Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > GPS en Navigatie(software)

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 05 mei 2003, 18:56
Dutch Delight
Guest
 
Berichten: n/a
Tips voor het gebruik van DigiMap?

Ik heb sinds een paar dagen DigiMap en heb wat vragen aan de wat meer ervaren DigiMap-gebruikers in Nederland:

1. Ik heb nog zo'n 8 MB vrij op mijn m515 met OS 4 en heb een SD-kaart van 64 MB. Kan ik hierop heel Nederland kwijt met alle details?

2. Wat voor uitsnedes kan ik het beste maken? De handleiding laat wel leuk zien hoe je een grote overzichtskaart maakt en ook twee detailkaarten van je vertrekpunt en de bestemming, maar ik zou eigenlijk een stuk of 15 of 20 of 30 detailkaarten maken van heel of vrijwel heel Nederland zodat ik vrijwel het hele land altijd beschikbaar heb op mijn Palm. Of verlopen de berekeningen dan veel te traag als ik op de Palm een route plan van bijvoorbeeld Vlissingen naar Delfzijl over 6 detailkaarten (als dat al kan)? Of is dit niet werkbaar omdat je al die 6 detailkaarten in je geheugen moet hebben staan voordat een route kan worden gepland? Als dit niet goed werkbaar is, hoe zorg je er dan voor dat je wel heel Nederland bij je hebt, maar toch goed routes kunt plannen?

Ben benieuwd naar ervaringen van andere DigiMap-gebruikers! De handleiding is op dit punt wel erg summier.

3. Ik ken PiDirect niet, maar lees enthousiaste verhalen in dit forum over gebruik hiervan in combinatie met DigiMap omdat DigiMap anders alles in het geheugen laat staan. Niet verder kijken dus en PiDirect installeren?

Bij voorbaat dank de reacties!
Met citaat reageren
  #2  
Oud 05 mei 2003, 21:36
mauske mauske is offline
Senior lid
Voornaam: Maurice
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 11 februari 2003
Locatie: Mierlo
Berichten: 90
Stuur een bericht via ICQ naar mauske
1. Nee op 8 mb krijg je niet heel nederland in volledig detail.
Je hebt daar ongeveer een 55 a 60 mb voor nodig.

2. bij het plannen van een lange route moet je ervoor zorgen dat
het vertrekpunt en het aankomstpunt op 1 overzichtskaart staan.
Anders is het onmogelijk een route tussen die 2 punten te leggen.

3. Ik vind dat Digimap dan erg traag wordt. Het werkt wel, maar niet
optimaal voor mij !
__________________
Mauske
Met citaat reageren
  #3  
Oud 06 mei 2003, 00:11
Werfje's schermafbeelding
Werfje Werfje is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 13 februari 2002
Locatie: Veldhoven
Berichten: 119
Stuur een bericht via Yahoo naar Werfje
Digimap

Ik heb heel Nederland verdeelt over de provincies.
Op mijn mmc staat:
Een overzichts kaart met weinig details van heel nederland
En alle provincies los met veel detail. dan kom je gemiddeld ongeveer op 1 mb per prov..

Ik heb ook wat vraagjes voor digimap gebruikers:

1: Als hij een rotonde aangeeft bij mij dan geeft hij telkens het verkeerde tekentje weer. Moet ik rechtdoor op de rotonde dan moet hij een cirkel met een 2 erin weergeven en nu geeft hij een 3 of een 4 weer. maar op het kaartje staat de route gewoon rechtdoor.

Als hij met een route bezig is geeft hij een pijl weer aan de rechterkant. soms als hij een nieuwe pijl moet laden komen er twee pijlen op het scherm te staan onder elkaar. de bovenste is kleiner dan de onderste. Er staat ook een afstand aanduiding onder in het klein zoals 60 m. Maar deze loopt niet af naar 0 m.

Wie weet hoe dit kan of beter nog wat doe ik eraan, of hoort dit zo???

Help!!!
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg palmdigipijl.jpg‎ (26,8 KB, 243x gelezen)
__________________
Yours Magically,

Werfje

Laatst gewijzigd door Werfje; 06 mei 2003 om 00:32.
Met citaat reageren
  #4  
Oud 06 mei 2003, 10:35
JRK's schermafbeelding
JRK JRK is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 123
Citaat:
1: Als hij een rotonde aangeeft bij mij dan geeft hij telkens het verkeerde tekentje weer. Moet ik rechtdoor op de rotonde dan moet hij een cirkel met een 2 erin weergeven en nu geeft hij een 3 of een 4 weer. maar op het kaartje staat de route gewoon rechtdoor.
Een bekend 'probleem' is dat met rotondes waarbij een toe/afvoerweg een (gras)berm tussen de rijbanden heeft. Dat wordt door Digimap als 2 wegen geteld (nogal slordig). Dit zal 'tzt' gefixed worden, volgens het digimap forum.

