aankomst nauwkeurig detaileren en daartussen minder. Staat trouwens uitgelegd in de manual (RTFM )

Grafisch ziet het er gelikt uit en zijn en ook bij een ingeschoven Tungsten alle menu opties beschikbaar; dit in tegenstelling tot digmap waarbij je de menubalk niet kan bereiken zonder je TT uit te schuiven. Mijn Magellan GPS laat het volledig uitschuiven van de TT2 niet toe en daarmee is Digimap voor mij afgevallen. MapSonic staat voor mij nu bovenaan en ik wacht nog even op de release van Mapopolis Navigator voor Europa. MapSonic wint in ieder geval met twee vingers in de neus als het gaat om de 'looks'.

Eigenlijk jeuken mijn handen om met de volledige versie van MapSonic nu aan de slag te gaan.

Twee minpuntjes tot zover:
- bij uitspreken van de richtingaanwijzingen wordt het scherm niet bijgewerkt. Het scherm hikt even.
- het snelheidsafhankelijke, automatisch in- en uitzoomen is niet uit te zetten (heb de optie althans nog niet gevonden)
Met citaat reageren
  #56  
Oud 03 oktober 2003, 10:06
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ik kon even niet terugvinden of er al een link was gegeven van waar de demo staat. Bij deze dan: MapSonic PalmOS presentation + demo

Ik heb ook de demo maar eens geprobeerd. Ik was een beetje bang voor de memory requirements. 8MB vrij krijg ik namelijk echt nooit, want een (OS5) Clie heeft namelijk maar 11MB beschikbaar. Gelukkig gebruiken ze ook de dynamic heap. Het lijkt erop dat op mijn Clie MapSonic ook draait in 4,5MB vrij RAM (+MapSonic zelf komt dat op krap 6MB totaal). Dat valt dus nog wel mee. Doordat Digi-Map bijvoorbeeld de dynamic heap onbenut laat zijn voor mijn Clie de storage RAM geheugen vereisten nu dus hetzelfde voor beide programma's. Misschien dat de geheugenvereisten nog toenemen bij grotere kaarten.

Wel een vreselijke domper dat het niet werkt met VG (vreemd genoeg klapt de grafitti wel weg, maar wordt er alleen een wit vlak getoond.

Het geluid is wel redelijk hard, maar het is inderdaad eigenaardig dat het programma even stil staat tijdens het uitspreken van een tekst.

Op het scherm ziet het er wat mij betreft zelfs nog mooier uit dan MapViewer. Alhoewel ik me wel afvraag of het allemaal niet wat te klein getekend is om tijdens een autorit nog goed te kunnen aflezen.

Die verschillende detail niveau's hebben ze inderdaad wel heel goed verstopt . Gelukkig hebben ze er wel een handleiding bijgedaan die alles echt uitlegt.

Ook wel geestig dat de PC software ook geheel functioneel is. Je zou het dus eventueel ook op een (klein) notebook kunnen meenemen.

Laatst gewijzigd door patrickl; 03 oktober 2003 om 11:00.
Met citaat reageren
  #57  
Oud 05 oktober 2003, 01:07
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Kirio is blijkbaar ook een samenwerking aangegaan met viaMichelin en Mapsonic. Ze leveren een "Navigation Pack" voor €429 met daarin een GPS ontvanger, kirio PDA houder, MapSonic (met kaarten van 16 landen). De GPS ontvanger is middels een verloopstukje compatible met zo'n beetje elke OS5 PalmOS PDA.

Helaas krijg ik de site alleen in het frans te zien, maar zie voor meer info de site van Kirrio over deze aanbieding

Dat is dus naast de aanbieding die al eerder genoemd werd (die met de Tungsten T2 en Bluetooth GPS voor €779)

Laatst gewijzigd door patrickl; 05 oktober 2003 om 01:09.
Met citaat reageren
  #58  
Oud 07 oktober 2003, 16:07
YellowT YellowT is offline
Senior lid
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 03 maart 2003
Berichten: 84
PalmSonic en T3

Kan iemand mij vertellen wat er gebeurt als je een applicatie in 320x320 (en geen hogere resolutie ondersteund) draait op de Tungsten T3?

Concreet, kan iemand proberen om de demo van Mapsonic (www.mapsonic.fr) te installeren op zijn T3 en kijken of dat naar behoren werkt. Ik heb namelijk Mapsonic gekocht en overweeg een T3 aan te schaffen (maar dat is niet echt nuttig als mijn GPS software niet werkt met de T3).
Met citaat reageren
  #59  
Oud 07 oktober 2003, 16:10
mbvt mbvt is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 07 oktober 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 82
Citaat:
Op 02-10-2003, om 14:35 heeft Harrie dit gezegd in bericht #49
Waarom wordt er hier alleen maar gekeken naar Mapsonic, mapviewer en de garmin Ique.

Er is ook een ander nieuw pakket op de markt. Perfect Passenger.

Is gebasseerd op Digi-Map maar volledig aangepast met nieuwe functionaliteiten net zoals er in Engeland gedaan is voor Kane. Maar nu in Nederland, in het Nederlands en Nederlands gesproken. Snelwegen vermijden enz.

En geen gehannes meer met CD-roms en mappen knippen en plakken en uitsnijden enz. Alles staat al op een SD-card geïnstalleerd, de hele Benelux op huisnummer niveau en alle hoofdwegen van Europa. Dus ook navigatie over de grens heen kan zonder problemen.

De installatie is niks anders dan het SD-kaartje in je Palm te doen en 10 seconden later kun je gaan rijden. Ze zeggen zelf Plug & Play in 2 minutes.

Ik heb het zelf aangeschaft bij Raf en het werkt echt perfect! En alles zit in de doos wat je nodig hebt.

Wat mij betreft een echte aanrader en zeker de moeite waard. Op www.perfectpassenger.com kun je er het een en ander over zien en ook info aanvragen. Wat ik nu lees in deze thread wordt bijna allemaal ondervangen door dit pakket.
Dan weten we meteen waarom het zo lang stil is geweest rond Hekosoft en waarom ze maanden bezig zijn geweest om alleen maar de voice guide te produceren - ze waren stiekum aan dit product aan het werken!

Wat voor autodashboard-houder kreeg je erbij geleverd Harrie? En welke GPS ontvanger? Weet je toevallig ook welke GPS ontvanger er bji de BT versie wordt geleverd? Men is nogal karig met info in het Perfect Passenger reclame materiaal
Met citaat reageren
  #60  
Oud 07 oktober 2003, 16:14
mbvt mbvt is offline
Senior lid
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 07 oktober 2003
Locatie: Amsterdam
Berichten: 82
Thumbs down Geheugen

Ter info: die 7MB die vrij moet hebben is pas na installatie. De software zelf (incl. soundfiles) is 2MB, dus dan kom je op 9 MB. Dat is mij nog niet gelukt om vrij te krijgen op mijn TT dus de emo crashte na installatie toen ik nog 5.5 MB vrij had
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023