Palmclub forum

Palmclub Forum

alles over je Palm Treo smartphone of PalmOS pda

 
Ga terug   Palmclub forum > PalmOS - Algemeen > Hardware - algemeen > Accessoires

Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Reageren
 
Discussietools Weergave
  #1  
Oud 21 september 2006, 23:43
NielsR
Guest
 
Berichten: n/a
Stowaway infrarood / Tungsten T3 probleem

Vandaag per post mijn Stowaway infrarood toetsenbord ontvangen. Aangezien mijn Tungsten T3 me nog nooit in de steek gelaten had, ging ik ervanuit dat het een kwestie van installeren was... helaas... niet dus.
Na installatie van de driver op de meegeleverde CD en een soft reset zoals voorgeschreven, plaats ik m'n PDA in de houder en positioneer ik het armpje ter hoogte van de infrarood poort. Zoals in de handleiding beschreven wordt configureer ik de keyboard applicatie en ik probeer wat te typen... helaas niets gebeurt.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
- batterijen gecheckt (zitten in goede positie, zijn opgeladen)
- oude keyboarddriver verwijderd en nieuwe driver 4.1 van Stowawaysite gedownload en geinstalleerd (geen oplossing voor het probleem)
- IR poort van PDA staat aan
- IR poort van PDA werkt probleemloos met andere hardware

Ik weet niet helemaal waar ik het probleem moet zoeken, begin er bijna aan te twijfelen of het keyboard mogelijk niet defect is. Zijn er mensen die nog ideeen hebben om dit probleem op te lossen?

Al vast bedankt!
Niels
-
Met citaat reageren
  #2  
Oud 22 september 2006, 00:10
Bram's schermafbeelding
Bram Bram is offline
Forumbikkel
Model: Palm Treo 650
 
Geregistreerd: 24 januari 2003
Locatie: onder het tapijt
Berichten: 5.302
Als je een webcam hebt, kun je kijken of het stowaway keyboard werkt. Webcams kunnen namelijk wel IR zien.
__________________
Lezen is ook een FAQ - Freeware PalmOS
Met citaat reageren
  #3  
Oud 22 september 2006, 00:28
NielsR
Guest
 
Berichten: n/a
Helaas, ik heb geen webcam... is er niet een andere manier om te checken of het toetsenbord werkt? Zal eens kijken of de Palm/IPaq van een collega 'm wel op pikt...
Met citaat reageren
  #4  
Oud 22 september 2006, 09:02
RolfY's schermafbeelding
RolfY RolfY is offline
Forumbikkel
Voornaam: Rolf
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 14 juni 2005
Locatie: Heerhugowaard
Berichten: 241
Als ik de software (driver) van mijn Palm keyboard installeerd (dit alles uit mijn geheugen, want het staat er al een tijdje op), dan staat er bij utilities een programma keyboard waarin de nodige zaken kan instellen (bijvoorbeeld het vinkje detect wireless keyboard) en ook kan testen. Werkt overigens je infrarood poort van je T3, daar had ik toen een paar problemen mee (een ander programma had de poort "bezet", dus die werkte wel, maar niet bij mijn toetsenbord).

Ja, je hebt deze zaken al geprobeerd, en als het niet werkt zou een schoonmaak wel eens kunnen helpen (ivm conflicterende software).
Met citaat reageren
  #5  
Oud 22 september 2006, 10:14
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NielsR
Helaas, ik heb geen webcam... is er niet een andere manier om te checken of het toetsenbord werkt?
En een digitaal fototoestel?
Voor Palm bestaat er ook een programma, nl IR Monitor, dat infrarood bronnen kan detekteren.
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #6  
Oud 22 september 2006, 11:36
Jurjen
Guest
 
Berichten: n/a
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NielsR
Ik weet niet helemaal waar ik het probleem moet zoeken, begin er bijna aan te twijfelen of het keyboard mogelijk niet defect is. Zijn er mensen die nog ideeen hebben om dit probleem op te lossen?