Citaat:
Als hij met een route bezig is geeft hij een pijl weer aan de rechterkant. soms als hij een nieuwe pijl moet laden komen er twee pijlen op het scherm te staan onder elkaar. de bovenste is kleiner dan de onderste. Er staat ook een afstand aanduiding onder in het klein zoals 60 m. Maar deze loopt niet af naar 0 m.

Wie weet hoe dit kan of beter nog wat doe ik eraan, of hoort dit zo???
DIt hoort zo. Je gebruikt een beta en dit is 1 van de nieuwe features. De bovenste kleine pijl geeft de richting aan direct (60 meter) nadat je de onderste pijl gevolgd bent.

Overigens zal er deze week, 'especially for our Dutch friends from palmclub.nl' een demo met (engelse) spraak met nederlandse kaarten (voor Tungesten) komen, volgens zeggen van de ontwikkelaars.

Leuk voor diegene die twijfelen.

Groeten, Jan R.
Met citaat reageren
  #5  
Oud 06 mei 2003, 11:50
Dutch Delight
Guest
 
Berichten: n/a
Interessant om te weten waarom het nu precies soms mis gaat met die rotondes, dan kun je je daar ten minste ook op instellen.

Om terug te komen op mijn eerdere vragen, ik begrijp dat ik dus het beste kan doen:

1. Een overzichtskaart maken van Nederland omdat ik anders geen lange routes kan plannen.
2. Uitsnedes met details per provincie of zo maken en bv. mijn eigen provincie in het geheugen zetten en de rest op SD-kaart.

Mocht dit toch geen goede strategie zijn, dan hoor ik het graag.

Betekent het feit dat ik een overzichtkaart nodig heb om lange routes te plannen dan ook dat ik een overzichtskaart van NL, België en Frankrijk moet hebben als ik bv. een route zou willen plannen van Amsterdam naar Marseille om maar eens wat te noemen? Ik denk het wel, maar zo niet, dan hoor ik ook dat graag.

Zijn er meer mensen die net als Mauske PiDirect gebruiken en daar niet laaiend enthousiast over zijn? Zijn er alternatieven?

Sorry, beetje veel vragen...
Met citaat reageren
  #6  
Oud 06 mei 2003, 12:40
JRK's schermafbeelding
JRK JRK is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 123
Citaat:
Op 06-05-2003, om 12:50 heeft Dutch Delight dit gezegd in bericht #5

1. Een overzichtskaart maken van Nederland omdat ik anders geen lange routes kan plannen.
2. Uitsnedes met details per provincie of zo maken en bv. mijn eigen provincie in het geheugen zetten en de rest op SD-kaart.

Mocht dit toch geen goede strategie zijn, dan hoor ik het graag.
Lijkt me een goede strategie.

Hier onderaan de eerste pagina en bovenaan de tweede pagina staat hoe ik het heb. (Elders op het forum staan ook nog andere gebruikers ervaringen mbt de uitsnedes. Even de zoekfunctie raadplegen daarvoor).
Het beste werkt:
- 1 overzichtskaart van heel nederland
- diverse gedetailleerdere kaarten van de regio's waar je vaak komt.

Met die 64MB kaart van je kom je een heel eind. Ik heb zelf ongeveer 25 MB aan kaartjes op mijn SD kaart staan. 1 van nederland en 7 kleinere van de provincien. Dan heb ik daarnaast nog gedetaileerdere kaarten van diverse grote steden (ruim gesneden) waar ik vaak kom.

Wat goed werkt is puur persoonlijk, maar houdt er rekening mee dat kaarten goed overlappen/aansluiten. Je zou niet de eerste zijn die daardoor 'no route found' krijgt.

Citaat:
Betekent het feit dat ik een overzichtkaart nodig heb om lange routes te plannen dan ook dat ik een overzichtskaart van NL, België en Frankrijk moet hebben als ik bv. een route zou willen plannen van Amsterdam naar Marseille om maar eens wat te noemen? Ik denk het wel, maar zo niet, dan hoor ik ook dat graag.
Correct. Voorbeeld Den Bosch <-> Groningen. 3 kaarten nodig:
1. Den Bosch met hoge detailering
2. Groningen met hoge detailering
3. Overzichtskaart waarop zowel Den Bosch als Groningen voorkomt (mag met lagere, bv snelwegen, detailering. Houd er dan wel rekening mee, dat DM je direct naar de snelweg leid.)

Citaat:
Zijn er meer mensen die net als Mauske PiDirect gebruiken en daar niet laaiend enthousiast over zijn? Zijn er alternatieven?
Nee geen ervaringen mee. Mijn T|T heeft meestal rond de 4 a 5 MB vrij en daar red ik het prima mee.

Citaat:
Sorry, beetje veel vragen...
Dat maakt het hier nu net zo leuk.

Groeten, Jan R.

Laatst gewijzigd door JRK; 06 mei 2003 om 12:44.
Met citaat reageren
  #7  
Oud 06 mei 2003, 12:42
JMu JMu is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 18 mei 2001
Locatie: Rotterdam
Berichten: 162
De grootte van de deelkaarten is evenredig met de hoeveelheid details. Als je een kaart van de stad Utrecht maakt incl omliggende gemeentes op het hoogste niveau van details praat je al gauw over 2 MB aan data. De hele provincie zal een veelvoud zijn.
Wat ik heb gedaan is NL in ongeveer 25 secties verdelen (min of meer rond grote plaatsen) en een kaart van de snelwegen in NL gemaakt. Hiermee dek ik nagenoeg heel NL in ongeveer 33 MB. Detailkaarten zijn met alle details aangemaakt en bewust nooit groter gemaakt dan 2,5 MB.
Het enige nadeel is dat je wel moet weten op welke kaart je de bestemming moet zoeken. Maar dat is weer goed voor enige topografische kennis....

JMu
__________________
Drie keer afgezaagd en nog te kort...
Met citaat reageren
  #8  
Oud 06 mei 2003, 13:01
Dutch Delight
Guest
 
Berichten: n/a
Bedankt voor de antwoorden JMu en JRK!

Vraagje aan JRK: je zegt dat je het prima redt met 4 a 5 MB vrij. Betekent dit dat je je detailkaarten van Nederland weliswaar op een SD-kaart of zo hebt staan en dat je er vrede mee hebt dat DigiMap van de SD-kaart geladen kaarten in het geheugen laat staan en ze desnoods handmatig verwijdert? Of gebruik je geen kaart en laad je de benodigde kaarten vanaf de pc op het moment dat je ze nodig hebt?

Lekker trouwens zo'n forum met snelle reacties!
Met citaat reageren
  #9  
Oud 06 mei 2003, 13:55
JMu JMu is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 18 mei 2001
Locatie: Rotterdam
Berichten: 162
De kaarten staan op SD. Als je ze nodig hebt, kan je ze zelf laden, of doet DM dit automatisch. Zo heb je ze altijd bij je. DM zorgt er ook voor dat overbodige kaarten weer uit RAM verwijderd worden (tenminste, als ze ook op de SD kaart staan).

JMu
__________________
Drie keer afgezaagd en nog te kort...
Met citaat reageren
  #10  
Oud 06 mei 2003, 15:21
JRK's schermafbeelding
JRK JRK is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 123
Citaat:
Op 06-05-2003, om 14:55 heeft JMu dit gezegd in bericht #9
De kaarten staan op SD. Als je ze nodig hebt, kan je ze zelf laden, of doet DM dit automatisch. Zo heb je ze altijd bij je. DM zorgt er ook voor dat overbodige kaarten weer uit RAM verwijderd worden (tenminste, als ze ook op de SD kaart staan).

JMu
Dat moet ik even nuanceren, hij verwijdert ze alleen als hij zelf geen kaart meer kan laden. Dus niet na het afsluiten dat je geheugen volledig gecleared is. Het voordeel hiervan is dat hij sneller opstart, het nadeel is dat je een enkele keer zelf een kaart uit het geheugen moet deleten.

Mijn kaarten zijn tussen de 1 en 2 MB's groot, het komt dus zelden voor dat ik meer als 4 MB aan Digimap data in mijn memory heb staan.

Om op de concrete vraagterug te komen :

Ja. Ik heb als gezegd 4 a 5 MB vrij op mijn T|T en rond de 25 MB aan kaarten op mijn SD kaart en accepteer daarbij dat ik een (heel) enkele keer in Digimap een niet gebruikte kaart uit mijn geheugen moet halen. Ik lees op het digimap forum wel eens horrorverhalen van users die zo weinig geheugen over hebben dat de Palm zelfs niet meer start, maar dat is mij nog nooit overkomen. Zolang je kaarten van een redelijke groote gebruikt, kan je dat volgens mij ook niet overkomen.