Al vast bedankt!
Niels
-
Na wat oefening werkt mijn Belkin ir Keyboard prima op de T3, let even op het volgende:
- Heb je in de keyboard applicatie het externe toetsenbord op 'enabled' gezet?
- Het spiegeltje om het ir signaal door te geven moet echt heel dicht op de ir sensor staan, bij jou zit t ir lampje zelf boven de sensor, heb je geprobeerd om die te verplaatsen?

succes
Jurjen, dingen doen het vaak als je ermee teruggaat naar de winkel
Met citaat reageren
  #7  
Oud 22 september 2006, 22:39
NielsR
Guest
 
Berichten: n/a
Toevallig net vandaag het toetsenbord aan een collega uitgeleend die 'm gaat testen op zijn pocketPC, heb het idee dat het niet aan mijn Tungsten kan liggen.

Ok even een reply op de laatst geplaatste reakties:
- RolfY:
Ik heb het toetsenbord geprobeerd zonder IR devices in de buurt, geen effect. De keyboard application heb ik volgens mij goed ingesteld en de IR op m'n Palm doet het ook zonder problemen...

- Ghia:
helaas ook geen digitale camera met IR, bedankt voor de tip voor IR monitor, zal deze na het weekend gaan gebruiken op het toetsenbord (tenzij mijn collega ook niets uit het toetsenbord krijgt)

- Jurjen:
Misschien zit de Belkin keyboard driver wat anders in elkaar dan de Stowaway driver. Ik heb de laatste stowawaydriver versie 4.1 gebruikt welke een gecombineerde driver voor IR en Bluetooth toetsenborden is. In deze applicatie kun je geen "extern toetsenbord" selecteren, maar wel een "connected keyboard" wat je kunt gebruiken om een daadwerkelijk aangesloten toetsenboard (hardwareverbinding) aan te sturen. Deze hoort volgens mij uit te staan als je met IR wilt werken...
Ik heb de IR-wand (plastic steeltje met IR) in alle mogelijke posities geplaatst, de PDA in portrait, landscape modes (lefthanded modus in dat geval om de IR-wand bij mijn IR-sensor te plaatsen), de IR-poort van mijn PDA tegen de IR-wand van het toetsenbord gehouden, helaas... er komt nog geen letter door...

Ik ben benieuwd of mijn collega dit weekend meer succes heeft met zijn pocketPC en de Stowaway. Ik wacht nog steeds op een reply van Stowaway support op dit probleem, maar zij lijken ook nog te zoeken naar een antwoord. Na het weekend maar even de IR monitor gebruiken om het toetsenbord te detecteren...

Alweer bedankt voor de suggesties!
Niels



-
Met citaat reageren
  #8  
Oud 23 september 2006, 00:18
ghia's schermafbeelding
ghia ghia is offline
Senior Palmer
Voornaam: Gerard
Model: Palm Tungsten|W
 
Geregistreerd: 22 juni 2004
Locatie: Ottenburg (B)
Berichten: 2.254
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NielsR
helaas ook geen digitale camera met IR,
Het is een gewone digitale kamera, IR lichtbronnen lichtten er helder blauwgroen op in het LCD-schermpje.
Citaat:
In deze applicatie kun je geen "extern toetsenbord" selecteren, maar wel een "connected keyboard" wat je kunt gebruiken om een daadwerkelijk aangesloten toetsenboard (hardwareverbinding) aan te sturen. Deze hoort volgens mij uit te staan als je met IR wilt werken...
Ik zou denken aan, maar wat zegt de handleiding?
__________________
Keep on Palming !
Gerard
FFII News
Met citaat reageren
  #9  
Oud 23 september 2006, 09:14
NielsR
Guest
 
Berichten: n/a
In de usersmanual staat m.b.t. de connect settings:
"NOTE: this screen is for use with keyboards that physically connect with your handheld. It is not for use with an Infrared Wireless keyboard or Universal Bluetooth keyboards."