Groeten, Jan R.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 06 mei 2003, 15:29
Dutch Delight
Guest
 
Berichten: n/a
Weer bedankt voor de antwoorden. Op basis hiervan zal ik kaarten gaan maken en ga ik PiDirect vooralsnog niet gebruiken. Mochten er zich horrorachtige taferelen gaan voordoen , dan zal ik dat melden op het forum.

Groetjes,
DD
Met citaat reageren
  #12  
Oud 06 mei 2003, 16:15
grote teun grote teun is offline
Lid
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 26 februari 2003
Locatie: onder Breda
Berichten: 36
Citaat:
Op 06-05-2003, om 13:42 heeft JMu dit gezegd in bericht #7

Wat ik heb gedaan is NL in ongeveer 25 secties verdelen (min of meer rond grote plaatsen) en een kaart van de snelwegen in NL gemaakt. Hiermee dek ik nagenoeg heel NL in ongeveer 33 MB. Detailkaarten zijn met alle details aangemaakt en bewust nooit groter gemaakt dan 2,5 MB.
Het enige nadeel is dat je wel moet weten op welke kaart je de bestemming moet zoeken. Maar dat is weer goed voor enige topografische kennis....
Voor het zoeken van een stad of dorp kan je het beste je overzichtskaart van nederland laden en dan de stad of dorp zoeken, deze als huidige positie zetten. DM laad dan automatisch de juiste map waarna je hierin op staart kan zoeken. maak dan van je bestemming een eigen POI om vervolgens van je huidige bestemming naar deze POI een route te plannen. Is wat omslachtig maar goed te doen als je geen (last van) topografische kennis hebt.

Leo
Met citaat reageren
  #13  
Oud 06 mei 2003, 16:29
JMu JMu is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 18 mei 2001
Locatie: Rotterdam
Berichten: 162
Leo,

Perfect! Goede tip. Die overzichtskaart heb ik al: de snelwegen.

JMu
__________________
Drie keer afgezaagd en nog te kort...
Met citaat reageren
  #14  
Oud 08 mei 2003, 10:15
Dutch Delight
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Op 06-05-2003, om 17:15 heeft grote teun dit gezegd in bericht #12

maak dan van je bestemming een eigen POI

Leo
Wat bedoel je hiermee precies? Ik neem aan dat het niet is de straat zoeken en dan op Destination klikken. Blijkbaar zoek je op straat en maak je een POI aan. Maar hoe doe je dat dan? Ben echt niet dom of zo hoor.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 08 mei 2003, 12:33
JRK's schermafbeelding
JRK JRK is offline
Forumbikkel
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 22 augustus 2002
Berichten: 123
Citaat:
Op 08-05-2003, om 11:15 heeft Dutch Delight dit gezegd in bericht #14


Wat bedoel je hiermee precies? Ik neem aan dat het niet is de straat zoeken en dan op Destination klikken. Blijkbaar zoek je op straat en maak je een POI aan. Maar hoe doe je dat dan? Ben echt niet dom of zo hoor.
POI wordt hier in de verkeerde context gebruikt, het gaat nl niet om POI's, maar om een zelf gedefinieerde plaats (new place).

Je kan als je een plek op de kaart aantikt middels 'new place' zelf een aantal plekken definieren, bv je werk en huisadress. Die komen dan in je zoekschermpje te staan en kun je dus makkelijk naar toe gaan.

Groeten, Jan R.
Met citaat reageren
  #16  
Oud 08 mei 2003, 12:58
Dutch Delight
Guest
 
Berichten: n/a
OK, bedankt, nu snap ik het! Dat is zo inderdaad best een handige manier van zoeken/plannen. Goeie tip!
Met citaat reageren
  #17  
Oud 08 mei 2003, 13:54
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Het is sowieso wel handig om van elke locatie waar je naar toe wil of vandaan vertrekt een place te maken. Ik heb zelf in ieder geval gemerkt dat de route(her)berekening anders wel eens problemen krijgt. Zeker als je even de route wilt bekijken voordat je gaat rijden.

Let er vooraf heel goed op of Digi-Map de route wel goed berekend heeft. mijn ervaring is dat dat bijna nooit goed gaat als je met laag en hoog detail kaarten samen werkt. Ik heb Digi-Map nu voor 10 verschillende routes gebruikt en het is daarbij slechts 1 keer helemaal goed gegaan.