Daar zit het probleem jammer genoeg dus niet...
Met citaat reageren
  #10  
Oud 23 september 2006, 12:38
RolfY's schermafbeelding
RolfY RolfY is offline
Forumbikkel
Voornaam: Rolf
Model: Palm Pre
 
Geregistreerd: 14 juni 2005
Locatie: Heerhugowaard
Berichten: 241
Ik bedoelde niet een extern device, maar een programma in de palm die de infrarood poort bezet houdt. Hij doet het dan wel maar niet bij je keyboard, want het programma van het keyboard kan de infraroodpoort niet gebruiken.
In mijn geval heb ik dit opgelost door een grote schoonmaak.
Met citaat reageren
  #11  
Oud 25 september 2006, 19:31
NielsR
Guest
 
Berichten: n/a
Heb overwogen m'n PDA op te schonen om het probleem met het toetsenbord op te lossen, maar aangezien hij al redelijk "clean" is leek opschonen me iets om nog even in de ijskast te zetten.
Mijn collega had van het weekend geporbeerd het toetsenbord met zijn IPaq te installeren, ook zonder resultaat. De reden (na installatie van IR monitor): het toetsenbord genereert geen IR signaal. Voor de derde keer de batterijen gecontroleerd, contactjes nagekeken, maar het zou het probleem niet moeten zijn.

Ik denk dus dat het toetsenbord gewoon kapot is, terug naar de dealer dan maar. Iedereen in ieder geval heel erg bedankt voor de suggesties, ik hoop dat het nieuwe toetsenbord zonder problemen werkt...
Met citaat reageren
  #12  
Oud 25 september 2006, 19:59
iPalm
Guest
 
Berichten: n/a
Ik gebruik dat wireless keyboard ook wel eens . In je hoofdmenu moet iets staan van keyboard. Daar kun je de instellingen aangeven. Het piefje dient altijd omhoog te staan. Je kunt dus niet je t3 horizontaal gebruiken altijd vertikaal.
Succes
Met citaat reageren
  #13  
Oud 25 september 2006, 20:12
koekiemonster's schermafbeelding
koekiemonster koekiemonster is offline
Moderatorkoek
Voornaam: Gerrit
Model: Garmin iQue 3600
 
Geregistreerd: 03 augustus 2002
Locatie: Oterleek
Berichten: 4.945
Stuur een bericht via MSN naar koekiemonster
Citaat:
Je kunt dus niet je t3 horizontaal gebruiken altijd vertikaal.
Kan wel, ziehier .
Met citaat reageren
  #14  
Oud 25 september 2006, 21:42
NielsR
Guest
 
Berichten: n/a
De keyboard instellingen lossen mijn probleem niet op. De IR-wand (zitten we in Harry Potter of zo ) kan volgens mij wel horizontaal liggen, maar dan moet je je Palm geloof ik instellen voor Left-handedness als je in landscape modus werkt. Het hoofdprobleem is gewoon dat het keyboard geen signaal afgeeft.
Met citaat reageren
  #15  
Oud 26 september 2006, 13:29
Niek's schermafbeelding
Niek Niek is offline
Forumbikkel
Voornaam: Niek
Model: Palm Tungsten|T3
 
Geregistreerd: 24 november 2000
Berichten: 170
Hi Niels,

Die ellende die jij hebt met een T3 en een wireless keyboard heb ik ook ooit gehad (er staat zelfs een eerdere post op palmclub waar helaas nooit een antwoord op kwam).

Enfin, ik heb ooit allerhande software verwijderd die ik eigenlijk toch niet gebruikte en kwam er toen achter dat het IR keyboard het opeens wèl weer deed. Wellicht moet je eens wat software (tijdelijk) verwijderen, mogelijk dat er iets conflicteert.

N
Met citaat reageren
Reageren

Favorieten/bladwijzers


Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)
 

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.


Apple iPhone en iPad
(c) Nederlandse Palmclub Stichting 1999-2023