Eigenlijk is de enige altijd goede manier om een juiste route te krijgen de PC software. Je kunt de route op de PC plannen en dan overzetten naar de Palm. Dan kun je de route eenvoudig overzien en eventueel nog bijsturen door met de snelheden te rommelen.

Als je toch op de Palm de routeplanning doet zorg dan dat als je op de laatste detail kaart komt dat je dan de route laat herberekenen. Met name het laatste deel gaat namelijk vaak mis bij het plannen op de Palm (als je kaarten met niet het volledige detail gebruikt). Dig-Map gaat pas automatisch herberekenen als je van de route afwijkt (althans zo zou het moeten zijn, ik heb op de snelweg ook nog wel dat de route ineens verspringt naar een tussendoor route over een B weg)

Een tip die ik van contekst op het forum kreeg was om 4 (redelijk gedetailleerde) regio's te maken (NW, NO, ZO, ZW) waarin jouw standaard start en eindlocatie steeds in de hoek zit. Zie de post van contekst voor de tip. Dat werkt al een stuk beter dan 1 overkoepelende laag detail kaart. Dan loop je nog steeds tegen problemen aan, maar toch al minder. De laag detail kaart gebruik ik inderdaad ook om de detail kaart te vinden van de bestemming (en voor een enkele rit die niet binnen 1 regio blijft).

Ik heb zelf allemaal uitsnedes gemaakt van 1MB of net iets meer. Dan kan ik in 4 a 5 MB nog redelijk werken. Helaas krijg je bij het aanmaken van de kaarten vooraf de grootte niet te zien, dus je moet het maar opslaan en kijken hoe grot het wordt. Als het dan toch te groot is weer opnieuw snijden en hopen dat het dan wel past.

Om te voorkomen dat Digi-Map mijn hele geheugen volplempt met kaarten heb ik de hele boel met PowerRUN op de memory stick gezet. Als ik Digi-Map dan afsluit gaat deze weer uit het geheugen en dan heb ik het geheugen weer vrij voor alle andere programma's.

Het is inderdaad maar goed dat er een forum als dit is, want anders krijg je Digi-Map haast niet behoorlijk aan de praat.
Met citaat reageren
  #18  
Oud 08 mei 2003, 19:42
oldy's schermafbeelding
oldy oldy is offline
Senior lid
Voornaam: Danny
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 30 december 2001
Berichten: 98
Stuur een bericht via ICQ naar oldy
Patrick,

Heb pas een paar keer een probleem gehad bij het berekenen van de route op de palm. Ik allemaal detail kaarten van Nederland een kaart met level 4 wegen er overheen. Tot nu toe gaat het heel vaak goed.

Nadeel van op de pc plannen is dat je geen huisnummers hebt.

Het probleem met geheugen zou in de laatste beta versie opgelost zijn. Als de kaarten van SD card komen zal digimap bij het afsluiten alle kaarten uit het geheugen halen.

Tevens is nu een demo versie te downloaden met spraak.
Werkt goed zie volgende thread .

Ik ben tot op heden zeer tevreden en ja de handleiding had wat uitgebreider gemogen maar door het spelen met digimap leer je het programma heel snel.

Groet,

Oldy
Met citaat reageren
  #19  
Oud 09 mei 2003, 09:26
patrickl's schermafbeelding
patrickl patrickl is offline
ex-lid
Voornaam: Patrick
Model: Sony Clie PEG-NX70V
 
Geregistreerd: 08 mei 2001
Locatie: Amstelveen
Berichten: 3.239
Ah, dat verwijderen van die kaarten zou handig zijn inderdaad.

Met problemen met routeplanning bedoel ik hoofdzakelijk verkeerde/onhandige routes. Ik geef toe dat zie je pas als je de route goed analyseert door het te vergelijken met een echte routeplanner. Als je dat niet doet dan rij je gewoon een stuk om en dan heb je waarschijnlijk niet eens door dat het fout ging.
Met citaat reageren
  #20  
Oud 09 mei 2003, 09:30
oldy's schermafbeelding
oldy oldy is offline
Senior lid
Voornaam: Danny
Model: Palm Tungsten|T
 
Geregistreerd: 30 december 2001
Berichten: 98
Stuur een bericht via ICQ naar oldy
Patrick,

Onhandige routes komen voort uit het snelheidsprofiel en de kwalificatie die ze aan de wegen hebben gegeven.

Ik heb zelf het snelheidsprofiel iets aangepast op de palm.
Dat is voor een deel proberen en vergelijken met een andere routeplanner.

Is misschien iets om te proberen.

Groet,

Danny
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 
Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:36.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023